• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saabs elbil kommer i början...

Saabs elbil kommer i början av 2014

Affärsplanen för Nevs ligger fast och det innebär att den första elbilen från Saab lanseras i början av 2014. Redan nästa sommar kan dock produktionen av vanliga Saab 9-3 återupptas i Trollhättan. Den riktiga godbiten, kallad EV2, blir tekniskt avancerad och får ny design.

Saab 9-3 Trollhättan Stallbacka fabrik

Ungefär 100 personer är sysselsatta med reservdelstillverkning och andra jobb i Saabs fabrik i Trollhättan. Men nästa sommar ser det kanske ut så här igen, färdiga 9-3 rullar av bandet igen.

Den kände Saabbloggaren Steven Wade var under ett knappt år anställd av Saab innan konkursen var ett faktum. Steven återvände till Tasmanien och har sedan dess fortsatt att blogga, bland annat om Saab. I Steven Wades senaste inlägg intervjuar han Mikael Östlund på Nevs AB, det företag som köpte Saab i juni.

Intervjun med Nevs representant Mikael Östlund ger lite mer om vad som ska hända de närmaste åren. Just nu sonderar Nevs intresset hos leverantörerna för att kunna återstarta produktionen av Saab 9-3. Produktionen av elbilsversionen av Saab 9-3 är inte planerad att gå igång förrän i början på 2014 men om leverantörerna är med på planerna kan "vanliga" 9-3 börja byggas nästa sommar.

Steven Wade

Steven Wade, Saab-bloggare från Australien.

Om Saab 9-3 ska säljas i Europa är osäkert då modellen inte uppfyller säkerhetskraven för gångtrafikanter som börjar gälla inom EU nästa år. Klart är dock att "gamla" 9-3 blir uppdaterad både exteriört och interiört.

Huvudmarknaden för elbilsversionen av Saab 9-3 blir Kina och det är där batterierna ska produceras i en ny fabrik. Att även bygga 9-3 i Kina är inte aktuellt så länge kapaciteten i Trollhättan räcker till.

Nästa elbil – i intervjun kallad för "EV2" – baseras på Saabs Phoenix-plattform och den ska bli betydligt modernare. EV2 ska få ny design och den tar alltså inte över det arbete som Saabs chefsdesigner Jason Castriota gjorde för Saab – Castriotas design ingick helt enkelt inte i affären.

Hela intervjun med Mikael Östlund på Nevs går att läsa på Steven Wades blogg (på engelska, klicka på länken för att hoppa dit). Där kan man även läsa Steven Wades funderingar kring Nevs framtid och det faktum att Saab är att betrakta som ett kinesiskt företag – på gott och ont.

Jag tror att Nevs lyckas med sina planer, det här ser lovande ut!
713
133

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    pege Postat: 2012-11-15 22:28

    I believe it when I see it.

  • #2 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    99turbo Postat: 2012-11-15 23:46

    Kul om man kommer igång, men det där med elbilar tror väl ingen på idag?

  • #3 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Roland Postat: 2012-11-16 00:24

    Skulle GM godta att de använder deras plattform?

  • #4 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Volvo 850 Postat: 2012-11-16 07:39

    NEVS äger 9-3 plattformen förutom drivlinan.

  • #5 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Rejo Postat: 2012-11-16 08:53

    Återuppta tillverkningen av Saab 9-3, verkligen? Så mycket arbete som ändå krävs för att ersätta GM-komponenter i drivlina och elsystem, och så kan man inte ens sälja bilen i Europa? Låter som ekonomiskt vansinne. Visst, trimma in bilfabriken, få igång underleverantörerna och allt det där men ändå... jag tror Nevs överskattar efterfrågan på gamla Saab 9-3. Nog för att de sista Saabarna som byggdes gick åt som smör men det berodde snarare på deras framtida kultstatus än på något uppdämt behov av bilar för normala konsumenter.

  • #6 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Pär G Postat: 2012-11-16 09:51

    Finns väl nya 2010or kvar på blocket. Lysande plan Sickan!

  • #7 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Nattsvart Postat: 2012-11-16 12:39

    Inse att det är kört.
    Det finns ju inte ens efterfrågan på moderna bilar idag.

    Och intresset för bilar är på nedgång.
    Bilindustrin är och förblir en krympande bransch.
    Absolut inte en tillväxtindustri.

    Dagens ungdomar har lika lite intresse för bilar som för en modelljärnväg.
    Det är Spel, bredband och iphone som gäller idag.
    Transporter kommer ske kollektivt på snabba elbanor i storstäderna, där man aldrig behöver släppa blicken från sin Appeltelefon.

    Bilar som vi ser på dem idag kommer försvinna på sikt...

  • #8 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    hempa Postat: 2012-11-16 20:22

    Re Nattsvart: Du fantiserar friskt och din framtidsdröm kommer inte att förverkligas i det här århundradet och förmodligen inte nästa århundrade heller.

    I vilka storstäder bygger man snabba elbanor?
    Det sker inte i Europa inte i USA eller i Asien dina framtidsvisioner är endast fria fantasier.

    Inse faktum att bilindustrin är en tillväxtindustri och behovet och efterfrågan av bilar minskar inte utan den ökar och kommer göra det i många årtionden framöver.

    Bilar med förbränningsmotorer kommer försvinna på sikt och ersättas med miljövänligare motorer men bilen som sådan kommer finnas kvar i flera hundra år framöver.

  • #9 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Haze Postat: 2012-11-16 23:07

    Re Nattsvart: Ja det kommer vara nattsvart om alla vore inne på dina tankebanor framöver. Det finns en anledning till att dom inte tänker sälja bilen till arbetslösa, fattiga, bittra européer utan österut. Kan ju ligga något i det att det finns fler miljonärer i Kina än det finns amerikaner. Som ngn vis människa sa: Medelmåttan fördömmer vanligen allt som ligger utanför dess räckvidd.

  • #10 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Mr SAAB Postat: 2012-11-17 13:56

    I want one
    They build the best cars in the world, safe, robust and good looking!

    Keep up the good work!

  • #11 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Liemannen Postat: 2012-11-17 19:09

    @Nattsvart

    Jorden ska gå under den 21/12!
    Så varför bekymra sig?

  • #12 Re: Saabs elbil kommer i början av 2014
    Stisse Postat: 2012-11-17 20:49

    Njae... Den var gammal redan då... Inget för mig iallafall. Hade dom Teslat till det hela hade det varit mer spännande.