• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Utförsäljning av Saab – fynda...

Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!

Nu kan du lägga beslag på ett gäng lagerbilar från Saabs konkursförvaltare – bland annat 9-5 SportCombi och 9-4X. Det finns bara en hake…

Bara ett fåtal Saab 9-5 SportCombi hann tillverkas. 18 av dem är till salu.

Vad sägs om en Saab 9-3 Independence Edition med fem mil på mätaren? Säljs dock utan garantier.

Trots krisen i Saab byggdes ändå en del bilar, som aldrig nådde försäljningshallarna. Nu säljs en del av bilarna av konkursförvaltaren genom Kvarndammens Bilauktioner.

Totalt är 68 bilar till salu, bland annat specialmodellen 9-3 Cabriolet Independence Edition. Tanken var att specialmodellen skulle byggas i 366 exemplar, för att fira ettårsdagen av Saabs självständighet från GM, men bara 38 bilar tillverkades.

Även den Mexikobyggda crossovern 9-4X finns representerad på auktionen, bland annat bilen med chassinummer 1 för Europamarknaden.

Men det mest uppseendeväckande är att även Saab 9-5 SportCombi finns till salu. Här finns alltså en unik chans att köpa kombiversionen av nya 9-5. Bara 30 exemplar hann byggas, och 18 av dem finns till försäljning. Dessutom finns en av bara tre tillverkade 9-3 SportCombi i färgen Sky Blue och den 9-5 Aero V6 XWD som användes som tjänstebil av Victor Muller.

Flera 9-4X finns i listan över bilar till salu.

Dag Thyselius är pr- och informationschef på KVD och tror att alla bilar på Saabauktionen kommer säljas.

Tyvärr finns en liten hake med alla 9-5 SportCombi: bilarna får inte köras. "Avregistrerat fordon som gått på provbilsdispens som absolut inte får tas i trafik", står i KVD:s annons.

Finns det ingen möjlighet att köra bilen på allmän väg?
"Inte som de är nu. Bilarna fungerar, men de är registrerade på dispens. De har inte de rätta papprena", säger Dag Thyselius, pr- och informationschef på KVD Bilauktioner.

Kommer alla bilar säljas?
"Det tror jag, vi har stora förväntningar och förväntar oss köpare både från Sverige och internationellt."

Vilken typ av köpare tror du är intresserade av bilarna?
"Jag tror det är en del vanligt folk som köper bilarna som går att köra. Men 9-5 SportCombi kanske lockar mer samlare, bilmuséer, bilhandlare och Saabfantaster."

Auktionen drar igång den 15 december och mer information om bilarna finns på KVD-sajten.

Skulle jag vara på biljakt skulle jag absolut kunna tänka mig en ny Saab.
879
588

Det finns 24 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Anders Postat: 2012-11-28 15:47

    Borde väl gå att registrera som amatörbyggt fordon?

  • #2 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Fredrik Postat: 2012-11-28 16:24

    Våran saab har varit helt värdelös.(9-5 -08 bio.) Automatlådan har fått jucket nu vid 19 000 mil med oregelbundna stötiga och långsamma växlingar, det skramlar i instrumentbrädan, lacken på handtagen och emblemet försvinner, interiördetaljer lossnar, verkstaden är helt okapabla till att lokalisera eller laga vattenläcka, turbon small.

    Vill tro att Gm förstörde Saab... Ser fram emot Nevs elektriska linje med kapital och SVENSK ingenjörskons och förnuft!

  • #3 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    nicholas Postat: 2012-11-28 16:25

    Fredrik - drömma går ju :)

  • #4 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    MB Postat: 2012-11-28 17:14

    Jobbigt att få tag på reservdelar till en 9-5 SC.

  • #5 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Christian S Postat: 2012-11-28 17:41

    Jag hade gärna köpt en 9-5 Sportkombi men då hade velat kunna köra med den också. Inte kul köpa en dyr bil och bara få ha den som visnings ex.

  • #6 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Janne Postat: 2012-11-28 18:41

    Finns det några kryphål man kan utnyttja för att få en 9-5 sportcombi lagligt körbar? Vore ju lite fräckt!

  • #7 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Kungen Postat: 2012-11-28 19:26

    Kryphål finns väl, kör ändå !
    En försäkring borde väl gå att fixa ändå

  • #8 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Harry Postat: 2012-11-28 19:50

    Det är så mycket man inte får! ;-)
    Nya Saab 9-5 SportCombi på vägarna är ett måste!

  • #9 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    z Postat: 2012-11-28 20:14

    ska vi säga så här, hade det varit SAAB som blivit förstatligat 2009 och det varit GM som varit ett europeisktägt amerikanskt dotterbolag till SAAB så hade bilarna ovan rullat ut från fabriken idag...

  • #10 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Calle Postat: 2012-11-28 20:16

    Mullers fd. 9-5 Aero tjänstebil vore ett kul köp.

  • #11 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Janne K. Postat: 2012-11-28 22:08

    9-5 SportCombi är en riktig skönhet !
    9-4X är en fuling !

  • #12 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    max Postat: 2012-11-28 23:14

    tycker 9-4x är den snyggaste SUV:en idag ute på vägarna...

  • #13 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Inge Bromhs Postat: 2012-11-29 07:24

    Vi noterar att någon har suttit och bromsat för fullt under natten till onsdag...typ 200-300 hundra gånger.

  • #14 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Ronnie Postat: 2012-11-29 09:14

    Om ingen ville ha en SAAB när dom tillverkades & gick att registrera, Vem i hela friden vill köpa en SAAB idag då för att ställa den i ett garage?

  • #15 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Hans H Postat: 2012-11-29 09:49

    Inge Bromhs: Vi vet nog vilka det är, eller hur? :-)

  • #16 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    save saab Postat: 2012-11-29 10:27

    Fan vilken bil! Skulle lätt köpa den om jag hade haft råd! Saab är fan bäst! :)

  • #17 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Type R Postat: 2012-11-29 11:37

    Rättelse: VAR bäst. Och inte ens då.

  • #18 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    F Postat: 2012-11-29 13:50

    Saab har väl mest varit ett vasst val begagnad, iom värdeminskningen. (mycket bil för pengarna) Såg nya 9-5an i Göteborg när jag var ute och åkte och den var riktigt snygg.

    Min polare sa att det var synd att dom gick omkull precis när Saab började bli intressanta igen. Hade gärna sett Koenigsegg som ny ägare, tråkigt att GM satte sig på tvären!

  • #19 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    z Postat: 2012-11-29 15:09

    re: Type R
    Självklart kan man skriva "Saab är fan bäst!" om man tycker det. Däremot är ditt inlägg mest förvirrande.

  • #20 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Havelungen Postat: 2012-11-29 16:00

    Kombi bilarna kommer att bli mycket dyra! den dyraste är hitils uppe i 200,000!

    Trist bara att KVD ska få ett så pass heligt uppdrag att sälja dessa och ingen entusiastisk säljare!

    En Auktion på BIlmuset eller nåt roligt istället för KVDs oentusiasm, bara o se vilka skitbilar dom säljer i vanliga fall, man bli ledsen!

  • #21 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Andden Postat: 2012-12-01 12:42

    Det Fredrik säger är helt sant, har hänt på farsans 9-5 Kombi också. Man får ju hoppas att nya 9-5:an håller högre klass. Jag gillar verkligen SAAB, när dom funkar (vi kanske fick ett måndags ex?) och jag såg helt klart fram emot nya 9-5:an. Tror dock inte att jag skulle köpa en med all hysteri som har varit runt reservdelar och sånt. Det är ju dessutom inte så kul ifall bilen är olaglig att köra.

  • #22 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Lars Postat: 2012-12-02 20:17

    Saab har aldrig tillverkat annat än amatörbyggen/prototyper!

    Varför förbjuda dem nu?

    Det reducerar å andra sidan riskerna med havererade Saabar utmed vägrenarna.
    Så snabbt saab försvunnit från vägarna, det är bara ett år sedan konkursen och man ser knappast några längre.
    Underbar hållbarhet när det nu inte finns reservdelar längre

  • #23 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Optikern Postat: 2012-12-02 21:29

    Jösses, nu har Stevie Wonder bytt namn till Lars!

  • #24 Re: Utförsäljning av Saab – fynda en 9-5 SportCombi!
    Hans H Postat: 2012-12-04 09:37

    Lars.
    Varför skriver du att Saab har försvunnit från vägarna? Det har de inte. Du blåljuger. Men varför? Är du så blind som Optikern antyder, eller har du något personligt att vinna på att blåljuga?
    Eller är du bara ett vanligt surt troll?

    Det är ju inte bara Saab du ljuger om, ditt falska troll.