USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Bilförsäljningen i USA fortsatte att öka under september. Men trots att marknaden gick upp med 13 procent fortsätter Volvo att minska. De som ökade mest var Toyota, Kia, Honda, VW och Chrysler. Vad ska Volvo göra för att lyckas i USA?
Volvo fortsätter sin kräftgång i USA. De fina siffrorna från augusti vände tvärt tillbaka i september och det blev återigen minus för Volvo. Kanske borde man tänka om och importera V40 Cross Country till USA?
Försäljningsstatistiken för september är ingen kul läsning för Volvo Cars of North America. Augusti blev en positiv månad med en uppgång på hela 21 procent, ett välkommet besked efter ett ganska dystert första halvår i USA. Men under september backade Volvo återigen, den här gången till 4.977 bilar jämfört med 5.042 sålda bilar under samma månad förra året.
Totalt sett fortsatte bilförsäljningen att öka i USA och september blev ännu en månad med tvåsiffrig uppgång – 13 procent. Under de första nio månaderna har det sålts 10,9 miljoner bilar i USA, en ökning med 15 procent jämfört med 2011. Tyvärr har Volvo inte kunnat följa med i den positiva kurvan och har hittills i år sålt 51.626 bilar, en minskning med en procent.
Prognosen för helåret 2012 andas optimism och bedömare tror nu att siffran kan landa strax under 15 miljoner sålda bilar i USA. Därmed är man nästan tillbaka i gammal fin form från förra decenniet där årsförsäljningen brukade ligga kring 16 miljoner bilar per år.
Volvo har det fortsatt trögt på USA-marknaden. Kanske en fabrik i Nordamerika är svaret på problemen? Volvo tittar på detta men en sådan etablering ligger långt fram. Först gäller det att bygga i Kina.
"The Big Three" (GM, Ford och Chrysler) stod stilla under september med undantag av Chrysler som fortsätter att växa och visade en uppgång med tolv procent under september.
Bland de stora varumärkena var det Toyota Motor Corporation (Toyota, Lexus, Scion) som utmärkte sig med en uppgång på hela 42 procent, upp till 151.500 bilar från fjolårets 106.450 bilar. Även Honda ökade rejält och sålde 117.200 bilar, upp 31 procent, liksom Kia som ökade med 35 procent. Undantaget var Nissan som "bara" sålde 91.900 bilar i september, minus en procent.
Volkswagen fortsätter att kapa marknadsandelar med hjälp av sin nya fabrik i USA och ökade 34 procent till 36.340 bilar. Hela VW Group (Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche och VW) ökade med 32 procent till 51.650 bilar. BMW och Mercedes hade det lite trögare under september men följde i alla fall med den allmänna kurvan uppåt.
Frågan som Volvo måste få ett svar på är hur den negativa trenden i USA ska brytas. Som lök på laxen har Volvo också ett svårlöst valutaproblem med stark kronkurs i förhållande till dollarn – då blir det tufft att tjäna några pengar på bilexport till USA.
För några dagar sedan ställde den amerikanska sajten Jalopnik ungefär samma fråga till sina läsare och uppmanade Volvo att "… sluta jaga tyskarna och vara er själva". Det ledde till en av de största debatterna här på www.automotorsport.se med ett hundratal kommentarer från er läsare. Tyvärr visar septembersiffrorna att Volvo fortfarande inte hittat svaret på hur man ska vända sin försäljning i USA.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Mercedes S-klass – nu blir det film!
-
Nu kan du köpa en alldeles egen racingbana
-
Officiellt: Gran Turismo 6 släpps i år
-
Vi provkör nya Subaru Impreza
-
Volvo visade ingen bil - men musikvideo
-
Vi provsitter nya Mercedes S-klass
-
Nya BMW 2-serie redan avslöjad
-
Nya Volvo XC90 avslöjas i reklamfilmer
-
Provkörd: Renault Twizy - Voltsamt kul!
-
Konstig BMW X1 på gång
-
Svaret: Rallycrossbil, MC eller Ariel Atom
-
Bäst och sämst enligt svenska bilägare
-
Här är nya, superlyxiga Mercedes S-klass
-
Här är Chevrolets nya storsäljare
-
F1: Honda gör comeback - med känd partner!








#1 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
KF Postat: 2012-10-03 09:53
Volvo backade 1,3% under september och 1% under helåret.
#2 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Nattsvart Postat: 2012-10-03 09:58
Detta är bara början på slutet.
Kånken rycker allt närmare....
#3 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
TT Postat: 2012-10-03 11:23
Att Volvo inte säljer V60 och V70 i USA är för mig en gåta, även om det bara skulle säljas ett par tusen ex.
Dessutom skulle Volvo behöva US-styla sina bilar mer, som de gjorde på 70- och 80-talet med dubbla lyktor och lyxigare grillar. Då var Volvo störst av de importerade.
#4 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Anders Postat: 2012-10-03 11:44
Håller med TT.
#5 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Raywave Postat: 2012-10-03 12:00
Bredda modellutbudet! Tre modeller i hallarna drar inga besökare i USA!!
#6 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Raywave Postat: 2012-10-03 12:04
Bredda modellutbudet! Tre modeller i hallarna drar inga besökare i USA!!
#7 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Germania Postat: 2012-10-03 12:27
Volvo har inte råd att satsa som övriga tungviktare i Tyskland och Asien.
Volvo har lite soppa i tanken och måste snålköra fast i hög hastighet.
Ekvationen går inte ihop.
De kommer att bli omkörda av asiaten och varvade av tysken i världens alla länder (inkl. hemmamarknaden). Kapitlet Volvo kommer att avslutas med soppatorsk efter knappt halva resan.
Illa för många i Sverige även om de inte kör Volvo, men få utanför rikets gränser kommer att bli mentalt eller ekonomiskt berörda av Volvos kommande frånvaro.
#8 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Hans H Postat: 2012-10-03 12:53
@Nattsvart:
Har du roligt åt Volvo nu? Förut skrattade du ju åt att Saab skulle gå "i kånken" och nu jublar du åt att Volvo närmar sig "kånken".
Vad ÄR du för en obehaglig nihilist?
Du äcklar mig!
#9 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Nattsvart Postat: 2012-10-03 12:56
Det är nog bara att förbereda sig på konkurs, nedläggning och avveckling.
Såg att Volvo bussar redan gett upp och kastat in handduken i Säffle.
Det är tråkigt men tyvärr är det så att det ser ännu mörkare ut nästa år......
#10 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Das Auto Postat: 2012-10-03 13:01
Amerikanska och asiatiska bilar. Kunderna visar verkligen att de inte kan ett skit om bilar. Nissan säljer 3 ggr mer än VW? Sen när har Nissan varit något annat än det sämsta japanska märket?
#11 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Nattsvart Postat: 2012-10-03 13:01
Det finns ett ordspråk som säger att man inte ska skjuta budbäraren även om denne kommer med dystra nyheter.
Jag har aldrig skrattat åt Saab, bara kallt konstaterat att bägge tillverkarna förmodligen kommer dela öde.
#12 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Nattsvart Postat: 2012-10-03 13:04
Volvohandlarna här i staden har redan kontrat genom att låta "konkurrenten" Dacia ta allt mer plats i lokalerna.
Det tror jag är en bra satsning om man vill finnas kvar långsiktigt.
#13 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
David Postat: 2012-10-03 13:51
TT, att sälja nya modeller i USA innebär kostnader. Bilarna ska certifieras, varianter för avgasrening och mycket annat måste utvecklas. Kombinerat med att det är omöjligt att tjäna mycket pengar per bil med tillverkning i Europa och export till USA (pga valutakursen), betyder det att Volvo skulle förlora mycket pengar på att sälja de modellerna i USA.
#14 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
BMWm3E90Fahrer Postat: 2012-10-03 13:55
Det mesta sorgliga avseende Volvo är att det är ett Kinesiskt ägt bolag. Inget bra för Volvokulturen, inget bra i positionering jämfört mot de tyska märkena. Ford stinker! Så som Volvo såldes av.
#15 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
BMWm3E90Fahrer Postat: 2012-10-03 13:55
Det mesta sorgliga avseende Volvo är att det är ett Kinesiskt ägt bolag. Inget bra för Volvokulturen, inget bra i positionering jämfört mot de tyska märkena. Ford stinker! Så som Volvo såldes av.
#16 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
David Postat: 2012-10-03 13:56
På kort sikt får nog Volvo finna sig i att sälja färre bilar i USA och hoppas ökad försäljning i framförallt Kina ska väga upp.
På längre sikt nya modeller (som är på gång), framförallt en ny XC90, som är en volymbil i USA, och ihopskruvnings fabrik i Nordamerika för att bli mindre känslig för valutor i framtiden.
#17 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Volvofantast Postat: 2012-10-03 13:56
Jag tycker mycket om Volvo, men skall man vara kritisk finns det inte så många modeller som kan gå hem i USA. Jag anser bara 3 av dem lämpar sig för export: S60, XC60 och XC90. Då skall man ha i åtanke att XC90 är gammal. S40 var bra, men den är ju nedlagd. Så egentligen kan man bara räkna med S60 och XC60. Jag är mycket i Latinamerika och där kan man köpa samtliga modeller. 90% av Volvo-bilarna man ser är S60 och XC60, och de övriga 10% C30. Men å andra sidan tittar folk väldigt mycket när de ser en S60 och XC60, eftersom de är uppseende och lyxig. Heja Volvo!
#18 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Ljusglimten Postat: 2012-10-03 14:02
Nattsvart. Volvo bussar tillhör Volvo AB vilket inte borde påverka Volvo cars ekonomi. Tråkigt för Säffle dock. Volvo bussar har utökat sin marknad och bygger världens bästa hybrid buss idag.
#19 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Vi hoppas på en vändning Postat: 2012-10-03 14:10
Håller med Volvofantast att 60-serien är väldigt fina bilar men 80-serien skulle behöva en extreme makeover för att kunna matcha konkurrensen. Sedan kan jag tycka att V40 XC borde kunna gå hem i USA. Största problemet är nog ändå växelkursen, det blir inga pengar att sälja bilarna när dollarn är under 7.50.
#20 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
BK Postat: 2012-10-03 14:20
Vad göra? Enkelt. Släpp en ny modell av XC90:n samt V70:n. Modernisera, helt enkelt. Downsizing, dubbla turbos etc.
#21 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Olle Postat: 2012-10-03 14:22
Nattsvart, läget er nu inte så dåligt
Från 1/1 tils 30/9 har det blivit 51626 fler Volvo-ägare i USA.
Hvilket er nedåt 1% sedan samma period 2011. Hvilket betyder at försäljningen backade med 516 från förra år.
Men det är inte bra at Volvo backar i USA.
Volvo i USA måste nog importera V40, V40 XC, V60 og V70.
Inta fattar jag varför inta V40 og V40 XC åtminstone tas dit.
BMW säljer 1-serie der över, Audi likaså med A3 och Mercedes nya A-klass planeras såld i USA.
#22 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
hempa Postat: 2012-10-03 15:21
Vad är det för idioter i Volvos ledning som inte fattar att hela modellprogrammet måste marknadsföras i USA för att öka den totala försäljningen. V60 säljs i Mexiko men inte i USA/Canada och det är ofattbart.
#23 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
LMG Postat: 2012-10-03 15:46
En ny och bra XC90 hos handlarna i USA så är problemet löst. Ofattbart att Volvo la ner utvecklingen 2008. XC90 var ju trots allt en sveriges mest framgångsrika exportframgångar genom alla tider back in the days i början på 2000-talet. Den säljer faktiskt förvånasvärt bra fortfarande. Gigantiskt misstag att inte ersätta den.
#24 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
KF Postat: 2012-10-03 16:17
När ska folk fatta??
Utvecklingen av XC90 har inte lagts ner!!!
Den nya kommer nästa år, detta är bekräftat av Jacoby
#25 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
David Postat: 2012-10-03 17:40
LMG, det var inte Volvos beslut, det var Ford.
KF, inte nästa år kanske, men den kommer.
#26 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
motortänk Postat: 2012-10-03 18:21
Har läst en uppgift som uttryckte att Volvos framtid är fyrcylindrig, och att man måste sluta räkna cylindrar.
Detta med hänvisning till främst förbrukning och miljö.
Om detta är ambitionen, ser sannolikt utsikterna för USA-marknaden i framtiden än värre ut! - eller katastrof?
USA och fyrcylindrigt är en hopplös ekvation, speciellt om man vill vara "premium".
Nej, satsa tillgängliga resurser på att utveckla deras unika tvärställda raka sexor till diesel och hybrider, och med ett mål om en förbrukning under litern/ mil.
Behåll femmorna.
Då kanske USA-marknaden når framgång och tyskarna får kännbar konkurrens.
#27 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
LMG Postat: 2012-10-03 18:21
@KF
Jo, XC90n las ner av Volvo - ja eller av PAG/Ford (helt rätt David). Skulle kommit ut 2009/10 Ersättaren som nu utvecklas kommer 2015. Dvs det är en helt missad produktcykel. Och det är ett problem i USA när konkurrenterna är X5 (ny), RX (ny), ML (ny).
#28 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Blomkrukan Postat: 2012-10-03 20:26
Volvo har gått emot sina gamla kärnvärden och satsat för mycket på körglädje och att vara "premium" vilket resulterat i Volvos både körgladaste och mest opraktiska bilar någonsin. Men vad gäller körglädje och premium finns redan märken som att försöka slå med Volvos begränsade resurser är en oövervinnerlig kamp. Volvo, bygg en stor rymlig, praktisk kombi som inte skäms över att vara praktisk. Lägg därtill krut på säkerhet, komfort och snåla motorer. Framtoningen på interiören får gärna vara påkostad men att försöka sig på att vara sportigt premium kommer aldrig att fungera fullt ut. Volvo borde inte behöva skämmas för att våga vara praktiska och pösigt komfortabla. Att VW Passat tar fler och fler kunder är inte konstigt då den är humant prissatt jämfört med V70 och är nästan lika praktisk. Den traditionella Volvokunden har nog aldrig köpt en Volvo just för att den skulle vara premium.
#29 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
G Postat: 2012-10-03 22:08
@blomkrukan
Ligger nog endel i vad du säger.
Och till er som säger att vi "Svennar" hatar Volvo, är ju fortfarande största marknaden i Sverige (en liten marknad). Men stödköp kommer nog inte hjälpa ändå.. Volvo försöker sent i tiden ge sig på de stora tyskarna med gryma resuser. Känns som självmord. Volvo är fortfarande positionerat och förknippat med säkerhet. Nu gör man trånga och dyra bilar.. Blir bara mer av samma..
#30 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Emil Postat: 2012-10-03 22:38
Så negativa folk är. Nej Volvo kommer inte dela SAABs öde. Nya XC90 kommer rädda USA marknaden. XC40 borde gå att sälja i USA.
#31 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
hasse Postat: 2012-10-03 22:53
Sorligt att vi i Sverige inte har något att vara stolta över ! Volvo såldes till ford som tog teknik och tillförde mindre än befogat, som grädde på moset en hel del negativ kritik via massmedia innan Volvo vart kinesiskt. Man är glad att folk har förtroende att köpa en volvo ?
Volvo Ska som sagt köra sitt race gällande säkerhet, vilket de oxå gör men trots detta ska man så klart erbjuda hela programmet i USA.
En annan sak, ska man bygga en körglad bil, så funkar inte fwd utan rwd.
Har inte Volvo tänkt på att göra en RWD mellan klassare ? Jag personligen skulle överväga en sådan i så fall ?
Ärligt man ser att folk bygger än idag på gammla volvos pga RWD. Men när de nu börjar sina kollar de på andra märken.. Gissa vilka ? Mer... BM...
Varför tappa mark ?
Varför ska allt handla om miljö ?
Varför inte låta 5% av modellutbudet vara sportiga med dåtidens krav ?
Ge det 30 sek bara
BMW har miljö bilar i tre serien och en mbil på 420hk ?
Jag vet det är inte många som köper prestanda bilar men det gör hela märket mer intressant.
Även gratis reklam som dessa bilmärken får på köpet.
Hmmm Håller någon med ?
#32 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Nike Postat: 2012-10-03 23:26
Hasse,
du är helt rätt på det. Volvo måste ha som mål att konkurera fullt ut mot BMW, Mercedes och Audi, med sin tydliga profil. Tyvärr känns Volvos profil en del utslätad numera. Måste bilarna se ut som gigantiska myrslokar. Tyskarna kan oftast design, tidlöshet, elegans med sportighet i kraftfull förpackning. Volvo borde för f kunna hitta en plats i detta. SORGLIGT att det är Kinesiskt!! Kan inte båda gott för framtiden tror jag.
#33 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
james Postat: 2012-10-04 08:33
Vad var det nu Mark Twain sa om statistik. Tyvärr är det mycket konstgjord andning i siffrorna. i ett försök att kunna säga att man inte ger stora rabatter på sina bilar så säljer bl.a VW en stor andel av sina bilar till sina dealers som sedan säljer samma bil som begagnad (förste kund blir andre ägaren). Ökningen med 13% är i själva verket ett stillestånd med ökade rabatter. Detta race är VCC än så länge inte med i.
#34 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Fordonsanalytiker Postat: 2012-10-04 18:48
Återigen:
Tyskarna har fabriker i USA och för de bilar som tillverkas i tyskland har man nytta av den lågt värderade euron.
Volvo har inga fabriker i USA och underlåter dessutom att sälja vissa modeller där (själv tror jag att en familj som t.ex. har en XC60 eller XC90 skulle kunna tänka sig en V40 el. V40XC som andrabil - även mindre bilar säljer bättre i USA nu för tiden). Lägg där till det faktum att kronan är oerhört stark och det kan till och med bli förlust på exporten (iaf. om man ska vara med i rabattkriget som tyskarna)!
#35 Re: USA: Volvo minskar igen – på ökande marknad
Svenne B Postat: 2012-10-08 16:03
Volvo borde börja sälja "vanliga" V70 igen - den står för allt som är Volvo. Därutöver behöver man ersättaren till dagens XC90, som kommer om ca ett år (lagom till att ekonomin lyfter igen).