Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Volvo Personvagnar stannar produktionen i Torslanda under vecka 44. Stoppet behövs för att anpassa bilbyggandet till den allt sämre försäljningen, framför allt i Europa. Några uppsägningar av den fasta personalen är inte aktuell.
Volvo sänker produktionsvolymen ytterligare i Torslanda. Om V40 - som byggs i Gent - ökar som man hoppas kan en del av S60 flyttas till Torslanda. Bandet är modifierat för att kunna bygga både S60 och V60 parallellt.
Mellan 29 oktober till 2 november, vecka 44, står produktionen still i Torslanda. Volvo Personvagnar har beslutat sig för ett produktionsuppehåll och de anställda kan vara lediga med full lön genom en kombination av uttag ur tidigare sparad arbetstid och permission.
"Europa är Volvo Personvagnars största marknad och den fortsatta lågkonjunkturen påverkar naturligtvis efterfrågan på våra bilar. Därför är det är viktigt för oss att fortsätta utnyttja den inbyggda flexibilitet vi har i produktionen," säger Jan Gurander, tillförordnad vd på Volvo Personvagnar.
Tidigare i höst bestämde sig Volvo Personvagnar för en taktsänkning från 57 till 50 bilar i timman i Torslandafabriken. Denna sänkningen började 1 oktober. Det innebar att cirka 300 inhyrda personer från bemanningsföretag blev överflödiga. Några förändringar av den fasta personalstyrkan i Torslandafabriken är inte planerad på grund av produktionsstoppet i vecka 44. Volvos bokslut för första halvåret visade på en minskad vinst och vd Stefan Jacoby förutspådde att resten av året också skulle bli tufft.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion
-
Över hälften litar på autonoma bilar
-
Uppdaterad BMW M5 blir ännu snabbare
-
Därför gör elbilar succé i Norge
-
Saabchefer misstänkta för brottslighet
-
Svensk succé i N24!
-
Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar








#1 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Hans H Postat: 2012-10-15 10:24
Om man inte har start/stopp-teknik i motorn, kan man ha det på linan.
(Återanvänd lustighet från Saabs problem förra året)
Allvarligt talat - bilindustrin är i kris. Jag hoppas och tror att Volvo klarar sig.
#2 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Nattsvart Postat: 2012-10-15 11:40
Det kommer förmodligen bli det
längsta produktionsstoppet vi någonsin hört talas om.
Det ser inte bra ut detta...
#3 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Rejo Postat: 2012-10-15 11:55
Det är naturligtvis helt rätt av Volvo att stoppa produktionen. Man kan inte bara fylla på lagret av osålda bilar.
Vi får verkligen hoppas att ägaren Geely står på stabil grund så att man inte får cashflow-problem. Då kan det snabbt gå illa, som för Saab...
Jag tror dock att Volvo är i en betydligt bättre position än många andra europeiska bilmärken, men visst blir det tufft. Fördelen med Volvo är ju att man säljer sina bilar på många olika marknader världen över, så man är inte så extremt beroende av Europa.
#4 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
rulle Postat: 2012-10-15 12:24
Volvos största marknad är utan tvekan Europa. Det är omöjligt för dem att leva på USA m.fl. utomeuropeiska marknader. Trist för Volvo att regeringen gav fulfingret till Saab. Skulle Volvo hamna i en liknande sits kan knappast regeringen göra annorlunda. Volvos hopp är isåfall att Sverige har bytt regering när krisen slår som värst.
#5 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Lasse Postat: 2012-10-15 14:07
De borde sänka priset istället då hade man behövt öka takten på bandet. Går inte tillverka standard bilar och ta betala som för en lyxbil
#6 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Bilköpare Postat: 2012-10-15 14:34
Re:Lasse
Volvo är igen lyxbil det är en kvalitetsbil.
Kvalitetsbilar ÄR DYRA.
Att sänka priser löser inga problem, se
Citroen, Peugeot, Seat, Opel mfl.
#7 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Harry Postat: 2012-10-15 16:20
Toyota ökar takten...
#8 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Lars Postat: 2012-10-15 17:24
Liksom BMW! Men Volvo ska ha beröm för sin säkerhet! Synd att de fortfarande endast håller Ford-kvalité
#9 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Bilprofessorn. Postat: 2012-10-15 17:27
Volvo skall sluta att jämföra sig med tyska premiumbilar där dem är chanslösa på alla sätt och inse att dem lirar i mellanmjölksdivisionen med ex Kia,Skoda, Opel och liknande. Detta innebär i min värld att man sänker priserna och börjar profilera sig mot såna kunder. Enda och sista sättet att överleva.........
#10 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Germania Postat: 2012-10-15 18:19
Volvo är inte mer kvalitetsbil än det som generellt kommer från Asien. Varumärket fungerar fortfarande i Norden (främst Sverige) men är för svagt globalt i förhållande till prisbilden. Sedan är det mycket möjligt att Volvo behöver ha den prisbild de har för att överleva, m a o ett dilemma som kommer att, på sikt, få dem att falla.
Det är väldigt få som vill köpa en Volvo på andra marknader och det är väldigt dyrt att övertyga fler. Kia m fl pumpar ut reklam, något som Volvo aldrig kommer att orka.
#11 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Emil Postat: 2012-10-15 20:39
Volvo håller ju högre kvalité än de tyska bilarna enligt statestiken.
Volvos bilar är säkrare än de tyska se det nya Amerikanska krock testerna.
Så inom vissa områden är ju Volvo världs ledande.
Att gemföra Volvo med Kia, Skoda, Volkswagen, Toyota mm är bara trams.
#12 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Germania Postat: 2012-10-15 22:35
<Emil>
Vilken statisktik? Är det ägarna själva som säger det eller är det oberoende källor som säger det. Kolla hur långt upp (eller snarare långt ner) Volvo hamnar i utvärderingar gjorda av ADAC.
Nix, du har fel. De riktiga motståndarna för Volvo är asiaterna samt VW, där VW är den enda icke asiaten i segmentet som har god chans att överleva med marginal.
Volvo kommer aldrig att ta marknadsandelar av BMW och Mercedes, finns inte på kartan bara dum svensk övertro.
Volvo är i jämförelse med merparten av bilfabrikaten ett svagt varumärke som försöker sälja en Kia till Audi-pengar.
När man besöker Volvo Cars så blir man givetvis imponerad av svensk industri samtidigt om man besöker Mercedes i Sindelfingen så förstår man att de har så mycket kunskap och resurser att Volvo helt plötsligt ser ut som ett källarföretag.
Tyvärr är det nog så att Volvo kan vara borta om ungefär 5-6 år. Vi har redan börjat titta efter nya kunder som kan fylla ut tomrummet, vilket är mycket synd men vi kan inte blunda för verkligheten.
#13 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Kotten Postat: 2012-10-16 07:11
Har precis valt mellan en Volvo och en Audi, efter en tids resonerande valde ja Audi. av den enkla anledningen snyggar bättre kvalite samt att Audi vad bättre utrustad från start.
Volvo känns onödigt dyrt.
#14 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Gurra Postat: 2012-10-16 07:19
Tror du har rätt Germania. Volvos så kallade konkurrenter som Audi tex gör rekordmånad och ökar sin försäljning. Volvo tappar mer än marknaden, alltså inte bara konjektur problem relaterat.
Hoppas de överlever för jobben.
#15 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Bilköpare Postat: 2012-10-16 08:15
Verkar vara många som har övertro på tyskarna. Visst kommer Volvo troligen kurds och försvinna som Saab inom ett par år, men tyskarna är inte immuna mot krisen.
Vi kommer att se flera nedläggningar av märken inom VAG koncernen, störst problem av premiumbilarna kommer Mercedes få. Troligen kommer MB få dra tillbaka många modeller från marknaden då inte MB håller måttet och blir utkonkurrerade av BMW och till viss mån Audi om det få premiumkunder som finns kvar. Opel, Seat, Skoda och någon asiat Isuzu, mitsubishi? kommer förmodligen försvinna på sikt.
Detsamma för Citroën, Pegueot och Nissan lär få halvera produktionen.
Och detta är bara början.
Denna kris kommer få 1929 att framsteg som en mild bris mod den ekonomiska utslagning och kyla som väntar bilindustrin i Europa.
#16 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Sant? Postat: 2012-10-16 08:27
Att man bara kan jämnföra BMW,MB,Audi osv med Volvo?! Jag anser att Volvo är riktigt duktiga på att bygga bilar, på tanke av storleken på företaget och resurser. Dem "andra" bilmärkena är lätt dubbelt så stora som företag men är deras bilar dubbelt så bra?? Tror inte det.. Volvo jobbar med vad dem har och änsålänge får det duga! Och dem är i många fall bättre med vissa saker än andra bilmärken!
Sverige behöver Volvo! (Volvo-företaget samt alla deras underlev måste vara Sveriges största arbetsgivare!)
#17 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Germania Postat: 2012-10-16 09:53
Håller absolut med om att Sverige behöver Volvo. Jag håller också med om att konkurrenterna inte är dubbelt så bra som Volvo.
MEN i jämförelse med BMW och MB samt några till är Volvo inte tillräckligt bra, dessutom är Volvo ett svagt varumärke globalt. Samtidigt är inte Volvo mycket bättre än t ex Kia och Kia har råd att bygga sitt varumärke mot samma målgrupper som Volvo har men med bilar som är betydligt billigare och en formgivning som tilltalar många.
MB kom att vara en framtida spelare som kommer att växa. Ett av världens starkaste varumärken i bilvärlden bygger nu en bil som även världens Svensson har råd med och kommer att köpa. Dessutom är MB världens största buss och lastbilstillverkare med enorma resurser. Stjärnan kommer att fortsätta att glänsa på mången marknad.
Starkt varumärke med stora volymer och resurser ger möjlighet att navigera rätt inför den kommande framtiden. Volvo saknar alla dessa delar, det enda man har är en hyfsad produkt som är förhålladevis dyr och som väldigt få känner till.
Marknadsföringen är ett av de tyngsta posterna ett bilföretagen har, titta bara på Audi. Mycket bra bilar men inte ledande på någonting i jämförelse med BMW och MB men de pumpar ut sitt budskap, allt från mindre nogräknade sportevenemang till de stora arenorna på global basis precis som KIA, Heineken, Red Bul m fl. gör. De har verkligen lyckats bygga sitt varumärke utan att egentligen vara unika. Fatastiskt bra gjort egentligen samtidigt är notan enorm om tänker på att resan har tagit över 30 år att nå fram till hur man uppfattar Audi idag.
Kan Volvo göra samma resa?
ALDRIG! De har ju inte VW eller motsvarade bolag i ryggen.
#18 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
JG Postat: 2012-10-16 10:25
Den som på allvar menar att Volvo spelar i samma liga som KIA osv har aldrig kört 50mil nonstop i båda två och sedan sagt att de är likvärdiga!
#19 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
.... Postat: 2012-10-16 12:03
Att jämföra Volvo med KIA är ett bevis på hur ostolta vi svenskar är över vår egen bilindustri.
Fyfan asså!
#20 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Sant? Postat: 2012-10-16 12:57
Återigen jämnför man Mike Tyson(tungviktsboxaren) mot flugviktsboxar.
Men på tal att bygga bilar med kvalitet så tvivlar jag på att BMW,MB,Audi är bättre än Volvo då i Sverige har BMW,MB,Audi en HÖGRE reklamations kostnader än vad Volvo har.. Så hållbarheten är inte bättre än Volvo.
Volvos nya V40 slår ju alla bilar i den "bilklassen" (läs dem flesta tester som gjorts) Vilket innebär att Volvos framtid kommer att baseras på V40-tänkte..Så i mitt eget tycke känner jag att Volvo är påväg framåt!
#21 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Svenne B Postat: 2012-10-16 16:47
Tja det blir ju inte bättre av att man har lagt ned den fin fina V50:n, och istället försöker kränga den fult tillplattade sneögda V60:n med löjligt hög midja och små fönster baktill. Hur tänkte man där eller inte alls?
#22 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
pf Postat: 2012-10-16 17:26
Märkligt.
På Facebook (var annars...) vill Volvo gärna sola sig och få många "gilla" osv.
Jag kunde inte avhålla mig från att kommentera där och ifrågasätta vissa saker, om försäljningssiffror i verkligheten, om skenregistrering på åf, för några månader sedan.
All heder åt Volvos representat som verkligen bemödar sig att svara osv.
Men några prblem existerade absolut inte näääädå.
Men då ljög han då...
#23 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Emil Postat: 2012-10-16 17:53
Engelsk statestiken visar att det tyska bilarna oftare blir stående längst vägkanten. Volvos kvalité är högre hur jobbigt det än kan låta för Volvo hatarna.
Mina senaste 3 Volvo bilar har inte haft ett fel och jag har ägt dom ca 3år och kört ca 8000 mil med varje.
#24 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Emil Postat: 2012-10-16 17:53
Engelsk statestiken visar att det tyska bilarna oftare blir stående längst vägkanten. Volvos kvalité är högre hur jobbigt det än kan låta för Volvo hatarna.
Mina senaste 3 Volvo bilar har inte haft ett fel och jag har ägt dom ca 3år och kört ca 8000 mil med varje.
#25 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
pf Postat: 2012-10-16 18:04
Stämmer säkert i denna undersökningen.
Synd för Volvo då att inte alla tar fasta på denna "statestik" och handlar på som tusan.
Vad kan det bero på?
Btw, måste alla som inte älskar en bil vara en hatare? Kan man inte vara neutral, måste man öht äga t.ex en Volvo för att förstå dess kvalité eller brister tror du?
#26 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Gurra Postat: 2012-10-16 18:20
@PF
Älskar man inte Volvo i Sverige är man förvissa en "Hatare" löjligt och förlegat. Det är som att svära i kyrkan
#27 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Germania Postat: 2012-10-16 18:25
Vissa tror att Volvo är bäst i världen på ett flertal punkter, flertalet tror något annat.
Hypotes: om nu Volvo verkligen är bäst på fler punkter än vad t o m Volvos förespråkare brukar använda som argument så kommer det ändå sluta med att bolaget försvinner.
De kommer aldrig att orka (ekonomiskt) att betala priset för marknadsföringen. Varför en Volvo säger någon i Sydamerika när man köpa en Kia som har ett sportigt utseende för betydligt mindre pengar och bättre garantier. I Frankrike köper familjen en A-Klass istället för en V40, det är ju trots allt en Mercedes och den kostar t o m mindre än Volvo. MB är världens bästa bil enligt fransmännen.
Hur ska Volvo kunna ändra den bilden hos köpare utan att lägga alla sina utvecklingpengar plus mycket mer än vad de äger i marknadsföringsbudgeten?
Dessutom måste de bygga betydligt bättre bilar, jag som de flesta tycker inte att Volvo håller måttet i förhållande till pris.
#28 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Nattsvart Postat: 2012-10-16 20:45
Är det någon bil som håller måttet i förhållande till pris?
Sämst på det är väl Mercedes som alltid varit omotiverat högt prissatta med tanke på den mediokra kvalitet bilarna håller när man skärskådar dem. Bitvis plastiga inredningar, dålig kvalitet på rostskydd och lack, inte direkt först med den senaste tekniken (men man påstår ofta det).
Mycket elektroniktrassel mm.
Ändå anser man att bilarna ska kosta avsevärt mer än motsvarande Audi eller BMW? Det är väl först nu med den enkla À-klassen som man insett att man inte kan råna den moderna medvetne kunden numera.
Men ärligt talat så får man heller inte mycket till bil i nya À-klass.
En Golf känns bättre ihopskruvad.
#29 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Germania Postat: 2012-10-17 00:19
Man kan tycka vad man vill men de kommer att sälja A-klass som smör i solen, det kommer även VW att få känna av.
Första delen i facit ser vi redan inom ett halvår. Det är bara att kika på nybilsregistreringarna i t ex Tyskland.
#30 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Hans H Postat: 2012-10-18 09:31
Jag håller fullständigt med Nattsvart här ovan.
Det brukar jag inte göra. MEn dagens bilar är alldeles för dyra, trots att de - rent historiskt - är rekordbilliga.
Dagens europeiska bilar, särskilt "premium"-bilarna, innehåller så oerhört mycket extraprylar och tjafs bara för att lura oss till köp.
Allt detta extrajox i bilarna som ska fresta gör ju bara att vi kommer längre och längre från bilKÖRning. Folk sitter och leker med GPS, telefoner, Radio, TV och gud-vet-vad i stället för att KÖRA bilen och vara UPPMÄRKSAM på omgivningen.
#31 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Aleksander Postat: 2012-10-18 12:44
Volvo er Premium så slutt med det som er usant.
Jeg blir skremt av det jeg leser her og det viser seg at mange av dere ikke har noen peiling på hva dere skriver
At Volvo ikke har høyt kvalitet og holbarhet og sikkerhet og det har Volvo bare les alle tester av sikkerhet Volvo er verdensledende på sikkerhet og viser veien og holbarhet.
Les Euro Ncap tester der fikk Volvo Høyeste pott som ikke noen andre merker fikk.
Og les amrikanske sikkerhets tester.
Og med engang det er negativt om Volvo PV MÅ vi lese disse idommeste kommentarer etter den andre.
Ta og se på GM dem er mot konkurs igjen samme med Opel, Citroen og Peugot.
Så slutte med at Volvo kommer til og flyte alt til Kina det kommer ikke til og skje.
Kolla fakta før dere komenterer.
Kina har store problemmer selv og hvis noen her ikke tror meg så følg med hva som skjer i Kina.
#32 Re: Volvo sänker takten ytterligare – inga uppsägningar aktuella
Ivar Möller Postat: 2012-10-20 13:05
Nu får ni som kör Volvo och tror det är världens bästa bil ta och ge er. En gammal SAAB kommer alltid att vara bättre även om man jämför med en ny Volvo. Om jag var anställd på volvo skulle jag be alla SAAB anställda om en ursäkt för de kränkande uttalandena om SAAB. Om inte så hoppas jag Volvo får dö långsamt med svarta rubriker i Aftonbladet hur mycket bilarna rostar och läcker olja.