Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
UPPDATERAD! Flera tyska bilmodeller presterade dåligt i amerikanska IIHS nya krockprov. Nu kritiserar Audi och Mercedes testet som "orealistiskt".
Hela rapporten
Som ett komplement till Euro NCAP-testerna finns nu också amerikanska IIHS, som ska testa nya bilars krocksäkerhet på ett annorlunda sätt. Barriären som bilarna kör in i träffar 25 procent av fronten hos IIHS, istället för tidigare 40 procent av fronten.
Idén bakom den nya testmetoden är att simulera en så kallad offsetkrock där bilarna inte frontalkrockar, utan där förarna försökt väja undan före krocken. Mer om metoden går att läsa i IIHS Test Report Volume 47 (klicka för att ladda hem pdf-dokument).
I första testomgången undersöktes elva premiumbilar i mellanklassen. Audi A4 och Mercedes C-klass fick betyget "dålig" tillsammans med Lexus ES och Lexus IS.
Nu kritiserar Mercedes det nya testet och beskriver det som orealistiskt, enligt Automobilwoche. "Vi tror mer på verkliga olyckor än på krocktester under laboratorieförhållanden", säger en talesperson till Reuters. Han påpekar också att det dåliga testresultatet inte innebär att Mercedes bilar är osäkra.
En talesperson på Audi säger till Automobilwoche att företaget "tar resultaten på allvar", men kritiserar också testet som orealistiskt, eftersom den här typen av olyckor sällan sker i verkligheten. Enligt tyska auto motor und sport står den här typen av olyckor för fyra procent av olyckorna i Tyskland med dödlig utgång eller där någon blir svårt skadad. IIHS menar dock att motsvarande siffra för USA är 25 procent.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod att Audi "inte tar resultaten på allvar". Det stämmer inte – rätt är att Audi "inte bagatelliserar detta problem utan tar resultaten på allvar". Audi ska ta hänsyn till resultatet från detta och framtida IIHS-test i utvecklingen av nya bilar.
Med anledning av rättelsen har kommentarsfältet rensats. Vi beklagar felet.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Video: Ett varv runt ett regnigt helvete!
-
Kristina Geers berättar om dygnet i arresten
-
Dagens köp: Unik Rallyfralla!
-
Ej åtdragen mutter - nu stor återkallelse
-
Testa Volvos hjälpfunktioner - gratis!
-
Ford släcker lampan i Australien
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion








#1 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Douglas Postat: 2012-08-20 23:04
Om ni nu ändå har tagit er tid att ändra artikeln till Audis fördel borde ni också ta bort er något fördömande "Gasa/Bromsa"-text.
Var kan man läsa att Mercedes egentligen uttalar en åsikt om krocktestet i sig? Inte i ert referat av det som har sagts i alla fall, vilket borde vara det som man tar i beaktande när man väljer om man ska gasa eller bromsa.
"Vi tror mer på verkliga olyckor än på krocktester under laboratorieförhållanden"
Vad är det för fel med det uttalandet? Det låter väl sunt?
#2 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
elpapo Postat: 2012-08-20 23:41
... Orka kommentera igen.
#3 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
SoWhat Postat: 2012-08-21 07:01
Signifikant är ju att företag som verkligen jobbar för öka säkerheten i verkliga olyckor återfinns i toppen på såväl i krocktester som rapporter från försäkringsbolagens statistik över verkliga olyckor (i Sverige Folksam). Det är direkt pinsamt, och cyniskt, att som tillverkare skylla på att "den typen av olyckor händer sällan". En bil som byggts med grundläggande säkerhet klarar alla tester, även de som inte förannonserats. Stor eloge till Volvo för sina seriösa insatser för verklig trafiksäkerhet!
#4 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
elpapo Postat: 2012-08-21 08:19
Månadens kommentar går till SoWhat! Håller fullständigt med dig!
Sen kan jag lite lite förstå dem som köpt en ny "premiumbil" för närmare en halv miljon och för att sova gott om natten så blundar man för detta och håller med tillverkaren.
En offtopic parallell är mobilstrålning. Iphone ligger inom gränsvärdena men är knappast låga. Där har många konkurrenter lurar som strålar 1/5 så mycket...
#5 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Adam Postat: 2012-08-21 09:43
600 personer som gasat. Lite väl mycket folk som engnat intresse för att tycka något i denna artikel, för att vara trovärdigt.
#6 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Douglas Postat: 2012-08-21 13:31
Jag håller med om att bilföretag som presterar bra i verkligheten (försäkringsundersökningar mm) och i krocktester otvivelaktligen kan kategoriseras som säkra.
Men jag håller även med om det Mercedes talesperson säger, verkliga händelser är alltid viktigare än påhittade scenarier.
När en Mercedes är inblandad i en krock i närheten av deras huvudkontor rycker deras krockexperter ut för att undersöka den.
Med andra ord, Mercedes tar krocksäkerhet på allvar. Det har man gjort sedan Béla Barényis dagar, och det gör man fortfarande.
Hursomhelst ska vi alla glädjas åt att Volvo fortfarande presterar bra! Vilket även Saab gjorde under många, många år. Vi har bra ingenjörer i det här landet. Det om något är värt att gasa för!
#7 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
R Postat: 2012-08-21 13:44
MB och Audi har mer än höjt löjets skimmer över sig med sina bortförklaringar med den "stora" skillnaden att Audi åtminstonde visat "ödmjukhet" och tagit åt sig ett nanouns av kritiken.
#8 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Douglas Postat: 2012-08-21 15:47
Ödmjukhet? Vad är det i den här artikelns refererat av vad Mercedes talersperson ska ha sagt som är så icke-ödmjukt?
Jag ser ingenting som egentligen är speciellt kritiskt mot krocktestet. Mercedes synsätt är att deras utgångspunkt alltid är verklighetens olyckor. Men vad är det för fel med det?
#9 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Adam Postat: 2012-08-21 17:19
Jag säger bara det. Vänta bara tills de börjar testa mer vardagliga bilar och framdäcket hamnar mellan benen på föraren. Detta är ändå bilar som har hög säkerhet.
#10 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
Pär G Postat: 2012-08-21 17:48
Visar att volvo fortfarande tar säkerhetsarbetet på större allvar än många konkurrenter. Att konstruera mot ett givet krockprov är naturligtvis enklare än att få bilen generellt säker. Jag vet från insidan att volvos säkerhetsarbete går på djupet och når längre än enbart 5 stjärnor rating.
Eloge också till Toyota som verkar göra detsamma, folksam.
Salig saab gjorde det också men det räknas inte då det var en subventionerad skapelse.
#11 Re: Mercedes och Audi kritiserar nytt krockprov
R Postat: 2012-08-21 19:31
"Ödmjukheten" från Audis sida består i att dom ändå säger att dom skall ta detta resultat med i beräkningarna för framtida konstruktioner. Svårare än så att förstå att dom agerar olika är inte svårare än så att förstå.
Bara att läsa innantill.