• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Greenpeace protesterar mot...

Greenpeace protesterar mot nya Golf

Greenpeace demonstrerade vid premiären av nya Volkswagen Golf – aktivisterna anser att förbrukningen kunde varit mycket lägre. Håller du med?

Volkswagens vd Martin Winterkorn tycker att nya Golfen är rätt svar på bränslepriserna som ständigt stiger – men Greenpeace håller inte med.

Volkswagens vd Martin Winterkorn tycker att nya Golfen är rätt svar på bränslepriserna som ständigt stiger – men Greenpeace håller inte med.

Den pampiga premiären för nya Volkswagen Golf i Berlin besöktes inte bara av bilentusiaster. Flera Greenpeace-aktivister var på plats för att visa sitt missnöje.

Enligt Greenpeace gör Volkswagen alldeles för lite för att sänka utsläppen av koldioxid. Organisationens transportexpert i Tyskland, Wolfgang Lohbeck, säger att Volkswagen har "ett unikt ansvar, eftersom nya Golf sätter standarden i kompaktklassen".

Därför protesterade 50 aktivister vid premiären. Greenpeace anser att Volkswagen egentligen hade möjlighet och expertis att lansera en instegsversion med lägre förbrukning än dagens TSI-modell med 4,9 l/100 km. Han utmanar Volkswagen att istället sätta 3 l/100 km som målförbrukning.

"Det är lamt, det är en besvikelse. Det spelar egentligen ingen roll att Volkswagen kanske kommer lansera en eldriven version av Golf nästa år, eftersom den inte kommer stå för merparten av försäljningen. Vad som är viktigt är instegsmodellen med bensinmotor", sade Wolfgang Lohbeck till Automotive News.

Volkswagens vd Martin Winterkorn påpekar dock att bilen "är det rätta svaret på de stigande bränslepriserna" och passade också på att nämna Bluemotion-versionen, som drar 3,2 l/100 km.

Jag håller med Greenpeace – Volkswagen kunde ha pressat förbrukningen mycket mer!
294
406

Skriv kommentar

Det finns 42 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Mikael Andersson Postat: 2012-09-06 20:38

    Självklart KUNDE de ha pressat förbrukningen, men den extra utvecklingskostnaden för att göra det på kort tid skulle gjort den nya golfen betydligt dyrare, och i det här segmentet är priset livsviktigt!

  • #2 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Roger Skagerström Postat: 2012-09-06 20:40

    "Organisationens transportexpert i Tyskland, Wolfgang Lohbeck"

    Var han den ende som hade körkort kanske?

  • #3 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Notchback Postat: 2012-09-06 20:41

    NGOn Greenpeace, är s.k. nyttiga ideoiter, och dyker alltid upp av en politisk anledning. I regel är "husse" inte riktigt nöjd med landet eller företaget som kritiseras.

  • #4 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Niklas Postat: 2012-09-06 21:53

    Fråga: Hur är insynen i Greenpeace för medlemmar och utomstående samt pressen?

    Vem håller koll på Greenpeace? Utgör de någon slags världsstandard? Vad händer om någon annan har en avvikande åsikt inom/utom organisationen?

    Hoppas någon därute kan svara på ovanstående.

  • #5 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Edison Postat: 2012-09-06 21:55

    Vem bryr sig om Greenpeace?
    De cyklar ju ändå bara....

  • #6 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    PS Postat: 2012-09-06 22:07

    Ger väl lite mer för miljön att ge sig på kolkraftverken istället för en modell av ett bilmärke?

  • #7 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Christian Postat: 2012-09-06 22:47

    VW ska ju tjäna pengar på golf. Därför är den en kompromiss av olika saker för att få bäst avkastning på kort/lång sikt. Så enkelt är det. Så funkar det.

    Politiker måste sätta ramar och regler för vad VW ska göra för att tjäna pengarna.

    MEN politiker och opinionen påverkas av Greenpeace, så allt går runt :-)

    Jag är med i Greenpeace. Jag renoverar motor som ska piskas runt 7000rpm så fort den blir klar och jag cyklar till jobbet för att inte få hängbuk som många andra 40åriga bilpendlare :-)

    Varför måste alla vara bara i ena eller andra fållan?

  • #8 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Olle Postat: 2012-09-06 22:59

    Jaha, så det är VW:s fel att elversionen av Golfen inte blir volymmodellen. Vad ska de göra, sälja den med stor förlust? Äh, vad kan man säga, Greenpeace är och har alltid varit idioter. Miljörörelsens svar på politikens vänsterextremister.

    No offence, Christian ;)

  • #9 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    T-bone Postat: 2012-09-07 07:28

    Så här års finns det massor med fallfrukt så då har de gröna aktivisterna massor med energi... För gemene är en förbrukning på ~0,5 otroligt bra för en bensinmotor, men ännu bättre hade hissat bilens pris till passats nivå!!!

  • #10 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Johan tiger Postat: 2012-09-07 07:51

    Om greenpice är så duktiga kanske dom själva kan tillverka bilar som drar .3 liter per mil bensin med enbart bensin i golfklassen...
    Idioter kan bara klaga.. Inte prestera själva något

  • #11 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Uffe Postat: 2012-09-07 08:26

    AMS-Guden Winterkorn är KUNG FATTA!!!

  • #12 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Gott Postat: 2012-09-07 08:35

    Bra att Greenpeace sätter press, de vet vad de gör, välinformerade!
    I princip har de ju rätt, VW slår sig på bröstet, är man störst så ska man faktiskt ta ett större ansvar.

  • #13 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Hans H Postat: 2012-09-07 09:00

    VW är störst. Alltså har de ögonen på sig.
    Dessutom har de motornörden Wolfgang Piëch och hans enlitersbil i kulisserna och det vet Greenpeace.
    Ni kan vara säkra på att VW VET att en lägre förbrukning hade varit ett utmärkt säljargument, men jag antar att #1 Mikael Andersson har rätt i sitt argument.

  • #14 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Adam Postat: 2012-09-07 09:01

    Hur vore det om de också demonstrerade när Focus och Corolla visas upp. Det säljs faktiskt fler av dessa än Golf. Jag kan hålla med om att det är den motorn som säljer mest som också bör vara snålast. För vad gör en snål motor för miljön om den inte sitter i volymbilarna?

  • #15 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Martin Postat: 2012-09-07 09:01

    Gillar att dom klagar på en bil som drar 0,49 medan de finns bilar som produceras och drar bra mycket mer. Känns inte som att man ska klaga på Volkswagen. Visst Volkswagen group har bilar som bugatti, R8 som dra bra mycket mer men att kommentera en Golf istället för en sportbil är väl ganska korkat.

  • #16 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Peppe Postat: 2012-09-07 09:10

    Man ska också tänka på att marknaden (du och jag) och politiska regler kräver en massa utrustning som drar upp vikt och därmed förbrukning. 1-litersbilen är säkert fullt möjlig om man tar bort all "onödig" vikt och bara koncentrerar sig på fordonets transport-syfte.

  • #17 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Christer Postat: 2012-09-07 09:10

    Här lägger VW ner miljarder på utveckling av nya och snåla motorer ! Tacka istället !!

    Hur många miljarder lägger Greenpeace på teknik som faktist sänker utsläppen ??
    Istället för att gnälla på företag som gör det.

    Greenpeace tänk er för.. Fokusera på rätt saker.

  • #18 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Marcus L Postat: 2012-09-07 09:11

    Greenpeace har en hel del att göra i USA... Deras protester i Berlin känns liksom inte riktigt relevanta när stora törstiga bilar som Honda Accord, Toyota Camry, Ford pickup m.f.l. är storsäljare i USA. Man får väl hoppas att Greenpeace skulle gå in och subventionera VW Golf om VW skulle lägga ytterligare utvecklingspengar på den vilket skulle öka priset... Eller är det någon annan som ska betala?

  • #19 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Göran Postat: 2012-09-07 09:40

    Gällande motorerna är det ju mera upp till Bosch och Siemens att minska där. Det är ju dessa två som står för det mesta i VAG:s "förbrukning"..

  • #20 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    svenne Postat: 2012-09-07 09:55

    Greenpeace är inget att bry sig om, de skulle protestera likafullt även om förbrukningen var noll. Det handlar om ett hat mot bilismen och välfärdssamhället i stort. Tyvärr tror folk att Greepeace är en "miljöorganisation"

  • #21 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    M.C Postat: 2012-09-07 10:30

    Greenpeace har rätt, det är fullt möjligt dessvärre är det ekonomiska intressen som styr. Detta vansinne måste få ett stopp. Maldiverna håller på att sjunka. Och vi får inte glömma hur mycket kvicksilver avgaser släpper ut, även i små mängder är det en nervdödare som aldrig försvinner från naturen. Är det detta ni efterlämna till era barnbarn?

  • #22 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Tobbe Turbo Postat: 2012-09-07 10:55

    Vem bryr sig om tonårsligister som vill bli sedda? Det finns fullt med stollar som inbillar sig att t.ex. avgaser innehåller kvicksilver! LÄS PÅ! Sedan "sjunker" Maldiverna oavsett vad vi gör. Moder jord skruvar klimatet som hon vill och har alltid gjort!

  • #23 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    MB Postat: 2012-09-07 11:16

    VW lägger årligen ner omsättningen x100000 av Greenpeace varje år på att sänka förbrukningen. Om det inte passar kanske Greenpeace själva ska gå in med pengar och idéer istället för att bara stå vid sidlinjen och skrika. Jävla pajaser.

  • #24 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Zenfire Postat: 2012-09-07 11:19

    Hade vi inte haft NGOs som Greenpeace hade vi kanske aldrig tänkt på att vara kritiska i vissa fall. De vill uppmärksamma att VW har ett ansvar. Sen om Toyota eller Ford säljer fler bilar i klassen så har de ändå rätt att Golf är standarden i klassen!

    Utan kritik hade vi varit kvar på 1800-talet så klaga inte ihjäl er! Jag ger golfen för övrigt 4/5 äpplen!

  • #25 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    M.C Postat: 2012-09-07 11:45

    Tobbe Turbo det är du som borde läsa på.

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S135223100600313X

  • #26 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Bosse Postat: 2012-09-07 12:01

    Greenpeace har under en längre tid utsett Volkswagen till hatobjekt! Vem sponsrar dem?

  • #27 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Hans H Postat: 2012-09-07 12:39

    Bosse:
    Det är storleken som avgör. Man klankar på VW eftersom de är störst. Det är ju föga lönt att ge sig på företag som Morgan eller ens Volvo. De tillverkar får få bilar för att märkas i det stora hela. VW har dessutom ambitioner, alltså får de ögonen på sig.
    Det är många som sponsrar Greenpeace med sina medlemskap.
    Jag tror inte att du behöver vara rädd att någon skum figur, typ "the smoking man" i Arkiv X, styr Greenpeace.

  • #28 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Uff Postat: 2012-09-07 14:27

    Den stora bluffen. Det finns ett Japanskt märke som har fantastiska värden, då det är frågan om en hybrid. Men vem har glädje av en sådan bil, som stannar om du inte kopplar in ordinarie motor efter 2 km. Då finns det inte mer energi i batterierna att driva fram bilen.

  • #29 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Groko Postat: 2012-09-07 14:32

    Den stora bluffen är allt detta snack om koldioxid och oförmågan att se skillnad mellan orsak och verkan. Även om koldioxid vore en rimlig KPI, så kan det vara värt att påminna om att ett husdjur i så fall är mer skadligt än en bil. Eller att alla länder direkt borde införa ettbarnspolitik precis som i Kina och dela ut gratis kondomer...

  • #30 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Pelle Postat: 2012-09-07 15:28

    Det står grönärtorna fritt att avstå från att köpa Golfar. I övrigt ska de hålla sina stora käftar stängda.

  • #31 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    T-bone Postat: 2012-09-07 15:50

    M.C: Trist att du går på det övriga om CO2, bra tips om Hg-artikeln däremot, måste läsas. Gällande temp så kan du enkelt se isdata och att vi är inom tolleranser och tid för en temp topp, men även i kortare tisperspektiv så drivs klimatet av andra faktorer se "Influence of the Southern Oscillation on tropospheric temperature" samt "On the determination of climate feedbacks from ERBE data" båda går att finna på google scholar! Så du gör gott i att läsa på själv med :).

  • #32 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Jocke Postat: 2012-09-07 16:35

    Stämmer säkert att de kunnat göra mer. De släpper nog inte snålare motorer än nödvändigt för att ligga i toppen. På lång sikt tjänar de mest pengar då. Men vem kan klandra dem för att de vill tjäna pengar? Aktieägare vill väl ha avkastning också? Då är det hela marknadsekonomin de måste attackera istället. (kanske de iofs gör redan då de väl är kommunistpack hela bunten, fast med en grön nyans)

  • #33 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Peter Postat: 2012-09-07 16:44

    Vw gör ju inte bilar för att rädda världen..de gör ju bilar för att tjäna pengar. Så funkar väl alla företag? Att tjäna pengar menar jag.
    Greenpeace kanske borde göra mer än att åka runt i gummibåtar(varför ror de inte istället)

  • #34 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Karl Postat: 2012-09-07 17:39

    De gör bilar för att tråka ihjäl människor, Amnesty international borde protestera mer.

  • #35 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Teknikfreak Postat: 2012-09-07 20:23

    Greenpeace... -miljörörelsens huliganer.
    Demonstrera utanför en biltillverkare för att bilen inte är tillräckligt snål... -trovärdigt?

    Kedja fast sig i de _renaste_ sopbränning/värmeanläggningarna (som återvinner energi) och dilla om utsläpp är deras grej... Doh! De är lika trovärdiga som när huliganer säger att de bara vill stödja sitt lag...

  • #36 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Jimmy Postat: 2012-09-08 01:34

    Tycker dom kan åka till något krigshärjat land och klaga på pansarvagnarna istället, 10liter diesel milen är ju nada jämfört med en golf som dessutom tar en skattebetalare till jobbet inte leker Rambo till nästan ingen nytta i ett annat land...

  • #37 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    David Postat: 2012-09-08 11:55

    greenpeace är ett gäng fanatiker.

  • #38 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    HK Postat: 2012-09-08 20:54

    Mycket hat...

  • #39 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    J.L Postat: 2012-09-09 10:54

    Borde inte Greenpeace klaga mer på jänkebilar, de har man inte hört nåt om, men de är ju faktiskt de bilarna som är de värsta för miljön

  • #40 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Hans H Postat: 2012-09-09 12:48

    Av alla som gnäller på Greenpeace är Jimmy (#36) den ende som har en riktigt bra poäng.

    Alla dessa krig släpper ut mycket, mycket mer. Och dessutom värre saker.

    Bra tänkt Jimmy.

  • #41 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    Jögge Postat: 2012-09-09 13:03

    Varför attackerar Green Peace just WV??, av ett skäl, de kanske kan bättre?...eller kanske inte? PS WV är ännu så länge inte störst...

    Visst vill WV tjäna pengar och då helst på relativt kort sikt...4-8 år inte 15 -20år som jag anser vettigare då det över tid ger mer! pengar.... och kunderna tycker att, om de överhuvudtaget bryr sig, att detta är bra!..

    Titta på Honda, de skaffade ett rätt enkelt hybrid system och de har sedan dess varit tvåa... nu slår de till ordentligt med en rejäl elmotor (nya accorden)..men vad kostar detta kalas? två!? projekt med dubbla kostnader...


    Visst artikeln, med Golf har inte mkt med hybrider att göra - och det säger ju också något eller hur?..nej, släpp 1L bilen nu och använd bensin, för du hade denna golf haft i kring 75kg/ CO2 per kilometer och till det lite partiklar....men ...

  • #42 Re: Greenpeace protesterar mot nya Golf
    EB Postat: 2012-09-11 09:37

    4,9 l/100km för en bensinbil är väl inte så illa om det är verklig förbrukning.. Cycle beating siffror ger jag inte mycket för.. Dieseln är ju dessutom ännu snålare..

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten