• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Bara i Ryssland – 13 minuter...

Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne

Är den ryska trafiken värre än något annat – eller är man bara bättre på att filma alla olyckor och tillbud? Här har ni 13 minuter av samlat vansinne, osannolika händelser och förskräckliga missbedömningar.

 

Gänget bakom "TwisterNederlandTNL" ägnar sig åt att klippa ihop "det bästa av det värsta" och nu har turen kommit till den ryska trafiken. Som ni alla vet verkar de flesta ryssar ha en kamera fäst på instrumentbrädan för att dokumentera vad som händer, förmodligen för att kunna hävda sin rätt inför försäkringsbolaget.

På YouTube finns det massor av osannolika klipp och i den här samlingsfilmen får vi se hur en ovanligt intelligent häst använder övergångsställe, en helikopter gör en lågflygning, möte med ett jetplan, någon har glömt pumpmunstycket i tanklocket, lastbil på tre hjul, folk som trillar ur sina bilar, träd faller över vägen, poliser blir jagade av en Niva som inte tänker stanna, och så vidare, och så vidare. TwisterNederlandTNL har fler filmer i samma stil, klicka på länken för att hoppa dit.

Man kan väl anta att alkohol varit bidragande orsak till en hel del av vansinnet. Men vad tror ni läsare, är trafiken värre i Ryssland eller är de bara bättre på att dokumentera?

Jag tror inte den ryska trafiken är "värst", men ryssarna är bäst på att filma det som händer.
91
177

Det finns 29 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Christian S Postat: 2012-12-09 12:09

    Väcker bara en fråga och det är, hur f.n kunde ryssarna få körkort eller har dom ens körkort? IDIOTER!

  • #2 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    ingo.t Postat: 2012-12-09 13:13

    Fyfan säger jag bara.... hur kör dom ?????

  • #3 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Jens Trulsson (ams) Postat: 2012-12-09 13:41

    Herregud! Det där är helt klart det mest vansinnig jag någonsin sett. Hollywood kan se och lära av den ryska trafiken – där finns ett katastrofscenario i varje ögonblick. Och när man inte tror det kan bli galnare kommer nästa olycka som är etter värre. Liiivs! Hatten av, Brandt. Detta är en fullträff!

  • #4 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Lumi Postat: 2012-12-09 13:43

    Många udda, dumma och sjuka saker händer säkerligen även här hemma men då finns det ju tyvärr ingen kamera som dokumenterar händelsen.

    Sedan är ju chansen betydligt större för en massa sådant här i ett land med 140 miljoner invånare än i landet lagom med sina 9 miljoner.

  • #5 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    dan Postat: 2012-12-09 14:24

    Den största anledningen är att folk har ingen trafikvana. Det är inte länge sen folk i Ryssland fick råd och ha egna bilar i större antal. Det är likadant i länder som Indien, Pakistan och många nyrika arabländer. Man skaffar bil och lär sig åka bil men inte köra bil.

    Det tar minst ett par generationer innan folk lär sig trafikvett och vana.

  • #6 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Nils Postat: 2012-12-09 15:17

    Naturligtvis är det ryssarna som beter sig som primitiva vildar i trafiken, berusade primitiva vildar.

  • #7 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    RenaultSport Postat: 2012-12-09 15:48

    Jag frågar mig hur det ser ut med nykterheten...

  • #8 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Andy Postat: 2012-12-09 18:23

    Orsaken till så många kameror i bilarna i ryssland är endast för försäkringarnas skull. finns det på video så är det svårt att motbevisa. Tror faktiskt att vi i Sverige också hade behövt detta, då det finns en hel del dårar även på våra vägar.

  • #9 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    ja sant Postat: 2012-12-09 21:47

    kamera i bilarna skulle se till att hälfen av påkörningar bakifrån blir rätt behandlade.

    Sist var man med en rikgit smart förare. Själv var man inne i rondellen för att denne smarta förare ska in i rondellen endast 5-8 m ifrån mig. Hinner knapt bromsa in och rädda situationen, för att efter yttligare 10 m vid utgången panikbromsa för gult ljus när han redan passerat stopplinjen. Så klart hinner jag inte bromsa in denna gång för nu har ingen marginal kvar. Smällen blir inte så hård men jag är den vållande enligt bolaget ?

    Deras argument.

    Den som kör på bakifrån är alltid den som är vållande. Ja, men kanske inte alla gånger ?

    Jo vi vet men går inte att bevisa de.

    Bit i det sura äpplet. Betala rep utav egen bil plus 1500 för rep utav hans repa på kofångaren.

    Funderar starkt på att skaffa mig en sådan kamera.

  • #10 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Fredrik Postat: 2012-12-09 21:54

    Lite samhällsstruktur skulle inte skada. Dom är ju värre än italienarna...

  • #11 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    gåtan Postat: 2012-12-09 23:49

    Detta är bland det roligaste jag sett!! Galningar!!

  • #12 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    cd.. Postat: 2012-12-10 07:51

    Vad jag hört från folk som varit i ryssland så beter sig folk sådär "hela tiden och överallt". Verkar vara en trafikkultur blandat med hög promillehalt. Så många sjuka grejer så det går knappt att förklara :) Inte så konstigt att försäkringsbolagen kräver kameror.....

  • #13 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    slatko Postat: 2012-12-10 07:53

    körkort valfritt - rattfylla obligatoriskt. heja ryssland!

  • #14 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Dmitry Postat: 2012-12-10 07:55

    Hej alla. Jag är rysk, jag bor i Ryssland, i Moskva. Dum och naiv att den ryska utverzhdt såg bara bilen och vet inte hur man ska hantera dem. Tät trafik i Ryssland, men de flesta förare har mer skicklighet än förare i Europa, USA på grund av väderförhållanden. Men dumhet hända överallt.
    Sovjetunionen hade bilar, kön och andra saker.
    Jag kan säga er att vi inte kör gatorna björnar hade ryska inte dricka vodka som vatten, sällan faktiskt dricka. Och vi inte spela balalaika. Vi är precis som du. Inget annat. En berusad förare är överallt.

    Ledsen för dålig svenska språket!

  • #15 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Göran Postat: 2012-12-10 08:22

    Har bott i Ryssland i 5,5 år. Vodka har säkert varit med några gånger i sammanhanget men jag upplever nog att det är nyktrare på de Ryska vägarna än vad många tror.
    Det är otroligt mycket bilar i rörelse i Moskva varje dag och precis som här finns det förare som tänjer på gränserna.

  • #16 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Adrian Postat: 2012-12-10 09:45

    Hej!
    Själv är jag inte från Ryssland, men från Polen och jag känner igen delar av det här.
    I Polen får man vara uppmärksam och på sin vakt betydligt mer än i Sverige. Kör man ute på den polska landsbygden en lördag kväll så kan man vara helt säker på att man möter folk både gående, cyklister och bilister som är drängfulla.
    Som erfaren bilist genom Östeuropa så har detta stärkt min körförmåga då jag kan hantera oväntade situationer på ett sätt som andra i Sverige inte kan.

  • #17 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    M Postat: 2012-12-10 10:20

    Har åkt bil i Albanien och upplevt galen trafik live, helt sjukt faktiskt. Men jag slapp vara med om skjutningar som den vid 1.40, för det måste ju vara det mest sjuka i denna film...

  • #18 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Bättre i Sverige? Postat: 2012-12-10 11:17

    Min fråga är, har vi det bättre i Sverige? Mitt intryck är att allt som visas på videon händer dagligen även på våra vägar. Agressiviteten, höga hastigheter, konstigt beteende (på grund av mobilen?) egoismen, farliga omkörningar, att inte använda blinkers är vardagsmat även hos oss.

  • #19 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Anders Postat: 2012-12-10 14:20

    I minst hälften av fallen i filmen är det ju helt klart för hög hastighet som är rotorsaken. De kör ju som om världen vore ett TV-spel.

  • #20 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Per Postat: 2012-12-10 14:25

    Man "får" ett körtkort efter att ha överlevt en trip på 25km på Ryska vägar...

  • #21 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Peter E Postat: 2012-12-10 15:10

    Vad hände vid 4:05? Bilen som flippar runt baklänges

  • #22 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Christian S Postat: 2012-12-10 16:29

    #21 - Bilen fastnar i en hängande vajer eller nåt som drar upp fronten så den flyger upp och välter. Bilen kom ju rätt fort också.

  • #23 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Lars F Postat: 2012-12-10 16:33

    Hvor kan man købe sådan et kamera (og skal også have et i bagvinduet)...???

  • #24 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Stisse Postat: 2012-12-10 19:15

    En del kunde vara hämtat från valfri vardag i Stockholmstrafiken... Särskilt filbytena och "va, ere kö?"-agerandet... *gäzp*

  • #25 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Erik Postat: 2012-12-10 20:07

    Ryssar är ju ett underlägset folk jämnfört med de ståtliga ariska Svenskarna.

    Medans de i Ryssland bara kan dricka sprit och döda så har vi här i Sverige ett väl utvecklat samhälle som mfrodas i välstånd.

  • #27 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    filip Postat: 2012-12-10 22:23

    Erik, sätt ner flaskan med akvavit och lägg dig o sov...
    Du verkar behöva det...

  • #28 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    hemppa Postat: 2012-12-10 23:50

    Re Bättre i Sverige: Jag har haft körkort i 27 år och varit yrkeschaufför i 20 år och aldrig sett något liknande på svenska vägar.

  • #29 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Stefano Postat: 2012-12-18 15:51

    Ryssar är inte bra på något... men det visste vi ju redan!!

  • #30 Re: Bara i Ryssland – 13 minuter av vansinne
    Erik Postat: 2013-01-08 10:06

    Inte större skillnad från Sverige. Var själv med en gång en idiot som körde om mig och flera över en refug och mot rött inne i stan när det var köer. Tutade förbannat åt mig för att jag inte flyttade på mig (vart ska man flytta när det är kö?). Jag körde senare i parallell fil och i gamla stan gick min fil bättre än hans så jag körde om honom och vinkade glatt åt han. Då sprang han ur bilen, lämnade dörren, frun och ungarna i den och började slå på min bil. Visst, skadeglädje är inte bra men vilken idiot springer ur en bil i trafikkö och lämnar den mitt på gatan med dörrarna öppna? Såg ut som en södertäljebo dessutom..