• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Opel går samman med Peugeot...

Opel går samman med Peugeot och Citroën

I helgen har det cirkulerat nya rykten om att General Motors och PSA – Peugeot och Citroën – har större planer än vi förstått hittills. Om inget drastiskt görs riskerar alla de tre biltillverkarna Opel, Peugeot och Citroën att gå under.

Styrelseordförande PSA Thierry Peugeot

PSA:s styrelseordförande Thierry Peugeot, som tillsammans med sin familj är den största aktieägaren, kan tvingas till radikala lösningar för att rädda Peugeot och Citroën. Tillsammans med Opels ägare GM har man planer på att skapa ett helt nytt, gemensamt företag.

Flera av Europas volymtillverkare är nere på knä som ett resultat av eurokrisen och flera år av minskad bilförsäljning. Överkapaciteten har länge varit ett problem inom europeisk bilindustri och som referenspunkt för lönsamhet brukar man säga att en bilfabrik måste ligga på minst 80 procent av sin maximala volym – i år är flera av de stora tillverkarna nere på 50 procent eller lägre ändå.

Eftersom eurokrisen ser ut att bli långvarig finns det inget hopp om en snar förbättring. Vissa branschbedömare säger att det kan ta fem–sex år innan bilförsäljningen är uppe på "normal" nivå igen.

Tillfälliga svackor går att hantera ekonomiskt men ingen biltillverkare klarar av att blöda pengar under en lång följd av år. Drastiska grepp måste till och Fiats koncernchef Sergio Marchionne har flera gångar uttalat att det måste till kollektiva beslut inom EU för att enas kring nödvändiga fabriksnedläggningar.

GM:s vd Dan Akerson och PSA:s styrelseordförande Philippe Varin

"Det här samarbetet skapar fantastiska möjligheter för våra två företag", sa GM:s vd Dan Akerson (till vänster) i februari när den nya alliansen mellan GM och PSA tillkännagavs. PSA:s styrelseordförande Philippe Varin och Dan Akerson verkar dock ha tänkt sig ett betydligt större samgående, om man får tro uppgifterna i franska media.

Ett sätt att spara pengar på är att dela utvecklingskostnaderna mellan flera biltillverkare. Det finns många exempel på det och en ny – och kanske för många oväntad – allians är den mellan General Motors och PSA (Peugeot och Citroën) som inleddes i februari i år. De två bilkoncernerna ska dela teknik och plattformar och även göra gemensamma inköp. Målet är att om fem år spara 14 miljarder kronor årligen, men redan i slutet av detta året ska "GM-PSA" inleda gemensamma inköp. Som en del av alliansen har GM köpt sju procent av aktierna i PSA.

Nya uppgifter från franska media som läckt ut i helgen berättar att GM och PSA diskuterat ett mycket mera omfattande samarbete. Varken GM eller PSA har bemött uppgifterna men enligt de franska tidningarna har man velat slå ihop Peugeot, Citroën och Opel till ett gemensamt företag där GM äger 30 procent. Aktieposten betalar GM genom att skjuta in 70 miljarder kronor (tio miljarder dollar) i bolaget för utveckla nya, gemensamma plattformar.

Franska regeringen skulle förmodligen inte vara helt förtjust över ett gemensamt "GM-PSA" men fransmännen skulle äga en kontrollpost på 70 procent och de nya pengarna från USA är kanske den sista chansen att vända den negativa utvecklingen. Alternativet att inte göra någonting skulle innebära att Peugeot och Citroën sannolikt närmar sig en konkurs.

Opel Zafira flyttar till Frankrike?

Ett av de första projekt som alliansen GM/PSA ska börja med, enligt tyska tidningsrapporter, är plattformen för nästa generation Opel Zafira – som ska delas med motsvarande modeller hos Peugeot och Citroën. Det blev ett ramaskri i maj när tyska media rapporterade att Zafira ska flyttas till Frankrike.

GM Europes förlust (Opel och Vauxhall) för 2012 beräknas bli cirka tolv miljarder kronor och enligt obekräftade uppgifter från Frankrike förlorar PSA upp emot två miljarder kronor i månaden.

Om GM och PSA enas kring ett större samarbete innebär det förmodligen att flera fabriker läggs ner hos Opel, Peugeot och Citroën. Opels utvecklingscenter i Rüsselsheim lär bli kvar, eftersom de utvecklar modeller globalt till GM, men uppsägningar blir svårt att undvika när de tyska och franska ingenjörerna ska utveckla gemensamma modeller och vissa funktioner rimligen överlappar varandra.

Marknadsmässigt kan "Opel-PSA" bli en stark och på sätt och vis nyttig motvikt till mäktiga VW Group. Räknar man ihop nuvarande marknadsandelarna i Europa skulle Opel-PSA hamna på nästan 19 procent mot 25 procent för VW Group. Hoppet ner till trean Renault (8,5 procent) och fyran Ford (7,5 procent) är större men VW Group skulle inte vara så överlägset störst längre om Opel/Peugeot/Citroën kunde sammanföras.

Ett besvärande faktum i ekvationen är att gemensamma plattformar och modeller tar åtminstone tre–fyra år att utveckla och innan de gamla modellerna är färdiga att ersättas kan det dröja upp till fem–sex år. Orkar verkligen GM och PSA vänta så länge med tanke på den snabba takt som förlusterna läggs på hög?

Vad tror ni läsare – kan fransmän och tyskar enas för att utveckla och bygga bilar tillsammans?

Bra idé från GM och PSA. Enda sättet att överleva för Opel, Citroën och Peugeot är att gå ihop. Gör det!
162
430

Skriv kommentar

Det finns 30 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Pär G Postat: 2012-10-15 07:52

    något måste uppenbarligen göras. Dom är i samma segment och volymerna måste upp.

    Detta lättar nog bara tillfälligt men utvecklingskostnaden per såld bil kan bli lägre, flera fabriker i frankrike och tyskland måste ersättas med billigare länder.

  • #2 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Nattsvart Postat: 2012-10-15 08:22

    3 st svaga varumärken går samman
    och vad ska det bli av det?

    Jag tror helt enkelt man ska skrota varumärkena Peugeot, Citroen och Opel för gott och starta ETT nytt varumärke som företräder alla tre.

    Ett varumärke som andas nytänkande och optimism. Dessa gamla märkens rykte om dålig kvalitet, rost och rappel verkar vara omöjliga att få ordning på.

  • #3 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Peter Postat: 2012-10-15 08:57

    OPC kanske vore lämpligt..... :)

  • #4 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Rejo Postat: 2012-10-15 08:58

    Jag är väldigt skeptisk till att tyskar och fransmän skulle kunna samarbeta i ett sådant här läge, där allting handlar om att slå ihop och skära ner. Det är ju en sak att investera pengar och satsa offensivt på produktutveckling - det är positiva saker som man säkert kan enas om. Men hur skall man kunna stänga bilfabriker och göra folk arbetslösa utan att en massa protektionistiska och nationalistiska argument kommer upp?

    Dessutom slåss de om samma kunder och på samma europeiska marknad. Opel, Peugeot och Citroen är verksamma inom samma segment och tar bara kunder ifrån varandra. De kompletterar ju inte varandra produktmässigt. För PSA's del känns det som att det vore bättre att liera sig med någon japansk eller kinesisk tillverkare så att man kan få del av tillväxten på de asiatiska marknaderna istället.

  • #5 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    knappast klarsynt Postat: 2012-10-15 09:12

    Man måste tyvärr lägga ner all tillverkning i europa och lägga det i Indien, Sydafrika etc till slavlöner. Detta gäller tyvärr alla industrier. Sedan slipper vi ju gå till jobbet och kan göra annat mer kul! Bidrag finns ju så det är ju inga problem! :-)

  • #6 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    LMG Postat: 2012-10-15 09:20

    Sett ur GMs perspektiv så är detta förmodligen en bra, om än dyr lösning. GM måste dumpa Opel så fort som möjligt, annars kommer US Government gå back på sin investering - det är inte politiskt möjligt.

    GM kan inte av kostands-, politiska eller arbetsrättsliga skäl lägga ner Opel / Vauxhall i Europa.

    Att ge 10 BUSD till PSA för att lyfta Opel från balansräkningen är troligtvis det enklaste billigaste alternativet.

    PSA blir så att säga en målvakt a la Victor Muller fast på en gigantiskt mycket större arena.

    Sen hyser jag liksom övriga kommentarer en viss skeptisism till PSA/Opels eventuella framtid, givet att de konkurrar i samma segment. Men vem vet - kanske de finner en lucka på marknaden någonstans? Nordafrika sägs ju bli nästa världens nästa tillväxtmarknad. Franska bilar borde väl funka där?

  • #7 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    elpapo Postat: 2012-10-15 09:29

    GM:s whiplashskydd (Tack Saab för det), Citroens komfort och Peugoets... ehh.. design kanske!? Det hoppas jag på! För att Citroen 2012 inte kan göra en C5:a med godkänt whiplashskydd är enda anledningen till att jag inte äger en!!

  • #8 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Lars Postat: 2012-10-15 09:31

    Bilindustrins uteliggare som försöker värma varandra i den svåra kölden, men VEM tror på dessa förlustprodukter?

  • #9 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Hans H Postat: 2012-10-15 09:46

    Suck !
    Jag tror som LMG att GM har bråttom att göra sig av med Opel, även om jag inte förstår mekanismerna bakom det beslutet.
    Och Peugeot/Citroên har pengabekymmer och passar på att gå samman med (vad de tror är) en pengastark partner.
    Under tiden tror väl GM att Chevrolet ska ta marknadsandelar av alla tre märkena.
    Jag tror tyvärr inte att detta kommer att lyckas. Inte med GM inblandat.

  • #10 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Nattsvart Postat: 2012-10-15 09:53

    Om man nu startar ett nytt "livskraftigt"
    varumärke ur dessa 3 lik.
    Varför inte profilera sig inom service och bekvämlighet.

    Ingen annan biltillverkare bryr sig om kunderna efter man signerat köpeavtalet så är det, och så har det varit under många år. Här finns ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar.

    Lexus var på god väg när man startade men tappade tråden.
    Jag vill ha ett bilmärke, där det ingår serviceavtal, hämtning lämning av bilen inför service. Kvar lämnar man en lånebil på uppfarten.

    Sedan fixar man däcksbyten osv.
    Man får tillbaka bilen nytvättad efter service osv...
    Självklart ställer man upp på kunden i alla lägen och tar inga diskussioner om man är oens med tex. om rostskador på en 400.000 kr bil.
    Man löser uppgiften och kompenserar kunden bara, utan snack och provokationer.
    Skulle inte det vara något?

    En sådan bil skulle jag gärna vilja ha, och jag är beredd att betala en smula extra för att få det.

  • #11 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Lasse L Postat: 2012-10-15 11:14

    Det stora problemet är att allt fler blir fattiga i Europa och väljer en billigare bil tillverkad i ett låglöneland, detta får många bilmärken i mellanprisklassen lida för. Ju mer arbete som läggs utanför Europa medför att arbetlösheten växer som gör att vi köper billigare bilar. märker ni spiralen som blir självuppfyllande så länge vi inte förstår bättre, ändå har inte de Kinesiska/Indiska lågprisbilarna hunnit hit. Det kan bli mycket värre än vi tror.
    Samma tendens finns inom de flesta område och kommer att pågå tills vi förstår bättre, när alla vill köpa billigt finns ingen produktion kvar i Europa.

  • #12 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Teo Postat: 2012-10-15 12:08

    Om euron och dollarn fortsätter att sjunka mot rubeln, kinapengen, m.fl, så har vi snart nya låglöneområden - EU och USA.

    Så håll ut! :)

  • #13 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Pär G Postat: 2012-10-15 12:27

    Kanske man tänker bli av med fiat och seat? Det skulle iaf lätta något. Sedan måste opel och PSA få tillgång till utvecklingsmarknader, annars blir volymen och därmed utvecklingskostnaderna omöjliga att leva med.

  • #14 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    P-G Postat: 2012-10-15 12:33

    Nattsvart:

    Det du säger skulle vara något med all den servicen men då kommer du säkert få betala mycket mera för allt. Som det är idag så är det ingen tillverkare/återförsäljare som har några marginaler längre, så då kommer säkerligen bilen och alla tjänster bli mycket dyrare om detta ska fungera i verklighet.

    Men det finns för mycket bilar och tillverkare, så att "rensa" lite hos tillverkarna vore säkert bra och att biltillverkarna sedan kunde dra ner produktionen lite så att det blev mer efterfrågan utan att bara "spotta" ut bilar som sen måste praktiskt bara ges bort!
    Kanske världen skulle må bättre av!

  • #15 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    lelle Postat: 2012-10-15 13:08

    Att beblanda sig med GM.s hamburgerbabianer var nog dödskyssen för PSA. Ingen som lierat sig med GM har kommit helskinnad ur det. Någonsin....

  • #16 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Kalle2 Postat: 2012-10-15 13:21

    Tanken på ett samgående mellan Opel och PSA är helt riktig, det sänker kostnader samtidigt som den totala produktionen måste anpassas till efterfrågan, men den stora frågan är om man kan hantera sammanslagning av ett franskt och tyskt företag, det kräver en järnhand och minutiös planering

  • #17 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Schuckert Postat: 2012-10-15 14:02

    Lelle: Jodå! Fiat slapp GM och fick dessutom 2 miljarder USD för besväret.

  • #18 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Patric Postat: 2012-10-15 14:37

    Tack USA och GM för att ni är så sjukt grymma på samtliga affärer ni utför. Hej då till ytterliggare några bilmärken.

  • #19 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Göran Postat: 2012-10-15 15:57

    För utvecklingen och kvaliténs skulle vore det bäst om EU raderade ut VAG .. VAG är så stort nu och har reklam flyt ... när den vanliga människan inser hur skit bilarna är drabbar det hela europa.

  • #20 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    mr Postat: 2012-10-15 16:31

    svar till "nattsvart"
    lite OT
    det finns något som heter bilpool som fungerar ungefär som det du beskriver. man är med i en förening som har en mängd bilar och det enda man gör är att köra.
    Kolla upp om det finns på din ort! Det finns ofta i de större städerna, en stor aktör är Sunfleet.

  • #21 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    David Postat: 2012-10-15 20:06

    Enda rätta är att låta bilmärkena sköta sig själva. GM har redan tagit livet av en massa märken och har inget att lära ut förutom att gå i konkurs. PSA borde stället titta på varför man inte säljer som man ska och det har med att man inte har rätt produkter. Opel? De har ju alltid tagit hänsyn till alla andra GM märken och så kan man inte bedriva en verksamhet.

  • #22 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    lelle Postat: 2012-10-15 21:22

    Schuckert; det har du helt rätt i!
    En bedrift av Fiat som så ofta varit på fallrepet själva.
    Att Opel skulle försvinna före Seat och Volvo beror i så fall bara på undermåligt ägarskap. Vad Seat tillför förutom ganska snygga bilar bitvis har jag aldrig insett. Volvo undrar jag hur länge de är med i matchen, när Kina bromsar in takten blir det kärvt även med pekingpengarna. Volvos utslätning till en generisk premium.-wannabe är inte rätt väg för ett varumärke för framtiden. Det fick Saab brutalt erfara.

  • #23 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Viggo Postat: 2012-10-16 03:08

    Jag skulle inte lida alltför mycket om Volkswagen kunde läggas ned!

  • #24 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Göran Postat: 2012-10-16 09:33

    ... men det lyckas ju för VW ... några bilar med en massa olika grillar ... o folk köper det? ... ???

  • #25 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Raphael Postat: 2012-10-16 10:51

    Serviceavtal finns redan som tilläggstjänst till Peugeot och Citroën, man betalar en mindre summa i månaden och i denna ingår en massa tjänster så det finns redan.

    En allians av detta slag innebär att PSA blir den starka partnern med 70 procent ägande, det är alltså fransmännen som skulle styra det hela och inte GM. GM ägde Saab och de styrde det, och se hur det gick.

    PSA är troligen inte ett dugg intresserad av Opel, så Opel blir ett nischmärke för de som måste ha en tysk flair, medan Peugeot och Citroën blir de stora volymmärkena.

    Peugeot och Citroën har hög marknadsandel i Europa, nya Peugeot 208 ligger i topp i sitt marknadssegment.

    Problemet är att marknaden som helhet krymper och det beror på att kunderna inte har pengar. Oavsett hur bra bilar man än gör så har inte kunderna pengar. Premiummärkena går bra för lyxlirarna har pengar, men vanliga människor köper inte längre bilar. Därför säljer Ford, PSA, Opel, Renault, Fiat, Seat med mera allt sämre i Europa. Dacia och Skoda säljer okej, därför att de är budgetbilar. Det är de som tillverkar bilarna mellan budget och premium som har förlorat sin marknad, inte för att bilarna är dåliga utan för att kunderna saknar pengar.

    PSA-gruppen gör de bästa bilarna, med hög kvalitet, hög komfort och angenäm design. Rost- och kvalitetsproblem är borta sedan länge, men visst finns det de som fortfarande har fördomar. Volkswagen har mer kvalitetsproblem än PSA-gruppen, se bara på DSG-lådorna som inte fungerar. Toyota har kvalitetsproblem med ständiga återkallningar på grund av fel i produktionen. Men de har en kvalitets-myt som inte ruckas hur usla bilarna än är.

    Människor tror en massa om bilar, men väldigt lite av det som tros är sant. Det är fördomar, vandringssägner och myter.

    Fakta är något som få bilköpare bryr sig om.

  • #26 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Hans H Postat: 2012-10-16 11:03

    Varför skulle VW läggas ner? Det är ju dem det går bra för..?
    Opels eventuella förluster är GM-relaterade. Hur många dollar per bil går till att serva pensionerade bilarbetare i USA?
    Varför PSA går dåligt vet jag inte, men de har varit märklig dåliga på att ta vara på den eventuella "Goodwill" som alla rallysegra borde ha givit. Och LeMans-satsningen, likaså.
    Å andra sidan har de varit bra på att ta fram små billiga plåtkabbar.
    Har PSA varit dåliga på att ta sig ut i världen, kanske? VW är ju jättestora i Asien...

  • #27 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Simon Postat: 2012-10-16 12:20

    Raphael: Väldigt bra inlägg! Håller med dig till 100 %. Det spelar ingen roll hur bra bilar PSA bygger, om någon bil har ett litet fel så är det för att den är fransk, fast hur mycket en Toyota går sönder så sopas det bara under mattan. Men fakta är att PSA-gruppen har IDAG väldigt hög kvalitet på bilarna. Men vad kan de göra? Annat än ta det alternativ som finns och gå med den hemska jätten GM och hoppas på att de inte slaktas tills t.ex. DS- och SM-serien lyfter. (Som du sa, premium och budget)

  • #28 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Ivar Möller Postat: 2012-10-18 00:12

    Lägg ner alla 3 varumärkena Opel Pegeout och Citroen samt hela GM. Otroligt fula och obekväma bilar som inte borde få finnas. Jobben som försvinner spelar ingen roll för det är samma sak om staten i Tyskland Frankrike och USA betalar ut A-kassa eller stödjer en s.k. markanad med skattebetalarnas pengar.

  • #29 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    AK Postat: 2012-10-18 23:48

    Kul med alla kommentarer om att VW/VAG skall läggas ner. Antingen är det människor som är avundsjuka eller har en bil för att ta sig från A till B. Så mycket gnäll och okunskap om kvalité. VW gruppen säljer bra eftersom fler kunder vill ha deras produkter istället för en Opel eller annat skräp.

  • #30 Re: Opel går samman med Peugeot och Citroën
    Hans H Postat: 2012-10-19 10:33

    AK:
    Ja, det är intressant med alla kommentarer om att VW/VAG skall läggas ner. Den här artikeln handlar ju inte om VAG.
    Men din kommentar om att Opel är skräp är precis lika dum.

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten