• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • PSA förlorar två miljarder i...

PSA förlorar två miljarder i månaden

Att PSA, Peugeot och Citroën, har det ekonomiskt kämpigt har stått klart länge. Men nya uppgifter visar att PSA förlorar närmare två miljarder kronor i månaden. Franska regeringen ställer tuffa krav för att hjälpa till och stoppa blodflödet. I nästa vecka ska en ”räddningsplan” presenteras.

PSA Thierry Peugeot

Krisen är mycket värre för PSA än man trott. Företaget förlorar 200 miljoner euro per månad och nu krävs det radikala grepp för att få stopp på blodflödet. Styrelseordförande Thierry Peugeot, som tillsammans med sin familj är den största ägaren, möter regeringen på fredag.

Den ekonomiska osäkerheten i Europa fortsätter att påverka bilförsäljningen negativt. PSA-koncernen, det vill säga Peugeot och Citroën, har länge brottats med lönsamhetsproblem och eurokrisen har förvärrat läget.

Francois Hollande

Francois Hollande gick i taket när PSA meddelade att de ska säga upp 8.000 anställda.

För att förbättra likviditeten har PSA sålt sitt huvudkontor i Paris för strax över två miljarder kronor, bildat allians med GM för framtida gemensamma modeller och nu senast meddelat att man 2014 ska lägga ner Aulnay-fabriken utanför Paris och säga upp 8.000 anställda.

Några fabriksnedläggningar vill nya presidenten Francois Hollande inte veta av och den franska regeringen kräver nu att PSA upphör med sina aktieutdelningar innan det kan ens bli tal om några statliga stimulansåtgärder. Uppgifter i franska media berättar att PSA:s förluster nu uppgår till astronomiska 200 miljoner euro per månad (1,8 miljarder kronor). Den operativa förlusten för PSA under första halvåret beräknas bli 700 miljoner euro.

Läget för PSA blir alltså snabbt sämre och franska regeringen väntas presentera en "räddningsplan" den 25:e juli som ska skydda jobben i den franska bilindustrin. I det paketet kan det ingå miljöbilsstimulanser för att öka på bilförsäljningen men det blir inte några nya skrotningspremier, det har franska regeringen redan klargjort. PSA:s styrelseordförande Thierry Peugeot möter franska regeringen på fredag (20 juli) för att diskutera villkoren för ett eventuellt stimulanspaket.

PSA har varit i kris förut, men alltid klarat sig. De fixar problemen även denna gång.
130
126

Skriv kommentar

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Hollande (S) Postat: 2012-07-19 08:44

    Socialistisk politik med höjda skatter fungerar alltid. Får folket mindre pengar så lånar de och köper hus och bilar. Innan alla besparingar är borta.

  • #2 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    sill är gott Postat: 2012-07-19 09:55

    Och PSAs lösning på problemen var att bilda allians med GM...? Just det...

  • #3 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Kalle Postat: 2012-07-19 09:56

    Äntligen, Gud va skönt, tycker synd om arbetarna men jösses va skönt om Peugeot , Citroën och förhoppningsvis Renault försvinner från denna planet. Bilarna är ju under all kritik.

  • #4 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Lasse Postat: 2012-07-19 10:19

    Lite av sympatierna för PSA har försvunnit med alliansen av värdens största skitföretag. GM har bl.a. varit inblandade i Amerikansk krigspolitik och SAAB. Har haft 2 peggar som i stort bara rullat på med lite omkostnader, alltså billigt ägande jämfört med många sk. premiumbilar.

  • #5 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    HåkanS Postat: 2012-07-19 10:55

    Jasså, du Kalle, det var värst vad du kan. Empiriska studier, förstår jag.
    Håller med Lasse. Samröre med GM ger inga pluspoäng. PSA kunde närma sej BMW (har väl motorer ihop?), liksom Mercedas jobbar ihop med Renault.

  • #6 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Lars Postat: 2012-07-19 11:08

    Peugeot och Opel tävlar tydligen nu om att förlora pengar eller leva på andras bekostnad om man så vill. Enligt tyska NDR handlar det i båda fallen om ca 2 miljarder/månad. Att dessa produkter är minst sagt överflödiga är ju lätt att inse.

  • #7 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Matt Postat: 2012-07-19 11:10

    Det är inga större fel på PSA-koncernens bilar längre... Kvalitetsproblemen verkar man ha fått bukt med och till skillnad från de preussiska biltillverkarna så lyckas man bygga in känsla och egenart i sina bilar. Det är värt att premiera :-)

    Däremot är ju sättet som den franska regeringen agerar på rent effektsökeri.... Om ett bolag inte kan stå på egna ben så hjälper det ju knappast att staten pumpar in pengar i det, då pengarna ju är puts väck efter en konkurs.

  • #8 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Kalle Postat: 2012-07-19 11:23

    HåkanS.
    Jag jobbar med dessa motorer, bilar varje dag.
    Du kan fråga i princip vem som helst som någonsin har jobbat eller ha behövt arbete gentemot dessa franska märken. Det är skit.

  • #9 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Kalle Postat: 2012-07-19 11:45

    till Kalle:- Det är fel på alla bilmärken idag samt kanske du inte förstår dig på just Citroen & Peugeot. Önskar iaf Citroen & Peugeot lycka till

  • #10 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    HåkanS Postat: 2012-07-19 11:59

    Jag har kört Renault i 31 år så vad vet jag?!

  • #11 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Kalle Postat: 2012-07-19 16:31

    HåkanS
    Du har bara kört Renault i 31 år
    Du kan ju fråga Bosse som har kört Volvo 240 i 31 år. Klart att den är bäst.????
    För oss andra som har lite variation i livet så vet man skillnaden.....

  • #12 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Rejo Postat: 2012-07-19 19:13

    Kunderna har inte fel. Peugeot och Citroen gör antingen inte tillräckligt bra produkter, eller tar för mycket betalt eller ger inte kunderna tillräckligt bra service. Något är det som får försäljningen att sjunka. Lika bra att man inser faktum och rättar mun efter matsäck. Att pumpa in statliga pengar bara för att tillfälligtvis rädda några tusen jobb kommer inte att fungera. Det råder överkapacitet i bilindustrin och några kommer att få skära ner.

    Jag tror inte att PSA försvinner för gott, men man blir en mindre spelare på marknaden och kommer att tvingas in i någon annan koncern, kanske GM, för att överhuvudtaget överleva.

  • #13 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    chrille Postat: 2012-07-19 19:49

    Paradox: alla vill köpa billigt och ha en fet lön samtidigt. Då går det så här. Allt mer läggs i Kina, du har då samtidigt mer arbetslöshet i hemlandet med mindre köpkraft som kan köpa mindre och mindre pga outsourcing. Och folk är förvånade att vi har den största ekonomiska krisen i västs historia, snart även inräknat den recession bankerna ställde till med på 20-talet... Oavsett om det är höger eller vänster som styr förresten...

  • #14 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Nisse Postat: 2012-07-19 20:15

    Jag har kört Renault i ca 10 år (2 olika modeller) och ingen av dom har haft några större problem.
    Dagens bilar är oerhört tekniskt komplicerade och värre kommer det att bli, tro mig!
    Idag spelar det nog egentligen inte någon roll vilket (bil)märke som man köper så när milen och åren går så går det sönder förr eller senare, det kan man vara säker på och då gäller det att man har köpt rätt märke. Tänk alla som köpt dieselbilar och snart måste byta partikelfilter för ca 10-20000 kronor! Då spelar det ingen roll om det är en Volvo,BMW,VW,Ford.
    På vissa bilmärken är det en del som ska bytas. Hur kul är det, plus allt andra som går sönder plus service, plus sportdäck som håller i ca 3000mil för 3papp styck mm. Till min 05a renå kostar däcken ca en 500dring styck.
    Då får det gärna vara pappig upplevd kvalitet i inredningen dörrarna låter ploinggg när man stänger och den startar vid -28 grader utan motorvärmare (trodde inte det själv), servicen kostar ca1600 spänn/ år med stämpel i boken. (hoppas skitmotorn startar Kalle). Har funkat i 7år nu.
    Titta. http://www.youtube.com/watch?v=78b67l_yxUc

  • #15 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Matte Postat: 2012-07-19 20:37

    Kommentarerna i tråden har tydligen missat att det är inte bilarnas fel att PSA gruppen går dåligt, utan det är PSA:s hemmamarknader som har för dålig ekonomi för att köpa bilar. Bilförsäljningen i Sydeuropa sjunker som en sten och det drabbar alla märken i Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Grekland och Turkiet. PSA är beroende av dessa marknader och när kunderna här inte köper bilar längre i lika stor omfattning som förr så faller PSA och Fiat. Tyskarna klarar sig därför att den tyska marknaden och nordeuropa fortfarande går helt okej och ekonomin i norra Europa är mycket stabilare än i södra. Faktum är att den tyska marknaden ökar i försäljning vilket kompenserar de tyska märkenas försäljningsnedgång i Sydeuropa, men ökningen i Tyskland räcker inte för PSA då den tyska marknaden för PSA inte är lika stor som Sydeuropa.

    Opel är sämst ute därför att de lyckas med konststycket att backa sin försäljning på sin tyska hemmamarknad som annars ökar sin ekonomi och bilförsäljning, plus att de backar på alla andra marknader också.

    PSA-gruppens bilar är fantastiskt bra. Jag har bara haft Peugeot, Renault och Citroën och jag fortsätter med dem för de fungerar, är billiga i drift, komfortabla och sköna och aldrig sviker mig. Till skillnad från skräckhistorierna man hört från de med Ford, Saab, Volvo, Volkswagen med DSG-lådor som inte fungerar, Audi som krånglar och massa andra tramsmärken.

  • #16 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    Jonte Postat: 2012-07-19 21:17

    Efter, Fiat, Alfa, Bmw, Volvo, Ford, VW & AUDI så kan jag bara säga att med Peugeot 407, vilket blev en kort historia för att sedan få nya 5008:an som jag nu kört snart 3000 mil med på 9 månader, då kan jag bara säga att kvaliten, kvalitetskänsla och drift är 110% - den som snackar illa om produkterna utan att ha ägt eller kört skall bara hålla .... däremot BMW´n där hade vi ett riktigt missfoster som kostade oss STORA pengar... 3 serie touring fr. 2004 den var skit tom rostade den

  • #17 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    HåkanS Postat: 2012-07-19 21:32

    Jag har naturligtvis kört många andra bilar, .bland annat i arbetet.Säkert både bättre och sämre. Och man blir säkert lite hemmablind, men jag har inte haft något att klaga på. Nuvarande Grand Scenic bara knallar på.
    Tack Nisse, Matte och Jonte för bra inlägg. Kalle kan fundera lite över sina problem. Det är ingen som tvingar dej att köra franskt.

  • #18 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    R Postat: 2012-07-19 21:37

    Bara PSA som "fallit" ännu så länge. Blir det en dominoeffekt i ekonomin så lär alla gå den vägen, inklusive VW.

  • #19 Re: PSA förlorar två miljarder i månaden
    M Postat: 2012-07-21 20:57

    Håller helt med , vissa låter matluckan glappa innan hjärnan hinner med. Har inte lämnat sandlådan än. Inga namn nämnda men det rimmar med Anka. Bra inlägg från Nisse, Matte och Jonte.

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Använder du någonsin lastöglorna i bagageutrymmet?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten