• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Här är årets tjänstebil

Här är årets tjänstebil

UPPDATERAD! När Säljarnas Riksförbund utser årets bästa tjänstebil är det faktiskt inte Volvo eller Volkswagen som ligger i topp, utan…

Hyundai har gjort ett mycket bra jobb med i40, det tycker både vi och Säljarnas Riksförbund. Men de snåloptimerade ecodäcken ger längre bromssträcka och sämre köregenskaper – undvik!

Säljare är en yrkeskår som ofta spendera många mil bakom ratten varje år, vilket förstås ställer höga krav på säkerhet, komfort och förarmiljö. Men när Säljarnas Riksförbund utsåg Hyundai i40 till årets tjänstebil togs även designen med i motiveringen.

"Valet av årets tjänstebil inger en modern design som talar direkt till känslorna. Formskönt yttre och en innovativ förarmiljö i kombination med frikostiga förvaringsutrymmen och ett stort och funktionellt bagageutrymme", skriver Säljarnas Riksförbund i ett pressmeddelande.

Hyundai i40 får också plus för backkameran i backspegeln, den trygga körkänslan, den eluppvärmda ratten och det generösa garantipaketet. I år testades kombibilar som ligger i prisklass under 7,5 prisbasbelopp och som uppfyller årets miljökrav på högst 120 gram koldioxid per kilometer.

"Testet är inte som de flesta andra biltester. Våra tester utgår främst från säljarens yrkesbehov och fokuserar inte enbart på prestanda, utan utgår mer från det mänskliga perspektivet, säger Lennart Svahn, ordförande för Säljarnas Riksförbund.

Övriga bilar som nominerats till titeln årets tjänstebil var Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Volvo V60 och Ford Mondeo. Hyundai i40 imponerade stort även på auto motor & sports testlag – vi testade mot Peugeot 508 och Volvo V70 i nummer 23/2011.

"Alla som funderar på en V70 bör prova Hyundai först", skrev testchefen Mikael Johnsson.

Ingen av bilarna klarar miljöreglerna

Efter nyår kommer nya, hårdare regler för vilka bilar som blir miljöbilar. För att en bil ska kunna utses till årets tjänstebil av Säljarnas Riksförbund måste den klara 2012 års miljöbilsregler – den får högst släppa ut 120 gram koldioxid per kilometer. Men bilarna klarar inte 2013 års miljöbilsregler, vilket kan sätta stopp för flera företag som vill ha en "miljöbilsstämpel".

"Volvo V60 och Volkswagen Passat har två versioner som även kvalar kvalar in på 2013 års miljökrav, men då med etanol som bränsletyp. För tjänstebilsföraren som är i fas att köpa bil är det hög tid att sätta sig in i de nya reglerna då en beställd miljöbil som levereras efter nyår mycket väl kan utklassas enligt de nya kraven 2013", säger Victor Dahlborg, vd på nybilsguiden Facit.com.

Jag skulle kunna tänka mig att välja en Hyundai i40 som tjänstebil.
164
363

Det finns 27 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Här är årets tjänstebil
    ABT Postat: 2012-10-25 14:20

    Ett bättre val:

    VW Passat Variant TDI 170 DSG 4Motion GT
    med Grand Prix 4MOTION inklusive 4G, Premium R (R-Line + Premiumpaket) med Nappaläder och Dragpaket.
    Totalt (inkl. moms) enligt prislista: 335 900kr

  • #2 Re: Här är årets tjänstebil
    Groggen Postat: 2012-10-25 15:11

    Passat Premium R med dragpaket, 4 G, läder, bixenon, parksensor fram och bak, tonade rutor R line optik kostar 329900 !!
    18 tumsfälgar 6000 kr extra coh soundsystem 3000... Vem vill ha Hyundai...

  • #3 Re: Här är årets tjänstebil
    Marcus Postat: 2012-10-25 15:26

    Jag tar en i40 före Passat alla dagar i veckan, finns det nån tråkigare och mesigare formgiven bil, ser ut som ett uppochnervänt badkar.

  • #4 Re: Här är årets tjänstebil
    Hazze Postat: 2012-10-25 15:47

    Bilen för gubbar med hatt

    Fy fan vilken tråkig bil

  • #5 Re: Här är årets tjänstebil
    bilpassionären Postat: 2012-10-25 15:49

    Passat! Vadför läser passatägare ams?

  • #7 Re: Här är årets tjänstebil
    Jocke Postat: 2012-10-25 15:50

    vad är det för fel på ett badkar?
    i40 är väl i så fall designmässigt en uppblåsbar barnpool från ÖB.

  • #8 Re: Här är årets tjänstebil
    EP Postat: 2012-10-25 16:24

    Det räcker att åla passat som taxi då och då för att få bekräftat att jag aldrig kommer bli så trött på livet att jag köper en så själslös bullerlåda. Passaten är säkert rekorderlig. En farkost för den stora massan som inte vill synas, inte tänka utanför ramarna och inte gör anspråk på varken det lilla extra i livet eller någon komfort värd namnet.

  • #9 Re: Här är årets tjänstebil
    Jonas Postat: 2012-10-25 16:37

    hade precis som flera här valt en Passat Premium R alla dagar i veckan. Mer "bang for the buck" får man leta efter.

  • #10 Re: Här är årets tjänstebil
    ABT Postat: 2012-10-25 18:04

    EP: Skulle i40 vara ett bättre val då menar du? Är det inte så att den är ett val för trötta och garantitörstande människor? Människor som söker extrem trygghet och trivs med sävligt chassi/styrning samt liten klendiesel?

  • #11 Re: Här är årets tjänstebil
    Per Postat: 2012-10-25 18:13

    För 7,5 basbelopp får man en 320d Touting plus extraitrustning för 38.100...Ett givet val för mej (fast jag kommer iof ta sedan-modellen)

  • #12 Re: Här är årets tjänstebil
    Frippe Postat: 2012-10-25 19:03

    Va ni håller på. V 70 är bäst på alla sätt!

  • #13 Re: Här är årets tjänstebil
    Alex Postat: 2012-10-25 20:25

    Passat och v70 är största gäspen på den svenska bilmarknaden just nu, sen e ju bmw 3 och 5 serie rätt soft men en i40 skulle jag absolut kunna tänka mig!

  • #14 Re: Här är årets tjänstebil
    CC -12 Postat: 2012-10-25 21:02

    Per, det får du ju inte alls... Visserligen ger BMW den rabatten du beskriver men förmånsvärdet sänks inte en krona för det utan baseras fortfarande på 324 400 för en 320d Touring. Passat Premium R är listad för 329 900 så förmånsvärdet påverkas inte.

    Nu finns ju inte 320d Touring xDrive men den hade kostat 468 800 utrustad som Passaten. Passatens förmånskostnad (vid 50% marginalskatt) är 1888 kr/mån. För motsvarande 3-serie hade det varit 3217; 70% högre. De flesta som har en tjänstebil för dessa pengar har dessutom 55% marginalskatt så skillnaden är något större än så. Sedan tillkommer löneavdraget som ekonomichefen säkert vill göra när bilen plötsligt kostade 140000 mer; fri service gör inte mycket i detta sammanhang...

    Nu vet jag inte exakt vad som ingår utöver standard på en 320d Business, men utrustning för 38000 på en 320d räcker bara till automatlåda, metallic, siktpaket och svankstöd. Vi får alltså hoppas på att Business innehåller en Line, Xenon, larm, dragkrok etc...

  • #15 Re: Här är årets tjänstebil
    Rikard S Postat: 2012-10-25 21:20

    Vem vill åka i en Folkvagn? Nej Hyundai i40 är ju bara för flott att se på i jämförelse mot Passat.

  • #16 Re: Här är årets tjänstebil
    CC -12 Postat: 2012-10-25 21:36

    Jag backar på min 1888 kr ovan, det är lite dyrare än så men jag orkar inte räkna ut hur mycket. Rejält mycket billigare är det hur man än vänder på det och det är andemeningen.

    i40 är säkert trevlig och ser snygg ut men vem vill köra en bil som tar 12 (!!!!) sekunder på sig till 100 med automatlåda (136 hk). Rena skämtet, sätt i motorn på 184 hk från ix35 så går även i40 att ta på allvar.

  • #17 Re: Här är årets tjänstebil
    Per Postat: 2012-10-25 22:13

    CC -12:
    Nja, du får nog kolla igen och på rätt ställe. Gå in på www.bmw.se, sen på "Tjänstebil" i övre menyn och slutligen på "Business" till vänster. Där ser du listpriset för BMWs tjänstebilar, bla 320d för 291.900SEK. Sen skulle jag lägga till Xenon, sportstolar och svankstöd och Bluetooth prof. Allt under 7,5basbelopp.

    Sen din jämförelse med Passaten; Ja visst, jag håller med att man får mycke prylar extra till Passaten för liknande pengar. Grejen är bara att jag gillar att KÖRA bil och då är BMWn överlägsen Passaten... anser iallafall jag). För mej är också själva bilen (drivning, motor, känsla i växellådan och i styrningen osv) viktigare än om jag får skinnklädsel, 4G eller dragkrok till bilen.

  • #18 Re: Här är årets tjänstebil
    997 turbo Postat: 2012-10-26 07:49

    Alla är olika och har olika behov och intressen. Själv älskar jag sportbilar men skulle aldrig vilja ha en till vardags. Kör ca 4000 mil i jobbet varje år och då knattrar jag gärna runt i min Golf Blue Motion med 105 ynkliga hästar. Kör bara i stan och på motorväg så jag har aldrig saknat mer prestanda.

    Förstår både er som vill ha en "rolig" bil, t.ex BMW 320, en maxad Passat med en massa lull-lull eller en billig och ekonomisk Hyundai.

    På helgen duger dock inget annat än en 911:a! :-)

  • #19 Re: Här är årets tjänstebil
    Ander sG Postat: 2012-10-26 09:14

    Mycket Passat här, kör själv båda!
    Jag averkar drygt 10.000 Mil per år och har gjort det i över 10 år och ägt i princip allt som går att köra.. Mina bilar just nu:
    Passat Variant TDI 170 DSG 4Motion GT med alla tänkbar utrustning som går att klicka i.
    Samt Hyundai I40 Premium automat.
    Passaten har givetvis mer kraft och 4M men tveksam kvalitetskänsla. Hyundaien är klart trevligare bil med en mer obonad känsla. Dock väldigt törstig, där ligger Passat ljusår före.

  • #20 Re: Här är årets tjänstebil
    Strandäng Postat: 2012-10-26 11:00

    Bytte in min Passat mot en I40 för ett år sedan. Mycket för att det var mycket småfel på Passaten, och skall man äga bilen privat är det guld värt med 5 års garanti!
    Vilket behövs, maken till dåligt hopskruvad bil har jag aldrig upplevt!!!
    På 5 000 mil har de bytt bromsskivor, lampor, dörrhandtag, tanklock, bagagerumsnät, pakeringssenor (2 ggr!), m.m. Har varit inne på verkstad för garantireparationer 4 ggr hittills, och nu skall den in igen. För att byta lampor, värmeväxlare och lacka om plasten som redan blivit missfärgad...
    Så en I40 fungerar nog bra som tjänstebil, när någon annan står för reparationerna och hyrbil...
    Men skall man betala själv är det nog bättre att köpa en Dacia eller något annat kvalitetsmärke :-)

  • #21 Re: Här är årets tjänstebil
    UJ Postat: 2012-10-26 11:16

    En bra bil oavsett fabrikat skall ha en bra verkstad med god service. Tröttnade på Volvos verkstäder för 20 år sedan, dottern blev av med serviceboken till sin Audi på VW, hustrun hämtade sin Golf efter reparation på VW då var ratten lös, således ingen VW för oss. Nu kör vi båda BMW, vår verkstad är toppen i alla avseenden. Dessutom sköna bilar om man älskar att KÖRA bil. Åka kan man gör i de flesta. Har kört allt från Renault R4 till Porsche, totalt 150 t mil.

  • #22 Re: Här är årets tjänstebil
    Stoffe Postat: 2012-10-26 13:02

    Håller med UJ fullt ut, men skulle jag välja mellan Passat och Hyundai skulle jag lätt valt Passaten.

  • #23 Re: Här är årets tjänstebil
    Calle Postat: 2012-10-26 14:52

    Inget emot just denna specifika artikel, men - varför skriver ni så in i helvete mycket om tjänstebilar, förmånsvärden och basbelopp om mer eller mindre alla bilar? Hur många av era läsare är egentligen lattepappor med vita tjänstedieslar i Stockholm och hur många är egentligen människor som gillar bilar? Nu syftar jag på era läsare, inte de som i tid och otid skriver "fyndiga" kommentarer här.

  • #24 Re: Här är årets tjänstebil
    ABT Postat: 2012-10-26 17:07

    En del har en märklig syn på biltillverkare kopplat till verkstad. Om jag gillar BMW men verkstaden som utför service på BMW är usel, för fel, glömmer skruva dit ratten osv, då gör ju inte det BMW produkten till en sämre produkt. Däremot är det lokala företaget som har service för BMW dåligt. Men ska jag avstå en trevlig bil som BMW för det? Det förlorar ju i så fall mest jag själv på, BMW lär ju inte gå i KK för det. Istället väljer man en annan verkstad i samma stad eller annan stad. Exemplet kan appliceras på alla biltillverkare, BMW är som sagt bara ett exempel här. Någon skrev om Golf, men så byt verkstad då, VW kan väl inte övervaka alla lokala verkstäder dygnet runt? Givetvis ska de kvalitetskontrollera, men överallt kan det bli fel. Att då skriva "aldrig mer VW" är ju bara löjligt. Skulle alla Volvo vara skit bara för att 460 var en katastrof?

  • #25 Re: Här är årets tjänstebil
    M Postat: 2012-10-26 18:34

    Tråkigare bilar än dom från VW får man leta efter...men man blir ju bekant med sin verkstad iallafall..

  • #26 Re: Här är årets tjänstebil
    ba Postat: 2012-10-26 19:57

    Vilken dag som hels skulle jag välja i40 mot en präktigt tråkig Passat, snäpp upp till ett Premium eller Sportpaket så får du både öppningsbart glastak, bra stereo med fullnavigation, parkeringsass.m.m. Kan inte förstå vad alla är inskränkta på detta forum och bara klarar av att tala om VW, Audi, BMW ,Volvo m.m Hyundai är idag världens 4 största biltillverkare (tillsammans med KIA) som dessutom har 5 års nybilsgaranti som gör att bilen har 2 år kvar efter en normal tjänstebils vända därför att den dessutom har en garanti utan milbegränsning. Dessutom så har de en rostskyddsgaranti på 12år för att rätta lite.
    Åker själv idag en i40 Sport efter flertalet olika tjänstebilar och den här levererar mest för minst pengar.
    Service organisationen på Hyundai i Sverige idag är väl utbyggt och fungerar mycket bra totalt sett. Bye the way så är jag faktiskt också en "bilnörd" som älskar roliga bilar, men det tar jag på min lediga tid och tar en tur i Ferrarin.

  • #27 Re: Här är årets tjänstebil
    Lars Postat: 2012-10-27 13:05

    Just det, en krumelur!
    Är detta de lägre tjänstemännens nya situation när kalkonmärket SAAB äntligen försvann!?
    Tur man bestämmer själv vad man ska köra och familjen åka i.

  • #28 Re: Här är årets tjänstebil
    Peo Postat: 2012-11-05 07:54