• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Officiell: Corvettes nya V8!

Officiell: Corvettes nya V8!

Vi har skrivit både V6 och turbo men nu är det officiellt vad som hamnar i sjunde generationens Corvette. Det är en glad överraskning för alla som älskar jänkejärn!

Small-block LT1 Corvette 6.2

Motorn heter LT1 och är på 6,2 liter, en härlig amerikansk V8.a med stötstänger som vi knappt kan vänta på att provköra i Corvette. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det har snackats en del om nya Corvette och i förra veckan skrev vi att sjunde generationen skulle få V6 och turbo. Detta stämmer, men hjärtat i "the great american sports car" blir en smallblock 6,2-liters V8 avslöjade GM i dag. Denna femte generationens smallblock ska få direktinsprutning och cylinderavstängning men har fortfarande stötstänger och två ventiler per cylinder. GM säger att motorn ska byggas i Tonawanda-fabriken i Buffalo, staten New York. 

Tadge Juechter är Corvettes chefsingenjör och berättade inför en samlad skara journalister att motorn är "bestens hjärta" och att "vi är övertygade 0–96 km/h kommer klaras på under fyra sekunder på instegsmodellen". Det låter sannerligen lovande och spekulationerna om V6:ans intåg kanske klingar av en aning nu.

GM:s ingenjörer har arbetat hårt för att göra motorn så kompakt och lätt som möjligt. Tadge Juechter berättade att man kommer att kunna klämma ut minst 450 hästar ur V8:an och maxvarv är satt till 6.600 r/min. Lägg till cirka 610 Nm i vrid och en förbrukning på cirka 9,0 l/100 km. På söndagen den 13 januari, kvällen innan bilsalongen öppnar, kommer GM att presentera den nya Corvetten i Detroit. Mer information om Corvette smallblock-V8:an på 6,2 liter kan du få i GM:s pressrelease, klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet.

Filmen längst ner är en "teaser" av nya Corvette som släpptes i dagarna. Det finns en video som beskriver cylinderavstängningen och även hur motorn är byggd. Du kan också se hur GM testar sin LT1-motor i en bromsbänk som ska simulera acceleration, inbromsning och kurvtagning – den stackars oljan har det inte lätt i oljetråget!

Mer V8 åt folket!
382
32

Skriv kommentar

Det finns 27 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    ZR1 Postat: 2012-10-24 20:21

    Goddamnitallthehell...... Det är så jag blir tårögd.... Ro hit lite näsdukar. mitt "barn" är pånyttfödd! heheheh :) satan i gatan, tänk er vad de gör med nya ZR1,an.... fyfasiken alltså....

  • #2 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Roland Postat: 2012-10-24 20:51

    De kan verkligen det här med 0-96. Läste provkörningen av lotus evora gte, 0-100 på 4.8, varför så långsamt (Sic) med lättare bil och ungefär samma hästkraftsantal?

  • #3 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Edis Postat: 2012-10-24 21:13

    @Roland

    0-100 tider för effektstarkare bakhjulsdrivna bilar innehåller varierande grad önsketänkande. Det är nästan alltid fästet som avgör här, inte effekt och vikt, och i många fall så är den prestanda som uppges väldigt optimistisk jämfört med det fäste vanliga vägar och originaldäcken erbjuder.

  • #4 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    John Postat: 2012-10-24 21:15

    Perfekt!

  • #5 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    John Postat: 2012-10-24 21:18

    @Roland
    För att en Corvette har massiva bakdäck jämfört med Lotus Evora. Självklart kan inte Lotus som bygger kit cars med toyota motorer mäta sig med en mäktig corvette.

  • #6 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    dan höijer Postat: 2012-10-24 21:20

    Ska bli spännande att se hela bilen! Vad är det som avgör om det är small alt bigblock?

  • #7 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    John Postat: 2012-10-24 21:41

    @Dan
    Small block är under 427ci(7.0 liter)
    Corvette Z06 har Big Block medan detta är en small block.

  • #8 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Heru Postat: 2012-10-24 21:53

    Vad betyder 9 l/mil i verkligheten - vad drar dagens Corvette med en normaltung gasfot? Ni som kör Corvette?

  • #9 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    zhabul Postat: 2012-10-24 21:53

    typisk USA produkt med fel placerat kamaxel.

  • #10 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    JensTrulsson(ams) Postat: 2012-10-24 22:20

    Gällande small block vs. big block finns det en intressant diskussion här: http://www.automotiveforums.com/t124828-definition_of_big_block_vs_small_block.html
    Det verkar som om att det t o m är svårt för insatta jänkare att komma fram till ett bra svar.

  • #11 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Maxipower Postat: 2012-10-24 22:35

    2013 kan man inte komma med en transmissions-glappande låda och drivlina och som dessutom låter och känns som om en kulpåse.
    Kan vi få vi se en modern dubbelkoppling och paddlar...?

  • #12 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    eric Postat: 2012-10-24 22:39

    Stötstänger och två ventiler per cylinder...?
    Är det inte dags att flytta in i 2000-talet snart?

  • #13 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Tyskar Postat: 2012-10-24 22:49

    Hur kan tyskar lätt klämma ur samma effekt ur ca 4 liters V8or och gissningsvis till lägre förbrukning?

  • #14 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    filip Postat: 2012-10-24 22:55

    Eric, håller med dig. Samma sak med nya Vipern. Nåväl, de har i alla fall bränsleinsprutning ;)

  • #15 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Daniel Postat: 2012-10-25 00:25

    Ja precis. Audi RS4/5 har en sugmotor på 4,2liter V8 och 450hk.
    Visserligen en dyrare konstruktion. Ferraris sugmotor V8 på 4,5liter i 458:an klämmer de 570hk ur..
    Dåliga jämförelser pga pris??
    Ok. Frugans Skoda-06a har 150hk ur en 2,0liters sugmotor , dvs 75hk/liter. Detta skulle ge Corvetten 465hk...!!

    Men får väl tänka om. Cheva vill tillverka en relativt prisvärd och maffig sportbil. Mycket billigare än dyra Italienare, billigare än Porsche men lite dyrare än de vanliga muskelbilarna som tex Mustang och Challenger. 450hk verkar vara lagom. Ok, men de vill ha mycket vrid utan trist turbo. Vad göra? Jo släng i en 1-2liter större motor än tex Porsche, Ferrari, Mustang mm

  • #16 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    John Postat: 2012-10-25 00:42

    @Maxipower

    Kan du inte bara växa upp och fatta att du är en mes. Vissa ska faktiskt köra bilen å bryr sig inte om den har extra dyr status växellåda som man endast skryter om och helt förstör körkänslan.

    Stick å köp en Golf DSGDCT8vxl och känn dig cool

  • #17 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Markus Postat: 2012-10-25 07:42

    Glöm inte att motorn som ni diskuterar är instegs motorn, ZR-1 har mera hk, dvs. nya Zr-1 motorn säkert närmare 700hk.. (gamla från 2009 647hk).

  • #18 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Nattsvart Postat: 2012-10-25 08:02

    Ordningen återställd!
    Man blev ju lite orolig.

    I värsta fall hade planschen åkt ner i sovrummet... ;-)

  • #19 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Nattsvart Postat: 2012-10-25 08:15

    Det där med att ta ut 800 HK ur 3 liter parat med
    en hokus pokus låda kan säkert Detroit också.
    Men det är inte grejen med Corvette.

    Där är det slitstarka grejor som gynnar ägande/servicekostnaderna som gäller.
    Dessutom är andrahandsvärdet utmärkt på Corvette.
    Det finns liksom inget att vara rädd för i andra hand.

    En BMW, Porsche, Audi RS i andrahand med 12.000 mil på mätaren.. BBBRRRRRRRRr
    vad iskallt. Det kan hända precis vad som helst med dom motorerna och det finns ingen övre gräns på vad det kostar att reparera i fall DET händer.

    Både GM stötstångsåttan och Hokus Pokus Valvetronic/Vanos V8:an gör 0-100 runt 4 sek.
    Dessutom går bägge två att köra på runt 0,9 L/ mil.
    Vad är då grejen med hokus/pokustekniken??

    Jo, PR!!! och massa säkrade inkomster för märkesverkstäderna och uselt andrahandsvärde för kunderna.

    Men man får riktigt fin högklassig rätt parfymerad plast i hokus/pokus bilarna, om man nu går igång på sådant och låter sig vilseledas att kvaliteten genomsyrar hela bygget, vilket sällan är fallet.
    Men det vet bara andra och tredjeägaren, inte en nybilstestjournalist på AMS.

  • #20 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Daniel Postat: 2012-10-25 09:55

    Re NATTSVART.

    Parfymerad plast?? Och du menar INTE Corvette ??
    Är inte hela karossen i plast?

    I övrigt håller jag med.

  • #21 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Marcus Postat: 2012-10-25 11:46

    Vem vill ha DSG, låter och känns som en automat, hur bra det än är vill jag inte ha det, förtar för mycket av känslan.

  • #22 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    cui Postat: 2012-10-25 15:59

    Kan bara hålla med grönt-ljus i gasa/bromsa

    6.2 L V8 är så rätt i tiden.


    PS. Rätt säker på att v8-corvette kommer överleva ebberödsmodeller som volt/ampera i modellprogrammet.

  • #23 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Edis Postat: 2012-10-25 17:04

    Vad avgör om det är small eller big block? Ja, en small block motor har ett cylinderavstånd centrum till centrum på 4,4 tum, big block har en cylinderavstånd på 4,84 tum. Big block har även högre deckhöjd; ett större block helt enkelt. Dessa större mått gör det lättare att få plats med större borrning och slaglängd hos ett big block. Samtliga motorer i "LS" familjen, inkl. LS7 på 7 liter är "small blocks" med 4,4 tums cylinderavstånd. I fallet med LS7'an på 7 liter så har man väldigt lite material kvar mellan cylindrarna då man utnyttjar det lilla borravståndet till max, det är också orsaken till att överladdade LS9 enbart är på 6,2 liter.

    Hur tar man ut hög litereffekt ur en motor? Det är i grunden rätt enkelt, använd en kort slaglängd och kompensera för den korta slaglängden med ökat motorvarvtal. Nu får man ju dock inte något pris för hög litereffekt, viktigare är effekt/vikt förhållandet och där klarar sig GM's LS motorer sig väldigt bra, en LS7 är exempelvis runt 40 kg lättare än BMW's S85 med motsvarande effekt.

    De vassare motorerna i GM's LS familj är dessutom ganska påkostade med såväl torrsumpssmörjning, titanvevstakar från Pankl (som också levererar till bland annat Ferrari, Bugatti och Ducati) som inloppsventiler i titan från Del West (vars ventiler också hittas i en viss italiensk tillverkares F1 motorer). GM's bönräknare drömmer nog fortfarande mardrömmar om dessa motorer...

  • #24 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Nisse Postat: 2012-10-25 18:22

    Pontiac på mitten av 60-talet använde sig av bigblock motorer med 326cui respektive 389cui storlek med varierande effektuttag. Det som skiljer dom åt är typ borrningen. Blocken är lika.
    Borra en 389a till ca 400cui en kam med vrid så får du ut ca 350hk och 670nm i vrid och drar ca 1,3l mil.

  • #25 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    svår barndom utan bälte sovandes på vinyl ej kanyl Postat: 2012-10-25 19:39

    Vad har ni för bil som är så insatta, jag har en gammal Toyota, men min Pappa köpte alltid bilar gjorda i Amerika för han sa dom var "Speciella". Han dog för 23 år sedan när det också fanns stötstängsmotorer. Hade han fel ? Kram..och hur har ni råd att välja liksom...på papperet som ...typ som jag nu skrev på ;-l)

  • #26 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    Pierre Postat: 2012-10-28 02:19

    @Roland och Edis
    Utväxling på lådan och axel glöms ofta bort när folk diskuterar.


    Sen är ju rätt-fram-racing en stor del av jänkekulturen.

  • #27 Re: Officiell: Corvettes nya V8!
    greger Postat: 2012-10-29 18:33

    Härligt att GM inte hakat på downsizningen och förstört Corvettens image. Själv åker jag BMW och gillar inte att det håller bara på att vara små 4:or som surrar under huven vad blir nästa? framhjulsdrift på BMW, nä helt rätt.

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Ska du se någon motorsport i sommar?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten