Nyheter

Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka

I vår lanseras tredje generationen Audi RS 6 på Genèvesalongen, men redan nu finns bilder och fakta. Frågan är: slår den BMW M5?

Om du skulle känna dig osäker på vad som närmar sig i backspegeln har Audi lagt till RS6-logotypen i den enorma grillen, och även ett stort "quattro" i underkant, för säkerhets skull. Notera att grillen nu är lite mer djup och "tredimensionell", något som Audi ska införa på de nya modellerna.

Här är den största nyheten: V10-motorn har bytts ut mot en dubbelturbo-V8.

Lagom till bilsalongen i Genève skulle Audi visa upp tredje generationen RS 6 – men de första bilderna och faktauppgifterna finns tillgängliga redan nu.

Först och främst har Audi skrotat V10-motorn från förra generationen RS 6 och istället satsat på en V8 med dubbla turbo, framför allt för att sänka förbrukningen och utsläppen. Effekten ligger på 560 hästar – en minskning (!) på 20 hästar jämfört med föregångaren. Toppeffekten är tillgänglig mellan 5.700–6.700 rpm. Innebär detta slutet på effektkriget i superfamiljebilsklassen? Eller har Audi som vanligt varit lite försiktiga i sina effektangivelser?

Köparna kan i alla fall trösta sig med att vridmomentet ökat med 50 Nm till 700 och det under ett minst sagt brett varvregister: 1.750–5.500 rpm. Accelerationen till 100 km/h går på 3,9 sekunder och toppfarten blir 304 km/h, fast endast med "Dynamic plus package". Standardmässigt är toppfarten reglerad till 250 km/h och med "Dynamic package" ökar toppfarten i ett första steg till 280 km/h. Gamla Audi RS 6 framstår som näst intill slö med 4,6 sekunder. Motsvarande siffra för konkurrenten BMW M5 är 4,3 sekunder.

RS 6 får en åttastegad Tiptronic-låda och givetvis quattro – fyrhjulsdrift. Bränsleförbrukningen är sänkt, jämfört med V10-turbon, med hela 40 procent och anges till 9,8 l/100 km efter ECE-cykeln. Fast utnyttjar man hästarna så lär den siffran stiga rätt rejält. Att förbrukningen sjunkit så mycket beror på cylinderavstängning där cylinder 2, 3, 5 och 8 stängs av vid låg belastning.

Motorn har även stopp/start-system som standard och jämfört med föregångaren är vikten sänkt med 100 kilo, vilket alltid är välkommet. Klart är också att det inte blir någon sedanversion – nya RS 6 dyker enbart upp som Avant.

Bromsarna är förstås rejält tilltagna och fram sitter det 390-millimeters bromsskivor med sexkolvsok, som även kan levereras rödlackerade. Keramiska bromsar på 420 mm finns som tillval och de kännetecknas av bromsok i antracitgrå kulör. RS 6 är den första RS-modellen från Audi som har luftfjädring och den går som väntat att ändra efter körstil för att ge rätt karaktär.

Designmässigt får Audi RS 6 ett mycket aggressivt bodykit med silverfärgade detaljer och bikakemönster i grillen, breddade hjulhus, diffusor bak, dubbla ovala utblås på varje sida och enorma fälgar på 20 tum som döljer de keramiska bromsskivorna (tillval). Interiören bjuder på sportratt med platt nederdel och kolfiberdetaljer. Mer information om Audi RS 6 finns i pressreleasen, på svenska, som kan laddas hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

"Pappa" provkör RS 6

Misse inte filmen där John Argelander kör till dagis i förra generationen Audi RS 6.

Gör som 15.000 andra - prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev. Helt gratis!

Jag blir knäsvag! Hade jag pengarna hade jag redan varit på väg till Audi-återförsäljaren.
521
197