Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Generationsskiftet för Toyota Auris och Auris Hybrid innebär att profilen sänks, bilen blir tre centimeter längre och innerutrymmena förbättras. Designen blir lite skarpare och det bjuds på mer bling-bling i form av krom och stort panoramatak i glas.
I våras fick vi se en tuffare Yaris Hybrid och nu är det dags för nya generationen Auris och Auris Hybrid att följa samma linje. Aggressivare front och akter, mer krom, lägre taklinje och en utsträckt profil. Fler detaljer får vi i slutet på september då nya Auris har världspremiär i Paris.
Redan i maj kunde vi se de första tecknen i form av en broschyr på nya Toyota Auris som läckt ut på nätet. Nya Auris skulle uppenbarligen låna drag av den lite tuffare designade Yaris Hybrid med lägre taklinje och en utsträckt profil.
Nu har vi de första officiella bilderna på nya Toyota Auris och Auris Hybrid där vi kan konstatera att de japanska och europeiska versionerna inte skiljer sig åt allt för mycket. Nya Auris får en taklinje som är sänkt 55 millimeter och bilen är 30 millimeter längre (4.275 millimeter) med bibehållet axelavstånd på 2.600 millimeter. En större mängd höghållfast stål har gjort att fordonsvikten sänkts med i snitt 40 kilo.
På insidan har utrymmena också förbättrats med 20 millimeter längre knäutrymme för baksätespassagerarna och ett 90 millimeter förlängt bagageutrymme som nu rymmer 360 liter (en liten förbättring jämfört med föregångarens 354 liter). Även Toyota Auris Hybrid får detta bagageutrymme då hela batteripaketet ryms under baksätet.
Bättre material, läderklädd ratt och instrumentpanel samt mjukare plast ska ge en högre kvalitetskänsla för inredningen.
Två dieslar (1,4 och 2,0 liter) samt två bensinare (1,33 och 1,6 liter) ska erbjudas vid lanseringen av nya generationen Toyota Auris. Nya Toyota Auris byggs i Burnaston-fabriken norr om Birmingham, Storbritannien, parallellt med Avensis.
Några förbrukningssiffror eller fakta i övrigt bjuder dock inte Toyota på, de sparas till världspremiären på Parissalongen i slutet på september. Då får vi också reda på om det stora panoramataket i glas som syns på bilderna blir tillval eller standard på Auris Hybrid.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion
-
Över hälften litar på autonoma bilar
-
Uppdaterad BMW M5 blir ännu snabbare
-
Elbilar i Norge gör succé - varför?
-
Saabchefer misstänkta för brottslighet
-
Svensk succé i N24!
-
Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar
-
Världens mest sålda bilar!
-
Sprillans ny Mini kommer snart!
-
Film: Mercedes A 45 AMG - trestegsmetoden
-
Aston Martin firar 100 år med CC100 Speedster
-
24H – ett dimmigt grönt helvete …
-
WTCC-seger och Felix EM-tvåa
-
Svenskar i 24-timmars på Nürburgring
-
BMW 5-serien får ett lyft och kan ”segla”








#1 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Basse Postat: 2012-08-20 10:26
Usch så ful. Den ser riktigt japansk ut.
#2 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Blä. Postat: 2012-08-20 10:46
Toyota kan aldrig göra en snygg bil för då ser den inte ut som en Toyota, att vara ful och läbbig är just Toyotas grej.
#3 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Klok Postat: 2012-08-20 10:58
Ursnygg!
#4 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
KS Postat: 2012-08-20 11:08
Visst det är sportigt kanske med tight linje vid fönstren... Men det måste bli jobbigt för britta 70+ som kanske är aningen kort i rocken att se ut. Gäller även lille Pelle. Dumt att Toyota gör bakrutorna så små också. Man ser ju knappt vart man backar med nya avensis när de är anpassat med galler å grind för hundar.
Hoppas det finns en styrning och chassie som håller ställningarna för BMW spisarna...
#5 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Edison Postat: 2012-08-20 11:45
Toyota verkar har svårt att göra bilar man vill ha bara för deras snygga design. De måste göra en coupé-version av nya Auris för att visa att dom kan. Ungefär som Peugeot har gjort med RCZ. Jag vet att GT86 finns men den är ju inte snygg den heller....
#6 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Olle Postat: 2012-08-20 11:53
Är den inten lite väl lik nya Kia ceed eller Hyndai i30? Särskillt bakdel och från sidan.
#7 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
BL Postat: 2012-08-20 13:18
Varför måste fler och fler nya modeller utrustas med en fotskapa nedanför kylargrillen??
#8 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
you_lose Postat: 2012-08-20 13:43
tråkiga motoralternativ!
#9 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Spetsnaz Postat: 2012-08-20 13:59
Läckert jobb..Toyota! Betydligt snyggare en den nuvarande och tusen ggr snyggare en VW Golf.
#10 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
SiggeN Postat: 2012-08-20 14:06
Fantastisk design.
Blir svår för konkurrenterna att överträffa
...denna slår ju Ssangyoung Rodius med hästlängder
#11 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
tom Postat: 2012-08-20 16:14
Glöm inte att denna ska köpas av urgamla män och kvinnor som bara har ca 20% kvar av sitt syn. Varför ska Toyota då kasta bort en massa pengar på design?
#12 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Anders L Postat: 2012-08-20 16:29
SiggeN.
Vad du tycker om Toyota vet vi vid det här laget. Allt är så förutsägbart om Toyota i ditt fall oavsett vad de företar sig så är du negativ. Är du lika negativ person om allt så måste du ha ett väldigt tråkigt liv.
Själv tycker jag nog att Auris blivit snyggare än tidigare. Men hur klokt är det att göra bilen lägre? Är det inte bättre att ha den lite högre med tanke på hur det är att kliva i och ur bilen,det är ju bekvämare när det är lite högre. Och visst är bilen lite tuffare än Golf som är totalt utslätad och intetsägande. Men dock en bra bil liksom Auris.
#13 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Zäta Postat: 2012-08-20 16:41
Är man inte negativ mot det mesta Toyota spottar ut är man inte bilintresserad iaf. De är experter på att bygga urtråkiga och fula bilar,som passar folk som inte är det minsta intresserade av bilar.(förutom gt86 då)
#14 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
TaiPan Postat: 2012-08-20 18:56
Man blir sa trott pa alla som spyr ut sitt hat for allt som kommer fran amerika eller asian. om du nu ar nojd med din bmw, audi eller mb vad bryr du dig da om toyota ar ful eller snygg? kor du den bil du tycker om och bete dig civiliserad genom att vara objektiv och inte slanga ifran dig en massa skit om andra marke.
alla har sin smak och sin asikt. kor du den bil du gillar och behall din asikt till dig sjalv. nar du uttalar dig , hall dig till ren fakta och var obejktiv.
man trottnar pa all skit folk spyr ur sig helt i onodan bara for att de inte kan styra sina nerver.
#15 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Totte Postat: 2012-08-20 19:27
Toyotas kunder befinner sig mellan pensionen och döden i ålder, de köper på grund av kvalitet inte design och flärd. Nu har Kia kommit med bättre garantier, samma design till lägre pris. Och många andra märken med både bättre kvalitet och design. Vad står då Toyota för idag? Man har tappat de trogna kunderna på vägen med kvalitet och försöker kopiera konkurrenterna med design som man missat på vägen. Miljö kanske, möjligtvis hybridteknik, men både bensin och dieselmotorerna är omoderna och betydligt högre förbrukning och Co2 än kollegorna. Till skillnad från Kungen så är det dax att bläddra tillbaka bladen i boken och åter hitta själen......hur gick den gamla slogan : My Toyota is fantasic - var blev Passionen av?
#16 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
heja heja Postat: 2012-08-20 19:42
lätt snyggast i klassen,, kan inte förstå folk som köper en golf efter denna lanseringen..
och angående bränsleförbrukningen från ovanstående inlägg,, auris miljödiesel ÄR snålare än golfens bluemotion och motorn går både tystare och jämnare utan knatter,, liksom deras övriga motorer..
#17 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Holger Postat: 2012-08-20 20:21
KS, de allra flesta nya Toyota är utrustade med backkamera, detta saknas endast på 86 samt de snikigaste utrustningsnivåerna så att backa är inga problem
#18 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Mats Postat: 2012-08-20 20:39
SiggeN, vilket märke är störst i världen?
#19 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
CC -12 Postat: 2012-08-20 22:21
De måste verkligen ha ansträngt sig, men ändå lyckades de inte få till en bil som är fulare än Lexus LS 460 Sport. Men det är ändå ganska nära, snyggt kämpat!
#20 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Det är underligt... Postat: 2012-08-20 22:32
Att så många måste klaga så mycket på alla artiklar som har med Toyota att göra. Förmodligen handlar det om avundsjuka eller kanske besvikelse. Avundsjuka på de män och kvinnor i alla åldrar som kör bilarna från världens största biltillverkare, år efter år och är så nöjda. Eller så handlar besvikelsen om att Toyota inte ser ut som BMW eller Audi (Varför skulle de härmas?) vilket gör att alla töntar här inte vågar köpa en Toyota trots att det är det som de innerst inne i sina tankar vill.
Vet att många här som "officiellt" gillar BMW/Audi osv egentligen dreglar över Toyota Prius i smyg på toan hemma när ingen ser...
#21 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
hahaha Postat: 2012-08-20 22:46
"Vet att många här som "officiellt" gillar BMW/Audi osv egentligen dreglar över Toyota Prius i smyg på toan hemma när ingen ser... "
HAHAHAHAHAHAHAHAHA!
#22 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Nath Postat: 2012-08-20 23:59
Toyotas design går tydligen hem runt om i världen. Man säljer överlägset flest bilar och drar ifrån konkurrenterna. 36 miljarder i vinst första kvartalet i år. Det kan tyskarna bara drömma om - mer än Detroits "big three" tilsammans. Jag tror Toyota skrattar hela vägen till banken åt tyskvännernas kommentarer. Man verkar göra det mesta bättre än alla andra. Men stödköp gärna tyska bilar, det behöver Tyskland för att inte gå i konkurs.
#23 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
you_lose Postat: 2012-08-21 07:35
svar till Nath: det mesta bättre en alla andra? Du är nog inte riktigt insatt i bilbranschen, Toyota har väldigt bra kvalite men resten är diskutabelt, man bygger bilar som är rätt föråldrade, speciellt motorera, och då är det inte konstigt att man har de vinsterna, visst Prius är undantaget men det är en modell.
Sen går det ju väldigt bra för de tyska bilmärken, iaf de som är heltyska, så det behövs nog inga stödköp.
#24 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
BAnd Postat: 2012-08-21 10:15
Men det är uppenbart att Toyota vill profilera om Auris. Men det är oklart till vad http://alturl.com/6qn2c.
#25 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Jögge Postat: 2012-08-21 12:06
Svar till you loose. Vad har du för fakta för att toy motorer är omoderna? Tex, när skaffade konkurrenterna direkt insprutad bensin i sina bilar? 1996 toy o 1995 Mitsubishi när kom fsi tex?
Eller tycker du att det tex skall ske utprovning i fält av kundens bil, dvs kunden får hitta felen? som är det viktigaste ? Som tex batterierna hos volt? Jag vill helst ha förtroende för att detta är provat innan bilen den säljs?
#26 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
CZ Postat: 2012-08-21 12:53
Bilden lovar inte mycket! Mycket halvhjärtat!
Att ta samma grund och bara platta till den lite samt öka framrutelutningen och fronten är inget annat en ett hån!
#27 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
svar på CZ Postat: 2012-08-21 16:25
Du har inte mkt koll på bilar du,, vilken biltillverkare kommer med en helt ny bil från grunden? inte många,, iaf inte tyskarna.. pucko!!..
passaten är nog den största bluffen genom tiderna exakt samma bil som föregående modell med endast lite nya lampor och veck i plåten!!!!!!
Aurisen är fan mer ny bil än många av konkurenterna!!!!!!!!!!
#28 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Svar till Jögge Postat: 2012-08-21 16:36
Ja, Mitsubishis GDI var ju en verklig succé...
Jag kan ju sätta vingar på en bil och påstå att jag var först med en flygande bil. Om det sedan var bra eller inte spelar ingen roll?
#29 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Nath Postat: 2012-08-21 16:43
you_lose - you lose! DU är uppenbarligen inte insatt i företagsvärlden. Den som kammar hem de största vinsterna och säljer mest vinner! Så enkelt är det. Inget annat räknas. Du kan tycka precis vad du vill - Toyota hånskrattar hela vägen till banken iallafall. Toyota säljer mest helt enkelt för att de tillverkar produkter som kunderna vill ha till rätt pris - och lyckas dessutom med konststycket att ha störst vinstmarginalerna. De tyska tillverkarnas vinster är försvinnande små jämfört med Toyotas. Så återigen - you lose! Och Tyskland ÄR konkursmässigt. Så stödköp tyska bilar - vi har inte råd att låta Tyskland gå i konkurs för då faller även vi. Men jag personligen har ingen lust att dra mitt strå till stacken utan förlitar mig helt på er andra suckers att köpa de tyska bilarna till överpris. Men vad gör ni väl inte för era surkålsätande vänner?!
#30 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Stisse Postat: 2012-08-21 20:30
Vore den inte så liten skulle jag fundera på ett köp.
Toyota är på rätt väg designmässigt, men borde ta ut svängarna mer!
Man blir ju inte en av världens största biltillverkare om man gör dåliga bilar, och inte heller bara designar för en liten klick "förståsigpåare" och motorjournalister........
#31 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
tobbe Postat: 2012-08-21 21:04
Snyggare än föregångaren, dock är smaken som baken.
Men att det är en av världens bästa bilar är det ingen tvekan om (haft 10 toyotor, aldrig varit på verkstaden, dock enbart servisar)
Det jag inte förstår är hur golfen kan sälja så bra, de rostar ju som bara den, och är frekventa verkstadsbesökare,,,det är stora frågan men men smaken är ju som baken,,,jag föredrar att lägga mina pengar på ngt roligare...
