• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Han totalsågar mediasystemen...

Han totalsågar mediasystemen i nya bilar

En teknikbloggare har tröttnat på de usla mediasystemen i nya bilar, och menar att pekskärmar är idiotiska. Håller du med?

Dan Moren kritiserar bland annat Volkswagens infotainmentsystem på bloggen Techhive.

En av de största förändringarna för nya bilar de senaste åren är infotainmentsystemens intåg. Nästan alla biltillverkare samordnar funktioner för navigation, ljudanläggning, klimatanläggning och annat i en enhet.

Men det funkar inte alltid helt felfritt. Bloggaren Dan Moren på Techhive anser att de flesta mediasystemen är svåra att använda, och att personerna som utvecklat dem inte har provat hur systemen fungerar när man kör.

Dan Moren har precis köpt en Volkswagen Golf GTI och verkar i stort sett imponerad med detaljkvaliteten, men ljudsystemet håller inte samma klass.

Det största problemet enligt Dan Moren är pekskärmen, som är av en enklare (billigare) typ jämfört med pekskärmen i en smart mobil, och därför inte förstår svepande rörelser. Med pekskärmen slipper tillverkarna utveckla fysiska knappar och det fungerar fint i en bankomat, men i bilen kräver pekskärmen att föraren tar ögonen från vägen.

De fysiska knapparna på sidorna gör det enklare att använda anläggningen, men fortfarande är det långt kvar till användarvänligheten hos Apple, menar bloggaren Dan Moren.

De fysiska knapparna på sidorna gör det enklare att använda anläggningen, men fortfarande är det långt kvar till användarvänligheten hos Apple, menar bloggaren Dan Moren.

Förutom pekskärmen kritiserar Dan Moren möjligheterna att koppla in en musikspelare eller telefon. "Med tanke på att iPoden har funnits i mer än ett decennium, skulle man kunna tro att företagen åtminstone skulle ha en grundläggande idé om hur man inte misslyckas. Men de verkar nästan helt omedvetna om problemen", skriver Dan Moren, och pekar bland annat på hur svårt det är att välja en låt i listan över tusentals låtar med hjälp av ett scrollhjul som ser ut att vara hämtat ur DOS-tiden.

Ett tredje problem är mjukvaran. Buggar och annat som dyker upp kräver att mjukvaran uppdateras – vilket bara kan göras av en verkstad, inte av användaren själv. "Om mjukvaran ska vara svår att uppgradera, se då till att göra rätt från början. Det finns ingen anledning till att mjukvaran och hårdvaran i en bil, som kostar många hundra tusen kronor, inte skulle vara perfekt", skriver Dan Moren.

Sedan nämns flera ytterligare problem, som att röststyrningen är långsam, begränsad och väldigt känslig för uttal. Slutsatsen blir att "elektroniken inte är något som tillverkarna kan stoppa in i bilen i sista minuten". Dan Moren menar att tekniken måste ses som en del av bilen, och inte en eftertanke som kan läggas till senare.

"Ärligt talat är det väldigt lite i min bilstereo som har förbättrats jämfört med för tio år sedan, när jag kopplade in en iPod med en kassettadapter."

Jag tycker pekskärm i bilen funkar bra. (=gasa) Nej, det är idiotiskt! (=bromsa)
111
750

Skriv kommentar

Det finns 29 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    asyvan Postat: 2012-09-10 16:13

    Nya Golfen skall väl ha en bättre pekskärm, som klarar svepande rörelser bland annat. Han kanske skulle väntat på den istället för att köpa den utgående modellen.

  • #2 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Livsfarligt Postat: 2012-09-10 16:28

    Men grejen är ju just att det inte är så smart att sitta och pilla med pekskärmar när man kör bil.

  • #3 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    pfgtr Postat: 2012-09-10 16:48

    Måste säga att jag håller med skribenten. Med tanke på att en iPad eller motsvarande android modell kostar runt 4000kr så hade man önskat sig både bättre skärm och mjukvara i bilarna. Sen om det skall vara pekskärm i bilen eller inte låter vi vara osagt.

  • #4 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    uty Postat: 2012-09-10 17:04

    Opels knappar är helt överlägsna alla glasrutor.

    En knapp en funktion vad f-n behöver man mer?

    Trender är för idioter.

  • #5 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Henrik Postat: 2012-09-10 17:14

    Undrar om skärmen i ny MB A-klass är något att hänga i granen? De verkar ju satsat hårt på den.

  • #6 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Stefan Postat: 2012-09-10 17:36

    Rätt korkat ha ihopbyggda integrerade skärmar med alt i ett .
    Dessa system har en förmåga att paja på någon av punkterna och då kan man typ inte bara byta radion pga den pajat utan måste byta alltihopa.
    Detta fördyrar för konsumenten men gör det billigare för tillverkaren.

  • #7 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Adam Postat: 2012-09-10 18:04

    Låt Apple göra infotainment i en bil, de få 50% av vinsten på enheten. Hur svårt ska det vara?

  • #8 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    ChristianM Postat: 2012-09-10 18:14

    Äh. Killen är en gnällspik. Hans iCrapsomething beter sig på ett sätt, därför måste hela världen bete sig likadant.
    Det finns inget som gör svepande rörelser bättre än knappar, de har helt olika funktioner.
    Bara för att någon biltillverkare inte har svepande rörelser för att byta låt etc så får han krupp.
    En biltillverkare måste tänka på att alla människor har inte samma spatiala förmåga.
    Det finns en väldigt GOD anledning till att det finns knappar. Det är för att alla förstår dem.
    Han kan för övrigt byta låt på rattknapparna, då behöver han inte ens ta handen från ratten, som han skulle om han skulle göra sina älskade sveprörelser.

  • #9 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Martin Postat: 2012-09-10 18:17

    Tycker att det vore lysande om röststyrning implementeras på ett bättre sätt än det görs nu. Om man jämför med hur biltillverkarnas system fungerar jämfört med Siri eller Google Search så är det skrattretande dåligt och med få funktioner. Varför kan exempelvis inte använda röststyrningen till AC:n, elhissar, taklucka, ljudvolym, farthållare, elstolar osv. Bort med knappar helt säger jag, de är fula och onödiga.

  • #10 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    P2W Postat: 2012-09-10 19:05

    Vad är ett infotainmentsystem värt när det är 3 år gammalt? Och vad kostade det nytt?

  • #11 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    CC -12 Postat: 2012-09-10 19:32

    Jag har touch screen och det är skräp. Det erbjuder nästan inget som jag inte kan göra snabbare med knapparna. Och det mesta kan jag göra med rattreglagen utan att släppa blicken från vägen eller händerna från ratten.

    Och även om min iPad skulle vara bättre touchmässigt så är den absolut inte anpassad för att manövreras under bilkörning.

  • #12 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Björne Postat: 2012-09-10 20:30

    Det hade dessutom varit trevligt (för kunden) om detta infotainment-system kunde delas upp i ett antal komponenter som placeras på olika platser i bilen (där utrymme finns).
    Det enda som skall synas för föraren är en skärm, omgiven av ett vettigt antal trafiksäkra knappar.

    Komponentuppdelningen skulle försvåra rejält för tjuvar att komma över ett helt infotainment-system. Som det är idag så stjäls ett VW-system på under två minuter.

    Kul för VW men inte för kunden.

  • #13 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Stevo Postat: 2012-09-10 20:53

    Skribenten har helt rätt. Inför mitt bilköp i våras provkörde jag och min sambo en VW Passat. En bra och trevlig bil men just pekskärmen kände vi fungerade dåligt tillsammans med bilkörning även om man kunde sköta en del från rattkontrollerna. Nu blev det ingen Passat men hade jag köpt en så hade jag nog valt den sämre stereon utan pekskärm för att få en enklare körning.

  • #15 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Jalle Postat: 2012-09-10 20:58

    Audi (A6) har pekplatta till sitt MMI-system som man kan styra med svepande rörelser. Funkar klockrent, enligt mig.

  • #16 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Hans H Postat: 2012-09-10 21:16

    En bil rör sig när man kör den. Att då förväntas sitta och vifta lite med fingrarna på en skärm strax utanför synfältet är väldigt, väldigt dumt. Förutom att man tvingas ta blicken från vägen så gör ju bilens rörelser att det blir svårt att vara precis.
    Och nej, dessa problem finns förmodligen inte i de lyxbilar som susar fram i vänsterfilen, så ni som kör sådana kanske inte har märkt problemen.

  • #17 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Jonas Postat: 2012-09-10 21:47

    På VW bilar kan du styra i princip allt som rör stereon från ratten, (förutsatt att du har multiratt, vilket är std på nästan alla modeller.) Men jag förstår inte skillnaden, trycka på knappar vid stereon eller på en pekskärm. Varför är det mer trafikfarligt med pekskärm? Det är ju knappar på den med, fast dem inte är "fysiska"...

  • #18 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Klanke Postat: 2012-09-10 21:52

    Idiotiskt med tryckkänsliga skärmar. Du måste ta ögonen från vägen för att hitta rätt knapp.. Jag tar hellre "en myriad av knappar", som många motorjournalister hugger ner på, om de varierar i storlek och placering så att jag kan känna mig fram med blicken på vägen.

  • #19 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    David Postat: 2012-09-11 00:14

    idiotiskt med peksskärm i en bil, funkar inte när man kör, ta systemet i Fisker Karma till exempel där ALLT sköts i pekskärmen.
    Framtiden är i röststyrning, och fram till att det funkar felfritt är knappar bra mycket bättre än att bläddra i menyer medans man kör

  • #20 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    pP Postat: 2012-09-11 08:53

    Håller med i mycket. Man kan också fråga sig varför man fortfarande inte löst frågan med att man kan behöva flera uttag för el, t ex både mobil och GPS, att man inte hittat bättre/snyggare sätt att placera dessa uttag på, att man inte ännu i någon bil lyckats skapa ett funktionellt fack, som sitter ergonomiskt till, för mobil där man har både uttag för el och olika typer av mediakopplingar. Trots allt så har ju mobilerna funnits ett tag nu och att de ska ligga och skramla lite här och var med lösa sladdar dragna kors och tvärs känns lite konstigt.

  • #21 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    lelle Postat: 2012-09-11 09:52

    It-nördarnas intåg i bilindustrin sänkte gränssnittet människa-maskin till 1800-talsnivå.
    Pekskärmar, menyval med vred som ska vridas, tryckas och klickas som på vilken stollig appelprodukt som helst är högsta mode i bilindustrin. Dags att ta efter flyg och tågindustrin som av säkerhetskäl jobbar aktivt med detta.
    Samtidigt som vi ojar oss över folk som messar och tjatar i sina mobiler när de kör, accepterar vi samma farliga beteende när bilens egna funktioner ska manövreras. Korkat är bara förnamnet...

  • #22 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    hasse Postat: 2012-09-11 13:13

    Jag tycker det är dåligt med bra integration överhuvudtaget från många tillverkare, Visst USB är nice och blåtand men det känns fortfarande som det finns en bra bit kvar tills att det fungerar optimalt.
    Såg att VW hade någon cool lösning så att när du pluggar in din Android/iPhone/Windows nalle så aktiveras extern antenn och på så sätt blir signalstyrkan bättre, låter som en nice feature.
    Blåtand är ju mer eller mindre standard utomlands på de flesta bilar så hoppas att det blir så här inom kort.

    Just touch är rätt meningslöst, dock är det nice med en bra skärm när man tex har backkamera.

  • #23 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Gurra L Postat: 2012-09-11 13:33

    Kan faktiskt instämma i det Moren säger.
    Min Skoda har navigationssystemet Columbus, o det är inte lätt att välja rätt alla gånger, man får sätta ett finger på underkanten på stereon, annars åker handen omkring med bilens rörelser o du väljer helt galet. Dessutom är känsligheten på skärmen verkligen i sämsta laget.
    Att enheten är seg är ett annat problem, men det ska jag lösa med en SSD-hårddisk, för det är hårddisken som segar ner alltihop...

    @Hasse: Alla VW fr.o.m årsmodell 2013 har BT som standard, från Up! o hela vägen upp i modellfloran.

  • #24 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Teknikfreak Postat: 2012-09-11 17:28

    Själv väntar jag på nåt som liknar Kinect...
    Pekskärmar är en genväg för att få bilen att upplevas modern men tillför inget i handhavande. :(
    Näe, fram för mer spelteknik å en kamera som ser när jag är för trött (som komplement till övrigt trafik beteende och låt mig vifta med handen istället för att fumla med en dålig skärm som ger noll känsla om var fingrarna är.

  • #25 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Olle Postat: 2012-09-11 18:48

    Jonas: Det kanske är farligare eftersom du är tvungen att titta på skärmen för att hitta rätt "knapp", till skillnad från vanliga knappar där du med lite skicklighet kan hitta rätt utan att titta?

  • #26 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    StefanH STHLM Postat: 2012-09-11 22:29

    Taktil styrning. AochO.
    Precis som med en fjärr till TVn.
    Knapparna ska kännas och sitta i kluster på så sätt att man kan "se" knapparna med fingrarna. Utan att behöva räkna rader o kolumner av knappar eller t o m tända ljuset.

  • #27 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Jon Postat: 2012-09-12 09:38

    Skoda Superb. Tycker det fungerar superbt. Vid större justeringar får man väl parkera och kolla upp. Lika illa att stirra på skärmen som att inte använda handsfree till mobilen. Det är verkligen något att ta tag i. I England är höga böter.

  • #28 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Jonas Postat: 2012-09-12 12:12

    Det finns en massa företag som lever uteslutande på ljud och bild produkter för fordon men trots det försöker biltillverkarna utveckla något dom uppenbarligen inte klarar av. Kan inte fatta varför dom slänger dessa utvecklingspengar i sjön hela tiden.

  • #29 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    Alex Postat: 2012-09-12 19:19

    Man köper ju inte en iPad med 4 hjul som tillval. Man köper en bil som har ink stereo. Det är ju inte stereon det fokus på. Stanna bilen och håll på med inställningar då. Annars håll ögonen på vägen och LYSSNA på stereon.

  • #30 Re: Han totalsågar mediasystemen i nya bilar
    hempa Postat: 2012-09-14 02:43

    Re Alex: Handen på hjärtat, stannar du bilen varje gång du vill byta låt, radiokanal eller justera ljudet?

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Använder du någonsin lastöglorna i bagageutrymmet?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten