Fyra tillval du INTE behöver
Ska du köpa ny bil? Kom ihåg att all ny teknik inte är bra. Här är fyra tips på tillvalsrutor som du kan skippa.
Alla som köpt ny bil vet hur svårt det kan vara att kryssa i rätt rutor på tillvalslistan. Tillverkarna lanserar mer och mer utrustning – men allt är inte så bra som reklamen påstår. Här är fem tillval som du kan skippa.
Mer om andrahandsvärde och vilka tillval som är bra att satsa på finns i nummer 18/2012 av auto motor & sport.
1. Automatiskt avbländbara backspeglar
Detta är standard i många nya bilar, och då finns inte mycket att göra, men får du chansen att välja till backspeglar som bländar av automatiskt finns det oftast något mycket roligare att lägga pengarna på.
Du sparar: 2.200 kr (BMW 5-serie)
2. Helljusassistent
Backspeglarna som ska blända av automatiskt fungerar i bästa fall ibland. Helljusassistenten är ännu värre. Det kan dröja flera sekunder innan helljuset slås på, och när systemet ska blända av görs även det alldeles för sent, vilket gör att mötande bilister blir bländade.
Du sparar: 1.700 kr (kräver också xenonstrålkastare och avbländbar backspegel för 11.900 kr i BMW 5-serie)
3. Navigationssystem
Gps-navigation är ofta riktigt smart, men det kan kosta mellan 20.000 och 30.000 kronor och det är pengar som du definitivt inte får igen när du säljer bilen. Dessutom kan systemen bli dyra att uppdatera med nya kartor. En portabel navigator är billigare och går dessutom att ha i flera bilar.
Du sparar: 29.400 kr (Audi A6)
4. Lyxig läderklädsel
I större bilar kan läderklädsel vara ett mycket smart val. Den är lättare att hålla fräsch och "ska" ingå när man köper en dyrare bil, enligt många bilköpare. Men många tillverkare erbjuder också en lyxigare läderklädsel, som Audis Valconaläder. Volvos Prestige-läder kan framstå som billigt, för 16.000 kronor, men det kräver också att köparen väljer till annan utrustning för 26.850 kronor – bland annat rattknappar och multimediasystem! Många tusenlappar extra som egentligen inte ger något mervärde varken för dig eller andrahandsvärdet.
Du sparar: 27.400 kr (Audi A6)
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ford Australia upphör – Falcon läggs ner
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion
-
Över hälften litar på autonoma bilar
-
Uppdaterad BMW M5 blir ännu snabbare
-
Därför gör elbilar succé i Norge
-
Saabchefer misstänkta för brottslighet
-
Svensk succé i N24!








#1 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Roland Postat: 2012-10-10 11:40
Lull-lull kostar pengar och mycket är billigare att köpa på eftermarknaden. Automatislk avbländande backspegel fungerar för långsamt.
#2 Re: Fyra tillval du INTE behöver
filip Postat: 2012-10-10 11:45
Utrustningen är ALLDELES för dyr och deras vinstmarginal alldeles för stor. Köpte en 3-serie nyligen och om man kryssade i alla tillvalspacketen, navigation och läder blev det över 400 000... Mycket behöver man inte ens. Tog bort allt jag ansåg onödigt så slutpriset blev 349000.
Detta gäller allra flesta biltillverkare så klankar inte ner på BMW.
#3 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Magnus Postat: 2012-10-10 11:49
Lite generalisering men:
Skillnaden mellan billigt läder och dyrt läder är kvaliteten på huden man tagit, tjocklek etc.
En rejäl läderklädsel åldras med värdighet medan en billig ser trasig ut, den spricker "igenom".
#4 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Stefan Postat: 2012-10-10 12:14
Dumheter!
1. Automatiskt avbländbara backspeglar är jättebra. Jag har det nu på min beg. köpta BMW 530xi Touring och skulle definitivt skaffa det igen trots 2200kr.
2. Helljusassistent har jag också. Visst det fungerar inte 100% men bättre än jag trodde innan jag köpte min bil och bättre än den mänskliga faktorn.
3. Navigationssystem är väldigt dyrt håller jag med om men de blir säker billigare och när bilarna kan kopplas upp mot internet så blir uppdateringa bättre. Fördelen att de inbyggda är bättre anpassade till föraren, bättre säkerhet.
4. Lyxig läderklädsel kan vara onödig kan jag hålla med om. Men har man pengarna eller vill skryta så välj själv.
#5 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Linuxs Postat: 2012-10-10 12:27
Helrätt!
Dessa tillval är bara intressanta om man redan har den "största motorn" men ändå har pengar kvar att spendera på bilen.
#6 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Emil Postat: 2012-10-10 12:28
Automatisk avbländning av backspegeln fungerar perfekt i mina senaste 3 Volvo bilar. V70 T6 XC60 D5 XC90 D5
#7 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Bilnasaren Postat: 2012-10-10 12:39
Om du köper en ny bil så varför inte välja dom tillvalen som just du vill ha?
Verkar dumt att köpa en bil med tillval med hänsyn till någon annan?
#8 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Nils Postat: 2012-10-10 12:57
Helljusassistent är riktigt bekvämt, två händer på ratten hela tiden och systemet är riktigt kvicktänkt. (BMW 7 serie)
Navigation, kanske inte det senaste inom grafik och funktioner men du får extern antenn med bättre mottagning, integrering med stereon och telefon, bättre ljud och du slipper kablar. Jag betalar gärna extra för det i en begagnad bil. Har man flera bilar så kan man alltd använda smartfånen...
Avbländbara speglar, man tänker inte på att det finns, det bara fungerar. Man saknar det när man åker andra bilar som inte har det.
#9 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Uffe Postat: 2012-10-10 13:00
Helljusassistenten fungerar klockrent på Mercedes i alla fall.
Vem fan har lädersoffa hemma, nej tygklädsel sparar på våra stackars djur och är fördel både på sommar och vinter. Har haft fläkt i stolen men det hjälper knappt.
Backspeglar är bättre att ha "vanliga" så att man upptäcker dårar och polis/ambulans lättare bakom.
Navigator är bra men de är för dyra. Inväntar Iphone drive-kit för att se om audio20 systemet går att uppdatera. Blir det för dyrt skiter jag i det.
#10 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Simon Postat: 2012-10-10 13:08
Hahah jo tjena GPS för 20-30tk, På en volvo är det prisvärt 9000kr bara
#11 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Pelle Postat: 2012-10-10 13:30
Automatisk avbländning är ett idiotiskt påfund, särskilt när ytterspeglarna också ingår. Att backa från en mörk parkering med svarta speglar är jättekul – och inte bländar det av när det ligger en idiot med helljus bakom mitt på dagen. Helljusassistent är också en outvecklad teknik, bländar av för minsta gatlykta.
Men lyxigt skinn är värt pengarna. BMW tar 10000 extra för nappa mot standardlädret, men då är också allt som ser ut som läder verkligen läder och har en HELT annan känsla än det mattplastlackade standardskinnet.
GPS för 30+ måste man vara sinnesrubbad för att köpa, dock...
En annan underlig sak är att BMW tar 14500 för en glastaklucka; Ford tar 6000 för samma Webastolucka... Likandant ser det ut inom VAG-familjen.
#12 Re: Fyra tillval du INTE behöver
S Postat: 2012-10-10 13:44
Det här var den dummaste artikeln någonsin
Automatiskt avbländbara backspeglar är guld, speciellt när det finns killar med keps som gillar att sätta på xenon på sina Volvobilar som bländar något enormt.
Helljusassistent har ju med säkerhet att göra, behövs knappast motiveras mer?
Den finare skinnklädseln...det ska krävas en riktigt gubbsnål människa som föredrar något halvdant framför en riktigt fin skinnklädsel. För det är just bara det, billigare. Sämre, snikigare, och ger inte alls samma känsla.
Eller skribenten själv kanske köper de fula, billigare kläderna på H&M, ÖoB eller vart det nu finns billiga kläder. För de är ju precis samma sak som dyrare kläder....eller?
#13 Re: Fyra tillval du INTE behöver
McTar Postat: 2012-10-10 13:58
Elstyrt panoramaglastak för 10.000:- är en sak man inte kan leva utan.
#14 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Robban Postat: 2012-10-10 14:05
Avbländbar är bortkastade pengar om man ändå har tonade rutor vilket var ungefär samma pris och ändå ett måste enligt mig.
Helljusasisstenten känns onödigt dyr och inte riktigt mogen ännu.
Navigator finns bättre och billigare... tillräckligt bra finns för övrigt gratis i telefonen
Läderklädsel är till för familjer med småbarn.. lättare att torka spyor från läder än tyg.
#15 Re: Fyra tillval du INTE behöver
BK Postat: 2012-10-10 14:37
Jag håller inte med om det som står i artikeln eller med det som många av er skriver.
Jag kör en GLK 350 diesel och har mer eller mindre all utrustning som finns, bl.a.
1. avbländbara speglar - värt varenda krona. Hade inte detta i C-klassen som var min förra bil och det var riktigt jobbigt att hålla på och fibbla manuellt med spegeln, trots tonade rutor.
2. Läder - det ska man bara ha. Ofta blir stolarna bekvämare också, eftersom tygmodellen är den enklaste. Dessutom bra när barn spyr, vilket de gör.
3. Navi - kanske inte bättre än Tomtom, men, allt är integrerat i ett och samma system och köper man navi så får man oftast den bästa stereoanläggningen med i paketet. Dessutom är den inbyggda snyggare än en löstagbar som sitter fast i rutan med en sugpropp.
4. Elstolar (med minne!) bra om fler personer kör bilen, så slipper man ställa in allting manuellt varje gång man tar bilen.
Jag tycker att man ska trivas i fordonet när man kör och alla dessa extragrejer är trivselhöjande, så det får faktiskt kosta extra.
#16 Re: Fyra tillval du INTE behöver
ChristianM Postat: 2012-10-10 14:38
Automatiskt avbländbara backspeglar är skitbra. Det gör att vid längre mörkerkörningar så blir inte ögonen så jädrans trött av att få ljus från alla bakomvarande.
Och för er som klagar, De går att stänga av, knappen brukar oftast sitta under backspegeln.
Helljusassistent kan vara bra, men de är tyvärr inte helt tillförlitliga.
Inbyggd navigation och läderklädsel är för det mesta onödigt. Tygklädsel är skönare fast ser inte lika lyxigt ut.
#17 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Robin Postat: 2012-10-10 14:59
Helljusautomatiken i Insignia fungerar hur bra som helst!
#18 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Teo Postat: 2012-10-10 15:15
S: Man måste ha väldigt dålig självkänsla för att argumentera som du, särskilt vad gäller skinn. 30.000 är inte kaffepengar. Ska du ha fåtöljerna hemma när bilen gjort sitt?
#19 Re: Fyra tillval du INTE behöver
svensson Postat: 2012-10-10 15:32
Navigator är ett galet dyrt tillval, och de sitter inte alltid bra placerade, men kompletterat med ännu ett tillval som Head-Up Display så blir det perfekt.
Själv kör jag med en separat navigator som är fast monterad på A-stolpen utan sladdtrassel mm, och lär nog fortsätta med det även i kommande bilar.
Varför envisas med skinn i bilen? Vill ju inte ha det hemma... så varför i bilen? En kombo av tyg/skinn gillar jag.
Helljuset vill jag styra själv, men backspeglarna får gärna blända av själva.
#20 Re: Fyra tillval du INTE behöver
eik Postat: 2012-10-10 17:02
Portabel navigator?
Har inte alla en smartphone idag?
T.ex. Wisepilot till Android klarar sökning på Namn, telefonnr och företag direkt i programmet. Senaste kartorna direkt från servern med information om t.ex. vägbyggen.
Varför skulle jag vilja ha något annat?
#21 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Jao Postat: 2012-10-10 17:38
Jag tackar och bockar till alla som överspecar sina nya bilar, de senaste åren har jag siktat in på att köpa bilar som är ett till två år gamla. Efter ngt år byter jag. Den stora kapitalförstöreksen står någon annan för och jag betalar marginellt för extrautrustningen. Moahahaha. Det jag skulle valt bort på min bil är sportchassit de stötiga 18 tummarna. Kul men trist att långpendla med. Läderklädsel är bra för kladdiga barn och tonade rutor bra för insyn. Tack, fortsätt med överspec.
#22 Re: Fyra tillval du INTE behöver
TavelJocke Postat: 2012-10-10 17:46
bra med folk som har råd med tyg! annars så frå de bli skinn! tyg är mycket bättre och dyare & Lyxigare och hållbarare
#23 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Stevo Postat: 2012-10-10 18:07
Förstår inte varför ni klagar på automatiskt avbländbar innerbackspegel? Min förra bil var en BMW 3-serie (E91) Touring, där fungerade det klockrent. Min nuvarande bil är en Skoda Octavia Combi och även där fungerar det klockrent! Är ju få saker som gör bilkörningen skönare än att slippa hålla på och fippla med innerbackspegeln så fort någon kommer upp bakom i mörker.
#24 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Espen Postat: 2012-10-10 18:15
Helt enig med mange her; aut avblendbare speglar funker 100% på de bilar jeg prøvd. Leder er jo precis som hemma; nån gillar leder, andra gillar stoff. Navi er veldig dyrt, men en 5-serie er veldig svår at selga utom. Den siste tingen kan man godt klara sig utan!
#25 Re: Fyra tillval du INTE behöver
ABT Postat: 2012-10-10 18:19
Automatiskt avbländbar innerbackspegel (Ljus och siktpaketet) känns som ett vettigt tillval i de fall det inte ingår i andra paketen. Läderklädel är underbart och höjer markant känslan i kupén. För familjer är det dessutom utomordentligt praktiskt. Navigator känns inte prisvärt även om det är snyggt och bekvämt. Navigons bästa 4:3 kostar cirka 1500 kr... Sen är det väl så att tillvalen beror på biltyp, till viss del. Man kanske inte väljer riktigt samma tillval till en Skoda Fabia som till en Audi A7 som till en VW Passat Variant. Olika behov och ändamål.
#26 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Andre Postat: 2012-10-10 18:24
Har kört pappas xc60 en hel del, som har automatisk avbländande backspegel. I min nuvarande bil finns inte detta vilket gör mig tokig!! Bländar en hela tiden. Automatisk avvändande backspegel är ett givet tillval. Borde vara standard på alla bilar!
#27 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Arwe Postat: 2012-10-10 19:11
Idiot tips!!
#28 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Uno Sandberg Postat: 2012-10-10 19:55
Pinsam journalistik, AMS.
Alla människor har olika preferenser och olika ekonomiska tillgångar. Fortsättningsvis prioriterar vi alla olika, därför är detta ämne upplagt som gjort för att skapa onödig debatt.
Personligen instämmer jag inte alls med dig Erik. Både helljusassistent och automatiskt avbländbara backspeglar är utmärkta tillval med närmast klanderfri funktion (BMW). För en kostnad av endast 1700kr respektive 2200kr förhöjer de åtminstone min körupplevelse rejält, samtidigt som de är bland de billigaste tillbehören i BMWs tillvalslista. Att inte bocka för dessa är bara dumhet. Hur det fungerar hos andra varumärken kan jag inte uttala mig om.
Med undantag för din rekommendation vad gäller navigationssystem tycker jag du är helt ute och cyklar.
#29 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Björne Postat: 2012-10-10 20:11
Ursäkta min okunnighet.
Varför ställer ni om manuellt avbländad backspegel? Vad tror ni att ni skall kunna se? Vad vill ni se?
Jag bländar av den när bakomvarande bils strålkastare känns för starka sedan får backspegeln stå kvar i bländat läge tills jag kommer fram dit jag skall (eller tills dagen gryr igen). Vad skulle det vara för vits med att ställa om backspegeln till "obländat läge" när du kör i mörker - det finns ju ingenting intressant att se bakåt då, eller ...?
#30 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Qlunken Postat: 2012-10-10 20:19
Helljusassistent.. Inte tekniken mogen än? då har de inte utvecklat den speciellt mycket ifrån 50-talet.
Hade en Cadillac ifrån -68 med helljusassistent och den kunde jag justera känsligheten på så den inte bländade av för gatlycktor. (du kunde få helljusassistent som tillvall på din Cadillac redan 53 om inte tidigare)
#31 Re: Fyra tillval du INTE behöver
AutoMarknad Postat: 2012-10-10 20:26
Mina automatiskt avbländande speglar (SAA
fungerar klockrent, jag skulle aldrig vilja vara utan dem.
#32 Re: Fyra tillval du INTE behöver
AutoMarknad Postat: 2012-10-10 20:27
Backa i kolmörker blir inte lättare utan avbländning om man har en strålkastare bakifrån. Och det är ju då den bländar av.
Kan det vara så att den generella uppfattningen är att "De features jag inte hade råd med är ju heeelt bortkastade"?
Surt sa räven.
#33 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Ola Postat: 2012-10-10 21:12
Måste säga att detta var nog en av de dummaste artiklar jag någonsin har läst här. Tycker Auto Motor Sport brukar varar läsvärt men detta tar priset i dumhet!
#34 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Rikard Postat: 2012-10-10 21:26
Det här är ju högt personligt, jobbar själv som bilförsäljare och nästan alla har sin egen uppfattning vad som är ett måste och vad som är bull-shit att köpa till..och det skiljer ofantligt mkt från person till person vad denne utrustning är för något.
Så när ni som biltidning skall state'a vad som är onödig utrustning blir man ju lite irriterad faktiskt...
Och jag håller inte ALLS med om er lista, men vad som är rätt är som sagt extremt personligt.
Kommentar kring dessa tillval, då dom alla sitter i min bil (Focus 2012).
1. Klockren utrustning, som sagt tidigare i kommentarsfältet. Först när man kör en bil som inte har det man inser hur fint det är.
2. Än en gång klockrent vid mörkkörning. Har testat bilar som var tidigt ute med denna utrustning, då har det vart ganska störande. Men iallafall på dagens Fordar fungerar detta utmärkt, kan vara något strul med avbländning då den "luras" av andra småljus (men då kan man ju enkelt ta över avbränningen). Tillbaka till helljus sker alltid direkt och skitsmidigt!
3. Ja, en handhållen enhet är billigare... Men att ha systemet integrerat i bilen är ju skitskönt och ser klart bättre ut än att ha en ful sugkopp i rutan plus laddare med sladd ur cigguttaget...? (har erfarenhet av båda) sedan får man ju inte glömma att biltillverkares navigationssystem oftast är "multimedia system" alltså du styr alltmöjligt av bilens funktioner där ifrån, samt att ljudanläggning oftast blir bättre bluetooth integrering m.m. följer med. Betalar gladeligen för en integrerad enhet! Integrerad Navigation till en Focus kostar 4.900,- förövrigt...vilket jag anser billigt.
4. Lyxig läderklädsel. Ja det är "onödigt", men är inte det hela grejen med sån interiör?? Alltså du köper ju känslan det ger dig. En Bang&Olufsen stereo för 20.000,- kanske inte är bättre rent funktionsmässigt än en stereo du kan hitta för 6.000,- men det är inte det som är hela grejen lixom. Utan känslan och utseendet det förmedlar i tillägg.
Och jag kan bara konstatera att det är fan som mkt skönare att sitta i en "Premium" interiör (hos Ford) än en vanlig helskinn interiör, likaså utseende mässigt vackare då du kan välja fler färger på lädret samt att det är finare sytt. Och jag inbillar mig att slitstyrkan på lädret faktiskt är bättre också, så länge du vårdar det.
Mina 2 cent... Säger inte att detta är det viktigaste tillvalen på en bil, men dåliga? Finns utrustning jag finner jävligt mycket onödigare att lägga pengarna på! Men sen igen, så har jag flera kunder som tycker det är jätteviktigt... Så håller det som min högst personliga åsikt. Att säga vad som är rätt och fel i detta fall finner jag bara högst professionellt.
MVH Rikard
#35 Re: Fyra tillval du INTE behöver
VW Golf R Postat: 2012-10-10 22:05
Inbyggd navigator är dyrare än en lös men mycket trevligare att leva med.
Rekommenderas om du har råd.
De kostar mindre idag ca 10-15'
Du kan zooma i kartan lätt, volym för musik och telefon anpassas automatiskt utan pill på en liten skärm. Navigatorn är alltid laddad, inga sladdar.
#36 Re: Fyra tillval du INTE behöver
råland al assad Postat: 2012-10-10 23:01
Det sämsta tillbehöret är vinterhjul. Kostar över 20.000 pengar och behövs inte om man kör x-drive. Och jag bor i norrland.
#37 Re: Fyra tillval du INTE behöver
johannes Postat: 2012-10-10 23:31
Som begagnatköpare blir man glad när annan stackare har beställt extrautrustning för 700 000 kronor med läder på dörrar och instrumentpanel ur Audis exclusive sortiment för 160 000 för att ta ett exempel..
#38 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Erik Postat: 2012-10-11 00:00
99% av alla som pendlar med förekommande mörkerkörning uppskattar avbländbar spegel.
Att fipplala manuellt när man är trött är trafikfarligt, dessutom kan spegeln börja "vibbrera" av bilvibbrationer efter flitigt användande.
Tycker man att sådant är lyx ska man nog hålla sig till en Renault Megane -98 som man kör endast på sommriga varma torra dagar hela vägen till ICA som ligger max 5 km från ens hem.
#39 Re: Fyra tillval du INTE behöver
dm Postat: 2012-10-11 00:16
Jag köper helst en ny bil med mycket utrustning och med ännu större motor
GASA !!!!
#40 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Roger Skagerström Postat: 2012-10-11 00:51
Läste lite i varningstexterna i manalen till min E90 ang automatiskt avblänande ljus och det verkade vara många om och men i det hela. Låter som en jobbig grej om man hela tiden måste vara beredd på att bilen INTE bländar av eller på. Då kan man lika gärna göra det själv än att sitta och passa.
Avblänande speglar är dock guld. Funkade bra på Mazdan och på BMWn. Har dock bara haft funktionen på backspegeln, inte sidospeglarna. Slippa fippla med den där flärpen på spegeln är fint och var nåt som jag sällan ens iddes göra.
GPS är däremot ett sjukt dyrt tillval. Är väl om man ändå vill ha fläskstereon med iDrive/MMI etc - då är det inte jättedyrt kanske. Men bara för gps - aldrig. Dessutom tar oftast hutlösa pengar för en ny kartskiva. Måste svida rent allmänt för GPS-tillverkarna idag när varenda telefon kan ha Google Maps med korrekta kartor och gratis röstnavigering.
#41 Re: Fyra tillval du INTE behöver
D2 Postat: 2012-10-11 01:34
Både helljusassistent och automatiskt avbländande backspeglar fungerar klockrent på Volvo & i.a.f. nya BMW 3-serien.
Kommer aldrig ha bilen igen utan antingen tonade rutor eller aut backspegel.
#42 Re: Fyra tillval du INTE behöver
mhult Postat: 2012-10-11 08:24
råland al assad, vilken nytta gör din x-drive när du ska bromsa eller svänga? Har du missat hur fyrhjulsdrift funkar, eller är ditt enda problem med den minskade friktionen på vintern att accellerationen blir sämre?
#43 Re: Fyra tillval du INTE behöver
P-O Postat: 2012-10-11 09:21
Har automatiskt avbländbar innerbackspegel på min bil, och i nästa bil så ska jag ha det igen. Otroligt skönt när det är mörkt att slippa behöva blända av och på när man kör utan kan fokusera på körningen. I-landsproblem, ja, men otroligt skönt.
#44 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Magnus Postat: 2012-10-11 09:28
Jag läste orden "premium" och "Ford" ovan och höll på att skratta ihjäl mig.
#45 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Peter Postat: 2012-10-11 09:51
En något udda artikel detta , att till BIL intresserade som nog era läsare är , skriva om att tillval som oftast bidrar till kryddan i bilägandet ... inte behövs? hur skulle bilar se ut om man inte hade tillval eller gjorde just sin bil till sin egen , och vad är alternativet till AUTODIM spegel och AUTDIP helljus ? att fortsätta som på 70-talet att manuellt blända av? min erfarenhet är att tekniken fungerar.
#46 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Erik Postat: 2012-10-11 11:22
En sak kommer jag aldrig förstå:
Har en Volvo V70 -12 med On Call, multimediasystem och allt annat. Den har inte volvos gps-system eftersom det skulle kostat brutalt mycket. Men den har fortfarande samma skärm, den har redan gps-mottagare som behövs för att ge position för On Call och dyl. Den har redan förmodligen största inbyggda datorn med tanke på all annan multimedia.
Det som saknas är alltså förmodligen själva mjukvaran för GPS-en och evc. något annat litet. För detta vill Volvo då ha 9000 kr, för en GPS-mjukvara som dessutom är hatad av många biljournalister.
Är det rimligt att betala 9000 kr för denna sak när hårdvaran redan finns på plats?
I synnerhet när de bästa externa med erkänt bra mjukvara kostar några få tusen? 3000 kr hade kanske varit rimligt, give or take.
#47 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Fidden Postat: 2012-10-11 17:02
aut avbl backspegel är väl en kanonuppfinning... klart man kryssar i det och allt annat som man vill ha utan att tänka på att man "förlorar" pengar när man sen säljer bilen
man köper väl inte en bil för att sälja den?
#48 Re: Fyra tillval du INTE behöver
hempa Postat: 2012-10-11 21:02
Varför skulle det vara ett problem att backa i mörker med automatiskt avbländbara backspeglar? Med backväxeln i stängs avbländningen av. Så har det iaf gjort på alla MB, BMW och Volvo som jag har kört.
Något som däremot är fullkomligt onödigt är taklucka/soltak och panoramatak i glas.
#49 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Rikard Postat: 2012-10-11 21:55
Till "Magnus": Får beklaga om det fick dig att skratta...
Äger själv en BMW M3 privat och tycker inte direkt att Ford är guds gåva till världen. Vettig bil för pengarna absolut, men tror nog att du helt missade min poäng i mitt svar (och situationstecknena). Svaret var mer på utrustningen allmänt i branschen, inte på att Ford är bäst. :-*
#50 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Stoffe Postat: 2012-10-11 22:30
BMW- ägare, heljusassistenten och auto avbländningsbara backspeglar fungarar oklanderligt. Perfekt redan på min förra 5-serie modell 2008. Panoramatak öppningsbart kostar 11500:- och jämför inte med WV. Värt varenda krona, om det sedan inte fungerar på andra bilar är en annan femma. Navigatorn är suverän, likaså skärm och enkelt handahavande. Klarar vilken idiot som helst av.
#51 Re: Fyra tillval du INTE behöver
lelle Postat: 2012-10-12 09:15
automat, styrservo och elhissar/elstolar är väl sådant som bör räknas till handikapputrystning, för dem som har nedsatt muskelstryka och rörlighet?
Det andra eländet ni skriver om är ju inte ens värt att tänka på. Skriver ni bara om fjollbilar
#52 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Magnus Postat: 2012-10-12 09:33
@Rikard:
Jo, jag noterade att du satte citationstecken runt premium.
Grattis till en fin bil, beklagar att du tvingas förespråka fård i ditt yrke.
#53 Re: Fyra tillval du INTE behöver
Björn Postat: 2012-10-12 22:33
Måste vara skrivet av någon som aldrig levt med en bil med lull lull. Avbländande speglar är guld, varje gång jag kör bilar utan så saknar jag det. Skinn är oerhört mycket lättare att hålla rent än tyg, navi har sina begränsningar men inbyggd är ändå väldigt mycket smidigare än extern.