#32 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
tobbe Postat: 2012-08-21 21:04
Snyggare än föregångaren, dock är smaken som baken.
Men att det är en av världens bästa bilar är det ingen tvekan om (haft 10 toyotor, aldrig varit på verkstaden, dock enbart servisar)
Det jag inte förstår är hur golfen kan sälja så bra, de rostar ju som bara den, och är frekventa verkstadsbesökare,,,det är stora frågan men men smaken är ju som baken,,,jag föredrar att lägga mina pengar på ngt roligare...
#33 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Haze Postat: 2012-08-21 22:57
Stackars Toyota, dom har helt tappat riktning och identitet. Snyggare en Auris skulle väl inte varit en bedrift. Frågan är dock om inte Auris tama utseende står sig bättre än detta. Ungefär som Subaru helt tappat sitt designspråk eller iaf gjort det en stor otjänst genom senaste Legacyn.
Sen är det säkert en bra bil och Toyota lever säkert mycket på sitt rykte om driftsäkerhet (som säkert stämmer fortfarande) och det räcker för många. Jag antar att jag inte hör till Toytas kundkrets dock.
#34 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Ola Postat: 2012-08-22 01:48
Ser ut som en korsning mellan en båt och en väghyvel. Svårt att förstå tills man ser resultatet.
#35 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
you_lose Postat: 2012-08-22 07:42
TIll Nath: Så ja lugn nu, ta det inte så personligt, jag väljer alltid mina bilar efter de egenskaper jag vill de ska ha, bryr mig inte vilka vinster företaget gör och hur stora de är, bara jag får en bil som jag trivs med, hade jag velat ha en bil som endast har kvalite ur hållbarhetssynpunkt och inget annat hade jag definitivt valt Toyota.
Jögge, det är bara att kolla på deras sortiment, vilka bilar de bygger och vilka motoralternativ de erbjuder, varför kan inte världens största biltillverkare bygga egna dieselmotorer utan köper in de från BMW, som jämfört med Toyota är en pytteliten tillverkare.
#36 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
jörkky Postat: 2012-08-22 07:50
Den ser helt ok ut De kommer ju en farmare med ni där på redaktionen torde komma 2013.lika snygg som en europe i samma kLASS,ATT DE SEN KOMMER BARNSLIGA KOMMENTARER AV DE SOM ABSOLUT INT GILLAR JAPANSKA BILAR ÄR EN ANNAB SAK
#37 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Klarsyn Postat: 2012-08-22 08:35
@ you lose
Varför skulle Toyota tillverka egna dieselmotorer?
Det är ju bara två marknader här på Jorden som tills nu velat ha dieseldrivna personbilar, EU och Indien.
Nu när WHO dömt ut dieselavgaserna som bevisat cancerframkallande så försvinner snart även dessa två marknader.
#38 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Jowa Postat: 2012-08-22 17:47
Ser helt ok ut. Design har aldrig varit Toyotas grej, dom är bäst på annat.
#39 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Toyota Postat: 2012-08-22 23:48
Ni som tror ni kan något om dieselmotorer,, ni vet väll att toyota var först med avancerad common rail teknik? 1995 i produktion... och bygger de lättaste insprutningssystemen!!!!!!!
#40 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Svenne B Postat: 2012-08-23 16:32
Mjäkigt tråkig design, men det speglar ju bilarna som helhet också - ovanligt "ärligt"
#41 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Lars Postat: 2012-08-23 17:32
Asiat!
Aldrig att man ens bryr sig.
Fula och framför allt helt "döda" att köra och färdas i.
Äkta GUBB-bil!
#42 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
andreas Postat: 2012-08-23 18:48
Ja, min Morfar köpte en Toyota efter sin gamla Volvo.
Känner ingen som kan komma på att köpa eller pratar om dessa bilar.
Det är verkligen gubbiga bilar.
#43 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
tobbe Postat: 2012-08-23 20:15
då måste det ju finnas en massa gubbar världen över då...toyota råkar ju vara världens största biltillverkare,,,
#44 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
R Postat: 2012-08-23 21:21
http://www.turbocompressori.net/common_rail.htm
#45 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
1QAZ Postat: 2012-08-24 19:17
Snyggare än gamla Auris.
Förstår dock inte hur de tänkte när de kombinerade den snygga fronten med bakdelen, ser ut som om den smält en aning.
#46 Re: Toyota Auris – ny generation visas i Paris
Vespa mandarinia Postat: 2012-08-25 12:24
Problemet är väl egentligen inte bilarna i sig, utan de extremt irriterande personerna som kör dem.