Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Volvos vd Stefan Jacoby har planer på en ny instegsmodell strax under V40. Den ska konkurrera med Audi A1 och Mini Cooper.
Volvo planerar en mindre modell än nuvarande V40, enligt företagets vd Stefan Jacoby.
Läs också...
Just nu lanseras nya Volvo V40, men företagets vd har redan planer på en ännu mindre modell som ska utmana Mini och Audi A1.
Om Volvo ger den nya modellen grönt ljus innebär det att ett nytt samarbete måste inledas för att dela på kostnaderna. Samtidigt måste en ny motorfamilj utvecklas – den kan eventuellt bli trecylindrig – tillsammans med Geely i Kina.
Stefan Jacoby säger till Automotive News Europe att det inte längre är bilens storlek eller antalet cylindrar som definierar en premiumbil.
Lilla premiumklassen, där bland annat Audi A1 ingår, ökade med 19 procent till 332.262 bilar förra året enligt JATO Dynamics. Det är alltså inte konstigt att Volvo vill ge sig in i klassen, men enligt Stefan Jacoby är det ingen brådska.
"Min prioritet är att vi ska börja använda Scalable Platform Architecture och att förnya Volvos viktigaste modeller. När jag har klarat det, börjar jag titta på att gå in i nischklasser, som halvkombibilar och småbilar", säger Stefan Jacoby till Automotive News.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Hoppsan – detta är nya Renault Twingo!
-
Åskådare nära döden under GP2-kval i Monaco
-
Här provkör vi nya Bentleyn i Kina!
-
Italiensk superracer testar – i Tyskland!
-
Är McLaren P1 snabbast runt Nürburgring?
-
Se vansinnesvarvet från helvetet!
-
Kristina Geers berättar om dygnet i arresten
-
Dagens köp: Unik Rallyfralla!
-
Ej åtdragen mutter - nu stor återkallelse
-
Testa Volvos hjälpfunktioner - gratis!
-
Ford släcker lampan i Australien
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension








#1 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
V40 är redan Postat: 2012-08-20 17:22
I storlek som en mini, behövs knappast en ännu mindre bil.
#2 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Mikael Andersson Postat: 2012-08-20 17:26
Helt rätt! Gick förbi V40n utanför en handlareför en liten stund sen och påmindes återigen om hur tråkigt det är att man lade ner C30n.
Provkörde en C30 för någon månad sen och det var en väldigt trevlig upplevelse måste jag säga, och jag gillade formatet.
#3 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Wille Postat: 2012-08-20 18:24
C 30 2.0??
#4 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Erik.S Postat: 2012-08-20 18:30
Kul att Volvo har planer på att bredda sig!
Dock så vill jag bara inflika att jag hoppas på en kombivariant av V40. Det är säkert fåfängt hopp i och med att V40 heter just "V"40, men för mig som är 1.88 så skulle det vara underbart med aningen mer plats i baksätet. Jag gillar verkligen V40, men det är bra trångt och klaustrofobiskt där bak i den.
#5 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Mathias Postat: 2012-08-20 18:31
Volvo har S och V20 registrerade så antagligen får den ett av dom namnen
#6 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
burncreek Postat: 2012-08-20 18:52
Ett j*kla tjat om Volvo och "premium"...
#7 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Niklas Postat: 2012-08-20 19:30
En mindre bil än V40?! Om dom gör den mindre än V40 utvändigt kommer den bli oanvändbar inuti. Premium i Volvos värld verkar konstigt nog innebära att man helst inte skall kunna använda bilen p.g.a. urusla utrymmen.
#8 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
JK Postat: 2012-08-20 19:59
Är 190cm lång och sitter helt ok i baksätet på V40 bakom mig själv! Det är ingen familjebil ala V70 eller Superb, jämför med BMW 1 och Audi A3 och helt plötsligt är den inte så dålig.
#9 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Uffe Postat: 2012-08-20 20:38
@Niklas: Håller med dig, tom V60 räknas som liten bil om man kollar till det minimala bagageutrymmet på 450 liter.
#10 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Daniel Postat: 2012-08-20 21:59
Håller med burncreek, mycket tjat om Volvo och premium.
Det är nog för att de är nära och strax bakom tyskarna och en hyffsat bit ifrån "de vanliga" som Honda, Mazda, Opel, Ford mm
Som jag ser det gäller det att ALLA bilar i sortimentet lyser premium samtidigt, ingen får släpa.
V40, S/V60 och XC60 känns ändå en hel del premium medan V70 och S80 ligger lite bakom och XC90 långt bakom och är dessutom urgammal.
Audi gjorde resan på 90-talet när de kom med ersättaren till Audi 80 som kom att bli A4, perfekt komplement till redan fina 100/A6 och A8. Tre modeller som alla lyste premium. Nu gör alla deras modeller det, två sportbilar, tre suvar, två coupeer och A1,A3,A4,A6 och A8....puuh
Volvo har ju fler modeller än vad Audi hade när de startade sin premiumresa, Volvo har alltså lite svårare att få till att ALLA deras modeller håller premiumklass på en och samma gång.
Men jag tycker inte att Volvo ska gå exakt i tyskarnas spår för de är ju just tyskar, Volvo är svenskt, de måste nischa sig ännu mer. Kika även på andra premiummärken än tyskarna såsom Lexus, Cadillac, Range Rover, Jaguar..
#11 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Jalle Postat: 2012-08-21 09:44
@Erik S,
Det är därför Volvo också erbjuder V60 och V70 ...
#12 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
max Postat: 2012-08-21 09:46
Erik, det var nog den dummaste kommentar jag läs här på AMS på mycket länge.
#13 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
tobbe Postat: 2012-08-21 10:21
Daniel, du menar alltså på fullt allvar att A1 och A3 är premium? Min åsikt är att de är lika lite premium som BMW 1-serie och X1 är.
När vi pratar de stora bilarna så håller jag med om premium, även om en tjänstebilsutrustad vit A6 eller 520D är långt från premium för mig.
#14 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Jax Postat: 2012-08-21 10:30
tobbe, din åsikt är irrelevant. A1, A3, 1-serie och X1 är premium, vare sig du vill det eller ej.
#15 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
tobbe Postat: 2012-08-21 11:40
Jax, din åsikt är like irrelevant som min i så fall.
Jag anser att de små bilarna från BMW/Audi/MB inte alls uppfyller de förväntningar man kan ha på en bil från dessa tillverkare, speciellt inte om man har en stor bil (har själv en 5-serie).
Man märker tydligt hur man har sparat på material och liknande, och de känns inte alls lika robusta/solida som de stora bilarna, som känns som de har blivit utkarvade i ett stycke.
#16 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Daniel Postat: 2012-08-21 11:49
Tobbe, jag håller med dig. A1,A3 etc känns inte speciellt lyxiga el premium för mig heller men i sin egen klass ligger de i sin egen topp.
Och topp modellerna smittar av sig nedåt.
#17 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
tobbe Postat: 2012-08-21 12:22
Ja det är klart att de ligger bra till i sin klass, men min känsla är att de som byter från en större t.ex BMW till en mindre blir besvikna.
En granne bytte sin 320d mot en 118d och han blev väldigt besviken på plastigheten och avsaknad av "premium-känsla" jämfört med 3-serien. Han uttryckte det som att han lika gärna hade kunnat köpa en Golf.
#18 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Bilköpare Postat: 2012-08-21 14:07
jag hoppas Volvo lägger ner massor av krut på en helt ny V70 också.
Det är ändå V70 som är ryggraden för Volvo.
I alla fall i Sverige. Jag vill att nya V70 ska vara bred så man kan sitta 3 st kroppsbyggare i bredd i baksätet.
Sedan skulle en automatisk "Stow and Go" funktion förvandla hela baksätet och lastutrymmet till ett helt plant lastgolv utan att man behöver göra något förutom ett tryck på fjärrkontrollen.
(Se Voyger)
Behöver knappast sägas att bagageutrymmet måste bli större än Mondeo och E-klass.
#19 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Jax Postat: 2012-08-21 14:25
Tobbe, så bara för att en A1, 1-serie eller A-klass känns mer spartansk än en A8, 7-serie eller S-klass så är de inte premium? Kom igen, är du tokig?
Småbilar jämförs med småbilar och då är ovan nämnda permium.
#20 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
tobbe Postat: 2012-08-21 15:53
för mig är det för stor skillnad mellan de små bilarna och de stora. En BMW skall kännas som en BMW, oavsett om den är stor eller liten. Man utarmar märket genom att ha så stora variationer mellan de stora och de små bilarna.
Detta är min personliga åsikt, du är välkommen att tycka annorlunda.
#21 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
burncreek Postat: 2012-08-21 16:33
Jag har en spaning här, kanske är den helt fel men i alla fall: Tyskarnas framgångar på premiumfronten sitter till stor del i deras strama och i någon mening konsekventa design (Bangles trippade BMW-bilar undantagna). Volvos nyaste ser allihop ut som någonting som kokats ihop i Sydkorea eller Kina. Inget ont om sydkoreanska bilar, då de med framgång fyller sin nisch, men designen är ofta överbearbetad.
Här i Svedala är vi hemmablinda då det finns tusentals och åter tusentals V70 av förra generationen på vägarna, men utifrån ett designperspektiv var den smått genial med sina enkla och välavvägda linjer. Rentav den mest stilrena och tidlöst formgivna Volvon någonsin? Men sedan hände något. Designavdelningen tordes inte hålla fast vid det strama och avskalade utan for iväg åt ett ängsligt linjespel som aldrig kan uppnå någon premiumstatus i sig.
#22 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
gamla S60 Postat: 2012-08-21 17:03
På tal om design så tycker jag Peter Horburys S60 är den snyggaste volvon genom tiderna.
Han trollade med designen så den ser ju aldrig gammal ut.
Jag tycker fortfarande den är snygg och den är väl 12 år egentligen.
#23 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Vaz is 4ever Postat: 2012-08-21 18:44
Ny skalning av de gamla Focus baserade modellerna tydligen... V30 = C30 med nya lyktor???
#24 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
lelle Postat: 2012-08-21 20:39
Låst mig gissa hur denna lill-volvo kommer att bli med tanke på volvos senaste skapelser. Baksäte a la porsche dvs helt oandvändbart. Alternativt strikt tvåsitsig. Bagageutrumme stort nog att rymma en tennisracket. Alternativt blir det inget alls utan bara ett extrastort handskfack. Den kommer att beskrivas som en livsstilsbil för den lilla lilla lilla familjen.
#25 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Wille Postat: 2012-08-21 21:19
Volvo skall bli "premium", endast golfbagar i bagaget!!
#26 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Gurra Postat: 2012-08-21 22:02
Egentligen vill jag inte ge mig in i "premium" diskutionen, men gör ändå. Det är ju varumärket som är det som när premium och sedan är det produkterna dvs bilarna som levererar utifrån det. Bla konsekvens i design ala Audi. Alltså är inte tex Volvo "lyxbil" de har byggt in sig i säkerhets hörnan. Nu försöker de positioners sig som BMW nr 2, funkar ej. Sedan var det någon som prata om Audi, de började sin förvandling på 80 talet främst genom quattro och tradition av kvalitet. Det tog x år.
#27 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
dennis Postat: 2012-08-22 07:40
Jag tror det max kommer ta två år,
sedan har Volvo parkerat på premiumnivå.
Varumärket är tillräckligt starkt Globalt.
Egentligen är varumärket urstarkt globalt sett
med tanke på den blygsamma volymen.
Bilarna har ett rykte om sig att hålla hög kvalitet.
och hög säkerhet. Nog så viktiga premiumegenskaper. Volvo behöver fila lite på inredningsmaterial och körkänsla.
Det sistnämnda har man lyckats bra med i V50/S40N och V40. Samt S60/V60 R-design.
