F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Viasat Motors kommentator Janne Blomqvist tror att helgens F1-lopp i Japan blir en affär mellan Red Bull och McLaren. "Men räkna aldrig bort Alonso och Ferrari ...", säger Blomqvist.
Lewis Hamilton i McLaren är en av de stora favoriterna till segern i helgens Japans GP och britten har onekligen varit snabb de senaste F1-loppen.
Japans GP är ett av de mest etablerade F1-loppen i kalendern och också ett av de mer uppskattade av förarna, mycket för att (den nyasfalterade) banan i sig erbjuder rolig körning samt rejäla utmaningar. Inte minst svårigheten att hitta en bra setup gör Japans GP spännande. Inte sällan överraskar någon eller några förare med bättre resultat än väntat.
- I år bör det ändå handla om Red Bull och McLaren. Det är en bana som innehåller många snabba kurvor och som därför gynnar bilar med bra aerodynamik. Vilket både Red Bull och McLaren har, säger Janne Blomqvist.
VM-ledaren, Fernando Alonso i Ferrari, har gjort ett fantastiskt jobb i år med tanke på att den röda F1-bilen inte riktigt är på par med Red Bull och McLaren i alla avseenden. Det fattas några tiondelar i varvtid för att Ferrari ska hänga med men Fernando Alonso leder trots det VM med hela 29 poäng.
- Alonso är den förare som är den bästa strategen av alla förare. Och han tar ut max av bilen samtidigt som han kapitaliserar på andras missar. Därför leder han VM, säger Blomqvist.
I tippningsligan på iRace.se har Blomqvist halkat ner till en andraplats bakom Robin Rudholm som tippade bäst i senaste loppen. Men Janne är lugn inför de avgörande racen.
- Jag är stabil och F1-säsongen är långt ifrån slut. Framför allt är jag jämn, jag tar hela tiden bra med poäng, lite som Alonso jobbar. Och du ser ju var han är i VM-tabellen, säger Janne med ett skratt.
Viasat Motor sänder som vanligt direkt, både från fria träningarna och kval samt race. Eftersom loppet körs i Japan är det natt och tidig morgon som gäller. Fredagens fria träningar sänds klockan 02.55 och 06.55, lördagens träning 03.55 och kvalet lördag morgon klockan 06.55. Japans GP sänds söndag från 07.30 på morgonen.
Favorit nummer två i Japans GP är Sebastian Vettel och Viasats kommentator Janne Blomqvist tror att banan med många snabba kurvor gynnar Red Bull.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Första intrycket av Mercedes CLA 45 AMG
-
Erik Trulsson: Nötte Backar - med (för)hinder!
-
Se filmen: Vem lurar egentligen vem?
-
Poppis crossover i ny kostym
-
Video: Volvo S60 med V8-motor
-
Video: Mer BMW 4-serie än du klarar av!
-
Sveriges roligaste vägar - när vägen är målet!
-
Opels Cross Country-utmanare!
-
Porsche-familjen åter i kontroll över Porsche
-
Video: Mercedes A 45 AMG provkörd – till max!
-
Spionbilder på VW:s lyxsuv
-
Officiell: Nya BMW 4-serie coupé
-
Loeb: "Jag kan inte köra mycket fortare..."
-
Ny suv-kung siktad – nära 600 hk!
-
Avslöjad: Mercedes S 63 AMG








#1 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Jonas Postat: 2012-10-04 15:34
Jag är så ruskigt trött på allt glorifierande av Alonso. Hela tiden så höjs han till skyarna, inte minst av Eje och Janne. Om han nu är så bra - varför har han inte vunnit en VM titel sedan 2006 - trots att han har suttit i kompetenta bilar i stortsett alla år?
Alonso underpresterar snarare än överpresterar!
#2 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Zäta Postat: 2012-10-04 15:46
Du kan ju inte följt med över huvdtaget denna säsongen eller......
#3 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Rejo Postat: 2012-10-04 15:50
Ja du Jonas, man kan inte låta bli att undra hur det står till med dina F1-kunskaper om du anser att Alonso haft VM-vinnande material sedan 2006.
Alonso är nog den förare av alla i startfältet som bäst kan få ut resultat av en dålig bil. Han är smått unik i det avseendet om man jämför med herrar som Hamilton och Vettel. Däremot verkar Alonso ha lite sämre "killer instinct" i de avgörande ögonblicken. Jag tänker på när han fastnade bakom Petrov i Abu Dhabi 2010 och förlorade VM-titeln. Där tror jag att Vettel hade varit mer kompromisslös, på samma sätt som Schumacher var i sina bästa dagar.
Alonso är nog den mest komplette föraren just nu, även om jag personligen håller Vettel som strået vassare. Vettel gör dock fortfarande lite misstag och har kanske en del kvar att bevisa vad gäller förmågan att köra fort i en sämre bil.
Hamilton gjorde en fantastisk debutsäsong 2007 men han verkar nästan bli sämre för varje säsong som går.
#4 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Jonas Postat: 2012-10-04 15:51
Jag har följt denna säsong lika nitiskt som jag följer alla andra säsonger.
Skillnaden är att jag kan inse att Ferrarin är, eller rättare sagt var minst lika snabb som Mclaren och Redbull i inledningen och mittendelen av säsongen. Bara för att en bil inte plockar Pole Position i varje kval så innebär det inte att bilen är toklångsam. Det kallas race pace...
#5 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Jonas Postat: 2012-10-04 15:52
Alonso har suttit i vinnarmaterial 2007, 2010 och 2011. 2008 och 2009 satt han i Renault vilket inte var vinnarmaterial, det erkänner jag.
#6 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
tom Postat: 2012-10-04 17:38
Jag skiter väl i vad Blomquist menar. Han och Elgh baserar ju sin kommentering enbart på antagelser och spekulationer, som dom senare måste dementera. Min mormor kunde kommenterat bättre än dom där två.
#7 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
tom Postat: 2012-10-04 17:57
Jag skiter väl i vad Blomquist menar. Han och Elgh baserar ju sin kommentering enbart på antagelser och spekulationer, som dom senare måste dementera. Min mormor kunde kommenterat bättre än dom där två.
#8 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Mats Postat: 2012-10-04 17:58
Spännande uttalanden om Alonso Jonas.
Att säga Alonso har underpresterat denna säsong är väldigt fel i alla fall om man får tro vad alla experter säger om Alonso. Bland annat har BBC och Sky´s experter varit fruktansvärt imponerade över Alonso´s fart trots den sämre Ferrari-bilen i början av säsongen. Han har beskrivits som "Chuck Norris of Formula 1" för att han alltid får ut så mycket av bilen. Hade han underpresterat hade han nog haft samma poöng som Massa...
Tom- Håller med om att Janne och Eje inte alltid är några stjärnor. Men vilka skulle kunna ta över jobbet och prestera bättre? Jag kommer dessvärre inte på några...
#9 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
tom Postat: 2012-10-04 18:15
Mats- Dom norska kommentatorerna är SÅ mycket bättre.
#10 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Antelante Postat: 2012-10-04 18:49
Jonas du har noll koll vad det verkar. Du kanske missade att Redbull bilen var totalt överlägsen 2011, Vettel kunde promenera hem VM-titeln. Alonso är komplett som ingen annan.
#12 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
R Postat: 2012-10-04 21:24
Enligt min mening är Alonso den mest komplette föraren. Minst lika snabb som Hamilton och Vettel. Alonso klarar/har klarat t.ex. många kritiska situationer till skillnad från de båda ovannämnda tack vare mer kyla, skicklighet och inte minst bättre beräkningsförmåga.
Enda förarna som liknar Alonso är Räikkönen och naturligtvis Schumacher när han var som bäst.
#13 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Marcus Postat: 2012-10-05 08:30
Instämmer med Jonas, fruktansvärt trött på glorifierandet av Alonso, visst är han bra men en manöver eller händelse med någon annan förare kommenteras utan att höja rösten, motsvarande situation med Alonso börjar det gapas och skrikas massor av superlativ, tröttsamt.
Han är stabil och taktisk men saknar kanske den yttersta snabbheten, se på 2007 bara, färsk världsmästare i bästa bilen men får stryk av sin stallkompis som gör sin första säsong i F1, förstår att han blev knäckt.
#14 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Rejo Postat: 2012-10-05 09:14
Just angående Alonso håller jag inte med om att han skulle vara överskattad, däremot kan jag se vad ni menar med hur Janne och Eje kommenterar olika förare. Vissa förare kan tydligen aldrig göra något fel, medan andra förare klagas det oändligt på.

En förare som hyllas ännu mer reservationslöst än Alonso, är Kimi Räikkönen. Det räcker att hans bil visar sig på TV-rutan så kommer det ofrånkomligen en kommentar typ: wow, vad bra Kimi kör, vilken kurvtagning! Och vilken snygg nerväxling han gjorde där, sånt kan bara han göra! Ojojoj, Kimi varvade en Marussia, jäklar vad det går undan!
Själv är jag jäkligt trött på glorifieringen av Kimi!
#15 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Apollo Postat: 2012-10-05 09:41
I mina ögon finner jag Frenando och Kimi de bästa förarna. Gör extremt sällan misstag och presterar alltid bra med tanke på förutsättningar. Ungtupparna är mycket heta men så gör de misstag och har svårt att hålla humöret under kontroll.
#16 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
En annan Tom Postat: 2012-10-05 10:01
Ser ingen bildbyline vid bilderna, är det Darren Heath's bilder?
#17 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Raywave Postat: 2012-10-05 15:50
Den som presterat klart bäst i förhållande till kapaciteten i bilen är - utan tvekan - Kimi Räikkönen. Lotus ligger ett par snäpp under topp. Och att då ta sig till en tredjeplats i tabellen så här långt är otroligt imponerande. Hoppas Kimi vinner i Japan!
#18 Re: F1: Suzuka gynnar McLaren och Red Bull
Iceman Postat: 2012-10-06 11:07
Håller absolut med Jonas. Ni snackar om F1 kunskap? Läs på lite grabbar! Lotto-Alonso och Lotto-Hamilton har tagit sina titlar mycket p.g.a. andras misstag och inte egen skicklighet. Mycket tur med andra ord. Hade Kimi haft samma tur som de andra hade Kimi lätt varit 3-faldig världsmästare. Och att Ferrai sparkade Kimi, för Alonso! Ferrais största misstag någonsin. Men pengarna styr och inte förarkompetens!
Och då får man bara medelmåttor! (med tur!)