”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Den amerikanska sajten Jalopnik uppmanar Volvo att sluta jaga de tyska biltillverkarna och gå tillbaka till sina kombi-rötter. Försäljningen i USA går inte bra och Jalopnik har några konkreta förslag på hur det ska ändras. Vad tycker du – hur ska Volvo förbättra sig i Nordamerika?
Volvo V40 Cross Country lanseras just nu på Parissalongen men den modellen kommer inte till Nordamerika. Varför då, kan man undra? Jalopnik undrar också.
Jalopnik är en sajt som mejslat fram en alldeles egen profil i cyberrymden. Här blandas stort med smått, galna infall och viktiga avslöjande. Oftast korta texter skrivna med stor humor, lätta att läsa i mobilen när man har en stund över.
Men ibland gör Jalopniks redaktörer lite längre inlägg och ett av de senaste kommer från Zac Estrada och rubriken lyder: "Dear Volvo: Stop Trying To Fight The Germans And Embrace Your Volvo-ness" (Kära Volvo, sluta slåss mot tyskarna och ta vara på det som är Volvo).
Bakgrunden till inlägget är allvarlig. Volvos försäljning i USA är i grova drag halverad jämfört med de goda åren i början på förra decenniet. Av någon anledning har Volvo bestämt sig för att inte sälja kombimodeller i USA (V70 och V60) och nya V40 – som vi hyllat i våra första tester – kommer inte alls till Nordamerika. Inte ens nyligen presenterade Volvo V40 Cross Country kommer till USA. En modell som verkligen skulle göra avtryck i USA är V60 laddhybrid men även den kan jänkarna glömma.
Den starka kronan gör exporten till USA knepig och Volvo kan inte kosta på sig några rabattkampanjer för att locka in kunderna. Trots att försäljningen fortsätter att öka i USA kan inte Volvo följa med utan förlorar marknadsandelar.
Jalopnik tycker alltså att Volvo ska sluta att jaga tyskarna och vara sig själva istället. Volvo är bra på att vara Volvo – varför skulle man göra något annat? Jalopniks redaktör Zac Estrada uppmanar i "Dear Volvo: Stop Trying To Fight The Germans And Embrace Your Volvo-ness" (klicka för att läsa artikeln) läsarna att själva bidra med sina synpunkter. Intressant läsning som ledningen i Torslanda säkert sitter och fingranskar just nu (eller?).
Men vi ska inte vara sämre och ställer samma fråga till er läsare: vad ska Volvo göra för att lyckas bättre på den enormt viktiga, nordamerikanska marknaden?
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion
-
Över hälften litar på autonoma bilar
-
Uppdaterad BMW M5 blir ännu snabbare
-
Därför gör elbilar succé i Norge
-
Saabchefer misstänkta för brottslighet
-
Svensk succé i N24!
-
Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar








#1 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Bilköpare Postat: 2012-10-01 07:49
Vad ska man göra då?
Tillverka volvo 745 igen?
Det finns redan urtråkiga moskombis på marknaden och dom heter Skoda Superb och Kia Ceed. Sedan finns det en och annan Opel också.
Varför ska man tillverka en sådan?
#2 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Adam Postat: 2012-10-01 07:53
Volvo kan aldrig bli bättre än tyskarna. Därför måste de satsa på att vara annorlunda.
#3 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Carioca Postat: 2012-10-01 08:13
"En modell som verkligen skulle göra avtryck i USA är V60 laddhybrid men även den kan jänkarna glömma."
Nej denna skulle bara göra avtryck i negativ bemärkelse, dvs skapa förluster. Rätt beslut av Volvo m.a.o.
Problemen i USA nu hänger väl främst samman med för små modeller.
Vi minns väl också när volvohandlarna i Ryssland skrek efter xc70 och Volvo skeppade dit närmast osäljbara små c30.
Även i Kina lär det bli med större bilar Volvo kan konkurrera, enligt framgångarna med S80L och S60L.
Summering: Volvo ska satsa på att bygga stora, säkra och praktiska familje-/bilar. Det är i denna sedan lång tid utmejslade nisch volvo kan konkurrera i ex. USA och på de nya tillväxtmarknaderna.
#4 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Peter Postat: 2012-10-01 08:22
Flytta tillverkningen till Kina. Den kommer ändå dit förr eller senare.
#5 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Robert Postat: 2012-10-01 08:25
Jalopnik - sluta försöka förstå er på bilindustrin i övriga världen. Den är vida överlägsen amerikansk bilbyggarstandard.
#6 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Björn Ö Postat: 2012-10-01 08:50
Håller med Robert, Jalopnik skall hålla på med saker som de förstår sig på.
Även om USA marknaden är viktig, så är Asienmarknaden med Kina i spetsen avsevärt mycket hetare plus att där finns det också folk med pengar som har råd att köpa bilarna.
Vilket tydligen också verkar vara förenligt med Volvos strategi.
#7 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Otroligt Postat: 2012-10-01 08:55
Nu har Volvo 4 st modeller som man bara kan åka 2 vuxna (+ möjligen 2 barn) i och helst då utan bagage.
C30, V40 och V60/S60. Varför blir en bil töntig om den har utrymme?
#8 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Francesco Postat: 2012-10-01 09:01
Sedan när har Volvo tyska konkurrenter?
Volvo är och har alltid varit Volvo, kommer inte att bli något annat än just en meningslös Volvo! Mao en dyr svenssontransportör!
#9 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Janne Postat: 2012-10-01 09:18
Volvo är lite vilsna. De flesta brukar göra sina modeller större och större medans Volvo kommer med sin apfula v60 med ett av marknadens minsta bagageutrymme sen nu släpper dom lilla v40 och tar bort v50, så nu har dom bara v70 kvar som spelar på sina rötter. Tyskarna rår de ändå inte på det saknar dom resurser till.
#10 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Mange Postat: 2012-10-01 09:19
Volvos stora problem är att man de senaste två-tre åren lagt all energi på bilar som i grunden är körklara men helt opraktiska. För en tvåbarnsfamilj är V60 & V40 helt ointressanta, och V70 känns både uråldrig och trist. Återstår XC60 som få familjer har råd med. Frågan är vilka kunder Volvo riktar sig till numera?
#11 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Hans H Postat: 2012-10-01 09:23
Francesco har en poäng, även om han inte ser det själv. Föraktar man vanliga medborgare och deras behov så går det dåligt. De är nämligen väldigt många.
Men han har fullständigt fel i att det är meningslöst.
#12 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Anders Postat: 2012-10-01 09:24
Volvo skall fortsätta på den vägen dom gör nu enligt mig.
Designen är en smaksak, men annars tycker jag volvo blir bättre och bättre. Kör själv Audi och tycker volvo har en bit kvar till deras nivå, men inte allt för lång.
#13 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Saabnisse Postat: 2012-10-01 09:27
Jag skulle vilja se en modern Duett, lika hög och med samma typ av bakdörrar.
Och lika robust och tålig.
Det finns ju några sådana modeller, Citroën t.ex., men Volvo har inga riktiga kombibilar idag.
#15 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Stoffe Postat: 2012-10-01 09:52
Kollade på nya V40 i helgen, inte håller den samma premiumklass som BMW och Audi och rymligare är den inte heller, spec baksätet var trångt och inte så lätt att komma i och ur, precis som i alla småbilar. Den tillhör inte de rymligaste.
Väl upphausat av svenska biltidningar inkl denna. Köregenskper och körgladhet vill jag inte uttala mig om men 330 000:-för kändes spontant för mycket. Annars tycker jag Volvo har lyckats.
Lite lägre prisnivå än BMW och Audi så plockar de kunder.
Annars måste bilen vara bättre än etablerade premiumklassen.
Istället för att hela tiden jämföra med tyskarna så jämför med alla andra märken så ligger V40n i topp, det skulle också väcka ett intresse hos dem som köper premium.
#16 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
mannen Postat: 2012-10-01 09:53
Problemet är ganska enkelt. Valutakursen gör att Volvo har svårt att tjäna pengar på sina bilar i USA - därav ingen V40 etc. Konkurrenterna som har tillverknng i USA drabbas inte på samma sätt. "Satsa på att vara annorlunda"... Som SAAB då eller? Tror inte det...
#17 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
ZR1 Postat: 2012-10-01 09:55
håller med till 110%... volvo kommer ALDRIG ikapp tyskarna....låt funktion gå före design och försäljningen ökar igen...samtidigt sluta vara så jäkla 4-kantiga, torra och tråkiga i körglädje och kvalite.....
#18 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
d3 Postat: 2012-10-01 10:02
Mange:
V40 konkurrerar med A3, 1 serie ochA-klass och jag tror knappast du får plats med din tvåbarnsfamilj där heller.
Bara för att det står Volvo på luckan betyder inte det att alla modeller sväljer hela familjer. Har svårt att förstå hur någon kan vara besviken över att V40 inte är en praktisk familjebil.
#19 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Janne Postat: 2012-10-01 10:19
Tror snarare folk är besvikna på att tråkiga v70 är enda alternativet kvar om man tvunget vill åka Volvo varför man nu vill det när det finns roligare och minst lika rymliga.
#20 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
B Postat: 2012-10-01 10:28
Volvo och Saab skulle passat bra ihop. Kunde levererat förnuftiga bilar under Volvonamnet och premiumbilar under Saabflagg. Självklart byggda på samma plattformar, lite som Volkswagen och Audi. Då kunde man kanske nått upp i tillräcklig marknadstäckning för att få hyfsad volym.
#21 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Familjebilsbloggen Postat: 2012-10-01 10:30
Lättkörda, genomtänkt praktiska och säkra familjebilar med premiumambition tror jag alltid kommer att tilltala kapitalstarka kundgrupper i Nordamerika. Valutakursen må vara ett problem men antingen satsar man på att fylla familjernas behov av en förstabil (och sedan kanske de köper en mindre andrabil från Volvo också) eller så kommer varumärket att förlora sin familjeglans i Nordamerika och bara bli förknippat med hippa storstadsbor som jobbar på designbyrå och rattar en för markanden avvikande C30, V40 eller liknande. Det är knappast individer att bygga riktig omsättning på, eller ens märkeslojalitet om man jämför med t.ex akademiker, lärare och andra som väl tidigare var en viktig målgrupp.
#22 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-01 10:33
Jag tittade på nya V40, och måste säga att den bilen kände spontant som en konkurrent till Opel, Focus, och Chevrolet Cruze.
Skoda Oktavia känns mer lyxig och Premium.
VW lirar på ytterligare en division upp.
Att den skulle konkurrera med Audi, BMW förstår jag inte alls.
Det är för mycket plast i inredningen.
Och Volvo varför måste växellådorna vara så sladdriga?
All hårdplast i inredningen vem har bestämt det? Kia har bättre plast i inredningen än Volvo.
#24 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
LMG Postat: 2012-10-01 10:45
Volvo gick bort sig rejält i fråga om produktutveckling någonstans under senare hälften av ford-tiden. 2000-talets framgångar byggde i mångt och mycket på XC90n. Det är obegripligt att det inte finns en ersättare.
#25 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-01 11:00
Volvo har på senare tid haft en märklig strategi: Man kommer med en ny modell för att lägga ner den något år efter??
Bra för andrahandsvärdet?
XC-90, C70, V50/S40/C30 nedlagda inga ersättare. Istället kommer en genomplastig sminkad Ford Focus som ska ersätta 3 st modeller?
Volvo V70 och S80 är gamla som gatan, Och ersätts väl aldrig. Det blir väl nedläggning. Sedan kommer en Ford Fiesta med Volvoemblem som ska ersätta V7 och S80?
Nya XC-90 vad är den??
Golf, Passat, Jetta, Audi A1, A3, A4 läggs inte ner, istället kommer nya modeller. Likaså 5-serien, 3-serien, C, E-class osv.
Fortsätter det såhär är man borta om 3 år. Då står det Kia och Dacia på varenda uppfart där det tidigare stått V50 och V70 och S80.
Jag ger Volvo 3 år max, sedan är det finito som Saab.
#26 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Gott Postat: 2012-10-01 11:03
Säkert svårt men jag upplever VOLVO numera som en likvärdig tyskbil. Som någon säger, de borde nog satsa lite mer på funktion, även mer fyrkantigt. Många man pratar med ute i världen rankar VOLVO väldigt högt, tappa inte detta.
#27 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Adam Postat: 2012-10-01 11:32
Det är inte enbart Volvo som drabbas av en svag dollar. Så att skylla på det håller inte.
Ska Volvo slå tyskarna på sin paradgren premium så måste Volvo bygga bättre bilar än dem. Lika bra eller något sämre håller inte. Den som släpper den senaste premiumbilen måste alltid leverera den bästa, annars är de ute innan ens spelet har börjat.
Premium blir man definitivt inte för att man kallar sin bil för premium. Då får man som Volvo ställa sig i skamvrån med osålda bilar.
#28 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Teknikfreak Postat: 2012-10-01 12:15
Nja... -tror de missar poängen.
Kronans värde mot dollarn är ett större bekymmer än modellerna som finns tillgängliga. Små bilar är inte direkt det jänkarna vill ha... v40 gör ingen jänkare glad. Volvo behöver en v90 och/eller v120 och ev en familjebuss-liknande skapelse för alla soccer-mom housewifes. En v200 kanske?
Större SUV:ar som är elektrifierade tror jag också på. Kanske en XC120 med teknik från v60 plug-in:en. DET vore nåt.
För att en gång för alla bli av med kurs-problematiken tycker jag Volvo ska bygga på plats! Smäll upp fabriker i USA - för USA:s marknad. Ritade i Sverige men hopsatta i USA - och med viktig feedback om den lokala marknaden från de som finns "on location".
Att förstå och bygga bilar för andra marknader än den Svenska kräver förståelse för dessa marknader. En v40 i USA är lika fel som en Tahoe, Blazer eller F40 i Sverige...
Använd tekniken, bygg modernt och med svensk design - men låt modellerna vara anpassade till den lokala marknaden. Tror inte ett dugg på v30/40/60 vagnar i USA.
Nästa modeller borde vara en hybrid MPV och en modernare uppföljare till XC90, en ännu större variant (bägge givetvis plugin hybrider) samt en ännu större kombi (okej då, delvis rätt), typ V90.
#29 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Germania Postat: 2012-10-01 12:21
<Nattsvart>
Jag håller med, fast jag ger lidandet ytterligare ett par år. Tråkigt, men ett faktum.
#30 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Hans Kolm Postat: 2012-10-01 12:37
Fullständigt riktigt! Under en följd av år var Volvo världens största tillverkare av kombibilar som hade betoning på säkerhet, hållbarhet och praktisk användbarhet. Skäms man för det???
Varför i hela fridens namn försöka kopiera tyskarna som mutat in sin marknad sedan många år? Ta tillbaka Volvos USP och utveckla den vidare!
#31 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Carin Postat: 2012-10-01 12:45
Vill bara säga att man kan lätt åka 4 vuxna i en C30. Den är rymlig i takhöjd bak. Däremot så får man vara lite vig för att ta sig in.
Dessutom så packade jag den en gång för en weekend med golf. 3 pers (tjejer), 3 golfbagar, 2 vagnar o 3 weekendväskor.
Så en del som skriver här verkar göra det utan att veta nåt'
Fick åka A4 härom helgen. Snacka om hårda stolar. Är det premium??? Där är Volvo bättre i i mitt tycke i varje fall.
#32 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
BK Postat: 2012-10-01 13:01
Re:Carin - 3 pers + 3 bagar + 3 väskor + 2 vagnar i en C30? Antigen är ni extremt småväxta eller så körde ni med takbox alt släpkärra.
#33 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-01 13:02
Det känns som att många gnäller på Volvo för att man måste. Det är ju svenskt och då kan man inte gilla det. Volvo är världsledande inom säkerhet men det är det ingen som tänker på. Bättre än både BMW och Audi. Men det bryr sig ingen om. Visst Volvo kanske inte riktigt är i samma klass som BMW när det gäller inredning. Men jag tycker ändå att dom är på god väg. Dörrklangen i nya V40 är lika bra som hos BMW. Volvos mittlonsoller är i aluminiumdekor medan BMW:s och Audis är i plast. Jag har en C30 R-Design 2010. I den har jag aluminiumdekorer. En jag känner skaffade en sprillans nya BMW 3-serie förra sommaren. Den hade plastdekorer och inte aluminium som C30:n. Sen får man höra från många att Volvos säteskomfort är bättre än BMW:s och Audis. Jag blir trött på allt gnäll att Volvos mindre modeller är opraktiska. Hade man gjort lite större benutrymme i V40 samt lite större bagage. Ja då har man helt plötsligt en V70. Ni kan inte räkna med att alla Volvos modeller ska passa era behov. Alla har inte barn och en hund på 80 kg. För mig passar inte en V70 mina behov. Den är på tok för stor. V40 är precis min storlek.
#34 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Erik.Widelund Postat: 2012-10-01 13:13
Basse: Jag håller med dig till fullo! Det är för mycket klagande på Volvo i Sverige.
#35 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tysk Premium Postat: 2012-10-01 13:16
Volvos inredningar når inte ens upp till
Skoda. Helt seriös en Skoda har högre
kvalitetskänsla än Volvo.
Volvo långt efter konkurrenterna i motorutveckling, inredningar och chassi.
Volvo = törstiga motorer och plastiga inredningar med gallonliknande "hal" skinninredning i "toppmodellerna".
Världsledande i säkerhet?
Knappast Mercedes Benz leder väl utvecklingen på säkerhet, följt av BMW, Audi och VW. Sedan ligger Toyota långt framme inom säkerhet.
Som någon skrev: Tre år till THE END.
The clock i is ticking, tick, tack.
#36 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tage Postat: 2012-10-01 13:30
Hade nya V40 varit 3 dörrars som Audi A3 så hade det varit ramaskrik men den tyska jornalisterna i Sverige drog inte av en % ens. Hade baksätes mittplatsen varit lika hård som Audi och BMW så hade Volvon varit cupe.
#37 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Jocke Postat: 2012-10-01 13:32
har ni fortfarande inte förstått att volvo pvs vd fortfarande är anställd av vw. han agerar åtminstone så...
premiumjakten handlar nog mest om att de ju tvingas åka runt i egna märket själva och vill åka så flärdfullt som möjligt.
#38 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Magnus Postat: 2012-10-01 13:52
Tysk Premium
Vilken fantasi du har. Du kanske skulle ta och kolla upp lite fakta innan du yttrar dig. Inte mycket som stämmer i dina inlägg.
#39 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
dan höijer Postat: 2012-10-01 14:02
Åker själv Volvo, vad jag saknar är ett bra utbud för familjen.
V60 är för liten.
V70, ok, har det nu.
XC90, enda alternativet om vi vill ha större Volvo.
Gillar även Volvos mindre modeller, men saknar framförallt utbudet som VW har. MPV helt enkelt.
Personligen gillar jag Volvos design, men dem får inte bli dyrare. Det är bara för Volvo att fortsätta satsa och utveckla fler/bra modeller.
#40 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-01 14:22
Tysk Premium
Haha va fan är det för svampar du har ätit?
#41 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tysk Premium Postat: 2012-10-01 14:40
Vad har jag fel i?
Sätt er i en ny XC-60, sedan hoppar ni i en ny Skoda Octavia, eller Fabia.
Vem känns mest välbyggd och premium?
Det är Skodan.
Volvon är ju en orgie i billig skramlig plast! Jämför sedan läderkvalitén på en tysk Passat mot kvalit´ten i en Volvo.
Volvon har såphalt billigt läder som en gammal jänkare.
Sedan känner ni på en manuellt växlad Volvolåda. En sladdrig oprecis upplevelse. VW har korta tajta distinkta perfekta lägen. Tyskt förstås.
Motorerna dricker som kameler.
Det är bara Fords som är någorlunda snåla. Men det är väl mest tysk teknik i dem. Skövdemotorerna är ju grymt törstiga och ålderdomliga.
Att konkursen närmar sig är tråkigt men förmodligen fakta om två till tre år.
Titta på VW:s försäljning kontra Volvos.
#42 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Petter Postat: 2012-10-01 14:55
Instämmer i att vw och audi motorer dricker olja som kameler.
#43 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-01 14:59
Håller med. Skoda, Seat har större överlevnadschanser än Volvo.
Om Opel lämnar in om fem år, bör Volvo på sin höjd klara tre.
Tycker man ser stora likheter med Saab.
Tom. Volvos VD har ju inget förtroende för sina egna produkter?
XC-90 förnyas inte, inte C70 heller, V70 och S80 är mycket ålderdomliga, XC-90 i nuvarande tappning är ett skämt likvärdigt med Saab:s gamla 9-5 som faceliftades100 gånger innan nedläggningen.
Det är mycket likt Saab detta.
Och det märker nybilskunderna, som rusar till Kia, Hyundai, Dacia och Skoda.
En och annan XC-90 kund byter förmodligen upp sig till en Tiguan eller Passat.
#44 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-01 15:02
Så det är inte en massa aluminiuminlägg jag har i min C30 R-Design då? Vad är det för nåt som jag har i dörrarna, mittkonsollen, ratten, växelspaken och dekoren mellan framstolarna då? Jag tycker att det ser ut och känns som aluminium. Fan va besviken jag blev nu att det bara är billig plast.
Dom som har suttit där bak i min bil säger att det är det skönast dom har åkt bak på en bil.
Jag körde en VW Golf ett tag innan C30:in. Det var en trevlig liten bil. Men det jag reagerade över när jag satte mig i C30:in var hur mycket mer rejälare den kändes jämfört med Golfen.
Fast att jag gillar Volvo så kan jag faktiskt ge kritik. Jag håller med dig att växellådorna kunde varit bättre, iaf vad jag har kännt i C30. Min växelspak är inte sladdrig men det kunde gå lite mjukare eller vad man ska säga i växlingarna. Jag provkörde nya V40 i helgen, en manuell. Den hade mycket bättre känsla än i C30:in. Så det verka som att dom har rättat till det nu.
#45 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Volvo Postat: 2012-10-01 15:06
Dog inte volvo ut efter 940:in?
#46 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tysk Premium Postat: 2012-10-01 15:13
Lådan i nya V40 är precis lika sladdrig som amazonen var på sexiotalet.
Så den har man inte fixat. Samma med manuell V70 och S80. XC-60 också.
Usla manuella lådor.
Lite roligt att du skriver att lådan i C30 är kass också. För den ska vara den lådan som har bäst känsla för att vara Volvo alltså. C30/V40/V50 är ju en Ford egentligen, och den lådan ska vara lite bättre än skiten som sitter i det större modellerna.
Man undrar vad det är för klåpare som släpper fram sådana komponenter i en bil som man påstår ska vara "premium"!? Lite komiskt.
Det tog ju hur många år som helst för Volvo att svara på kritiken om den döda styrningen. Styrningen på Volvobilar är ju totalkass förutom den nya V40 som man sent omsider låtit Ford fixa till.
Men som sagt dom större modellerna=kass styrning och Trabantklass mer än premiumklass
#47 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-01 15:30
Jag sa inte att lådan var kass i C30. Men den kunde varit bättre. Men du skrev inget om alla plastdetaljer i C30:in. Kom du på att den inte var så plastig som du först sa?
#48 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Henrik Postat: 2012-10-01 15:37
Det som Volvo håller på med kan bara sluta i kk. De ha lämnat sina rötter och traditionella målgrupper för att slåss med etablerade varumärken. En Volvo köper man inte för att den är sexig eller snabb, den köper man för att den är säker, rymlig och billig drift, precis de egenskaper som många barntransporterande föräldrar efterfrågar.
#49 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Camasi Postat: 2012-10-01 16:00
Tror inte alls att det är rätt väg att gå tillbaka till "rötterna" och börja göra sossecontainers igen. Det är mycket svårare att tjäna pengar på det. Lösningen är naturligtvis att öppna en fabrik i nordamerika och därmed kunna erbjuda bra priser till hyffsad marginal.
#50 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
filip Postat: 2012-10-01 16:02
Ja Henrik, förutom att Volvo inte är billiga i drift. Dyr första service och medelmåttig förbrukning.
#51 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
mhult Postat: 2012-10-01 16:05
Adam med inlägg #27, Volvo är unika som inte har någon tillverkning i Nordamerika. Här är exempel på några "europeiska" bilar som tillverkas där borta:
BMW 3-serien
BMW 5-serien
BMW 7-serien
BMW X3
BMW X5
BMW X6
Audi A6
VW Jetta
VW Beetle
Mercedes ML
Mercedes R
Mercedes GL
OK, Audi A6 och BMW 3-, 5- och 7-serien tillverkas även i Europa, men för de andra gäller att samtliga bilar som säljs i Sverige tillverkas i Nordamerika och exporteras hit över Atlanten.
#52 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Edis Postat: 2012-10-01 16:10
Volvo var egentligen drabbat av samma problem som Saab hade; en ägare som inte är villig att satsa på premium. För att lyckas så behöver man likt VW koncernen ta fram mer påkostad teknik som man reseverar för sitt premiummärke som VW gör med Audi. När Volvo var bunden till Ford-teknik så var detta ett problem, det har till och med Volvo själva erkänt. Lösningen är därför att ta fram egna nya plattformar för framtida modeller, men dessa kommer inte att debutera förrän 2015.
Att framtiden ligger i att utmana de tyska tillverkarna BMW, Audi och Mercedes är också självklart. Vilka biltillverkare är det som går bra och vilka är det som går på knäna? Jo det är tillverkare av mainstream modeller som har problem; överkapacitet har utraderat de redan små marginaler som finns hos dessa modeller.
Att Volvo sedan inte säljer kombimodellerna i USA längre var för att de inte sålde i några betydande antal. Jalopniks förslag till framgång är alltså att satsa på modellerna som inte säljer!
#53 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Raywave Postat: 2012-10-01 16:46
Jag tycker Volvos modellutbud är i stort sett helt rätt, man har satsat på en egen design ut- och invändigt och den är väldigt lyckad. Möjligen kan man tycka att V60 t ex har kompromissat för mycket med bagagevolymen för designens skull. Det går att förena snygg design med fina innerutrymmen.
I slutändan handlar resten om ekonomi. Volvo håller på att hamna i samma fälla som Saab. Priserna ligger några tusenlappar för högt, marginalerna är lite för snäva. Man måste alltså anstränga sig lite mer, det går alltid att pressa kostnaderna lite till utan att kompromissa med kvalitét, kvalitetskänsla eller design. Man måste hamna exakt rätt i denna svåra balansgång, då både säljer bilarna och man tjänar pengar på dem.
Att Volvo slutat sälja många modeller i USA handlar just om detta. Volymerna är inte tillräckligt stora för de marginaler man har. Här samverkar tillverkningskostnader, kronkurs och volymerna i USA. Kan man hamna rätt i marginalerna kan man sälja fler modeller på fler marknader och ändå tjäna pengar på dem.
#54 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Christian S Postat: 2012-10-01 17:11
Fy fan vad dålig koll dom flesta här har!!! Ni påstår att det inte kommer nån ny XC90. Men det gör det. Nästa år, möjligen nästa igen kommer den. Bättre sent än aldrig men JA den är sen.
Sluta snacka skit om Volvo för fan, era skitstövlar och ta reda på lite fakta innan ni skriver.
#55 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Daniel Postat: 2012-10-01 17:17
Är en BMW-fantast. Har en X3:a och en 1-serie och jag är verkligen ingen Volvo-fan. Inte för att bilarna är dåliga utan för att de inte riktigt är min grej (jag tycker tex att Volvo varit mesiga, när de istället (som de nu försöker) borde kombinerat attityd med säkerhet, precis som en cool hjälm istället för en Jofa). Jag blir dock illa berörd av hur många som har en sådan inställning som de har till Volvo. Så osakligt. Man kan kasta precis samma skit på Audi och Mercedes (ej på BMW
) som på Volvo, osportigt, billiga lösningar etc. Jag blir ofta besviken. Och ärligt, tyskbilarna måste utrustas för att se premium. Tex så många det är som åker omkring med snikaudis, bara för att ha en sminkad vw. Det finns tex knappt en begagnad A4 att köpa med skinn. Volvo gör mycket bra saker och bilarna nu är tex mycket trevliga att köra. Jag tycker snarare att Volvo är på gång, långt mycket mer än på länge. Lycka till!
#56 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Fredrik Postat: 2012-10-01 18:06
Jag tror att man måste förstå och fokusera sitt segment. Volvo följer trenden med en uppsjö av meningslösa mellanklasser, som helt saknar syfte och funktion. De ligger helt enkelt för nära varandra för att vara berättigade. Vart ska man egentligen åka med en v40 crosscountry? Och varför köper man en mpv när v70 är nästan lika hög och xc90 är valet för den som vill ha en riktig suv? Man säljer snarare en livsstil till innerstädernas yuppies än en bil som gör jobbet.
Jag vill poängtera att jag förespråkar fyrhjulsdrift och anser att det bör vara den enda alternativet på samtliga modeller med tanke på de nordiska förhållandena. Poängen är dock att bilarna ska klara vinterväglaget bättre och inte att man ska köra offroad med en eurobox.
Varför inte bara ha en bil i golfklassen för personen som pendlar eller yngre par utan barn.
En v70+ motsvarande sedan för familjer och personer med krävande hobbys.
En lyxig s80 för de som åker mellan viktiga möten och bygger upp företag.
En rejäl suv (xc90) med möjlighet till lågväxel och diffar som verkligen fixar offroad, eller annars bara till att transportera större familjer på 7 pers.
Och en c70 till golfspelarna , mäklarna och rikemansfruarna.
Med förenklad produktion kan man sänka priserna och börja konkurrera med rätt märken. Volvo förknippas väl med säkra, praktiska, intelligenta och komfortabla bilar och bör förstå att man snarare konkurrerar med Volkswagen och Toyota än med Bmw, Audi och Mercedes. Dessa tre sistnämnda "premium" vagnar erbjuder en roligare körupplevelse och uppfattas väl mera som statussymboler och tecken på framgång på ett helt annat sätt. Volvo är fina bilar men man måste erbjuda minst lika mycket om man ska ta liknande priser.
Jag tror även att viss problematik ligger i den "asiatisk-inspirerade" stylingen. S60,c70,v40,v60 och xc60 ser ut som koalor. Ford gjorde ett mycket bättre jobb och tog tillvara på de skandinaviska rena linjerna (vilka man hittar i Volkswagens modeller numera).
Sverige, Usa och England har varit de större marknaderna om jag kommer ihåg rätt, så det finns ju ett intresse i vad jänkarna tycker antar jag. Men jag skulle hellre se att investerare köper tillbaka Volvo till Sverige igen och låter våra svenska ingenjörer visa vad de kan!
Min bror säger ofta att jag är trångsynt dock...
#57 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
magnum Postat: 2012-10-01 18:42
Ja först borde dom sänka priserna vem köper en volvo för nestan en halv miljon kronor.
#58 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Janne Postat: 2012-10-01 18:56
Basse det finns nog inga skönare stolar en just Bmws komfortstolar!! Slopa v50 för v40 känns fel. Dom har ju ingen riktig mellanklass kombin längre.Bmw mfl spottar ut fler och fler modeller och utökar sina sortiment och Volvo skrotar en modell för varje ny.
#59 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
John Postat: 2012-10-01 19:44
Jag tror också det är ett stort misstag att inte erbjuda V40/XC40 i USA.
Men största anledningen är som sagt saknaden av den extremt fördelaktiga växelkursen vi hade på 90-talet mot dollarn vid export.
Om Volvo ska klara sig i USA måste man nog nischa sig med t.ex. kombis men man måste också köra vidare med XC90 som är i akut behov av förnyelse.
#60 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Henrik Postat: 2012-10-01 19:54
De flesta personer som kommenterar här verkar ha väldigt dålig koll, precis som Jalopnik. V60 Plug in hybrid har en dieselmotor, de säljer knappt i USA.
BMW, Audi och Mercedes har inte heller kombi i USA - de säljer knappt. Innan SUV-revolutionen sålde kombi ok men numera är det SUV/SAV/cross over eller sedan som gäller.
Jag är långt ifrån kort och sitter bekvämt i S60/V60, C30 och XC60 bakom mig själv. Varför klagar ni på att V40 inte är en bil för de med 2-3 barn? A3 och A-klass är det inte heller.
#61 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Edison Postat: 2012-10-01 20:03
Vadå jaga tyskarna? Volvo är redan världsbäst på säkerhet, det räcker för mig.
#62 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Niklas Postat: 2012-10-01 20:17
kan inte fatta varo:r inte Volvo ha;ngde p& mpv-trenden alls. En Volvo "espace" eller "scenic" borde v:al rimligen kunna funka? i a:rlighetens namn a:r V70 inte den ideala lo:sningen fo:r m&nga familjer, och det a:r va:l fortfarande familjer som a:r Volvos huvudm&lgrupp? och varfo:r a:r det omodernt att kunna se ut, mer a:n fram&t numera??
#63 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Roland Postat: 2012-10-01 20:26
Nä, de ligger långt efter tyskarna. Bara svenska motorjournalister som anser den bättre. När Stockholmarna tog över Volvo så blev siktet inställt på marknader de inte kan nå upp till. Säkerhet säljer inte någon annanstan än i Sverige och Volvo är inte ensam om att vara bäst där heller.
#64 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Martin Postat: 2012-10-01 20:33
Volkswagen Passat är ett skämt. Man kan inte vara klok om man väljer den framför en V70 D5 Polestar. 170 hästar i en diesel är alldeles för klent, under 200 kan det inte vara. Passats "sportstolar" är dessutom urdåliga. Hårda och med läder som känns 70-tal, kolla dessutom plasten på en 2 år gammal Passat. Skavd och ful.
#65 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Micke Postat: 2012-10-01 21:13
Jag har sagt det förr, lägg ner alla Svenska företag för vi Svenskar gör bara skit! Skämt åsido, provade nya Passat Variant, fin bil men inte tyckte jag att inredningen var så fantastisk i "kvalitet" som tydligen ska vara fallet, normal plast i mängd som andra bilar, sen att kåporna runt rattstången gnisslade så man knappt hörde stereon gjorde inte att jag kände premium känslan, den hade iof gått 40 mil så vad vet jag...
#66 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Svante Postat: 2012-10-01 22:13
I årtionden har Volvo slagit sig för bröstet med sin säkerhet. Det verkar vara det enda de jobbat med under alla dessa år. Läggs så mycket resurser på säkerhetssidan så bantas andra områden och det är dessa kompromisser som kommer att göra att Volvo inte kommer nå ända fram till deras försäljningsmål.
Bygg bilar som folk vill ha istället för att fortsätta med den inslagna vägen: säkerhetsmantrat.
Stefan Jacoby vill se lyxigare och körgladare bilar men det är nog enklare att vända ett hangarfartyg om man ser till vad som hänt under de senaste åren, inte mycket. Ungefär som att få uppdraget att göra Skatteverket lite sexigare.
Läser jag ytterligare en biltest med en ny Volvo som får kritik för att styrningen inte ger tillräckligt med feedback, att chassiet är för dåligt avstämt och att växellådan inte gör som man vill, då ger jag Volvo max 4 år till på marknaden.
#67 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
nille Postat: 2012-10-01 22:21
Volvo har alltid strävat efter att få komma in i finrummet.Fattar inte varför. Bygg bilar som är snygga, praktiska, sportiga, prisvärda och som folk vill ha och som man kan åka i. Tom i V70, denna stora bil, går det knappt att åka en vuxen i baksätet om en normalstor sitter i sätet framför. Vad f-n håller Volvo på med? Vilsna är de helt klart.
#68 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
nille Postat: 2012-10-01 22:21
Volvo har alltid strävat efter att få komma in i finrummet.Fattar inte varför. Bygg bilar som är snygga, praktiska, sportiga, prisvärda och som folk vill ha och som man kan åka i. Tom i V70, denna stora bil, går det knappt att åka en vuxen i baksätet om en normalstor sitter i sätet framför. Vad f-n håller Volvo på med? Vilsna är de helt klart.
#69 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
pafburen Postat: 2012-10-01 22:24
men cheferna är ju alla tyska idag inklusive designern
#70 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
V70II Postat: 2012-10-01 22:46
Bygg bilar som är roliga att köra OCH där man får plats med ett aktivt liv. Liftade med en kompis kompis som hade en V60. Bagageutrymmet var patetiskt, efter två ryggsäckar och lite andra prylar så var det tvärfullt. T o m BMW 3-Touring rymmer mer.
Och en V70 måste Du ha sportchassi eller Four-C på för att den inte ska vara så tråkig att köra att klockorna stannar.
#71 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Thorleif Postat: 2012-10-01 22:47
I ju dyrare nisch man kan lägga sig med en produkt, desto mer förtjänst. Volvo PV har alltid försökt komma upp i volym, så länge jag kan minnas, men aldrig riktigt lyckats.
Man kan ju dock ställa sig frågan varför tyska biltillverkare lyckas, med både image och volymer.
Titta tillbaks till när DKW F102 blev Audi, med en knackande fyrtaktsmotor. Man har höjt kvaliten enormt och även imagen, genomm bl.a. tävlingar och quattro.
BMW var på ruinens brant i början av 60-talet. Köpte Hans Glas GmbH i Dingolfing och fick där en mellanklassare som man byggde vidare på. Idag har man ju modeller i samtliga klasser och är erkänt högkvalitativa, vilket inte var fallet i mitten på 60-talet.
(min far hade tre stycken, så jag vet att de gick från klarhet till klarhet) Kanske ett större internationellt engagemang inom bilsport kan ändra imagen?
Men de hade en sportig image redan då. .
#72 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Hans H Postat: 2012-10-01 22:49
Jag håller fullständigt med Edis #52. Bra skrivet!
#73 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Emil Postat: 2012-10-01 23:14
Sluta gnäll på Volvo ni skriver bara massa trams.
Köpte precis en ny Max utrustad XC90. Och vilken härlig bil. Mer praktisk bil får man leta efter.
Kollade på några tyska alternativ också men dom skulle kosta nära miljonen för samma utrustning. Utan att för den skull vara bättre. Inredningen i dessa premium tyskar var trist och bestod bara av svart plast. Precis som en 80-tals golf.
Har alltid tyckt Volvos inredning känns lyxigare än det tyska premiumbiarna.
#74 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-01 23:19
Jag tror inte det spelar någon roll vad Volvo gör. Det kommer alltid finnas griniga svenskar. Skulle dom bygga en bil med en motor på 200 hk som drar 0,1 l/mil som ett exempel så skulle det ändå vara en sketen ful Volvo hos många svenskar. Det är tråkigt att så många av svenska folket måste kasta skit på det Sverige gör. Jag har märkt detta i många andra sammanhang. Ett exempel är Tre Kronor där många som inte ens förstår hockey kastar skit på dem.
Jag har gjort två studiebesök hos Volvo i Torslanda och ett tredje ska hinnas med innan årsskiftet. Jag tycker Volvo har en ljus och spännande framtid framför sig. Det ska bli väldigt roligt att få följa deras utveckling de närmaste åren.
#75 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
JohanL Postat: 2012-10-01 23:49
Volvo befinner sig i ett litet Moment 22 läge. Man är för små för att producera bilar i mellan-lågprisläge. Där kommer man bli fullständigt mosade av motståndet. Samtidigt är man för små även för premiuimligan, för där går utvecklingen nästan lika fort som i dator och telefonbranschen. Titta bara på BMW 1 serie. För ett knappt år sedan var den hästlängder före konkurrenterna. Idag är den blott en medelmåtta i klassen.
har stått för flärd och kvalitet i ett sekel. Volvos premiumimage har funnits i blott ett fåtal år.
Utvecklingen går FORT och det kostar astronomiska pengar att ligga i toppen. Volvo gör efter sina förutsättningar helt sanslöst bra bilar, men man måste ha i åtanke att de man vill konkurrera med har byggt upp sina varumärken till vad de är idag under väldigt lång tid. Audi började fila på sin nya image under 80 talet, BMW och MB (särskilt M
Sen är ju de ekonomiska förutsättningarna lite skilda varumärkena mellan. Ta VW gruppen som gjorde en vinst på 19 miljarder förra året. I euro alltså. Inte konstigt att de har råd att utveckla nya bilar i en rasande takt med makalös finish.
Jag tycker inte att man ska köpa en sämre produkt bara för att man tycker synd om företaget som tillverkar den, men faktum är att Volvo faktiskt ligger före alla sina konkurrenter på vissa områden, det konstiga är bara att de svänger iväg från att lyfta fram dem, att visa på deras unikitet.
Ta en V70 som exempel (ja den är lite föråldrad men ändå), ställ den mot en konkurrent och kör båda i 50 mil. Chansen är väldigt stor att man skulle tycka att Volvon var mest bekväm när man kliver ur.
Komfort är de bra på, men komfort är töntigt att marknadsföra.
Volvo har alltid varit praktiska. Praktikalitet är töntigt att marknadsföra. Volvo har alltid varit säkra, idag ligger de i framkant när det gäller säkerhetssystem. Säkerhet är töntigt att marknadsföra.
En Volvo har alltid varit en bra familjebil (både stora och små modeller) Familjen är töntigt att marknadsföra.
Istället marknadsför man sig som individualistens val, med dynamiska köregenskaper och till sportiga människor.
Ärligt talat skulle den marknadsföringen kunna tillhöra vilket bilvarumärke som helst. Volvo har redan några USP´s i sitt varumärke som är unika, de behöver inte uppfinna hjulet igen, de behöver bara svänga in på rätt väg igen.
#76 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
JG Postat: 2012-10-02 09:13
Den som väljer bort Volvo pga sk. svag styrkänsla var nog inte en volvokund från början. Det är andra faktorer som gör att man väljer Volvo. Dessutom är det ganska påhittat mätetal. Slår vad om att hälften av alla här inte ens kan definera vad bra styrkänsla är. Är det rapp utväxling? Är det konsekvent uppträdade på väg i en sväng samtidigt som du passerar en störning? Tung känsla som ger riktningsstabilitet i hög fart?
Av era kommentarer att döma så jobbar ni alla som ingenjörer/VD hos biltillverkare eftersom ni vet precis vad som är fel på en Volvo och vilka modeller de borde satsa på.
Volvo skiljer sig från tyskarna lika mycket som de skiljer sig från varandra. Alla kan inte vara likadana! Men det är klart, det är lätt att peka på skillnaderna och bristerna. Prova att peka på VARFÖR Volvo fortfarande säljer så bra som de göra trots alla "fel" de gjort. Varför köper folk fortfarande "gamla" V70 med död styrning? Varför inte något annat märke i stället? Svara på det om ni kan!
#77 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-02 09:20
Volvo har haft många år på sig att lyckas och ta sig fram som konkurrenterna.
Felet är missar, slarv, ekonomer på ledande positioner som lägger sig i designen är dödsdömt.
Kommer ni ihåg P1800, 123GT, 164E, 264, 760 turbo intercooler?
Vad hade konkurrenterna från Audi och VW?
Allt detta har man slarvat bort genom åren genom otydliga satsningar och felet ligger hos Ledningen ingen annanstans.
Som någon skrev: en ny bil till från Volvo som inte har toppklass på styrning, förbrukning, kvalitetskänsla och en manuell låda som känns tajt som en MX5 så är det: Hasta La Vista!! Volvo!
#78 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Magnus Postat: 2012-10-02 09:49
Vilken ny bil har toppklass på styrning, förbrukning och kvalitetskänsla? Alltså i verkligheten och inte vad tillverkaren hittar på.
#79 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-02 10:04
Bra skrivet JG!
Nya V40 ska tydligen ha en väldigt bra styrning vad man har hört bl.a från pressen. Men många som inte ens har provkört den tycker att den är kass. Jag får inte ihop det.
Det är först sen Volvo blev av med Ford som man verkligen satsar på premium. Kom ihåg att sånt byggs inte upp på en dag. Det har inte tyskarna gjort, det har tagit sin tid. Som jag sa innan så verkar framtiden väldigt spännande för Volvo. Snart kommer man med nya spa-plattformen och nya modeller som inte har anknytning till Ford är på väg. Ge Volvo en chans att få bevisa vad de kan åstadkomma de närmaste åren. Dock har dom redan en hel del att vara stolta över.
#80 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-02 10:12
Bmw ligger bra till där.
Volvo vill ju jämföra sig med dem.
Däremot förstår jag inte vad det är för
Klåpare som ligger bakom BMW:s rostskydd?
Den Bayern ingenjören borde fortsätta sin karriär i Gulag.
#81 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Janne Postat: 2012-10-02 11:37
Re Magnus svaret är Bmw.
#82 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Knight Postat: 2012-10-02 13:08
"Inte med den attityden" - sa den vise mannen.
Det finns så mycket kvalificerat struntprat i den här kommentarsraden att jag nästan blir mörkrädd!
Jag tror det ligger lite grann i kulturen att racka ner på Volvo. Ett företag man borde hylla i stil med det man gör med Ikea (som nu iofs. är i blåsväder pga. retuscheringen i utländska kataloger). Någon i kommentarsfältet påstår att Volvo gör "kantiga" bilar. En annan undrar om Volvo inte dog ut efter 940:n. En tredje jämför Volvo med bilar som Hyundai, Kia, DACIA!?!?!?!?!?! Volvo kanske inte spelar på samma nivå som Audi, BMW eller Mercedes, men man ska ta mig fan inte förlöjliga ett bilmärke som har sitt sikte inställt på det.
Jag är inte ett "fan" av V40:n. Jag tycker den är för liten och har svårt att se hur den kan ersätta C30, S40 och V50, men den är intressant. Hög kvalitet, ny teknik, nytänkande, inspirerande och säkrast i sin klass av alla märken!
Vissa skriver att svenska företag bara gör skit! SKÄMS PÅ ER! Ni borde gå om lågstadiet!
#83 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nattsvart Postat: 2012-10-02 13:55
Hyundai Kia och Dacia har riktigt fina modeller idag fullt jämförbara med Volvo idag.
Har du sett:
Hyundai Centennial V8 4.5 GDI
eller Kia K9?
Eller Dacia Duster 4X4 Laureate.
Fullt i klass med XC-60.
Även om det räcker med en Kia Ceed för att skåpa ut en V60.
Sanningen är tyvärr den att Volvo inte ens når upp till Skodas premiumkänsla idag. Ännu mindre VW.
#84 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Knight Postat: 2012-10-02 14:17
Dacia Duster i klass med XC60? Har du läst vad Duster fick i säkerhetsbetyg av Euro NCAP? Det säger allt om bilens övriga finesser och kvalité.
Alla biltillverkare som existerar idag erbjuder bilar som efterfrågas av marknaden. Så gör även Hyundai, Kia och Dacia. Det gör dem inte nödvändigtvis till Volvo-konkurrenter. Centennial och K9 är exempel på bilar som med all sannolikhet kommer att ha en högre prislapp än vad marknaden är villig att betala.
#85 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
M Postat: 2012-10-02 15:24
Vid nybilsköp skulle jag vilja ha fina V50 D3, anpassad ned till max 120 g, med Classic-utrustning. Det finns inget alternativ till mig som vill ha en liten, rolig och praktiskt förnuftig kombi. Volvo erbjuder numera V60 som ser ut som en snedögd tillplattad padda, och V70 (som jag gillar) är lite väl stor och tung.
#86 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Svante Postat: 2012-10-02 15:53
Knight, det är din attityd som gör att Volvo ägs av kineser idag. Att inte våga ställa krav på produkterna, det är att sakta sänka märket till botten.
De tyska märkenas framgång beror på konkurrensen!
#87 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Knight Postat: 2012-10-02 16:40
Svante - läste du mitt inlägg? Det jag antyder är att Volvo ska våga ge sig in i premiumsegmentet, inte tvärtom!
Hur ska Volvo kunna expandera och bli större än de är idag utan det här målet?
#88 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
M. Ali Postat: 2012-10-02 17:13
Varför ni svennar dissar Volvo? Jag inte förstå varför ni hata Volvo så mycket? Volvo vara mycket mycket bra bil som kan slåss mot tyskar och vinna på knock out!!
Men ni svennar bara gnälla hela tiden. Ni är avunsjunka eller vad det är frågan om? Var stolt over svennska produkter och köpa svenskt! Jag kom hit med två tomma händer och nu jag har eget företag och äger två Volvo bilar. Båda bästa bilen jag svär!!!
Ni svennar också köpa Volvo istälet för den tyska bilen ni tror ni är tuffa när ni inte kör Volvo. Va? Men ni är bara loser för ni betalar för mycket för en tysk bil när ni kan köpa Volvo istälet för lite mindre pengar men Volvo är fortfarande säkrast, bra ekonomi, snygg, premium, mycket mycket bra kvalite!!
#89 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tom Eng Postat: 2012-10-02 17:19
Som jag alltid sagt!
VOLVO is best
- Fuck the rest.
När det gäller krocksäkerhet så är det Volvo som går först / leder utvecklingen, ALLA andra bilmärken kopierar dom.
Utrustad med automatisk vindrutetorkare och säkerhetsglas (1927)
Volvo var också den första att använda en säkerhet stål bur (1944)
Laminerad vindruta (1944)
Trepunktsbältet standardutrustning i Volvo Amazon (1959)
Vadderad instrumentpanelen (1960)
Elektronisk bakre bakruta (1973)
ABS-bromsar (1984)
Inbyggd bälteskudde (1991)
Sidokollision krockkuddar (1994)
Blis Volvo först (döda vinkeln hjälp)
City Safety Volvo först med o.s.v och o.s.v.
E-tuna Rockar Fett, peace out...
#90 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Tom Eng Postat: 2012-10-02 17:29
"Bilar körs av människor. Grundprincipen bakom allt vi gör på Volvo är därför - och måste alltid vara - säkerhet."
Assar Gabrielssson och Gustaf Larson, Volvos grundare
Dom orden säger allt.
#91 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Fordonsanalytiker Postat: 2012-10-02 18:04
Ok, så här är läget:
1. Den starka svenska kronan (både mot dollar och euro) gör det svårt för Volvo att konkurrera med tyskarna i USA. Volvo kan därför inte delta i rabattkriget och när tyskarna dessutom har tillverkning i USA tappar Volvo ännu mer mark. Planer finns tydligen på tillverkning i USA, eller Mexico, Brasilien tillsamans med någon annan tillverkare och det är bara att hoppas att detta snart kommer igång.
2. Även på den kinesiska marknaden måste Volvo få igång de nya fabrikerna snarast, så att man kan slippa importtullar m.m. Tyskarna har redan masstillverkning i Kina....
3. Jalopnik bör hålla sig till det de kan bäst - att skriva korta, och roliga artiklar. När man amatörmässigt försöker sig på att analysera den globala bilindustrin blir det platt fall.
4. Ford lade ned en hel del projekt under sin sista tid som ägare. Man misskötte företaget helt enkelt. Det är därför det inte finns någon ersättare till den åldrade XC90 i dagsläget.
5. Volvo siktar mot premiumtoppen och kommer vad det lider att hamna där. Att som vissa personer ovan påstå att man skulle konkurrera med Opel, Ford m.fl. är lika dumt som det är skrattretande. Volvo är för små för att kunna konkurrera med dessa tillverkare och det enda alternativet är då premiumligan. Det är i premiumligan Volvo hör hemma och nya V40 är första steget in i denna. Nya V40 är inte bara säkrast i klassen, den är också den säkraste bilen Euro-NCAP någonsin testat. Den har dessutom en unik fotgängarairbag och en rad andra säkerhetssystem som gör den till världsledande på säkerhet. Lägg därtill ett chassie och en styrning som klår BMW i körglädje, konkurrenskraftiga motorer, hög kvalitetskänsla i inredningen som gör att man kan konkurrera med tyskarna på allvar. Ja, listan kan göras lång. Det enda som egentligen saknas är att AWD-systemet borde finnas tillgängligt till fler motorer (särskilt diesel).
#92 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
tr Postat: 2012-10-02 18:06
Absolut rätt, satsa istället på "premium light" som wv! o sen någon stor sedan till kina
#93 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Basse Postat: 2012-10-02 18:14
Nattsvart, nu får du fan släppa sargen och komma in i matchen. Säger man att Dacia Duster är i samma klass som XC60 då har man inte alla hästarna i stallet. Du kan gå in på netcarshow.com. Där kan du se bilder på XC60:s och Dusters interiörer. Du kan då jämföra dom och se att Dusters interiör till mesta del består av plast vilket inte XC60:s gör.
Men jag tror många här bara vill provocera och inte alls är så korkade som man kan tro. Jag hoppas det, för deras skull iaf.
#94 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Gurra Postat: 2012-10-02 20:14
Äntligen någon som tar ner Volvo till marken. Men med tanke på Volvo:s krympande försäljning så kanske d måste bli "lyx"..
#95 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Erik Postat: 2012-10-02 20:43
Volvo är i det klassiska stuck in the middle. Inte premium, inte som Ford.
Man hör tyvärr ofta, jag ville ha BMW men det vart en Volvo. Har aldrig nånsin hört jag ville ha en Volvo men det vart en BMW. Produkten är inte "premium" och inte varumärket. Tyvärr.
Back to roots.
#96 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nils Postat: 2012-10-02 21:19
Ligger mycket i det du säger Erik. BMW är en attraktivare produkt för flertalet och får man en BMW för snäppet högre ägandekostnader än motsvarande Volvo så tar många steget till BMWn och sedan blir det svårt att återvända till Volvo igen.
Som någon sa, Volvo måste tillverka en bättre bil än tyskarna för att plocka kunder. Lika bra bil duger inte, varumärket är för präktigt helt enkelt. Nya tider nu...
#97 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Rogge Postat: 2012-10-02 22:26
Jag har ju sagt hela tiden att BMW står över och är mycket bättre på det mesta än just Volvo. Sluta upp alla Volvo-nördar att utmana BMW. Bilarna är chanslösa i vilket fall som helst. Volvo ska enbart vara säkra skokartonger för svensson-familjer!
#98 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Emo Postat: 2012-10-02 22:57
Snälla, Volvo är väl inte ens en konkurrent till Audi. Om Volvo ska hänga med i svängarna så får de se till att konkurrera mot VW. Just nu skiljer det bara 2% i försäljning mellan VW och Volvo och VW kommer göra allt för att gå förbi dem. Man ser häftiga rabatter och utspel från VW men inget från Volvo. Endast de själv ser sig i nivå med Audi och vill ta betalt därefter.
Håll priserna i nivå med VW.
Och satsa på kombi Sverige har fattat det Europa är på g och jänkarna är lite efter men de fattar snart de oxå!
#99 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Ted Postat: 2012-10-02 23:01
Jag går och väntar på min V40. Eftersom Volvo redan sålt hela årskvoten så är det lång väntetid. Jag valde inte V40 för att den skulle vara premium. Men det är en snygg bil och utrymmesmässigt är den likvärdig med den Golf 6 jag hade innan. Med så mycket mer utrustning än Golfen och ändå bar 40000 kr dyrare är jag imponerad. Volvo är helt klart uppe på elitnivå nu. Och nej jag har inga skrikiga barn och ja jag är runt 30 och precis rätt målgrupp för V40. I Audi får man ju inte ens kudde mellan framstolarna. Är det premium? Audi är plast i mitt tycke. Hellre då BMW eller nya Aklass. Längtar till min V40 nu.
#100 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
F.L Postat: 2012-10-03 09:53
Jag kommer att köpa Volvo så länge det finns produktion och utveckling kvar i Sverige. Men om även det försvinner så tänker jag inte hjälpa till att bygga upp ett kommunistland.
#101 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
B Postat: 2012-10-03 20:40
Beställde precis en ny V60 T4F Summum med dsg-låda. Jämförde med Audi A4, men för de 7,5 basbelopp jag har att tillgå hade jag knappt fått stolar att sitta på, än mindre någon DSG-låda.
#102 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
G Postat: 2012-10-03 21:54
@B
Bara så du vet är det vw som har DSG
#103 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
G Postat: 2012-10-03 22:17
@G
Ja, det heter i Volvos tappning Powershift, och är inte fullt lika väl fungerande som VW-koncernens lösning som återfinns i Audi. Men å andra sidan så var priset långt ifrån Audis heller.
#104 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Emo Postat: 2012-10-03 23:53
@Ted
Ted kom ner på jorden. Bara 40' dyrare än en Golf. 40' är mycket för gemene man som står i valet och kvalet. "den" utrustningen du får för 40' i Volvon kostar inte fabriken ett skit att tillverka om du ser till bilens tot kostnad.
Man kan få en en helt ny Seat Leon(Golf) för 129'. Missförstå mig inte, jag gillar Volvo, men de måste hänga med i svängarna gällande pris och efterfrågan i dagens tuffa konkurrens.
#105 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
B Postat: 2012-10-04 11:20
@Emo
Volvo är måhända snäppet dyrare än motsvarande VW, men samtidigt väldigt mycket billigare än motsvarande Audi, BMW eller Mercedes. Det är också någonstans där mitt emellan mainstream och premium som Volvo befinner sig när det gäller upplevd kvalitet.
#106 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Nils Postat: 2012-10-04 12:50
"Väldigt mycket billigare"? Möjligtvis på prislappen i bilhallen.
Kolla in stortesterna i biltidningarna och se till milkostnaden istället, då blir bilden en annan.Volvo är allt annat än billigt att äga.
#107 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Stämmer Postat: 2012-10-04 19:23
@Nils
Ja så är det, Volvo är totalt sett inte speciellt billigare än tyskarna. Tvärtom nya V40 var ju dyrast senaste test. Löjligt.
#108 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
EB Postat: 2012-10-04 21:31
XC90n fyller 10 år och försäljningen är halverad.. Besökte Torslanda på XC90s storhetstid och det gick inte att hitta något annat än denna i slutmonteringshallen, jänkarna älskade den!
Är någon förvånad?
#109 Re: ”Volvo – sluta slåss mot tyskarna och var er själva”
Svenne B Postat: 2012-10-05 13:19
Ett av de största misstagen på senare år är att tro att V60 och V40 kan täcka upp för V50:n Men dessa kunder lär framöver istället köpa kommande Golf Variant (och då förlorar Volvo ännu fler kunder till VW).