Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Fiat/Chryslers koncernchef Sergio Marchionne hävdar att Volkswagen utnyttjar eurokrisen i Europa för att dumpa priserna. Den anklagelsen har fått VW att gå i taket och kräver att Marchionne avsäger sig sitt uppdrag som ordförande för branschorganisationen ACEA.
Sergio Marchionne är frispråkig och rakt på sak, något som bland annat fått de italienska fackförbunden rosenrasande. Den här gången är det Volkswagen som hamnat i skottgluggen, liksom de franska och tyska politikerna som vägrar att medge en osund överkapacitet inom europeisk bilindustri.
Inom bilindustrin finns det en oskriven lag att inte prata illa om konkurrenterna. Åtminstone inte offentligt och absolut inte om man tillhör toppskiktet inom sitt företag. Men Fiat/Chryslers koncernchef Sergio Marchionne är känd för att leverera även obekväma "sanningar" och det gjorde han i torsdags i en intervju med New York Times och International Herald Tribune.
I intervjun beskrev Sergio Marchionne den desperata situationen i Europa där bilindustrins överkapacitet och eurokrisens påverkan på bilförsäljningen tvingat biltillverkarna att sälja nybilar med förlust i ett våldsamt rabattkrig (klicka på länken för att läsa mer):
"Jag har aldrig sett en så här allvarlig situation förut," sa Marchionne till NYT, "alla de olösta frågor som plågat bilindustrin i ett antal år har nu förvärrats. De som verkligen inte reagerat på situationen är fransmännen och tyskarna, som inte tagit bort någon kapacitet alls. Alla måste göra nedskärningar."
Stephan Gruehsem, kommunikationsdirektör på Volkswagen, är måttligt road över Sergio Marchionnes uttalande. Vi får väl anta att bilden är tagen innan artikeln i New York Times publicerades. Klicka på bilden för att läsa reaktionen i Wall Street Journal.
Med speciellt Volkswagen i åtanke lade Marchionne till det som sedan fick Wolfsburg att gå i taket:
"Prissättningen har utvecklats till rena blodbadet och det har även marginalerna gjort", sade Marchionne till NYT.
Flera branschanalytiker har tidigare pekat på det som Marchionne beskrev i intervjun, nämligen att Volkswagen inte bara följer med i rabattkriget utan är drivande. I Frankrike har Volkswagen, tack vare sin goda kreditvärdighet, fått utmärkta villkor från bankerna och kan via handlarna erbjuda mycket förmånlig finansiering (låneränta kring 1,5 procent) vid nybilsköp – något som de franska och italienska biltillverkarna inte kan. Strategin har varit framgångsrik då VW ökat sin marknadsandel i Europa med 1,3 procentenheter till 23,9.
Volkswagens tillväxt gynnas också av den gemensamma valutan euro. En lågt värderad euro gör exporten "billig" för alla de tyska biltillverkarna, som om de haft kvar sin D-Mark inte skulle haft det alls lika lätt.
Volkswagens kommunikationsdirektör Stephan Gruehsem sa i en kommentar till tidningen Wall Street Journal under torsdagen att "Marchionne är omöjlig att ha kvar som ordförande i ACEA, vi uppmanar honom att avgå."
Sergio Marchionne är just nu ordförande för den gemensamma branschorganisationen ACEA, European Automobile Manufacturers Association. Uppdraget roterar med tvåårsintervall mellan de olika koncerncheferna från Tyskland, Frankrike och Italien. Dieter Zetsche (Daimler) hade uppdraget 2010/2011 och innan honom var Carlos Ghosn (Renault/Nissan) ordförande.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Video: Ett varv runt ett regnigt helvete!
-
Kristina Geers berättar om dygnet i arresten
-
Dagens köp: Unik Rallyfralla!
-
Ej åtdragen mutter - nu stor återkallelse
-
Testa Volvos hjälpfunktioner - gratis!
-
Ford släcker lampan i Australien
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion








#1 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
CZ Postat: 2012-07-27 09:24
Ett huvudproblem: verkstaäderna är dem som tjänar pengar med dåliga rent ut sagt uselt utförda arbeten till priser som inte är från denna värld.
Lösning: Pressa denna branchen och höj försäljningspriset istället.
#2 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
SiggeN Postat: 2012-07-27 10:18
Ja det verkar ju verkligen vara ett stor problem. VW säljer bilarna med låga marginaler till konsumenterna. Stackars konsumenter som får köpa bilar billigt.
Det kallas sund konkurrens men det är kanske ett okänt begrepp för Fiat/Chrysler?
#3 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
SiggeN Postat: 2012-07-27 10:19
CZ...det var ett osedvanligt dum förslag. Du är helt fri att välja vilken verkstad du vill.
Själv kör jag ny bil och hälsar på verkstaden var 3000:e mil och byter olja. Inte mycket att orda om.
#4 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
CZ Postat: 2012-07-27 11:17
Sigge.. om du varit mindre dum och förstått vad du läst så handlade det om branchproblem ej enskild verkstad!
#5 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Gott Postat: 2012-07-27 11:22
Japp, situationen är stenhård just nu för tillverkarna. DOCK är det så att det är nu som de svaga skall dö. (Saab) Opel, PAG, Renault, Fiat, Ford (europa)? VW är jättestarka, synergierna inom koncernen är gigantiska, Volkswagen bilarna är jävligt bra till prislappen. VW, Daimler och BMW: alla tre är otroligt bra koncerner. Låt slakten börja!
#7 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Bilköpare Postat: 2012-07-27 12:05
Re Grrr Ha, Ha Klockren kommentar!
Håller med +1.
Får se hur kunderna blir behandlade när VW
tagit över ensamrätten på bilar i Europa.
Titta på deras kundvård idag och man fattar vart åt det barkar.
Men folk får skylla sig själva som går på detta och köper skiten.
#8 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-27 12:30
Ha ha ha ha ha, VW ser gärna någon som går deras ärenden. Klockrent av Marchionne. Den första stod tillika stenhårde Osamu Suzuki för.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111121/suzuki-kraver-skilsmassa-vw-vagrar
#9 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
GJ Postat: 2012-07-27 13:01
Att ett framgångsrikt bilmärke kan locka fram sådana idiotkommentarer som från Grr och andra säger mer om dem än om VW. Bara för att ni har semester så behöver ni ju inte vila hjärnorna totalt. Så ni menar att VW skall avstå från att ta marknadsdelar när man har möjlighet? Och om nu bilarna är helt kass så är det ju konstigt att så många vill köpa dem.
#10 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
M.C Postat: 2012-07-27 13:17
Kan någon förklara i detalj hur VW behandlar sina kunder som skräp? Och om mekaniska brister jämfört med andra tillverkare.
#11 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Bilköpare Postat: 2012-07-27 15:05
Är det något som tyskarna är usla på så är det kundvård. Jag har ägt samtliga premiumtyskar och kan intyga att kundvård existerar icke!
Sedan om det beror på tysk mentalitet, eller att man har för mycket av marknaden vet jag inte.
Min senaste bil var Passat och efter den blir det ingen mer tysk bil.....någonsin!
Nu väntar Honda.
#12 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Stoffe Postat: 2012-07-27 15:17
Bilköpare! det låter som skitprat, dra inte alla över en kam. och när blev eg Passat premium?
#13 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Calle Postat: 2012-07-27 16:32
VW är sällsynt dåligt skräp som drar litervis med olja per tankning, och detta är en ny bil!! Sedan dessa snorkiga servicemän. Nej,hej och tack VAG...
#14 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Ej VW fan Postat: 2012-07-27 17:12
Man kan tycka mycket om VW, menom nu VW dumpar sina bilpriser varför blir där då så stor en vinst i koncernen??? Dom förstår helt klart vad Fritz, Kalle, Jens och andra köpare vill ha till rätt pris - och det är väl bra affärsmannaskap........
#15 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Taelbarn Postat: 2012-07-27 17:44
Glöm inte heller bort att näna Vw (och Audi är mycke värre) när det gäller design, Ser lik och tråkig ut, dessutom så är ju stora delar av modellprogrammet snart 10 åt gammal, Golf, Passat, Caddy, Touran (trodde dne va nerlagd)
Audi är bara dyrt och trist, alla ser ju likadana ut!
#16 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-27 18:09
Heeregud..ibland tror man att kommentarerna skrivs av folk med mindre IQ än skonummer....vad tusan har bilens design med denna artikel att göra??? Och om nu modellprogrammet är gammalt..varför köper folk bilarna då?..då är det väl knappast VW.s fel eller????
Nej, om nu VW tar marknadsandelar av andra(FIAT) så är det väl knappast för att FIAT varit duktiga eller?..snarare tvärtom!! Det är väl snarare FIAT som gör kassa bilar eftersom ingen vill ha dom?? Kom nu inte med snacket om att FIAT.s huvudförsäljning sker i länder där krisen slagit hårdast...alla marknader är öppna för alla.
Det är snarare så att FIAT i detta fallet ej klarar bygga s.k. premiumbilar med de vinstmarginaler dessa kan erbjuda. Rätt eller fel?
#17 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Rejo Postat: 2012-07-27 19:24
Ni som sitter här och klagar på att Volkswagen har tråkig design, usel kundvård, drar massa olja och har en vidrig företagsledning - vet ni vad det låter som? Jo, det låter som att ni är uppretade och frustrerade över att folk (bilkonsumenterna) köper bilar som ni själva inte gillar. Och ännu värre, att Volkswagens kunder inte inser vad som är bäst för dem, till skillnad från er som naturligtvis vet vilka bilar som egentligen är bäst! Det lustiga är att de mest inbitna Saab-fantasterna brukade resonera på precis samma sätt...
Sanningen är tvärtom den att Volkswagen är väldigt skickliga - de ger kunderna vad de vill ha, och de tjänar pengar på det! Jag gillar verkligen Sergio Marchionne och hans ibland kontroversiella uttalanden men i det här fallet är han lite snett ute. Fiat har fått dra ner på produktionen, rationaliserat och stängt fabriker, så jag kan förstå hans frustration när tyskar och fransmän inte inser att de måste göra samma sak. För visst har han rätt i att det råder överkapacitet inom europeisk bilindustri.
Nu verkar det ändå som att PSA har fått bita i det sura äpplet och stänga en Peugeot-fabrik, men Volkswagen behöver inte be om ursäkt för att de kan ge sina kunder bra produkter och förmånliga villkor. Volkswagen har arbetat sig fram till det läget, och det är bara för Fiat/Chrysler att försöka göra det bättre!
#18 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-27 20:13
Osamu Suzuki visste exakt vad han gjorde när han tecknade ett nytt avtal med FIAT istället för att inhandla övereklamerat skit från VW-koncernen. VW:s försäljningsstatistik beror knappast på produkternas kvalite i synnerhet inte verklig sådan.
#19 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-27 20:55
Japp...mr Suzuki valde rätt partner...FIAT...ett företag på dekis..
#20 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-27 21:33
Smart,till skillnad från dom flesta mindre begåvade självutnämnda "analytiker" Fiat Group rullar på.
#21 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Christian Postat: 2012-07-27 22:33
Efter att ha jobbat lite med tyska fordonsunderlev blir man ganska förvånad att något över huvud taget lämnar deras fabriker... Som återkoppling på diskussionen ovan. Vad gäller prisdumpning är det väl inte prisdumpning utan företagens soliditet som verkar vara Segios problem och skeva marknadsandelar i respektive land...
#22 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-27 22:59
Enbart Fiat som enskilt märke i Fiat Group, som är gigantisk, innehar 10% av europamarknaden trots en nedgång i försäljningen. Som sagt så rullar Fiat Group på.
Om recessionen fortsätter länge till så kommer även VW trots sina prisdumpningskampanjer att drabbas.
#23 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-28 08:36
R..javisst är FIAT fortfarande stort....ännu..men hur länge klarar de sig ekonomiskt.
Sedan verkar det som om väldigt många av er som skriver hoppas på att det ska gå dåligt för VW.
Ser man som företag om sitt hus och gör rätt produkter(säljbara) till rätt pris så går det ju för det mesta rätt bra. OM nu VW kör någon prisdumpningskampanj så beror det säkert på att de flesta andra gör det med, sedan kanske VW klarar av det bättre rent ekonomiskt, men det är knappast något man kan ANKLAGA VW för. Det visar ju bara att man skött sina kort rätt.
#24 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-28 09:53
Som industrigrupp kan man ta tillfälliga förluster i ett av företagen. Hur länge? ja, skulle världsekonomin fortsätta neråt så är dominoeffekten given och drabbar som sagt alla inklusive VW som garanterat inte kommer att skänka bort sina produkter till välgörande ändamål. När folk får det sämre ekonomiskt så ligger ett bilköp av naturliga skäl långt ner på prioriteringslistan.
#25 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Groko Postat: 2012-07-28 10:59
Marchionne förespråkar mer eller mindre öppet ett oligopol och de flesta här gasar när de läser det... Håller med Peter, man börjar ju undra vad folk som läser här egentligen har för IQ?
#26 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
entapir Postat: 2012-07-28 11:34
Som representant för en branchorganisation är det i mitt tycke helt korrekt att kritisera en taktik som dumpar priserna för hela branchen.
#27 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
entapir Postat: 2012-07-28 11:35
Och jag vill passa på att i förväg ursäkta min slarviga stavning av bransch
#28 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Sergio Marchionne är ett geni! Postat: 2012-07-28 11:46
Sergio Marchionne är ett geni som sagt, om fler i pyramidens topp vore lika smarta som han så skulle flre fabrikat i detta "lilla" Europa med alldeles för många fabrikat. Skall det vara så svårt att förstå vad han menar... frågan som alla kan ställa sig är väl kanske den att Tyskarna är smarta, de får oss att tro att vi köper det bästa som visar sig gång på gång att det verkligen inte är så...
Helt rätt Sergio Marchionne, ta luften ur dem du är ett geni som gång på gång visar att du har rätt i allt du gör! Följer dina insatser med stor spänning.
#29 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Pär G Postat: 2012-07-28 16:35
VW framgång är naturligtvis rättvis, liksom Fiat med fleras kräftgång. Konsumenterna bestämmer äntligen och ett antal stagnerade dronter måste bort. Det är redan överkapacitet på 35% och detta innan vi ens sett kinesiska bilar på marknaden. Den som inte positionerat sig väl mot detta gör bäst i att lägga ner redan nu.
Räkna själva ut vad som nu händer med de problemföretag som har stor exponering mot sydeuropa...
Fiat har rätt i att statliga subventioner är ett otyg, men klagade dom på detta 2008-2009? Nej inte alls då fanns det pengar även för den italienska staten att betala ut, nu är man pank och egna subventioner högst osannolika. Därav pratet från Sergio.
Snart spricker återigen den amerikanska uppblåsta bubblan och då krisar fiat som aldrig förr.
#30 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-28 17:12
De flesta profetior om Fiats framtid i folkmun görs av sådana vars storlek på hjärnkontoret i bästa fall sträcker sig till 1/10 av Marchionnes.
Han gör sitt jobb utmärkt som represent för ACEA som är en internationell branschorganisation. Vilket är ytterst obekvämt för VW som helst hade velat ha eget inflytande.
#31 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Pär G Postat: 2012-07-28 18:27
Har R ovan använt sina två hjärnceller och kollat upp enkla fakta, t ex hur FIATs marknadsandelar på den inhemska marknaden "utvecklats" de senaste decennierna, konklusion av detta?
Han har pratat i egen sak och den som inte ens fattar detta har naturligtvis svårt att fatta att fiat inte är någon succé.
Uppenbarligen gör VW det kunderna efterfrågar, liksom fiat inte gör det. Allt annat är limbo i bortförklaringar.
#32 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-28 18:42
Spelar roll om marchoinnes eventuella hjärnkapacitet...ingenjörena och marknadsgubbarna på FIAT verkar inte ha samma nivå iallafall....
#33 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
CC -12 Postat: 2012-07-28 19:12
"VW är sällsynt dåligt skräp som drar litervis med olja per tankning". Jag tyckte att min förra drog en hel del, en liter på 1500-2000 mil ungefär.
Kompisens BMW-sexa drog en liter per 100 mil, den hade rullat lite länge. Verkstaden, bilen var utanför garanti, tyckte det var helt normalt så de ville inte göra något åt det.
#34 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Wille Postat: 2012-07-28 19:15
Ren avundsjuka Fiat tjänar inte så mycket på sina bilar, det gör VW. Och Fiat har ingen tillverkning i Kina!! Så är det....
#35 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Wille Postat: 2012-07-28 19:18
Säger bara Fiat x1/9 och Regatta.....Titanic!!!!
#37 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-28 20:59
http://mobile.reuters.com/article/idUSBRE85R0DQ20120628?irpc=932
#38 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Pär G Postat: 2012-07-28 21:11
R är den största tänkaren, och fiat går jättebra.
#39 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-28 21:16
Osamu Suzuki gillar Fiats ingenjörer. Tur att han saknar din "begåvning".
#40 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-28 21:26
Pär G är den störste experten vars kunskap alla inom bilvärlden avundas. Alla världens företag kommer att kursa utom VW.
#41 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Pär G Postat: 2012-07-29 08:01
På två decennier har Fiat mer än halverat sin marknadsandel i Europa från 13 procent till 6 procent. Kapacitetsutnyttjandet ligger på bara 55 procent, det lägsta av alla europeiska tillverkare. I Italien har försäljningen minskat till 550 000 bilar från nästan 1 miljon för drygt 10 år sedan.
#42 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-29 09:02
http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_relations/investors/risultati_trimestrali/FiatDocuments/2011/Q4/Q4_FY_2011_Results-Final_SITO.pdf
#43 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Jonas Postat: 2012-07-29 14:38
Trevlig "nivå" disskussion, moget...
Nu saknar FIAT nya modeller och mycket är på G så man kan väl bara vänta och se... blir det dock onget bra resultat av detta så kommer det bli än värre för FIAT GROUP... sen ni som kör bilar från VW koncernen vet ju hur bra de går första 5 åren sen ser vi ju kontentan... inte fan håller de bättre än ngt annat snarare tvärtom. Dyrare delar, katastrofala verkstäder med långa lev. tider... kommer en vändan även för VW GROUP vänta och se... MARKNADEN ÄR MÄTTAD, Vi lever in en värld med för MYCKET av allt.
#44 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Pär G Postat: 2012-07-29 15:40
(R)iktigt lysande då.
Ingen fundering kring de faktiska siffrorna dvs 13->6 % på 20 år eller 1000k till 550k bilar på den italienska marknaden på 10 år? Finns ingen tendens du kan finna?
Måste vara samma misantroper som bytt favoritmärke. Talbot-saab och numera FIAT?
#45 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
R Postat: 2012-07-29 16:16
Fiat som märke innefattar även fiat industrial. Detta sammantaget innebär ca:10% av europeiska marknaden. Att Fiat sen är störst i Brasilien är ju ingen nackdel.
Vi är inte samma personer och du är i sedvanlig ordning inget annat än ett raljerande stolpskott!
#46 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-29 17:11
VW über alles!
#47 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-29 17:13
Föregående inlägget va på skoj, men jag måste ju ändå lägga in en liten fundering? Ska VW be om ursäkt för att allt fler och fler köper deras bilar?
Eller vad är det en del här menar?
#48 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Leffe Postat: 2012-07-29 17:51
Fiats tillverkning av personbilar är bara en del av den totala verksamheten. Det är helt riktigt att man tappat en hel del i Europa men i stället är försäljningen stor i andra delar av världen, framför allt Brasilien. Chrysler har under Marchionnes ledning gått från nära nedläggning till riktigt bra försäljning.
I stället för att raljera som barnungar om VW vs Fiat kanske det vore bättre att belysa de problem Europa har rent allmänt. Eurokrisen har inte kommit utan anledning och sanningen är den att vi spenderar mer än vi producerar. Marknaden för bilar är mättad vilket alla vet som försöker ta sig fram på europeiska vägar.
Våra löner och förmåner har och är allt för generösa och vi kan inte längre leva på att utnyttja tredje världen.
Att i rådande situation dumpa priser på nya bilar för att kortsiktigt skaffa marknadsandelar är knappast något som löser Europas problem.
#49 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Peter Postat: 2012-07-29 19:22
Njae...förstår att det finns en överproduktion...men de flesta företag har väl som målsättning att öka vinsterna och ett sätt är ju att kapa åt sig marknadsandelar....VW(inga andra heller) bedriver ej välgörenhet i någon större utsträckning, de bygger bilar för att tjäna pengar åt sina ägare.
#50 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Schuckert Postat: 2012-07-30 18:47
Tyska biltillverkare säljer bra. Tyska staten stimulerar sina biltillverkare med billiga euro som bl.a. Italien slitit ihop. Inte undra på att de går bättre. Har inget med produkterna att göra.
#51 Re: Marchionne och VW grälar om prisdumpning
Rejo Postat: 2012-07-30 19:06
På vilket sätt stimulerar tyska staten sina biltillverkare med billiga euro som Italien har slitit ihop? Är det något du själv har hittat på eller har du någon konkret fakta på det? För jag skulle i så fall gärna vilja ta del av den faktan.