• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Försäljningen av bensin...

Försäljningen av bensin minskar kraftigt

Samtliga drivmedel utom E85 säljer klart mindre i Sverige i år jämfört med i fjol, enligt Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI).

Försäljningen av både diesel och bensin pekar tydligt nedåt.

Försäljningen av både diesel och bensin pekar tydligt nedåt.

Försäljningen av samtliga drivmedel minskade med totalt cirka 5 procent under första halvåret 2012 jämfört med samma period föregående år. Bensinförsäljningen minskade med hela 8,5 procent (cirka 176.900 kubikmeter). Den totala bensinförsäljningen uppgick till 1.910.000 kubikmeter under första halvåret 2012. Dieselförsäljningen minskade med cirka 2 procent (cirka 56.000 kubikmeter) och uppgick till cirka 2.552.900 kubikmeter under samma period.

Etanolbränslet E85 visar på en liten uppgång för det första halvåret 2012 på cirka 5 procent (5.600 kubikmeter). Under det första halvåret uppgick försäljningen till cirka 113.200 kubikmeter.

"Energieffektivare fordon är en del i förklaringen men en lägre ekonomisk aktiviteten kan också spela in och då speciellt på dieselsidan", säger Ulf Svahn VD på SPBI.

Allt enligt preliminär statistik och jämförd med samma period föregående år.

För dig som står i valet och kvalet mellan bensin och diesel, missa inte vårt stora reportage från auto motor & sport nr 14 där vi gör en djupdykning i den eviga drivmedelsfrågan.

Den nedåtgående trenden för försäljning av fossila bränslen är klart positiv!
165
58

Skriv kommentar

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Butters Postat: 2012-08-03 10:48

    "Energieffektivare fordon är en del i förklaringen men en lägre ekonomisk aktiviteten kan också spela in och då speciellt på dieselsidan", säger Ulf Svahn VD på SPBI.

    Fattigdom är en annan! staten kommer snart att förstå att de måste komma på ett nytt sätt att få skattepengarna att rulla in.. kanske en sänking av soppapriset och ngn kampanj där man skrotar alla bilar äldre än 15 år för en bra peng? :)

  • #2 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Stefan Postat: 2012-08-03 11:30

    @Butters
    tänkte precis skriva samma sak själv, så bra sagt :-)

  • #3 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Saab FTW Postat: 2012-08-03 11:40

    @Butters
    håller med, samt jag skulle inte bli förvånad om dom höjer prisen på e85 men de hoppas man inte :)
    Glöm inte trots allt svarta guldet används till flera saker som vi använder till hands dagligen än bara bränsle

  • #4 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    lars-göran Postat: 2012-08-03 12:28

    om man ska tänka lite negativt, så vill väl bensinbolagen snart kompensera sig för mindre försäljning av bensin . mvh lge

  • #5 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    CC -12 Postat: 2012-08-03 14:06

    Varför skrota 15 år gamla bilar? Visst är krocksäkerheten sämre men så värst mycket mindre soppa drar de inte så länge vi inte tittar på Volvo 2.5T. Vi har modernare motorer men också tyngre bilar idag. Detta är sett ur verkligheten, körcykelsifforna är en helt annan sak men så optimerar också tillverkare bilarna mot detta irrelevanta mål i större utsträckning numera (inte minst pga av EUs straffbeskattning av tillverkarens medelutsläpp).

    Äldre bilar körs också mindre så att ersätta dem med nya bilar är totalekonomiskt vansinne. Ersätts de med moderna smådieslar så reduceras förvisso koldioxiden kraftigt men marknaden är byggd för en viss fördelning mellan bränsletyperna så alla kan inte köra diesel.

    Utskrotning av bilar utan katalysator skulle vara mer relevant men samtidigt utför de numera en väldigt liten del av det totala trafikarbetet. Det handlar om drygt 20 år gamla bilar varav de flesta är bortrostade för länge sedan.

    Lägg istället mer skatt på lastbilsdiesel (i hela EU) så att vi får över mer frakt på järnväg. Då sparar vi bränsle och inte minst reducerar vi de förhatliga lastbilskaravanerna och deras genomtänkta "min lastbil går 0.017 km/h fortare än din så jag hinner minnsan köra om dig mellan Varberg och Uddevalla"-omkörningar...

  • #6 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Bamse Postat: 2012-08-03 14:30

    Gissar på en ökning av koldioxidskatten vid årsskiftet som kompensering för lägre intäkter. Ytterligare påslag kommer säkert då vi i regel kör större bilar än exempelvis Danmark. Oturligt nog drabbar detta de som inte kan byta bil ofta och på så sätt kontinuerligt sänka förbrukningen.

  • #7 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    z Postat: 2012-08-03 19:21

    Bensinförsäljning är med säkerhet en god konjunkturindikator.

    I övrigt bara på Arlanda hanteras årligen drygt 600 000 kubikmeter flygfotogen, eller Jet A1 som bränslet heter.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygbr%C3%A4nsle

  • #8 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Martin Postat: 2012-08-03 22:01

    Håller med CC-12
    Lastbilar är ett aber i synnerhet två i bredd lr ännu värre: på vintern utan riktiga vdäck (sorry för offtopic)

  • #9 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Helge Postat: 2012-08-04 07:06

    Spärra alla lastbilar på 80 km/h så sparas enkelt ännu mer fossila bränslen!

  • #10 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Edis Postat: 2012-08-04 15:25

    @Butters

    Hur skattepengarna ska rulla in när man minskar statens inkomster genom att sänka drivmedelsskatterna och samtidigt ökar statens kostnader genom en skrotbilspremie får du gärna försöka förklara!

    @CC -12

    Det finns goda anledningar att skrota ut bilar äldre än 15 år, även om ökade skatteintäkter för staten inte är en av dessa. För det första så är bränsleförbrukningen lägre idag än vad den vad 15 år sedan, likaså är bilarna tagit ett ganska betydande kliv framåt när det gäller säkerhet - både aktiv och passiv sådan. Vidare så har bilarnas utsläpp av hälsoskadliga ämnen i avgaserna ungefär halverats vart femte år de senaste 20 åren.

    Förhållandet mellan diesel och bensin är inte skrivet i sten och går förstås att påpverka på lång sikt.

    Att öka skatterna på lastbilsdiesel skulle slå mot den svenska ekonomin, svenska företag skulle tappa konkurranskraft (särskilt skogssektorn) och varor och tjänster skulle öka i pris. Vilket järnvägsnät man skulle flytta över godstrafiken till kan man också undra, inte det svenska järnvägsnätet i varje fall, någon sådan kapacitet existerar helt enkelt inte. Att bygga upp en sådan kapaciten skulle också ta årtioenden och kosta hundratals miljarder kr. Trots detta så skulle merparten av lastbilarna bli kvar på vägarna eftersom majoriteten av transporterna är för korta för att järnväg ska vara ett seriöst alternativ.

    @z

    Användningen av flygbränsle är ganska liten jämfört med diesel och bensin, som man kan se i dessa siffror från 2011.

    Diesel: 5,3 miljoner m3
    Bensin: 4,2 miljoner m3
    Flygbränsle: 1,2 miljoner m3
    Eldningsolja 2-6: 1,0 miljoner m3
    Eldningsolja 1: 0,8 miljoner m3
    E85: 0,2 miljoner m3

    Framförallt dieselåtgången är en bra konjukturindikator då de används i lastbilar och andra kommerciella fordon.

  • #11 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Nils-Holger Kristiansson Postat: 2012-08-04 21:03

    @Butters

    Att börja skrota äldre bilar är inget som en äkta bilentusiast skulle föreslå. Och vill staten spara pengar så kan sluta plocka in tiotusentals nya bidragstagare varje år...

  • #12 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Posten kör redan i 80 Postat: 2012-08-05 11:48

    Helge Postat: i går, 07:06

    Spärra alla lastbilar på 80 km/h så sparas enkelt ännu mer fossila bränslen!

    Problemet är att det snart inte finns några svenska åkare kvar, då det är billigare att ta in folk från österuopa, med deras bilar och bränsle.

    Prova och lägg dig bakom en ryss-registrerad diesel, och se vad som händer!

    Det bästa vore att sätta upp en (bränsle)standard som gäller innanför sveriges gränser, men vi är ju med i eu så det lär ju inte hända..

  • #13 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY Postat: 2012-08-06 07:00

    RE :Edis

    Bra skrivit , en som förstår lite mer än vissa (småbarn) här som kommenterar. Håller helt med att det inte funkar att flytta över det till järnväg. Men vissa talar först och tänker sedan (om de kan tänka)

  • #14 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Robert Postat: 2012-08-06 22:47

    Dags att köra V8 igen:)

  • #15 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    Rejo Postat: 2012-08-08 22:25

    Jag tror att det smartaste idag, rent privatekonomiskt, är att köpa en snål bensinbil istället för att köpa dieselbil som alla andra.

    Som jag har förstått det får man vid raffinering av olja alltid ut en viss andel diesel, en viss andel bensin, en viss andel fotogen etc. Det går inte att i någon större utsträckning ändra detta och plötsligt göra mer diesel av oljan, bara för att marknaden vill ha det.

    Alltså tror jag att i takt med att alltfler väljer diesel kommer priset att öka medan bensin kommer att bli billigare i jämförelse (tillgång och efterfrågan), och att det därför snart kommer att bli mer lönsamt att köra snål bensinbil än snål dieselbil.

  • #16 Re: Försäljningen av bensin minskar kraftigt
    hedgehog Postat: 2012-08-09 12:43

    Re: rejo

    Håller med.

    Det du skriver angående raffineringen gäller, så som jag har förstått, befintliga raffinaderier. D.v.s. man bestämmer grovt andelen av de olika produkterna när raffinaderiet byggs, och sedan kan man bara göra relativt sett mindre ändringar kring den arbetspunkten. I praktiken betyder det alltså att det kommer att finnas ett överskott av bensin om andelen dieselbilar fortsätter öka. Man kan dock minska den effekten genom att exportera bensin från Europa till USA och Asien och importera diesel åt andra hållet. Något vad jag har hört redan sker idag.

    Personligen tror jag, hur konstigt det än låter, att bensin idag är det valet som kommer ge minst negativa ekonomiska överraskningar. Kan man dessutom köra bilen på något av de enda miljöriktiga bränslena som finns idag, d.v.s. etanol eller biogas, då tror jag man sitter ganska säkert i båten. Både skattemässigt och andrahandsvärdesmässigt. I takt med att miljöproblemen med dagens dieselbilar blir alltmer allmänt kända bland gemene man (och därmed till slut även politikerna) så kommer också det troligtvis ge ägarna problem i form av höjda skatter och förbud att ta in bilarna i städerna. Ska bli intressant hur de ska förklara för ägarna att den bil som de igår fick ta in i stan utan att betala någon trängselskatt för, imorgon överhuvudtaget inte får framföras där även om du betalar trängselskatt!

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Ska du se någon motorsport i sommar?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten