• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • "GM måste dumpa Opel"

"GM måste dumpa Opel"

Det bästa för General Motors är att sälja eller avveckla Opel, enligt en analytiker på Morgan Stanley. Men det kan finnas en lösning – i Australien och Chile.

Opel visar en del spännande nyheter på Parissalongen: crossovern Mokka och helt nya småbilen Adam. Men en Wall Street-analytiker på investmentbanken Morgan Stanley är tveksam till märkets framtid.

Opel visar en del spännande nyheter på Parissalongen: crossovern Mokka och helt nya småbilen Adam. Men en Wall Street-analytiker på investmentbanken Morgan Stanley är tveksam till märkets framtid.

Det är ingen hemlighet att Opel har ekonomiska problem. Förlusterna ser inte ut att minska framöver, enligt analytikern Adam Jonas på Morgan Stanley. Han menar att det bästa General Motors kan göra är att avveckla eller sälja Opel.

Att göra sig av med märket blir dock heller ingen billig affär för GM – det kan kosta upp emot 90 miljarder kronor, vilket enligt Automotive News bland annat innefattar rekonstruktion och finansiering av pensionsprogram. De senaste tolv åren har GM förlorat över 110 miljarder kronor på den europeiska marknaden, enligt Automotive News.

"En av de värsta sakerna i bilindustrin är att äga ett företag som bränner pengar och slukar resurser. Vi tror att tiden har kommit för GM att hitta ett nytt hem för Opel", skriver Adam Jonas i en rapport.

GM har hittills inte varit intresserade av att sälja Opels bilar utanför Europa – men nu kan en ny lösning vara i sikte. Opel drar i dagarna igång försäljning i Australien med modellerna Astra, Corsa och Insignia. Bilarna i dessa tre klasser står för totalt 80 procent av den australiska bilmarknaden. I den första fasen öppnas 17 återförsäljare.

Ytterligare en ljuspunkt är att Opel nu säljer bilar i Chile, med modellerna Corsa, Meriva, Astra och Insignia.

Jag tror ändå att Opel har en ljus framtid.
184
585

Skriv kommentar

Det finns 54 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Nattsvart Postat: 2012-09-07 09:53

    Jag håller med om analysen
    Opel måste bort, följt av Seat och ev. Skoda.

  • #2 Re: "GM måste dumpa Opel"
    A Postat: 2012-09-07 10:00

    Även Volvo ??

  • #3 Re: "GM måste dumpa Opel"
    ChristianM Postat: 2012-09-07 10:06

    GM inte intresserat av sälja deras bilar utanför Europa?
    Vad är det för dumheter? GM står på delad teknik och säljer MASSOR av skit baserat på Astra och Insignia.
    Kalla det vad ni vill men bara för att det inte sitter en Opelsticker i fronten så betyder det inte att det inte är Opel som levererar.

    Men det är helt okej för mig.
    GM kan ju kapa sin enda kvarvarande vettiga arm i Europa och sälja ponycars med stenåldersteknik i USA medans resten av världen springer ifrån dem. Det är ett företag som behöver dö, för längesen dessutom.

  • #4 Re: "GM måste dumpa Opel"
    eik Postat: 2012-09-07 10:15

    #1 Nattsvart.
    Hur tänkte du med Skoda? Det är väll ett sunt företag som redovisar vinster? Seat håller jag dock med om. Det är ett märke som inte direkt tillför något.

  • #5 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Niklas Postat: 2012-09-07 10:20

    Porblemer är väl snarast att Opel inte tjänar pengar på att GM säljer "oplar" under andra fabrikat. Ändå får säkert Opel stå för utvecklingskostnaden helt själva av t.ex Astran som säkert finns i andra fabrikat.

  • #6 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Mikael Postat: 2012-09-07 10:27

    Nattsvart - Skoda? Varför? För att *du* inte gillar dom?

  • #7 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Gott Postat: 2012-09-07 10:31

    På 70-talet var OPEL en av de största, idag vet jag inte vad de står för. Tror de försvinner nu i stålbadet, allt annat vore en sensation

  • #8 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Qlunken Postat: 2012-09-07 10:38

    Nog inget större fel på Oplarna i sig. som många skriver så lär många bilar vara baserad på på dem.

    Siffror kan man ju vrida och vänta så de visar som man vill. GM måste vackan och inte bara göra bilar för USA då det finns en större marknad i resten av världen.

  • #9 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Nattsvart Postat: 2012-09-07 10:47

    Jag tänkte att Skoda också tillhör VW koncernen som har just VW. VW och Skoda har exakt samma målgrupp. Priserna skiljer marginellt men inte tillräckligt för att kalla Skoda "lågpris"?

    Fattar inte hur man tänkt på VW.
    Audi är tydligt positionerad. Men VW och Skoda=
    Samma sak!

    Det där med bägaren full av varumärken ingen ser skillnad på är gammalt GM tänk.
    På åttiotalet hade GM femtioelva varumärken som ingen såg skillnad på. Hur ser trenden ut nu?

    Titta på Ford (ONE Ford)?

    VW kan säljas både som instegsmodeller med låga priser, samt lite dyrare med mer utrustning.
    Vad ska man ha Skoda till?
    Finns ingen anledning...

    Och Seat är ungefär samma sak. Men dom kommer förmodligen försvinna inom kort....

  • #10 Re: "GM måste dumpa Opel"
    StefanH STHLM Postat: 2012-09-07 10:48

    GM säljer ju redan sina Oplar som Holden i Australien idag?
    Hur ska det gå ihop?

  • #11 Re: "GM måste dumpa Opel"
    jan hansen Postat: 2012-09-07 10:49

    Med tiden vil vi nu se at det egentlige problem er GM og Amerikanske affärsmodeller... Både Saab og Opel har og har haft verdensledende teknologi og ingeniörer, Om GM havde väret inom shipping industrien havde problemet väret tydligere... väldigt sällan dissa fina båter kommer i hamn med denna slingrekurs...

  • #12 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Nattsvart Postat: 2012-09-07 10:54

    Så här borde VW gruppen se ut:

    VW=bilar/transportfordon för massan i spridda prisklasser

    Audi=dyrare premiumbilar
    Porsche=Rena sportbilar
    Bugatti=Supersportbilar/Hypercars
    Bentley=Ultralyx
    Scania=Premiumlastbilar liknade Volvo lastv.


    Tydliga varumärken man ser skillnad på utan urvattning och dränering som jänkarna gör.
    dumpa Skodaliket och gräv ner förlustSeat någonstans.

  • #13 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Hans H Postat: 2012-09-07 11:03

    Nej, det är tvärtom. Opel måste dumpa GM.
    Man har (tillsammans med Saab) gjort massor av utveckling men man får tydligen inte betalt för det.
    Och nu hängs Opel ut på samma sätt som Saab tidigare.
    Saab och Opel som var två av de märken som hade tydligast profil i GM, men de är inte amerikanska märken och då straffas de för det.
    Frågan är; om Opel skiljs från GM - vem ska då utveckla mellanklassare åt GM? Daewoo?
    Nya GM liknar gamla GM i allt högre grad. Kris efter kris...

    Nattsvart: Jag håller med dig sånär som på att Skoda faktiskt har en plats där i din lista, strax under VW (som faktiskt blivit ganska påkostade med åren). Men inte Seat.

  • #14 Re: "GM måste dumpa Opel"
    ChristianM Postat: 2012-09-07 11:07

    Buick Regal i USA/Kina mfl marknader = Opel Insignia. (Epsilon II).
    Buick Verano i USA/Kina mfl marknader = Nya Opel Astra. (Delta II).
    Buick LaCrosse = Derivat mellan Nya Saab 9-5 och Insignia. (Epsilon II).

    Allt i Buick är inte bara Europeeiska märken. Men att påstå att Opel är en igel på GM är en lögn.

    GM sysslar med enkel badge engineering som gör många konfunderade.

  • #15 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Rejo Postat: 2012-09-07 11:17

    Till Nattsvart, du har helt fel. VW och Skoda har inte alls samma målgrupp. Möjligen att det inte är så stor skillnad i Sverige men i exempelvis Tyskland är det jättestor skillnad mellan dessa bilmärken om man ser till deras positionering på marknaden. Det ser lite olika ut också om man jämför Västeuropa och Östeuropa där Skoda och VW inte har samma inbördes ställning på de olika marknaderna. Så det är klart att VW kommer att behålla Skoda. För Seat ser det väl sämre ut på lite längre sikt.

    För att återgå till GM så är det ju så, som flera redan påpekat, att de bilar som säljs som Opel i Europa säljs under andra märken i andra länder. Storsäljaren Buick Excelle i Kina är t.ex. en Opel Astra rakt igenom fast den monteras ihop på en kinesisk bilfabrik. Det är onekligen lite märkligt av GM att å ena sidan klaga på att Opel säljer för dåligt och att man borde göra sig av med dem när å andra sidan Opels ingenjörer i Rüsselsheim har bidragit med mycket av den tekniska utvecklingen som ligger bakom GM's försäljningsframgångar i Asien.

    Nu har ju GM utvecklingsavdelningar även i USA och Korea (gamla Daewoo) som också är väldigt kompetenta men att man verkligen vågar kicka ut hela Opels utvecklingsavdelning låter väldigt kortsiktigt och dumdristigt. Det är lite som att såga av den gren man sitter på. Men okej, man kanske hinner hoppa över till de andra grenarna i god tid, vad vet jag.

  • #16 Re: "GM måste dumpa Opel"
    burncreek Postat: 2012-09-07 11:22

    Märkligt att röster höjs för Skodas omedelbara avlivning, då det som sagt ett märke som går väldigt bra globalt och har lyckats med sin image. Dock håller jag med om att prisskillnaden mellan Skoda och VW i många fall är högst marginell för likvärdiga produkter.

    Volkswagen har länge försökt knuffa själva VW-märket ett par pinnhål högre upp på statusskalan med t.ex. Phaeton och Touareg, medan Skoda fått hålla till godo med mer hårdplast och mindre ljudisolering. Men nu vete tusan; Superb känns större och lyxigare än systerbilen Passat.

    Nåja, både folkor och skodor sätts ihop världen över – många gånger i samma fabriker, så det handlar väl till sist om vilka plattformar i kombination med respektive fabriker som är lönsamma.

  • #17 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Erik W Postat: 2012-09-07 11:39

    Jag har varit i Mexiko 2gånger och en ac de vanligaste bilarna där är Opel Corsa och Opel Combo men såklart med Cheva märken

  • #18 Re: "GM måste dumpa Opel"
    JARL Postat: 2012-09-07 11:48

    Open är verkligen så tråkigt.

  • #19 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Rikard Postat: 2012-09-07 12:26

    Tvivlar på att det finns en köpare som kan ta över och som GM anser att det är vettigt att sälja till. Se bara på SAAB, och då får man minnas att Opel är betydligt mycket större och viktigare för GM än vad SAAB var.

    Australien då?
    Ja, för att göra en jämförelse så sålde VW 18.862 stycken Golf förra året, Tiguan sålde runt 6', Passat och Polo 4' vardera och transportbilar runt 6'. Sammanlagt alltså knappt 40 bilar på ett år.
    Kommer Opel sälja lika många direkt, utan ett starkt namn och utbyggt försäljningsnät? Tveksamt.
    Storsäljaren var för övrigt Mazda3 med 41.400 bilar.

    Samtidigt tappade Opel 80' första halvåret i Europa, trots att Tyskland och UK som traditionellt sett varit starka marknader för märket gick lite framåt.

    Eftersom man inte får stänga någon fabrik blir det svårt att kapa kostnader. Det blir tufft framöver för Opel, synd för det är bilarna i sig förtjänar ett betydligt mycket bättre öde.
    Men hur tusan ska Opel vända skutan!?

  • #20 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Jimmy Postat: 2012-09-07 12:39

    Tror VW ska vara väldigt glada att inte "nattsvart" jobbar som marknadsanalytiker på just VW.
    Då hade nog deras framtid varit allt annat än ljus. Kanske tom nattsvart...

  • #21 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Alex Postat: 2012-09-07 12:49

    Opel astar ska lanseras i Australien?

    Säljs ju redan där under namnet Holden Astra!

    Holden är utan tvekan favoritmärket hos GM då dom har en hdel el "Eget"

  • #22 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Lars Postat: 2012-09-07 13:23

    Det finns trots allt en kraftigt tilltagande enighet inom bilindustrin om att Opel försvinner för gott. För de anställdas och kundernas skull är det mycket bättre att fabrikerna/personal används till produktion av lönsamma fordon. Att slösa ännu mer pengar på att hålla produktionen av gravt olönsamma bilar igång mot allt förnuft är ju orimligt!

  • #23 Re: "GM måste dumpa Opel"
    BJ Postat: 2012-09-07 13:42

    GM visar med stor tydlighet att de inte är lämpade att driva europeiska bilföretag. Jag tror att de inte är lyhörda för den europeiska markanden.

  • #24 Re: "GM måste dumpa Opel"
    BJ Postat: 2012-09-07 13:42

    GM visar med stor tydlighet att de inte är lämpade att driva europeiska bilföretag. Jag tror att de inte är lyhörda för den europeiska markanden.

  • #25 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Baronessan Orczy Postat: 2012-09-07 14:43

    110 miljarder förlust på 12 år som nu enbart skylls på Opel…
    När det i dessa miljarder måste räknas in hela förlusten som Saab bidragit med.

    Att inte räkna bort Saabs förlustmiljarder skapar en missvisande bild av att det är astronomiska siffror och extrema problem under hela 12 år det handlar om, när det i verkligheten inte alls är så dramatiskt.

    Det är en viss skillnad.

    Vidare så om det kostar 90 miljarder så motsvarar det således nästan de samlade förlusterna från BÅDE Saab och Opel under 10 års tid, ekonomiskt sett förefaller det vara ett ohållbart argument att påstå att det är klokast att göra sig av med Opel hellre än att lägga ner kanske 30 miljarder på att vända situationen.

    Analytikern borde se sig om efter ett nytt arbete, kanske som gatsopare.

  • #26 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Marcus L Postat: 2012-09-07 15:27

    Det bästa för Opel vore att slippa GM. Så dumpa GM på historiens soptipp och låt Opel få blomma ut. Skoda säljer bättre än Volvo och Skoda är ett mycket uppskattat varumärke på många marknader.

  • #27 Re: "GM måste dumpa Opel"
    sh Postat: 2012-09-07 18:07

    Vad har GM tänkt sig att sälja för bilar i Europa då om inte Opel finns kvar? Caddilac och Sydkoreanska Chevrolet som ändå i grunden är Opelbilar? Jag vet inte hur många bilar Cadilac säljer i övriga Europa men i Sverige är det bara ett par st. i månaden och de Amerikanska Chevroletbilar som överhuvudtaget är möjliga att sälja i ett fåtal i Europa är väl Camaro och Corvette

  • #28 Re: "GM måste dumpa Opel"
    cui Postat: 2012-09-07 18:08

    Att GM/USA skulle släppa Opel tvivlar jag åtminstone väldigt starkt på, man släppte ju inte ens Opel under andra världskriget.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Opel#World_War_II

    "Even after June 1940, official connections between Opel and America were not broken and monetary gain continued throughout the war which was controlled by the J.P Morgan..."

  • #29 Re: "GM måste dumpa Opel"
    mhult Postat: 2012-09-07 18:17

    Nattsvart, vad hände med Lamborghini, MAN och Ducati? Blev de också nedlagda i din "analys" över hur VW-gruppen borde se ut?

  • #30 Re: "GM måste dumpa Opel"
    P.B Postat: 2012-09-07 19:55

    Opels framtid ser betydligt bättre ut äns Volvos..

  • #31 Re: "GM måste dumpa Opel"
    sh Postat: 2012-09-07 20:16

    Det är bara GM-ledningen i USA som återigen trixar med siffrorna. Att Opel ensamt skulle gå med så stor förlust tror jag inte ett dugg på det är bara ett sätt för gubbledningen i USA att hålla skenet uppe för sina egna USA-märken. Tittar man på Buick Verano och Regal liksom Koreanska Chevrolet Cruze så är det Opelbilar för hela slanten. Chevrolet Cruze är dessutom en av de bilar som säljer bäst runt om i världen. Vissa Opelbaserade Buickbilar säljs dessutom i Kina , Australien och sydamerika. Visst dessa bilar skruvas säkert ihop i respektive land men per tillverkad bottenplatta och drivsystem liksom inredningar som ju är lika måste det ju bli förhållandevis billigt per enhet oavsett om bilen skruvas ihop i Tyskland som en Opel eller i Kina som en Buick. Som tur är för Opelarbetarna så har man i Tyskland en borgerlig regering som värnar om industrijobben och inte som Sverige med sin borgerliga "arbetarregering" som gör det motsatta. det lär inte bli billigt för GM att lägga ner Opel och Vauxhall. Hur ska GM klara sig i framtiden utan tyska bilkonstruktörer för amerikanarna kan ju inte bygga bilar för 2000-talet..

  • #32 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Peter Postat: 2012-09-07 20:34

    # 21 Alex

    Det stämmer inte. Titta på http://www.holden.com.au/vehicles..

    Där visas någon enstaka riktig Holden, och en hel drös med korea-daewoo-cheva-holden. Inget från Opel förutom en gammal Opel Combo.

  • #33 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Roy & Roger Postat: 2012-09-07 20:46

    Hej då Opel!

  • #34 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Tore Postat: 2012-09-07 22:18

    Jobbet på Holden for 10-12 år siden. Da solgte de Commodore, basert på breddet og forlenget Opel Omega med enklere interiør, og GM USA V6 og V8 motorer, som hovedmodell supplert med 'rebadgede' Opelen som Vectra, Astra, Corsa (kalt Barina der). Siden den gang har GM flyttet sin Large RWD platform kompetansesenter til Australia og de utvikler nå denne som også ligger under Camaro og kommende SS (og div Pontiac'er for noen år siden) . De mindre modellene har blitt byttet ut med GM Korea/Daewoo modeller, kalt Chevrolet i Europa nå. Dette gir rom for Opel som et halv-premium merke i Australia. Håper det oppklarte. Alle Europas volummerker sliter og taper penger, bortsett fra VW/Skoda...synd, får håpe det ikke bare blir tyske premiumbiler igjen som skal produseres her...Håper Volvo og nye NEVS Saab klarer seg, Sverige og Skandinavia trenger slik teknologiindustri!

  • #35 Re: "GM måste dumpa Opel"
    jan e Postat: 2012-09-08 01:41

    gm säljer bort de enda bilmärkena med kvalitet.saab krocksäker snygg bekväm opel driftsäkerheten själv ja ja bilvärlden är konstig

  • #36 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Göran Postat: 2012-09-08 07:15

    Kan vara sant att opel drar sin sista suck snart. Det är tråkigt med tanke på hur idiotsäker driftkvaliteten varit. Andra bilmärken kommer att drabbas också. Nu har tex VW försäljningen rasat i Finland pga den ruttna drifkvaliteten. Toyotas återförsäljare har många VAG bilar för den intresserade :)

  • #37 Re: "GM måste dumpa Opel"
    #Nattsvart Postat: 2012-09-08 08:45

    Skoda? Gör ju vinster eller har jag fel?

  • #38 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Leibnitz Sr Postat: 2012-09-08 11:22

    Opel är ju lika kul som att få en bajsblöja kastad i ansiktet. Det är helt verklighetsfrämmande att jag skulle att sakna Opel som bilmärke om det lades ner.

  • #39 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Pär G Postat: 2012-09-08 13:59

    kanske bättre att döpa om de andra bilarna, utanför usa till opel... lånade följande som beskriver vilka bilar som baseras på opelutvecklat teknik:

    ps. att lägga ner skoda vore ju genialt värre...seat däremot sitter nog väldigt löst fn ds

    Opel would not lose money if GM would settle a fair financel balance for development done by Opel for other GM brands...

    platforms used by GM developt by Opel ...and Opel recive no money from GM but the costs of the development center are full in the Opel costs... no matter how hard Opel would try they can never make profit under this conditions

    GM Gamma II platfrom ... developt by Opel used for
    Chevy Spark
    Chevy Aveo
    Chevy Sonic
    Buick Encore
    Holden Trax
    Chevy Trax

    GM Delta II platform ... developt by Opel used for
    Chevy Cruze
    Buick Excell XT
    Chevy Volt
    Chevy Orlando
    Buick Verano
    Cadillac ELR

    GM Epsilon II platform ...developt by Opel used for
    Buick Regal
    Buick Lacross
    Chevy Malibu
    Holden Malibu
    on the Super Epsilon 2 plafrom
    Cadillac XTS
    Chevy Impalla

    GM would run against the wall if they would sell Opel...

  • #40 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Erik N Postat: 2012-09-08 15:20

    Gubba-bilarnas Gubba-bil har spelat ut sin roll för länge sedan... Opel har ju länge hållits vid liv genom konstgjord andning! Många många miljarder, har ju pumpats in i form av bilstöd av Angela Merkel!

  • #41 Re: "GM måste dumpa Opel"
    P.B Postat: 2012-09-08 19:57

    Helt rätt Erik N. Den titlen har för länge sedan Toyota erövrat...

  • #42 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Antwort Postat: 2012-09-09 10:50

    Erik N: Vad kör du då? Trampbil...hahahaaa..Pojkslyngel...

  • #43 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Erik W Postat: 2012-09-09 11:28

    Opel gör bra och riktigt prisvärda bilar idag! Det är själva märket och namnet Opel som associeras med AIDS. Den nerbajsade skit stämpeln måste bort.

    Opel är lite som båtmärket Bayliner (bajsliner), när du väl har fått ''det'' så blir du aldrig av med det. På samma sätt som med AIDS.

  • #44 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Jonas Postat: 2012-09-09 12:31

    Eric W, är inte Skoda och Seat är också ett av skit märken, vad om Bmw skulle köpa opel?

    Opel är inte skit märke, detä et 150år gammalt företag, fsast du tycker om opel, så finns massor av nöjda opel ägare, faktiskt var jag mera nöjd med insignian en med v70 jag nu har..

  • #45 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Hans H Postat: 2012-09-09 12:42

    Erik W:
    Vad var det där för rappakalja?

  • #46 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Patrioten Postat: 2012-09-09 14:42

    Bojkotta Opel - Alla Svenska bilköpare! Opel högg kniven i ryggen på Saab många gånger under många år (med GM:s samtycke...)!

    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5870074.ab

  • #47 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Inte gubbe.... Postat: 2012-09-09 16:51

    Wow!!! Chile som huvudmarknad....

    Öhh!!! Eller Holden-landet Australien....
    Men då måste de Känguru-förstärka A-stoplarna ju....

  • #48 Re: "GM måste dumpa Opel"
    sh Postat: 2012-09-09 17:24

    Per G.
    det är precis det jag menar. Vad skulle GM tillverka för säljbara bilar världen över om inte Opel med dess tyska konstruktörer fanns kvar. Förmodligen skulle man försöka med Chevrolet Camaro, Corvette, Trailblazer, (bilar för 2000talet?) eller försöka konkurera på premiummarknaden med Cadillac.

  • #49 Re: "GM måste dumpa Opel"
    johnny Postat: 2012-09-09 17:47

    Ingen Opel-toknologi har någonsin kommit över Atlanten, som tur är. Det kan jag intyga!

    > Cadillac Forever <

  • #50 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Pär G Postat: 2012-09-09 18:35

    Johnny: bara minus 5p eller har gruppen dalat ytterligare.

    Antingen har du humor "cadillac forever" eller så är du dum och okunnig. Statistiskt antagligen både och.

    Opel är naturligtvis olönsamt sett till de bilar de säljer. Frågan är om GM kan klara sig utan en modern bilutveckling. Koreanerna verkar inte vara klara att axla ansvaret, ännu...

    Men GM äger sina märken och gör vad dom önskar. Dom har dock inte lyckats speciellt bra.
    Amerikansk kvartalskapitalism vs japansk och tysk målmedvetenhet.Väntat resultat.

  • #51 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Hans H Postat: 2012-09-10 09:45

    johnny:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Catera
    http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Astra
    http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_Regal

  • #52 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Erik W Postat: 2012-09-10 21:02

    Hans H:

    Vad har du problem med?

  • #53 Re: "GM måste dumpa Opel"
    astrakalle Postat: 2012-09-10 22:40

    Skulle knappast tro att de kommer gå dåligt för opel i australien! som opel tok så vet jag opels historia och vice versa, har läst på Holden klubbsidor där Holden ägarna sätter (tillbaka) opel märket på sin Holden bil! Så varför tror ni de skulle gå dåligt för Opel när dom redan är kända i australien? Holden ägs också av GM! Att Opel går dåligt är ju för att de är som nån här skrev att dom får utveckla det ena och de andra som sedan används i andra märken under GM, skulle man fått betalt för mödan eller nåt liknande så hade de inte varit några problem! Som Brandt skrev i tidigare artikel så tillverkas astra under många namn! Vad får opel för de? Inget! Så med andra ord så finns Opel över allt bara i annan kostym tack vare GM! Kan Opel vara så dåligt? tror knappast de! Jag har haft många olika bilar men alltid gått tillbaka till opel? varför? jo för att de håller! Jag behöver inte rusa till verkstaden varje vecka utan kan lägga pengar på nått annat istället! Sen de som gör mig förbannad är att om opel går sönder så är hela opel koncernen fuckad men om en volvo eller som jag nu också har en vw går sönder så är de bara den motorn eller den modellen som är dåligt byggd men man har förtroendet kvar för bilmärket? Varför är de så? och på tal om rost, finns nog ingen tysk bil som rostar så mycket som MB, och folk köper den ändå fast den kostar lika mycket som ett hus ibland! Varför? Jag kan säg ärligt att innan jag köpte min första bil så skulle jag ha en golf 2 gti (länge sen) då skulle jag aldrig ha en opel för att man fick höra det ena och de andra, men jag fick en opel av mina föräldrar och jag var riktigt nöjd, men provade många bilmärken genom åren och kom alltid tillbaka till opel för de höll bäst! Tycker de är trist om opel går i graven! Men tror/hoppas inte de!

  • #54 Re: "GM måste dumpa Opel"
    Hans H Postat: 2012-09-10 22:52

    Erik W:
    Jag förstår inte den märkliga kopplingen Opel-bajs-AIDS.

    Astrakalle:
    Om GM lägger ner Opel, så betyder det att GM har enorma problem, trots att de påstår sig gå så bra. Frågan är då vad de ska med PSA till?

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Använder du någonsin lastöglorna i bagageutrymmet?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten