• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Lamborghini Aventador får...

Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp

Med hjälp av cylinderavstängning kan Lamborghini Aventadors V12-motor bli en ”V6:a” och spara bränsle tillsammans med det helt nya start/stopp-systemet. Inför årsmodell 2013 tillkommer också ett nytt kolfiberkit och förlängd garanti till fem år.

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Nya, exteriöra detaljer i kolfiber är en del av det som utmärker Lamborghini Aventador LP 700-4, årsmodell 2013. Även på insidan finns det nya kolfiberdetaljer att välja till.

Via våra internationella kontakter har auto motor & sport kunnat ta del av Lamborghinis interna säljmaterial som ger alla detaljer inför nästa årsmodell, 2013, av Aventador LP 700-4. Det är spännande läsning, eftersom Lamborghini bjuder många nyheter!

Cylinderavstängning, eller det som på engelska kallas "Cylinder Deactivation System, CDS" har antytts komma i mitten av Aventadors tioåriga livscykel – men det kommer alltså redan till MY2013. Cylinder Deactivation System blir standard och kompletteras dessutom med ett egenutvecklat "Start-Stop" system som tar ström från en stor kondensator (istället för batteri).

Enligt Lamborghinis säljmaterial till handlarna startar motorn på endast 180 millisekunder, systemet sparar tre kilo i vikt eftersom batteriet kan göras mindre (och garanteras vara bilens livslängd) samtidigt som de två systemen sammanlagt sparar sju procent i EU-körcykeln. Vid landsvägsfart (130 km/h) kan cylinderavstängningen – som gör V12:an till en V6:a – spara upp till 20 procent bränsle. Övergången från V12 till V6 och tillbaka igen sker helt sömlöst, enligt Lamborghini.

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Lamborghinis egenutvecklade start/stopp-system med kondensator istället för batteri ger ett snabbt startförlopp. Som ni ser räds man inte konkurrenterna och tekniken med "supercapacitors" ger V12:an välbehövlig ström.

Den nya tekniken med kondensator istället för batteri till startmotorn har också fördelen att starta den stora V12:an snabbare – vilket kräver stora mängder ström. Lamborghini utlovar 20 procent snabbare start och 30 procent snabbare vid upprepade startförsök. Det mindre batteriet som används för att försörja övrig strömförbrukning får ett mycket skonsammare liv när det slipper starta motorn, vilket förlänger livslängden.

Lamborghini är noga med att understryka hur smidigt start/stop-systemet jobbar och det innebär att motorn inte stannar "i onödan", till exempel vid parkeringsmanöver eller innan kupétemperaturen nått inställt värde. Start-Stop med kondensator är helt ny teknik och unikt för Lamborghini, ännu så länge.

Till årsmodell 2013 av Lamborghini Aventador LP 700-4 anges förbrukningen till 16,0 l/100 km (tidigare 17,2 l/100 km) och CO2-utsläppet sjunker till 370 g/km istället för tidigare 398 g/km.

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Lamborghini lovar att cylinderavstängningen är helt omärkbar för föraren och aktiv upp till 135 km/h. Men tekniken spar mycket bränsle, upp till 20 procent vid 130 km/h enligt Lamborghini.

Även fjädringen på Lamborghini Aventador LP 700-4 har arbetats om till årsmodell 2013. Stötdämparna – som byggs av svenska Öhlins Racing – har nu hårdare fjädrar (som tillverkas av Lesjöfors Fjädrar) men en annan dämpningskaraktär för att ge bättre komfort utan prestandaförlust. Hårdare fjädrar brukar innebära stötigare gång, men Öhlins vet vad de håller på med så vi utgår från att det är korrekt.

De som vill få lite yttre förändring på sin Lamborghini Aventador LP 700-4 kan inför årsmodell 2013 välja bland flera nya aerodynamikkit, "Exterior Carbon Fiber option". Dessa kan kombineras på olika sätt. De som inte vill ha en motorlucka i genomskinlig plast kan även välja till en lucka gjord i kolfiber. Men de som väljer till några av de nya kolfiberkåporna till motorn vill nog ha kvar motorluckan i plast.

En ny fälgmodell finns också att välja till, döpt till "Dione". Fälgen mäter 20x9 tum (255/20ZR20) fram och 21x13 (355/25ZR21) bak. Tre kulörer finns, silver, högblank svart och titanium matt.

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Fälgen "Dione" är ny till årsmodell 2013 och mäter 20x9 tum (255/20ZR20) fram och 21x13 (355/25ZR21) bak. Tre kulörer finns, silver, högblank svart och titanium matt.

De som inte fått nog av kolfiber har till årsmodell 2013 fler alternativ till inredningen i sin Lamborghini Aventador LP 700-4. Andra förändringar är blanksvarta strömbrytare i en högre kvalité samt en instrumenttavla som "förstorar" siffrorna i hastighetsmätartavlan.

Slutligen inför Lamborghini möjligheten att välja till förlängd garanti, "Lamborghini Extended Warranty program", vid köpet av sin Aventador LP 700-4 årsmodell 2013. Ägaren kan välja att förlänga från tre år (standard) till antingen fyra eller fem år. Förlängningen och garantin gäller oavsett körsträcka, erbjuder vägassistans under hela perioden och utförs av Lamborghini själva (inget externt bolag). Förutom normal service kan alltså ägarna till Lamborghini Aventador LP 700-4 se fram emot upp till fem bekymmerslösa år av bilägande.

Förändringarna inför årsmodell 2013 av Lamborghini Aventador LP 700-4 presenteras sannolikt vid Parissalongen i september. Men kom ihåg var ni läste det först!

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Instrumenten på Lamborghini Aventador LP 700-4 ska ge lite tydligare information genom att den aktuell hastigheten "förstoras".

MY2013 Lamborghini Aventador LP 700-4 Cylinder Deactivation System 2013

Exteriört är det alltså inga stora skillnader på årsmodell 2013 av Lamborghini Aventador LP 700-4. Men det finns fler detaljer i kolfiber att välja till, liksom den här motorluckan i kolfiber.

Det här låter fantastiskt, Lamborghini gör helt rätt med cylinderavstängning och start/stopp.
288
31

Det finns 18 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Henrik Postat: 2012-07-27 16:38

    Missledande rubrik ala kvällstidning.

  • #2 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Herr Olsson Postat: 2012-07-27 16:51

    Dödsstraff för rubriken. Hur tänkte du egentligen?

  • #3 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Herr Olsson Postat: 2012-07-27 16:51

    Dödsstraff för rubriken. Hur tänkte du egentligen?

  • #4 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Stefan Postat: 2012-07-27 17:26

    Strålande rubrik.
    Vem bliv inte tvungen att läsa?

  • #5 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    filip Postat: 2012-07-27 19:18

    Säger som alla andra. Rubriken är missledande och hör hemma hos kvällstidningarna. Snälla inget mera sånt =(

  • #6 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    P2W Postat: 2012-07-27 19:42

    Nu svär jag lite i kyrkan, håll i er...

    Det hade säkert funkat att driva en Aventador med en V6:a också, men det behövs en hel del cylindervolym och turbotryck. Tänk Jaguar XJ 220, fast modernare och lite större motor...

  • #7 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    sebbe Postat: 2012-07-27 21:35

    Jag undrar ifall cylinderavstängningen enbart stänger av bränsleinsprutningen och tändningen eller om det stänger av ventilerna också?? för om ventilerna inte stängs av så kommer 6 cylindrar pumpa runt luft vilket sänker effektiviteten med cylindreavstängning betydligt!!

    ngn som vet??

  • #8 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Calzone Postat: 2012-07-27 21:44

    Tänk om BMW hade varit lika påhittiga och fortsatt med sina fina sexor med tillägget cylinderavstängning, i stället för dessa trista fyror...

  • #9 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    sebbe Postat: 2012-07-27 22:00

    skulle tro att dem anser att det är för liten vinst... bmw gör bland dem bästa motorerna i världen och jag tror att det beror på just det faktum jag diskuterade i inlägget innan...

  • #10 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Pär Brandt Postat: 2012-07-27 22:23

    Ledsen om rubriken blev lite missvisande, men "cylinderavstängning" är så långt och osexigt att det inte passar i en rubrik.
    Om jag förstått det rätt så är finessen med cylinderavstängning att man behåller ventilernas rörelse och på så sätt får nytta av "studsen tillbaka", så att säga, när kolven komprimerar luften och sen trycks tillbaka. Bränsle får förstås inte sprutas in.

    Ha en trevlig kväll och helg, allihop!

    Pär/ams

  • #11 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Simon B Postat: 2012-07-27 23:54

    Att säga att Aventador får V6-motor är inte "lite missvisande", det är väl snudd på ren lögn? Finns säkert smidigare sätt än "cylinderavstängning" att meddela någonting mindre osant. "Aventador uppdateras till 2013", ta-dah. =)
    I vilket fall var artikeln i sig mycket bra. Tydlig och informativ, och Aventadoren blev just snäppet sexigare. Fälgarna var ju riktigt mumsiga, fast kanske lite väl Stargate Atlåntis.

  • #12 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    GP Postat: 2012-07-28 02:58

    Hej Pär, Angående cylinderavstängning så låter man insug och avgasventiler vila mot sätena (stängda) för att minska pumpförlusterna. Angående positiv knuff av luft som komprimeras och sedan expanderar så har du fått det om bakfoten. VW har tvådelade kammar (hona/hane) som skjuts i längsled med solenoider, på så sätt kan man byta kamprofil. Det går således att använda en profil med noll-lyft för avstängning. Finns bra klipp på youtube som visar principen. Lamborghini använder säkerligen derivat eller samma system som andra motorer i koncernen

  • #13 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Cuba Libre Postat: 2012-07-28 09:38

    Det går ju att sköta med hydraulik i vipparmen också.
    Det hade varit intressant att veta hur de löst det med cylinderdeaktiveringen, och vilka som har tagit fram det åt dem. Ingen som vet?

  • #14 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    ZR1 Postat: 2012-07-28 09:43

    Sämsta tänkbara rubrik!!! Men jävligt bra artikel!!!

  • #15 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Pär Brandt Postat: 2012-07-28 10:16

    GP: Tack för klargörandet! Jag minns att jag för några år sedan trodde att man minskade pumpförlusterna genom att ha ventilerna något öppna, men givetvis ska de vara stängda.
    Och naturligtvis har vi skrivit om cylinderavstängning, vilket jag borde ha kollat igår. Men här är artikeln:
    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110905/volkswagen-far-cylinderavstangning
    Vem som varit med och utvecklat tekniken nämns inte i pdf-dokumentet, men kompetensen finns ju i VW Group.
    Tack för alla synpunkter, än en gång!

    Pär Brandt/ams

  • #16 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Måns Postat: 2012-07-29 00:51

    Start/Stopp hör hemma i Svenssons bil, inte i en Lamborghini. Speciellt inte om den har en V12 och är flagskeppet.

  • #17 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Marcus L Postat: 2012-07-29 07:39

    Man får hoppas att Start/Stopp går att avaktivera permanent.

  • #18 Re: Lamborghini Aventador får V6-motor och start-stopp
    Gallardo ersättaren.. Postat: 2012-07-30 15:24

    Borde ha fått en V6 med dubbel/singel turbo. Som enligt de senaste rykten så verkar det som om den får en uppfräschad V10 på lite drygt 600 ps. Lättare bil. Nytt chassi? Carbonfiber? Visas tydligen nästa år.

    RBS

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten