Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Redan i april läckte de första bilderna ut på Volvos R-Designpaket till nya V40. Men på Parissalongen är det dags att visa upp Volvo V40 R-Design för publik och här är de officiella bilderna och alla faktauppgifter.
Den speciella fronten på Volvo V40 med R-Design är det första man lägger märke till. Men de som väljer R-Design - som går att kombinera med alla motoralternativ - får många fler förändringar.
Det var en spansk prislista som gjorde att de första bilderna på Volvo V40 R-Design halkade ut på nätet, redan i april. Men nu släpper Volvo all information om det efterlängtade R-Designpaketet till V40 som ska göra modellen ännu mera "sportig".
De som väljer R-Design till sin Volvo V40 får inte automatiskt någon extra sportighet i körkänsla, men genom att kryssa i rutan för sportchassi får man bilen sänkt tio millimeter och hårdare sättning på fjädrar och stötdämpare samt grövre krängningshämmare. Sportchassit har utvecklats i samarbete med racingföraren Robert Dahlgren från Polestar.
Tillvalet R-Design går att kombinera med alla motoralternativ till Volvo V40, från D2 med 115 hk till T5 som ger 254 hk. Mest uppenbart är den annorlunda fronten på R-Design och de diamantskurna fälgarna, 17 eller 18 tum. Rebel Blue är unik för R-Design med det finns ytterligare sex exteriörkulörer att välja mellan.
På insidan finns det också förändringar om man väljer till paketet R-Design. Speciella stolar och sportratt är de mest uppenbara men även växelspaken, handbromsspaken är annorlunda med R-Design och nedtill hittar vi även sportpedaler. Speciella aluminiumpaneler ingår i R-Design, liksom svarta läderdetaljer. Som tillval finns även klädsel helt i skinn.
Tillvalspaketet R-Design ska vara tillgänglig på alla marknader som säljer Volvo V40. Volvo Personvagnar räknar med att cirka tio procent av alla V40-köpare kommer att välja till R-Design. Volvos pressrelease för R-Design till V40 går att läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.
"Tidigare R-Designmodeller har spelat en viktig roll för att lyfta vår försäljning och för att även attrahera yngre köpare. Vi är övertygade om att nya V40 R-Design kommer att ge den trenden ytterligare en kick," säger Lex Kerssemakers som är produktstrateg på Volvo Personvagnar.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Fiat 500 växer upp och blir sjusitsig
-
Första intrycket av Mercedes CLA 45 AMG
-
Erik Trulsson: Nötte Backar - med (för)hinder!
-
Se filmen: Vem lurar egentligen vem?
-
Poppis crossover i ny kostym
-
Video: Volvo S60 med V8-motor
-
Video: Mer BMW 4-serie än du klarar av!
-
Sveriges roligaste vägar - när vägen är målet!
-
Opels Cross Country-utmanare!
-
Porsche-familjen åter i kontroll över Porsche
-
Video: Mercedes A 45 AMG provkörd – till max!
-
Spionbilder på VW:s lyxsuv
-
Officiell: Nya BMW 4-serie coupé
-
Loeb: "Jag kan inte köra mycket fortare..."
-
Ny suv-kung siktad – nära 600 hk!








#1 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk Premium Postat: 2012-09-12 09:55
Oj, ja nu får Hyundai, Kia, Opel och Seat lite konkurrens i segmentet.
#2 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Jalle Postat: 2012-09-12 10:05
Snyggt! Snyggare än Heicos styling.
#3 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Pelle L Postat: 2012-09-12 10:07
Kanonfin!
#4 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Martin Postat: 2012-09-12 10:15
snyggaste r-designen hittills!
#5 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Magnus Postat: 2012-09-12 10:16
glöm inte a3 och golf i samma segment.
#6 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Klaus Schoenhoff Postat: 2012-09-12 10:46
Bilen är grymt ful. Ser ut som en fransk Renualt. Ser billig ut. Dessutom tycker jag att Volvo överlag en en överkattad bil.
#7 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Niklas Postat: 2012-09-12 10:46
Men varför skall utblåsen sitta så konstigt på R-design?? Det vore snyggare om dom integrerade utblåsen i bakkjolen istället för att ha ett runt utblås i ett kantigt hål och dessutom bara halvvägs upp i det. Det ser ut som någon har upptäckt att bilen hade avgassystem och bara jackat ur för det utan en tanke på att det ska harmonisera med övriga detaljer.
#8 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Pelle Postat: 2012-09-12 10:59
Tio gånger hellre en Golf. Det här ser ut som en koreansk minikombi...
#9 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Daniel Postat: 2012-09-12 11:06
Hundra ggr hellre än en äcklig fantasilös golf. Etta på min vill ha lista bland vanliga bliar..
#10 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Simon Postat: 2012-09-12 11:22
Riktigt ful bil för smaklösa människor! Golf är mycket härligare och stilrenare.
#11 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Lasse Postat: 2012-09-12 11:24
Jag har väldigt svårt för fälgar där "ekrarna" lutar bakåt på höger sida och framåt på vänster sida bilen, känns väldigt opremium.
#13 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Gustaf Postat: 2012-09-12 11:29
Ser ut som en V60. Är väl plstigt och billigt som vanligt i Volvo.
#14 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Erik Postat: 2012-09-12 11:32
Att vara krisitsk mot Volvo i Sverige är som att svära i kyrkan..
Men någon "premium" bil är det då inte.
#16 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tråkigt med ogrundat tyskhaussande Postat: 2012-09-12 11:45
I resten av världen där inte jante är viktigast så kommer folk iaf att titta på den innan de skriver kommentarer.
#18 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk Premium Postat: 2012-09-12 12:12
"Tyskhaussande"?
Tycker det är tråkigare att lyfta fram ett plastpaket till en kinesisk lågbudgetbil som en stor händelse överst på sajten. I och för sig har man flyttat ner eländet efter nya Porsche Cayenne. Lite skillnad på nyhetsvärde om man säger så..
Den där Bingolotto-burken kan ni läsa om på Vallåkranytt eller något. På Auto Motor und Sport hör den väl ändå inte hemma.
#19 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk ingenjörskonst Postat: 2012-09-12 12:23
Kamkedjor som rasar, Premiumlyx som rostar bort på två år, Gaspedaler som fryser sönder, IMS-ras(motorras) m.m.
Kinesisk ingenjörskonst kan knappast vara sämre.
#20 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk Premium Postat: 2012-09-12 12:41
Jag har kört Mercedes Benz i arton år och aldrig hört
talas om någon kamkedja som rasar. Ingenting har rasat överhuvudtaget på Benzarna.
Underbar kvalitet.
Den nya Q7:an jag har verkar inte vara sämre.
Finns inga bilar som är så oerhört välgjorda in i minsta detalj som tyska bilar. Dom lirar helt i en egen klass utan konkurrenter.
Många har försökt men ingen kommer i närheten.
Kinesiska Göteborgare göre sig icke besvär.
Att prata om denna kinesiska Ford Focus i premiumtermer måste vara det största skämtet hittills.
Det blir bara löjligt.
Testa den ihop med Kia Ceed och Hyundai Atos där den hör hemma.
Mercedes har redan förklarat för Volvo att dom inte ens är i närheten av att vara en konkurrent. Tror det var i samband med premiären MB:s minsta modell A-klass. Nog sagt!
#21 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Svensk premium Postat: 2012-09-12 12:47
@Tysk premium
Varför köpte du en Audi om du hade kört Mercedes i 18 år?
#22 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk Premium Postat: 2012-09-12 12:49
Q7 är tjänstebil.
Mercedes Benz privatbil.
Men jag brukar byta lite mellan BMW, MB och nu Audi på tjänstehojarna.
#23 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Emil Postat: 2012-09-12 13:21
Vilket jävla trams om tysk premium.
Volvos svenska premium slår ju högre.
Varför köra tyskt skit när det finns ett bättre svenskt allternariv.
#24 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
J Postat: 2012-09-12 13:28
Tänk att det tog så många år för Volvo att lägga till svart innertak till sitt "sport-paket", något som Audi, BMW och MB har haft hur länge som helst.. Undrar hur de till slut kom på det?
#25 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Svensk Postat: 2012-09-12 13:29
Det är helt fantastiskt hur kritiska alla är till denna bil.
Jag tycker att det är en snygg bil och tror inte att det är någon dålig bil... Har själv haft BMW, MB, Volvo och jag måste säga att den bil jag vart minst imponerad av var MB:n...
@tysk preminum "Tjänsthojarna" Ja plockar du ut en Q7:a som tjänstebil så och sen kallar det för tjänstehoj så under jag vilken värld du lever i?
#26 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Lars Postat: 2012-09-12 13:33
Den babyblå färgen ger inte direkt några premium-vibbar om man säger så. I övrigt är det säkert en fin liten (trång) bil...passa på nu och köp medans Volvo fortfarande erbjuder 5 cyl. Om ett par år blir det 4-cyl på alla deras bilar. Då har dom själva klassat ner sig till Opel/Ford nivå. Behövs inga kineser för att ta sådana beslut. Det fixar dom själva....
#27 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Heico Postat: 2012-09-12 13:37
@Tysk Premium - varför tycker du att de tyska bilarna inte kan konkurrera i segmentet? Jag tycker inte heller att de ger nåt vidare pris-prestanda förhållande men de är ju inte helt kass ändå. Vissa gillar ju den lite gammaldags charmen i de tyska bilarna.
#28 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Heico Postat: 2012-09-12 13:41
Erik - vad menar du med premium? De efterblivna överviktiga tyska bilarna med usel krocksäkerhet och halvdan kvalitet? Det är för mig definitionen på vad som INTE är premium. Tyskarna borde hålla sig till att brygga öl och tillaga Wienerschnitzlar med surkål, det är det enda de behärskar riktigt bra. Teknik är inte deras starka sida.
#29 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
KF Postat: 2012-09-12 14:07
Måste säga att V40 verkligen är en snygg bil och med R-design blir den ju bara för snygg!! Den blåa färgen med de futuristiska färgarna och den otroligt inbjudande interiören gör det till en fullträff. Väntar dock på nya V40 XC som även den kommer bjuda på en intressant och nyskapande design.
Till alla er "haters" därute: Ni borde lägga ner ert skitsnack och istället vara stolta över detta svenska märke som satsar för fullt och som satt Sverige på kartan. Känn stolthet, inte hat!
#30 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
SjöRobban Postat: 2012-09-12 14:08
När kommer den med fyrhjulsdrift?
#31 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
KF Postat: 2012-09-12 14:11
@SjöRobban
AWD kommer nog med nya V40 XC eller "XC40" som presenteras på Parissalongen...
#32 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
bt Postat: 2012-09-12 14:35
T5:an finns inte ens som alternativ till den här modellen ju...?
#33 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
SjöRobban Postat: 2012-09-12 16:00
Danke KF, fyrhjulsdrivet eller inget säger jag!
#34 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
159 Postat: 2012-09-12 17:16
T5an kommer hänga i ett bra tag till, tro mig
#35 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
M-B Postat: 2012-09-12 18:40
@ Tysk Premium:
Är du en kvinna eller? För vem fasen plockar ut en penisförlängare som Q7 om man inte är kvinna? Har endast sett kvinnor köra denna best....
@ Lars:
Va fan snackar du om? Är inte babyblått premium? Menar du på fullaste allvar att inte denna bil är premium!?:
http://www.teknikensvarld.se/Global/Nyheter/2012/03/05/Nya-Mercedes-A-klass.jpg
#36 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
ioo Postat: 2012-09-12 18:41
Men tack och lov att den inte liknar en tråkig tysk bil. Tyskarna kan hålla på med sånt, vi andra vill ha bilar man känner sig välkommen i
#37 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
@Heico Postat: 2012-09-12 19:17
Du känner väl till att Heico är tysk baserat. Du må ha din egna vanförställning av tyska bilar. Men om du menar att Volvo skulle leverera mer så tror jag du aldrig du kört tex. Audi.
Hade en V50 2012, var plastigt, otight och sladdrigt. Sämre än i min Audi ifrån 2006. Det slitna "Premium" ordet fick man leta med ljus och lykta med i Volvon som nu tydligen är "premium". Kom igen. Volvo är en bra bil, men igen lyx bil.
#38 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Jag rullar ! Postat: 2012-09-12 20:22
Mercedes skattade åt Audi för 2 sekel sen när de skulle ta upp kampen i premiumsegmentet. Nu är de större än Mercedes och det i premiumsegmentet. Om 20 år är även Volvo förbi MB. Skratta först..... Och du som kör Q7 - ojojoj fullständigt könslös jättekloss. Inte smart val i en modern värld.....
#39 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Väldigt många kritiska... Postat: 2012-09-12 20:44
...kommentarer om plast, sladder och så vidare. Men hur många av er kritiker har tittat närmare på eller kört V40'n? Jag har haft den ett tag nu och den är grym. De utbytta tyska bilarna står sig slätt. Det här ÄR premium. Det är en belöning att köra till jobbet varje dag.
#40 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Germania Postat: 2012-09-12 20:50
Tyskland sätter nivån på "premium". Tyskland äger Europa, Sverige ligger i Europa. Teknik bygger Tyskland.
Volvo konkurrerar med Ford, VW, div. asiater etc.
BMW och MB har aldrig med Volvo i någon konkurrensjämförelse. Övriga europeiska motortidningar jämför Volvo med fabrikat i den klass där de hör hemma.
Volvo är bäst hos flertalet svenskar, inga andra.
#41 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Gustaf Postat: 2012-09-12 21:05
@Germania
Stämmer, Volvo är aldrig omnämt när det talas om BMW, MB eller Audi. Den enda gång de har nämts är när provkörning av endast V40 eftersom tanken är den ska sikta mot dessa. Men det har ju Volvo gjort de senaste 10-15 åren allstå sagt att de är bättre eller lika bra som tyskarna. Verkar inte kunderna hålla med om dock.
#42 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Gustaf Postat: 2012-09-12 21:05
@Germania
Stämmer, Volvo är aldrig omnämt när det talas om BMW, MB eller Audi. Den enda gång de har nämts är när provkörning av endast V40 eftersom tanken är den ska sikta mot dessa. Men det har ju Volvo gjort de senaste 10-15 åren allstå sagt att de är bättre eller lika bra som tyskarna. Verkar inte kunderna hålla med om dock.
#43 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Realist Postat: 2012-09-12 21:31
Volvo "premium" märke, sport och allt vad det heter. Som ska vara som Audi och Bmw
Var kan jag köpa Volvos konkurrent till RS4, RS6 , A7, A8, TT eller R8?
Eller Z4, 7-serien eller M5 etc?
Vill gärna hitta den hos detta premium märke. Tack.
#44 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
W.A.P.E. Postat: 2012-09-12 21:50
T5 får awd först, iaf om man ska tro det som sägs. Den kommer lite senare i höst. I övrigt är det väl lite godbitar på g runt v46.
#45 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Rikard Postat: 2012-09-12 23:06
Jösses, bara jösses. Vilka jävla kommentarer, blir nästan mörkrädd när jag läser dom...
#46 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Tysk Premium Postat: 2012-09-13 08:04
Det är säkert inget fel på V40:n.
Men jag tycker man skulle profilera bilen där den hör hemma:
Som konkurrent till Suzuki, Kia, Opel, Hyundai. Volvo:n kan nog hävda sig bättre där.
Tror inte försäljningssiffrorna vänder bara för att man tror att bilen klarar en jämförelse med BMW, MB och Audi.
Den klarar inte ens att jämföras med VW, Skoda eller Seat som håller ljusår högre kvalitet och premiumlight vibbar.
Detta är en bil för pöbeln.
Och pöbeln väljer mellan Kia Rio, Suzuki Baleno eller Volvo V40.
#47 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Martin Postat: 2012-09-13 09:21
@Tysk Premium
Såja, gå nu till skolan och dröm om din Q7 plansch hemma på väggen.
#48 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Christian Postat: 2012-09-13 09:39
Äntligen har Volvo fattat det där med svarta innertak!
#49 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Edison Postat: 2012-09-13 09:41
Det märks att många här inte prenumererar på AMS. I senaste numret vann V40 flera ronder mot nya Audi A3 och BMW 1-serien. Gällande R-design-paketet så blev V40 bara snyggare.
#50 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Magnus Postat: 2012-09-13 09:52
Är det tillval med svart innertak på audi? Såg en provkörning av rs5 och där var det ljust innertak.
#51 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
JG Postat: 2012-09-13 09:56
Känns som dom som ropar högst att V40 inte kan konkurrera mot "deras" tyska bilar verkar gå på statusnivån osv. av att köra Audi,BMW eller MB. Inte att bilarna de fakto är bättre.
Hur många av er har kört V40'n överhuvudtaget?
Minns hur det var med japanska/koreanska bilar. Dom var sämre men blev med tiden lika bra/bättre än sina konkurenter. Då kom statussnacket igång.
Trash talk brukar komma när försprånget minskar...
#52 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Goli Postat: 2012-09-13 10:01
DEt var ett jävla diskuterande om ljust eller svart innertak, har väl ingen betydelse på en så fulländad BIL.
#53 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
J Postat: 2012-09-13 11:47
Nu fick jag bekräftat att det mest är idioter som kommenterar här. Så fort en biltillverkare visar något nytt så startar någon fåne ett sandlådebråk i stil med "min pappa är starkare än din...". Om man inte kan hålla sig till ämnet borde man vara tyst. Nu skall jag följa mitt eget råd.
#54 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Kalle Postat: 2012-09-13 12:29
100% rätt av "J" löjliga kommentarer rakt igenom
#55 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Kalle Postat: 2012-09-13 12:29
100% rätt av "J" löjliga kommentarer rakt igenom
#56 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Chris Postat: 2012-09-13 14:55
Jämfört med Audi, BMW och MB så är Volvo en ganska liten biltillverkare. Det gör ju att resurserna som Volvo har inte riktigt går att jämföra med de tidigare nämnda. Med det i åtanke gör Volvo ett fantastiskt jobb där man snart kan konkurrera på allvar med tyskarna och att man är världsledande på säkerhet! (iaf bland de främsta)
V40 är för övrigt en jäkligt fin bil som är riktigt rolig att köra! Absolut i klass med konkurrenterna!!
#57 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Stoffe Postat: 2012-09-13 15:34
Har tittat prosuttit nya volvo XC60 och V60 för ett halvår sedan. Dessa var fullutrustade toppmodeller! Tyvärr kändes det bara inte ens lönt att prova en runda, det var för mycket fordklass. Kör själv 2:a BMW 5-serie efter att ha haft Audi A6 och tidigare Volvo i hela 11 år i rad och trivdes med det men känner utan tveksamhet att jag inte vill ha vare sig Volvo eller en Audi igen.
Men som svensk är jag glad för att Volvo är på G.
#58 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Per Postat: 2012-09-13 15:36
Fin bil helt klart.
Problemet med Volvo är dock att man hamnat helt fel i pris. Vid jämförelse V40-D4 och 120d, inkl. för mej nödvändig utrustning (xenon, sportstolar, svankstöd, blåtand), blir Volvon 11.000 kr DYRARE än BMWn. Okey jag lade även till kjolpaket 17tums fälgar, men dessa två extra tillbehören behöver verkligen båda dess bilar då de "nakna" med 16tum ser bara för nakna ut.
Hade skillnaden varit den omvända och kanske det dubbla, dvs om Volvon varit 20.000kr billigare än BMWn hade Volvos pris stämt bättre.
Synd, men nu jag hoppas Volvo kan fixa till detta med några kraftiga rabatter.
#59 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Svenne B Postat: 2012-09-13 16:05
De nya motorerna (4 cyl) blir av betydligt större betydelse för Volvo än denna lite löjliga sport-designen, det är låg förbrukning som säljer idag ( R-Design är lite mer 80-tal). Glimm glim funkar visserliggen fortfarand i Kina och Ryssland, men i "väst-världen" är miljövänligt och funktionelt viktigare.
#60 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Heico Postat: 2012-09-14 16:11
@ @Heico - Jag är inte tysk. Råkar bara kallas Heico, eller Heiko.
Däremot har jag arbetat i en high-tech bransch under lång tid och bl a i perioder i Tyskland. Jag kan bara vittna om att tyskarna är trevliga på många sätt, men de är helt enkelt inte lika skärpta och innovativa som vi i Sverige, kulturen är väldigt konservativ och auktoritär vilket är kontraproduktivt på många plan. Det är fortfarande kutym att Chefen skäller ut sina medarbetare så att håret står på ända. Sedan går medarbetarna bakom ryggen på Chefen och hatar honom och maskar med arbetet. De är inte lika bra på i stort sett nåt som vi är här i Sverige. Men här finns det ibland en övertro på tyskarna, vilket är komiskt. Titta bara på hur många stora innovationer och uppfinningar som härstammar från respektive land - vi leder klart. Inte minst om man räknar per capita... Tyskarna är framgångsrika mest för att de har en väldigt stor hemmamarknad, speciellt som man kan räkna in flera av de europeiska grannländerna. Det är betydligt svårare för våra tillverkare med en så diminutivt liten hemmamarknad.
#61 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Heico Postat: 2012-09-14 16:24
@Tysk premium (haha) - för mig är det inte premium att vara överviktig, lågkvalitativ, överkonservativt designad, överprissatt, och ha dålig krocksäkerhet. Audi, BMW och Mercedes föll ju precis totalt igenom i IIHS krocktest (resultat poor - sämsta möjliga för Audi A4 och Merc C-klass och marginal ,näst sämsta, för nya BMW 3-serie). Så om ni tänker krocka i era tyska "premium" bilar - så se för guds skull till att krocka precis som de tyska ingenjörerna tänkt sig...
Det befäster det jag säger ovan - tyskarna har inte förmåga att se utanför ramen utan tänker väldigt fyrkantigt. Ingenjörerna har fått i uppdrag att konstruera ett krockskydd som funkar i EuroNCAP. Och det är JUST precis det de gör. Att bilen i verkligheten kan krocka på andra sätt än i EuroNCAP - nej den tanken har nog inte föresvävat de tyska ingenjörerna eller deras chefer. Det var just därför tyskarna blev så lätt utmanövrerade av de allierade i andra världskriget. Det är nog nationaldrag som är väldigt djupt rotat i kulturen och folksjälen.
#62 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Nisse Hult Postat: 2012-09-15 22:29
@Heico - Du skriver att du arbetat i Tyskland under perioder och menar att tyskarna inte klarar teknik och inte kan se utanför boxen. Sådana kommentarer klargör att du antingen ljuger eller har har missat hela grejen. Kokade du kaffe, möjligen?
#63 Re: Volvo V40 R-Design – officiella bilder
Ada Postat: 2012-09-17 12:15
@Heico - Ja, Tyskland har länge sett som en teknikförädlare och deras modell/system/miljö har kritiserats länge för att inte vara tillräckligt innovationsvänlig (Forskarna brukar säga att Google aldrig skulle ha uppstått i Tyskland). Dock ser vi förändringar på gång idag , även om det dem gör idag är dem riktigt bra på, dvs utveckla tekniken (ibland producera) och exportera. Tyskland är dessutom framgångsrika för att dem har en stor global marknad./efterfrågan. Att generalisera några få organsiationskulturer till en helhetsbild känns lite hastigt. Kan personligen känna att konfliktnivån är undertryckt där jag jobbat i Sverige, dvs ej optimal.