Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
”Det finns ingen substans bakom ryktena” säger Volvos talesman som kommentar till Dagens Industri, som hävdat att vd:n Stefan Jacoby är på väg till Opel. Men en annan svensk nämns också som tänkbar Opelräddare.
Stefan Jacoby stannar på sin post, det meddelar Volvo PV till auto motor & sport. Det finns ingen substans i ryktena om att Jacoby är på väg till GM:s Opel.
Ryktena snurrade igång i förra veckan och idag måndag (6 augusti) publicerade DI.se en artikel där man påstår att Volvochefen Stefan Jacoby är påtänkt som Opel-vd. "Det är ett tufft jobb som väntar den som ska reda upp problemen i Opel/Vauxhall", sa en internationell bilanalytiker till Dagens industri (klicka för att läsa mer).
Men Volvo PV:s presschef Per-Åke Fröberg säger till auto motor & sport att det inte finns någon grund för artikeln: "Det finns ingen substans bakom ryktena. Vi fick samma frågor från tysk media för några veckor sedan men till skillnad från de svenska valde de att inte skriva något efter att vi förklarat situationen."
Även om Stefan Jacoby inte står till förfogande behövs det en stark chef som kan få Opel på fötter. Moderbolaget General Motors kräver att Opel går med vinst igen, vilket skulle påverka GM:s aktiekurs positivt och därmed göra det möjligt för amerikanska regeringen att börja sälja av sin stora aktiepost. Den handlingsplan som Opelchefen Karl-Friedrich Stracke redovisade för GM:s ledning föll i onåd och han fick lämna sitt uppdrag, för att tillfälligt bli ersatt av Thomas Sedran.
Svensken Bo Andersson, i mitten, har sedan 2009 förvandlat GAZ Group till ett lönsamt företag och slutit flera tillverkningsavtal med internationella bilföretag. På bilden ses Rysslands nya president Vladimir Putin och den nuvarande premiärministern Dmitrij Medvedev vid ett fabriksbesök. Putin pratar också flytande tyska, efter sin tid som "KGB-arbetare".
En annan person som nämnts som lämplig kandidat är Bo Andersson, tidigare inköpschef på GM och sedan sommaren 2009 ledare för ryska GAZ Group. Bo Andersson har lett en fantastisk uppryckning av GAZ Group som de senaste 18 månaderna tecknat tillverkningsavtal med GM, Mercedes och VW/Skoda.
Bo Andersson talar flytande tyska och kan av naturliga skäl General Motors bättre än de flesta, inklusive Rüsselsheim där han varit stationerad. Men Opelarbetarna ska inte ropa hej allt för tidigt, uppryckningen hos GAZ skedde efter att Andersson sagt upp halva arbetsstyrkan – 45.000 personer! Utsikterna att värva Bo Andersson till "självmordsuppdraget" som Opelchef är dock rätt små, han har i tidigare sammanhang uttryckt sig ganska drastiskt om GM Europes möjlighet till överlevnad (klicka för att läsa mer).
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Officiell: Nya BMW 8-serie - bygg den här!
-
Hoppsan – detta är nya Renault Twingo!
-
Åskådare nära döden under GP2-kval i Monaco
-
Här provkör vi nya Bentleyn i Kina!
-
Italiensk superracer testar – i Tyskland!
-
Är McLaren P1 snabbast runt Nürburgring?
-
Se vansinnesvarvet från helvetet!
-
Kristina Geers berättar om dygnet i arresten
-
Dagens köp: Unik Rallyfralla!
-
Ej åtdragen mutter - nu stor återkallelse
-
Testa Volvos hjälpfunktioner - gratis!
-
Ford släcker lampan i Australien
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken








#1 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Isak Postat: 2012-08-07 00:56
Ehh, "en annan svensk"? Stefan Jacoby är tysk om jag inte missminner mig alldeles. Man byter inte medborgarskap när man får jobb i ett annat land.
#2 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Bilköpare Postat: 2012-08-07 07:07
Är det inte bättre att lägga ner skiten?
Eller är det skillnad när det handlar om tyska tråk gubbmärket Opel?
Jag anser att Saab hade en mycket intressantare bakgrund med flyghistoria osv. för att leva vidare.
Tyvärr tyckte inte resten av bilköparna och GM det.
#3 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
you_lose Postat: 2012-08-07 07:51
Historiskt sett har Opel gjort mer intressanta bilar än Saab, speciellt under tiden man byggde bakhjulsdrivna bilar, att Saab har anknytningar till flygindustrin är helt irrelevant i sammanhanget, Saabs första modeller var 2-taktare, 9000 var byggd ihop med Fiat/Alfa/Lancia, och senare modeller byggde på Vectra, knappast imponerande.
Saab är mer gubbmärke än Opel, Saabs senaste modell 95 är en jättekloss med små utrymme, kan det bli mer gubb än det? Opel har iaf OPC bilarna, man har haft Speedster i modellprogrammet och dessutom har man Astra och Corsa som finns med diverse sportpaket coh kraftigare motorer, det är raka motsatsen till gubbil
#4 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Bilköpare Postat: 2012-08-07 07:57
Jättekloss med små utrymmen?
Vad kallar du Insomnia för då?
Provade en sådan och den var förvånansvärt trång med tanke på yttermåtten.
Vem väljer en Opel Insomnia före ärtiga Mondeo som också lastar avsevärt mycket mer. Och körmässigt är det helt olika skolor mellan Ford och Opel. Opeln är urtråkig att köra. Forden känns som en lättfotad sportvagn i jämförelse.
Jag tror Ford är Opels största problem.
Ford har helt enkelt konkurrerat ut Opel fullständigt. Dessa två vänder sig i princip till exakt samma målgrupp.
#5 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Bilköpare Postat: 2012-08-07 08:04
Som kuriosa kan nämnas att Saab bilarna känns mer lättfotade och lika Ford att köra än Opel som dom delade bottenplatta med.
Ingenjörerna i Trollhättan fick fixa till bilen så den blev någorlunda attraktiv att köra.
#6 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
you_lose Postat: 2012-08-07 08:13
ja Insignia är tråkig och trång, men som sagt, Opel har och har haft modeller som kompenserar för det tråkiga, fler körglada bilmodeller än vad Saab har nånsin haft, Saab har för det mesta haft Aero som är snabba rakt fram tack vore turbon, men ingen vidare bra väghållning, knappast nån busbil, Saab fick först bra väghållning i den senaste 93an
#7 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
I_win Postat: 2012-08-07 08:44
you_lose: Du nämner samarbeten för SAAB som nåt negativt men första Vectran ärvde ju bottenplattan från sista Asconan(!), den senaste Vectran delade Epsilonbottenplattan med Fiat Croma (och SAAB 9-3), och Speedstern var en sminkad Lotus Elise som byggdes hos Lotus. Den kunde för övrigt lika gärna hetat Saab Sonett.
#8 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Roffe Postat: 2012-08-07 10:10
Angående tidigare inlägg: När Opel försöker göra någonting "sportigt" blir resultatet ungefär som om min gamla mormor skulle klä sig i kort-kort. Mest löjeväckande alltså.
#9 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Ähum... Postat: 2012-08-07 12:49
Ibland när man läser debatterna här undrar man hur många inlägg som skulle bli kvar om man satte en åldersgräns vid 20 år...
#10 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Edison Postat: 2012-08-07 13:27
Ärligt talat bryr jag mig inte om Opel. De gör väl helt okej bilar i det prissegmentet men inget man dreglar över precis. Håller med tidigare inlägg att enbart som varumärke känns Saab mer spännande.
#11 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Dms Postat: 2012-08-07 14:13
Ett utmärkt skäl att inte välja Ford är att Ford har usel kvalitet och Opel Insignia - Astra värdens bästa
Och Fords bilar är proppfulla med idiotiska detaljer som inte är genomtänkta ett dugg.
Att Ford säljer beror på att bilköparna är dumma.
#12 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Tmh. Postat: 2012-08-07 14:31
Opel tillverkar sin första flygplansmotor 1911 på 60 hk, 5 år före BMWs första flygmotor.
Och i samarbete med flygexperter bygger och flyger Opel två raketflygplan (världens första reaktionsflygplan) och påbörjar bygget av ett tredje exakt 10 år innan Saab ens existerar.
Opel har varit världens största motorcykeltillverkare en kort tid.
Dessutom tillverkas alla bilar i världen med en tillverkningsmetod Opel fick patent på 1935.
Det finns i varje fall 50 stora häpnadsväckande fakta om Opel som absolut ingen känner till.
Opel ligger exempelvis bakom rymdskeppens bromsraketer, (1929) och innehaft världsrekordet för hastighet på järnväg med 256 km/t… mellan 1929 och 1966.
Om dessa märkliga bedrifter var allmänt kända skulle utan tvivel Opels anseende vara bra mycket bättre än det är.
#13 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
hempa Postat: 2012-08-07 16:20
Jag säger som Isak, Stefan Jacoby är inte svensk utan tysk.
Man byter inte medborgarskap bara för att man jobbar i ett annat land!
#14 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Re: hempa Postat: 2012-08-07 16:33
Jacoby är förmodligen inte svensk - fastän han bor och verkar här.
Men vi är väldigt snabba och ivriga på att säga att Volvo Personvagnar nu är kinesiskt - fastän företaget (inklusive styrelsen) huvudsakligen finns och verkar här.
#15 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
StigRoger Postat: 2012-08-07 17:52
Jag håller med "Bilköpare". Alla de Fordar jag haft
har varit hur trevliga som helst att köra ! Den roligaste var en Sierra 4x4 Cosworth ! Hur kul som helst - speciellt i vinterväglag vid rödljuset med en Porsche bredvid, varvande sin motor tills
grönljuset kom, men sedan bara sågs i backspegeln !
#16 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Hans H Postat: 2012-08-07 19:55
En liten stund trodde jag att man menade att Vladimir Putin hade varit en lämplig Opel-chef.
Dagens Opel har "av outgrundlig anledning" plötsligt samma problem som Saab hade. Kan man gissa att anledningen finns i Detroit och deras okunnighet om produkter och varumärken?
#17 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
becq Postat: 2012-08-08 13:39
Som sagt Hans H - problemet finns i USA och deras 'bönräknare'.
Som en kommentar till 'you_lose' och 'Bilköpares' lilla träta ovan skickar jag med denna länk;
http://www.topgear.com/uk/videos/good-company
Jag väljer '6'.
#18 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
GayNicke Postat: 2012-08-08 19:01
Ehh, finns Opel kvar...? Vaffö då...?
#19 Re: Volvo dementerar att Stefan Jacoby värvats av Opel
Peter B Postat: 2012-08-12 13:32
Ja, varför blanda in gamla Sierror och Saab modeller som inte ändrade utseende år från år där till skillnad Opel visade nya modeller så man kände att man köpt en ny modell.
Kommentarerna hänvisar till gamla bilar när vi pratar 2012 snart 2013-års modeller.
Det märks att en del inte öppnat ögonen sedan 80-talet men det är så typiskt svenskt och inkrökt så man bara kräks.
Egentligen är ju alla Saab-fantaster OPELförare, att man sedan meckat litet med hjulupphängningar och chassi är ju ingen större ingenjörskonst. Redan Vectra 3,2 V6 var snabbare än Aeron så snacka inte om gubbbil.
Jag är övertygad om OPELS överlevnad men det är inte hugget i sten.
Och OPEL:s situation är som jag ser det räknenissarna i Detroit:s fel.