• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Bildoktorn avslöjar hur bra...

Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är

Tre asiater och två tyskar i topp fem på ny amerikansk oberoende lista över de mest tillförlitliga bilarna. Hur ligger din bil till och vad kostar den att reparera om den skulle gå sönder?

CarMD list of top 10 manufacturers

Här listas de bilmärken som gjorde bäst ifrån sig. Klicka för fullstorlek.

När man ska köpa bil vill man göra det så lätt för sig som möjligt genom att försöka eliminera bilar som krånglar mycket. Man kan välja att söka igenom Bilprovningens statistik, eller använda Dekras smidiga app för att se vilka bilar som presterar bra vid bilprovningen.

Ett amerikanskt företag som heter CarMD har en produkt som man kopplar in i bilens diagnossystem och kollar av exakt vad som är fel på bilen. Detta underlättar även för bilägaren så hen kan se hur pass allvarligt problemet är och att hen inte blir lurad vid ett eventuellt verkstadsbesök. Men man får även fram en mängd viktiga data om vilka bilar det är som har minst problem och vilka problem de i så fall har.

CarMD list of top 10 cars

Här är bilmodellerna som gjorde bäst ifrån sig. Klicka för fullstorlek!

På de tio främsta placeringarna ser vi fem asiatiska märken, tre amerikanska och två tyska. De två översta placeringarna innehas av Toyota och Hyundai men på tredjeplatsen har BMW tagit ett gigantiskt kliv in som nykomling på topp tio. 

CarMD tar fram ett genomsnitt baserat på färst antal "check engine"-relaterade problem och den lägsta genomsnittliga reparationskostnaden. På CarMD:s hemsida har man även kategoriserat topplistan efter tillverkare, fordon, fordonskategori och efter vanliga fel.

För att se en komplett lista med alla olika resultat, klicka här för att komma till CarMD:s hemsida

Uppdelat efter fordonskategori. Klicka för fullstorlek!

Jag skulle vilja se en komplett lista för den svenska marknaden!
325
14

Det finns 42 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    tobbe Postat: 2012-11-29 16:10

    TOYOTA ÄGER!

  • #2 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    tobbe Postat: 2012-11-29 16:10

    TOYOTA ÄGER!

  • #3 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Olle Postat: 2012-11-29 16:50

    BMW kniper plats 3. Bra jobbat.

  • #4 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Björne Postat: 2012-11-29 17:27

    Återkallning av bilar tas det inte hänsyn till i den här statistiken.

    Därför är Toyota i ledning - liksom i återkallningsstatistiken.

  • #5 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Missvisande Postat: 2012-11-29 18:36

    Denna lista kan omöjligt vara jämförbar med europeiska förhållanden..
    -08 Ford Taurus på tredje plats i hållbarhet?
    Subaru billigaste reparationerna??
    Inte en chans till det här hemma i Sverige!

  • #6 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Fredrik Postat: 2012-11-29 18:51

    Man får jämföra från flera olika undersökningar och se om man hittar något mönster. Det är ofta politik och business i allt vi uppmanas till. Håll dig till tyskarna och volvo så går det bra...

  • #7 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Per Postat: 2012-11-29 19:11

    Kan detta kanske vara en tillräcklig pusselbit för att säga att hyundai inte längre är ett B-märke utan tvärtom? Ganska imponerande hur dom har utvecklats de senaste 5 åren

  • #8 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    dan Postat: 2012-11-29 20:18

    När kom "hen" med i era artiklar? Och när började statsfeminister bestämma er agenda? Vilka PK-poäng försöker ni plocka här?

  • #9 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Lars A Postat: 2012-11-29 21:56

    Användandet av "hen" ger artikeln ett löjets skimmer. Usch!

  • #10 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Amerika is not the world Postat: 2012-11-29 22:33

    Det går inte jämföra USA mot Europa, det är väl närmast omvända världen. GM är med i topp 10 - med 30% "red light alerts"/problems seen. Obs att ALLA stora amerikanska märken är med bland topp-10... Väldigt trovärdigt - NOT!

  • #11 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Yasåå Postat: 2012-11-29 22:52

    Men det här är väl bara ännu en av alla amerikanska "undersökningar" där man helt enkelt köper sig en plats?

  • #12 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Daniel Postat: 2012-11-29 23:29

    Det är en skam att begreppet "hen" används av automotorsport!:-)

  • #13 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Olle Postat: 2012-11-29 23:46

    Jaså, även AMS har börjat "hena". Fy fan säger jag. Ibland mår man bara illa av att bo i det här jävla skitlandet. Hela omvärlden skrattar åt oss.

    Det är sånt här som får åtminstone mig att inleda en bojkott. AB och Expressen finns redan på min lista. AMS nästa?

  • #14 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Ola Postat: 2012-11-30 01:14

    Trodde att svenska var språket men hen finns i grammatiken, som tur är.

  • #15 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    santadog Postat: 2012-11-30 01:37

    Jag kommer alltid att koppla "Hen" till engelskans ord för Höna!...ska nog börja skriva och säga höna till folk :P

  • #16 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Hans H Postat: 2012-11-30 09:47

    "Hen" är bara ett sätt att få slippa skriva "han/hon" överallt. Inget annat. Det är bara en språklig finess och är inget att bli upprörd över eller kränkt av.
    Och det har definitivt inte med någon statsfeminism att göra. Snarare med finska. :-)

  • #17 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Lasse Postat: 2012-11-30 10:39

    Pinsamt med reaktionerna på användandet av "hen"!
    Håller med Hans H - "Hen" är bara ett sätt att få slippa skriva "han/hon" överallt. Inget annat. Det är bara en språklig finess och är inget att bli upprörd över eller kränkt av.
    Vad är det ni "karlakarlar" är så rädda för?

  • #18 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    freddalf Postat: 2012-11-30 10:51

    Man kan skriva "denne" eller "konsumenten". Eller så kan man falla in i ledet (skapat av genusvetare) och säga hen.

  • #19 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    VAGt Postat: 2012-11-30 11:16

    "Hen" och "dem" - man mår illa.

  • #20 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Henom Postat: 2012-11-30 11:18

    Lasse. Så'na som dej, t.ex.

  • #21 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Jögge Postat: 2012-11-30 12:03

    Björne - du är ute och cyklar..

    men det som återigen visar sig, är att HONDA oerhört ofta ligger i topp, Toyota igen på 2! ställen samt subaru...tyskar fanns med! kul!..notera före eller framför Honda och Toyota!?,.,men var på listan och hur länge, men givetvis med även nästa gång..

    det enda som jag funferar på lite är ford och Hyundai, och framförallt Hyundai har pendlat upp och ner men ford har funnits med på listor i USA vid flera tillfällen..

  • #23 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Jocke Postat: 2012-11-30 14:44

    Han och hon är diskriminerande..? Mänskligheten = Kvinskligheten? Skärp dig Jens Trulsson! Skriv som vanligt!

  • #24 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    P Postat: 2012-11-30 14:54

    Ser jag ordet hen nån mer gång i en artikel i AMS så säger jag upp prenumerationen. Låt miljöpartiet ha det ordet ifred.

  • #25 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    IngoS Postat: 2012-11-30 18:17

    Mindre hönseri och mera diskussion. Det är ju bara en felkodsläsare för ODB2-uttag. Vanligaste felet är för -11 års modell är t ex problem med tanklocket och näst vanligaste oljenivå i motorn. Den förutsäger ingenting om exv en VW TSI-motor lägger av pga överkuggande kamkedja (eller gör den?), inget om ett hjullager ska skära, en drivknut ska paja,. luftkonditioneringen eller växellådan ska lägga av etc Man kan tänka sig måga irriterande fel som inte syns i en ODB2-kod. Om bilar hamnar bra både i den här och dessutom exempelvis i Warranty Direct's reliability index, som asiaterna tenderar att göra kan man trots allt spåra ett mönster.

  • #26 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Martin Johannisson Postat: 2012-11-30 19:35

    Skitartikel!! Nu slutar jag med AMS för gott, och ring mig aldrig jag vill inte prata med hen!!!!!

  • #27 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    MB Postat: 2012-11-30 21:59

    Håller med P
    Även jag säger upp prenumerationen om ordet hen återkommer i AMS artiklar. Vart är vi på väg?

  • #28 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Johan Postat: 2012-12-01 10:48

    När AMS kallar _mig_ "hen" har det gått för långt, jag numera bojkottar tidningen och webbsidan till en officiell ursäkt har gjorts. punkt.

  • #29 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Hans H Postat: 2012-12-01 11:59

    Olle. Du har fullständigt fel.
    Ordet "hen" har debatterats av SPRÅKvårdare längre än vad du tror. Språk, inte genus. "Hen" är ett ord som har saknats i svenskan, men som finns i andra språk, typ finska. Ett ord som förenklar skrivandet.
    Och plötsligt tar massor av "karlakarlar" illa upp. Varför då? Är grammatik inte tillräckligt "manligt" för er?
    Vad är problemet?

  • #30 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Svante Postat: 2012-12-01 13:43

    Sedan när, Hans H, blev du kommentarsfältets språkprofessor? "Hen" är ett konstruerat ord i det Svenska språket och det är starkt förknippat med en viss typ av genustänk som många av oss inte skriver under på.

    Varför ska AMS använda sig av detta konstruerade uttryck när det finns vedertaget språkbruk att använda sig av.

    Jämförelsen med finskan är helt irrelevant då det inte råder några som helst släktband mellan svenska och finska.

  • #31 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Teo Postat: 2012-12-01 14:00

    Svante:
    Lägg av! Alla ord är konstruerade.

    Däremot undrar man vem hen är. Därför borde det stå man istället för hen.

  • #32 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Hans H Postat: 2012-12-01 14:34

    Svante: "Hen" är ett ord som uppenbarligen behövs nu när kvinnor också får vara med i samhället. Att du känner dig kränkt av det är ditt problem.
    Det vedertagna språkbruket du hänsyftar till är att skriva "han/hon" eller andra besvärliga kombinationer, som nu kan undvikas med ett elegant litet ord; "hen". Du lägger in alldeles för mycket politik i något som egentligen är grammatik.

    Jag har läst svenska, har inte du?

  • #33 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Teknikfreak Postat: 2012-12-01 15:59

    Nu har det hänt. Sveriges i särsklass töntigaste ord har smugit sig in hos AM&S. Synd. Måste erkänna att jag är besviken. Hen är det mest politiskt korrekta och mest skitnödiga ord som finns. Ett syntetiskt och framkrystat ord för tama, bleka, människor som inte törs använda han/hon/det/det eller ännu värre "man". Dags att byta tidning. :(

  • #34 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Olle Postat: 2012-12-01 17:10

    Hans H: Det är fullständigt irrelevant när hen "uppfanns" och i vilket syfte. Dagens användning av ordet har en viss agenda, vilken jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Att denna agenda i allra högsta grad existerar är inget som en frisk människa kan argumentera emot. Uppenbarligen fanns inget behov av hen tidigare eftersom det inte förekommit i någon nämnvärd utsträckning. Behovet har dock uppkommit i och med försöket att utrota könsrollerna. Detta framkommer extra tydligt, eftersom hen används som substitut inte bara till uttrycket "han eller hon" utan även till "han" och "hon". Även då det framkommer om personen i fråga är manlig eller kvinnlig vill man alltså dölja detta. Könen existerar ju inte, enligt genusgalningarna.

    Sedan är det väl ingen fråga om att ta illa upp eller inte. Problemet är att ett gäng idioter vill framtvinga ett samhälle fullt med individer utan könsidentitet. Detta sätter jag mig emot.

  • #35 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Näää Postat: 2012-12-01 18:27

    Hen? Har miljöpartiet en prao-plats på redaktionen?

  • #36 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Hans H Postat: 2012-12-01 18:50

    Det här är den mest dödfödda diskussion jag varit med om. Ni låter feminister kidnappa ett ord och blir sedan kränkta av det ordet...när ni kunde ha tagit det för vad det är; ett ord.
    Jag ger upp.

  • #37 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Svante Postat: 2012-12-01 22:40

    Om det endast vore ett "ord" utan laddning så hade den här diskussionen aldrig ägt rum...

  • #38 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Anders S Postat: 2012-12-01 23:29

    Olle: Vill du att din identitet ska definieras av ditt kön enbart? Ska din bilintresserade dotter byta kön, eller ska hon tvingas ställa sig vid spisen istället? Det är vad de traditionella könsrollerna säger till pojkar och flickor, fortfarande idag 1/12 2012. Är inte det skandal om något?

    Könsroller BEGRÄNSAR barn, styr in dom mot "acceptabla" intressen och vägval, helt utan hänsyn till vad personen, barnet, människan, individen egentligen vill.

    Den enda agendan som finns inom skolan är att individen inte ska begränsas av stereotypa könsroller. Kan det lilla ordet "hen" hjälpa till med det är det väl fantastiskt bra? Jag vill att mina döttrar ska få växa upp och bli de människor de vill och kan bli. Inte växa upp till att bli vad de "borde" bli.

    Men för väldigt många män(?) verkar det vara viktigare att man säger han och hon än att deras egna barn ska få det så bra som möjligt. Trångsynt och tråkigt!

  • #39 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Nils Postat: 2012-12-02 06:17

    Trams är vad det är. Det skapar bara fler osäkra individer i vårt samhälle. Om killarna vill leka med vapen och bilar och tjejerna med dockor så LÅT dem göra det!

    Har dessa proffstyckare frågat BARNEN vad dom vill?

  • #40 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Daniel Postat: 2012-12-02 12:54

    Just det kanske "bara är ett ord". Men någonstans måste det sägas ifrån. De här talibanfeministerna har fått härja för länge. Jag skäms för den omogna och konstruerade syn som får komma fram i Sverige. Vi är på väg mot språket i Djurfarmen.

  • #41 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Lasse Postat: 2012-12-03 10:09

    Tack, Anders S för ett klokt inlägg!

  • #42 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Olle Postat: 2012-12-03 10:33

    Anders S: Man brukar väl säga som så att bakom varje lögn finns det ett korn av sanning. Inte menar du att könsrollerna är tagna ur luften? Såna som du styr sina barn minst lika mycket som såna som jag. Börjar dina döttrar leka med dockor så är det ju så klart de onda könsrollernas fel, och så slänger du in ett par bilar i leksakslådan. Den egentliga skillnaden mellan dig och mig är alltså att jag hycklar inte.

  • #43 Re: Bildoktorn avslöjar hur bra bilen är
    Strandäng Postat: 2012-12-03 12:11

    Har en Hyundai I40 sedan ett år tillbaks, och jag har ALDRIG haft en bil som krånglat så mycket! 7 verkstadsbesök på 5 mån, och skrotet är fortfarande trasigt! Nu har jag hävt köpet, men det verkar som om jag får koppla in dyra advokater för att bli av med skräpet...