Exportvåg från Italien – fyndchans på Ferrari!

Funderar du på att importera en sportbil kan det vara läge nu. Ekonomisk kris och polisrazzior mot Ferrariägare gör att ägarna överger sina bilar – exporten från Italien har tredubblats!

Det pågår en massflykt av begagnade sportbilar från Italien. Nybilsförsäljningen hos Ferrari och Maserati har halverats jämfört med 2008, enligt IHS Automotive. Försäljningen lär inte öka förrän tidigast 2016.

Det pågår en massflykt av begagnade sportbilar från Italien. Nybilsförsäljningen hos Ferrari och Maserati har halverats jämfört med 2008, enligt IHS Automotive. Försäljningen lär inte öka förrän tidigast 2016.

Exporten avbegagnade sport- och lyxbilar från Italien har nästan tredubblats (från 4.923 bilar till 13.633) på bara fem månader. En av anledningarna är den stora ekonomiska krisen i Europa.

"Italien är en stark marknad för superbilar, och nu försvinner de från gatorna. Det har ett enormt symboliskt värde och visar hur djup krisen är", säger Giuliano Noci på Milanos affärshögskola till Automotive News.

Italiens premiärminister Mario Monti har infört ett sparpaket på 170 miljarder kronor för att minska statsskulden och sänka arbetslösheten, som nu är högre än på 13 år. Fiat har stoppat alla investeringar och kan tvingas stänga ytterligare en fabrik, förutom den på Sicilien som ska läggas ned.

Ägandekostnaderna för superbilsägare har chockhöjts. Årsskatten för en Lamborghini Aventador har ökat till 72.000 kronor – en höjning med 57.000 kronor.

Ägandekostnaderna för superbilsägare har chockhöjts. Årsskatten för en Lamborghini Aventador har ökat till 72.000 kronor – en höjning med 57.000 kronor.

Italiens premiärminister Mario Monti. Foto: Zinneke/Wikipedia/Creative Commons.

Italiens premiärminister Mario Monti. Foto: Zinneke/Wikipedia/Creative Commons.

Men det är inte bara landets ekonomiska problem som gör att ägarna skickar sina bilar på export. De italienska polismyndigheterna har gjort flera razzior mot superbilsägare för att kontrollera om ägarna är skattesmitare.

I juli stoppades en 44-årig man i en Ferrari F40 som hade låtit bli att betala 70 miljoner kronor i skatt sedan 2006, och en annan Ferrariägare hade smitit undan 26 miljoner i skattepengar sedan 2007.

Enligt Automotive News handlar det inte enbart om italienska sportbilar. Varje vecka skeppas 200 begagnade Porschar ut ur landet. Exporten av Porsche Cayenne har tredubblats under de senaste fem månaderna. För Ferrari och Maserati har siffran fördubblats.

"Lyxbilsmarknaden är en av de marknader som är mest motståndskraftiga mot krisen, men Italien straffar den. Inte ett smart beslut", säger Romano Valente, chef för Unrae, som representerar utländska biltillverkare i Italien till Automotive News.

Globalt sett spelar dock krisen i Italien ännu ingen stor roll för tillverkarna. På andra marknader är efterfrågan fortfarande stor och nya fyrsitsiga FF har gjort att Ferrari ökat försäljningen till över 7.000 bilar i år. 95 procent av bilarna säljs utanför Italien.

Men problemen på hemmaplan kvarstår. Fler än 40 medlemmar i Ferrariklubben Passione Rossas har kontrollerats av polisen i jakten på skattesmitare och hos italienska bilhandlare har antalet bilar som skickas på export ökat enormt. Kanske dags att fynda sportbil...?

Man kanske skulle importera en bil från Italien...
409
33

Mer att läsa

Idag
Volvo gör det alla drömmer om – ökar försäljningen av gamla modeller
  • Super Bowl: Årets dyraste bilreklam
    Årets största och dyraste reklamfilmshändelse är som alltid amerikanska Super Bowl. Audi gick ut hårt och siktar mot månen med Audi R8 Plus i filmen The Commander. Kia satsar på en spännande strumpa i en "Walken Closet"... Och Jeep uppmärksammar sitt 75-årsjubileum.
  • Så påverkas Volkswagens image efter dieselskandalen
    Volkswagen rasar i den senaste imageundersökningen gjord av auto motor und sport.
  • Ford gör som Ferrari – du får ansöka om att köpa en GT
    Vill du ha Ford GT räcker det inte med att slänga upp plånboken, du måste be snällt också. När försäljningen startar senare i februari är det stränga regler som gäller för kunderna.
  • Defenderbloggen: Svarttaxiproblem i Afrika
    Efter Togo, tog vi taxi till grannlandet Benin, över gränsen och genom tullen. Tre i framsätet och fyra där bak. Klockan blev mycket och efter ett tag somnade taxichauffören – Matts hann precis fånga ratten...
Igår
Jodå, Citroëns modeller med gasfjädring kunde köras på tre hjul