Ser inte varför Volvo inte skulle lyckas med klassresan mot premiumbil?
Audi hade väl inte en tradition av kvalitet när dom gjorde klassresan på 90-talet. Tvärtom Audis bilar på sjuttiotalet och tidigt åttiotal var farliga rostburkar som inte kunde hävda sig i kvalitet mot Volvos stridsvagnar 140, 164, 240 och 760.
Nu har man ju tydligt visat att Volvos nya modeller är ytterst välbyggda i senaste hårda amerikanska krocktester. Där tyska nya "premium"konstruktioner kollapsar och inte håller måttet. Sådant övertygar!
Sedan att det finns ett inhemskt jante motstånd mot Volvo är inget att bry sig om.
Internationellt sett hör man sällan någon som talar illa om märket.
#28 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Zoi Postat: 2012-08-22 07:55
Sedan har väl varumärket lite "draghjälp"
av lastbilssidan. Det talas aldrig om premium i lastbilssammanhang. Men där kan man snacka om att Volvos lastbilar befinner sig. Volvos lastbilar tillhör ju världens bästa. Och den enda konkurrenten som kommer någorlunda nära är ju Scania.
Mercedes, MAN, DAF och det andra är inte i närheten. Varför skulle då inte personvagnar lyckas?
#29 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Robert Postat: 2012-08-22 09:12
Burncreek tycker kanske inte att Volvo är premium. Men gör så här, åk runt och provkör lite andra bilmärken först. Toyota, Subaru, Opel, Ford, Volkswagen, Peugeot, Nissan etc etc etc och åk sedan till en Volvohandlare och sätt dig valfri bil. Skillnaden blir helt plötsligt väldigt påtaglig.
#30 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Bilköpare Postat: 2012-08-22 10:03
Det räcker inte att sätta sig i bilen.
Man måste provköra den för att upptäcka en annan viktig "premiumegenskap" som Volvo är riktigt bra på=Ljudnivån
Volvos bilar går oftast tystare än konkurrenternas inkl. tyskarna som brukar ha mycket däckbuller.
#31 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Suck! Postat: 2012-08-23 11:35
Min bil är mer premium än din!
Haha!
#32 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Lars Postat: 2012-08-23 17:15
Ha ha...premiumbil...Volvo???
DAF !!! Ha haa ha!!
Finns ingen som kan utmana MINI COOPERn!
Kvalitet!
Känsla!
Utstrålning!
Den har allt, framförallt ALLT! det som alla andra saknar och kommer aldrig annat än just s a k n a !
Vilja och inte kunna, det är de andras lott i detta segment.
Konkurrera med Panda kan Volvo kanske klara!??
#33 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Gurra Postat: 2012-08-23 18:33
Volvo har säkert bra rykte utomlands som någon nämner. Men här i Sverige tror vi att den är världens bästa bil. Plus att alla ev vinster numera går till Kina. Då lägger jag hellre pengarna i Europa.
#34 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
Erik Postat: 2012-08-23 18:53
@dennis för din info. "I början av 80-talet började Audi en resa från att ha varit en ordinär biltillverkare till steget upp i premiumklassen och började på allvar tävla med prestigemärkena Mercedes-Benz och BMW. Milstolpen anses vara den revolutionerande Audi Quattro, en fyrhjulsdriven sportbil med stora framgångar i rally. Quattro kom att bli synonymt med Audi och framgångsrik fyrhjulsdrift, nya modeller följde"
#35 Re: Volvo vill utmana Mini med ny småbil
1QAZ Postat: 2012-08-24 17:37
Volvos formel för...
V40:
Ford Focus (nya modellen) + Kia/Hyundai
= Vart tog Volvon vägen?
Concept You:
Audi A7 (allt utom fronten) + tillplattad PV/Amazon
= Historisk designflört? Ja
= Snygg? Nej
- Det var bättre förr...
C70 (2006):
Volvo + Pininfarina
= Frågor på det?
C30 (första modellen):
S40 + P1800 ES
= Stilikon med unik baklucka!