• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nya Audi RS 6 – superkombin...

Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka

I vår lanseras tredje generationen Audi RS 6 på Genèvesalongen, men redan nu finns bilder och fakta. Frågan är: slår den BMW M5?

Om du skulle känna dig osäker på vad som närmar sig i backspegeln har Audi lagt till RS6-logotypen i den enorma grillen, och även ett stort "quattro" i underkant, för säkerhets skull. Notera att grillen nu är lite mer djup och "tredimensionell", något som Audi ska införa på de nya modellerna.

Här är den största nyheten: V10-motorn har bytts ut mot en dubbelturbo-V8.

Lagom till bilsalongen i Genève skulle Audi visa upp tredje generationen RS 6 – men de första bilderna och faktauppgifterna finns tillgängliga redan nu.

Först och främst har Audi skrotat V10-motorn från förra generationen RS 6 och istället satsat på en V8 med dubbla turbo, framför allt för att sänka förbrukningen och utsläppen. Effekten ligger på 560 hästar – en minskning (!) på 20 hästar jämfört med föregångaren. Toppeffekten är tillgänglig mellan 5.700–6.700 rpm. Innebär detta slutet på effektkriget i superfamiljebilsklassen? Eller har Audi som vanligt varit lite försiktiga i sina effektangivelser?

Köparna kan i alla fall trösta sig med att vridmomentet ökat med 50 Nm till 700 och det under ett minst sagt brett varvregister: 1.750–5.500 rpm. Accelerationen till 100 km/h går på 3,9 sekunder och toppfarten blir 304 km/h, fast endast med "Dynamic plus package". Standardmässigt är toppfarten reglerad till 250 km/h och med "Dynamic package" ökar toppfarten i ett första steg till 280 km/h. Gamla Audi RS 6 framstår som näst intill slö med 4,6 sekunder. Motsvarande siffra för konkurrenten BMW M5 är 4,3 sekunder.

RS 6 får en åttastegad Tiptronic-låda och givetvis quattro – fyrhjulsdrift. Bränsleförbrukningen är sänkt, jämfört med V10-turbon, med hela 40 procent och anges till 9,8 l/100 km efter ECE-cykeln. Fast utnyttjar man hästarna så lär den siffran stiga rätt rejält. Att förbrukningen sjunkit så mycket beror på cylinderavstängning där cylinder 2, 3, 5 och 8 stängs av vid låg belastning.

Motorn har även stopp/start-system som standard och jämfört med föregångaren är vikten sänkt med 100 kilo, vilket alltid är välkommet. Klart är också att det inte blir någon sedanversion – nya RS 6 dyker enbart upp som Avant.

Bromsarna är förstås rejält tilltagna och fram sitter det 390-millimeters bromsskivor med sexkolvsok, som även kan levereras rödlackerade. Keramiska bromsar på 420 mm finns som tillval och de kännetecknas av bromsok i antracitgrå kulör. RS 6 är den första RS-modellen från Audi som har luftfjädring och den går som väntat att ändra efter körstil för att ge rätt karaktär.

Designmässigt får Audi RS 6 ett mycket aggressivt bodykit med silverfärgade detaljer och bikakemönster i grillen, breddade hjulhus, diffusor bak, dubbla ovala utblås på varje sida och enorma fälgar på 20 tum som döljer de keramiska bromsskivorna (tillval). Interiören bjuder på sportratt med platt nederdel och kolfiberdetaljer. Mer information om Audi RS 6 finns i pressreleasen, på svenska, som kan laddas hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

"Pappa" provkör RS 6

Misse inte filmen där John Argelander kör till dagis i förra generationen Audi RS 6.

Gör som 15.000 andra - prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev. Helt gratis!

Jag blir knäsvag! Hade jag pengarna hade jag redan varit på väg till Audi-återförsäljaren.
517
197

Det finns 82 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    David Postat: 2012-12-04 23:48

    när Carrera GT kom 2003-2004 var det bland det absolut snabbaste produktionsmässigt och defenitivt en hyperbil, en Audi kombi några år senare accellererar lika fort till 100km/h..... helt galet

  • #2 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Mads Postat: 2012-12-05 00:02

    Hejdå m5.

  • #3 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    John Postat: 2012-12-05 00:12

    Audi hakar alltså nu på allvar med BMWs trend att underskatta sina bilars hästkrafter på pappret för att skattas lägre i södra europa.

    560 hästar på hjulen alltså.

  • #4 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    John Postat: 2012-12-05 00:13

    @David

    Vem bryr sig om 0-100? En Carrera GT hade pöst den i alla andra hastigheter. 0-100 beror enbart på grepp när man har mycket hästkrafter.

  • #5 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Johan B Postat: 2012-12-05 00:26

    100-200 är väl lite mer intressant. Varför alltid dessa 0-100 tider.

  • #6 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-05 01:00

    Audi gör alltid "copy paste". Inbjudna av BMW och MB för att vara med och dela på utvecklingskostnaderna av innovativa tekniska lösningar tillsammans med aktuella underleverantörer. Audi avstår, avvaktar och kopierar.

    Inga dåliga grejor men Audi är och förblir den eviga tvåan, men det är ju också en del av deras strategi.

    Vorsprung durch Marketing.

    Roligt att så många blir uppfintade även om det kan vara ok att drömma om att köra runt i en tvålkopp, m a o en vanligt A4/A6. I drömmen upplever man inte ryckningar i ratten från drivlinan samtidigt som bilen understyr i böjen och de som faktiskt inte drömmer fattar inte bättre.

  • #7 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    BMWmannen Postat: 2012-12-05 01:57

    Germania: Tycker du snackar i nattmössan. Audi är bland dom första att utveckla teknologi. Deras RS serie har varit ett stort hot och legat före konkurrenterna många gånger. Själv gillar jag Merca, men tekniskt sett så är Audi mycket duktiga. Kvalité och hållbarhet är dom också kända för.

  • #8 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    David Postat: 2012-12-05 02:00

    @john du missade min poäng helt och hållet

  • #9 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-05 02:23

    <BMWmannen>

    Håller med dig, Audi är mycket duktiga på mycket, speciellt på marknadsföring. Men de är egentligen aldrig först med något (givetvis med något undantag). Samma sak gäller för syskonen VW och Porsche och detsamma för Skoda och Seat usw. som givetvis kommer i andra hand inom koncernen.

    Jag säger inte att Audi är dåligt, tvärtom de är duktiga men de är tvåa och de vill så gärna vara etta.
    För de bilintresserade så bygger ägandet mycket på en känsla som i sin tur ofta bygger på en historik som företaget försöker fövalta. Den historiken har inte Audi samtidigt som de försöker påminna oss om Auto Union och annat krafs som knappt Hedenhösarna tog fasta vid när det begav sig.

    Men säger man till folk tillräckligt många gånger att de är dumma i huvudet så blir de det också.

    Hellre nattmössa än mössan i handen.

  • #10 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kombi älskare Postat: 2012-12-05 07:52

    Ge oss en riktig tyst kombi med sedan känsla , de tyske är dåliga på detta, det är inte bara att öppna upp bagagerummet och dra över en liten rullgardin

  • #11 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Hingsten Postat: 2012-12-05 08:49

    Audi 4 ever...så är det bara

  • #12 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    wimhall Postat: 2012-12-05 08:59

    Jahapp, så var årets drömbil utsedd. Fast innan den platsar på min garageuppfart måste jag uppgradera mitt boende.

  • #13 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    kassaklirr Postat: 2012-12-05 09:33

    Men du kombiälskare tror knappt det finns tystare kombibilar än tex Bmw. Du kan till och med ta en tio år gammal femserie kombi så är den tystare än en ny Volvo kombi tex. Tro mig jag har en och har kört ny v70 med.

  • #14 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    zeke Postat: 2012-12-05 09:45

    Germania: Det är intressant att läsa dina inlägg. Man får intrycket av att du har ett djupt rotat hat mot Audi, eller är det kanske hatkärlek? Eller är du uppdragen av BMW att skriva inlägg mot Audi. Tittar man på försäljningsutvecklingen säg den senaste 10-års perioden så dröjer det inte länge förran Audi passerar ditt kära BMW. Det blir mer och mer tydligt att BMW känner sig hotade och osäkra på sin identitet då de ändrar sina "heliga" konstruktions- och designkoncept, av en händelse i riktning mot det som Audi konsekvent har kört i alla år. Vad gäller tekniknivå så är de flesta kännare överens om att preminumtillverkarna är rätt lika och att det mer är tillverkarnas modellcykler som styr när tekniska lösningar lanseras. Automobilindustrin i Tyskland är rätt transparent, det betyder att valet av koncept är mer avgörande för framgång, samt marknadsföringen. Sen att Audi ingår i bilvärldens starkaste konstellation ger dem muskler att utveckla sina modeller och att lansera nya. Skulle inte förvåna mig om BMW och MB av panik snart slås samman. Vad gäller bilhistoria så skjuter du dej själv i foten om du menar att Audi med framgångar för AutoUnion (mycket stora på sin tid) och i rally, DTM, LeMans etc. inte har en enstående historik. Har svårt att se att BMW kan matcha det....

  • #15 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Pelle Postat: 2012-12-05 09:50

    Helt otroligt grym! Helt klart en drömbil som jag tyvärr aldrig kommer att ha råd med.

  • #16 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    micke p Postat: 2012-12-05 10:04

    En till som skall in i garaget!

  • #17 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-05 10:04

    <zeke>

    En teori som inte stämmer. Men visst det kostar att ligga på topp, Audi gör det inte. Den eviga tvåan och då talar jag inte om volymerna.

    Och nej, jag hatar inte Audi, det är sällan fel på bilar utan snarare på förespråkare av bilmärken. Har själv kört Audi och det var/är en helt OK bil.

    Och nej igen, jag har inga uppdrag. Däremot betalar jag för att få köra bil från München.

    Läs på historiken och jämför därefter, relatera inte till historik runt hörnet, tack!

    Känn laddningen i namnen RS6 och M5. Vilken bil skapar mest nyhetsvärde. BMW jämförs inte med Audi men Audi med BMW. Någon leder och det gör inte tvåan Audi.

  • #18 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Roffe Karlsson Postat: 2012-12-05 10:18

    Byt sedan ut RS6 mot R8GT och M5 mot M6.

    Jag tycker inte att Audi ligger speciellt långt efter. Är det någon som ligger efter är det BMW som ligger efter Mercedes teknikmässigt. Merca håller fanan om man pratar teknik. Mercedes leder nog kampen i alla kategorier om man pratar motorer, teknik, design, utbud och så vidare. De kanske inte alltid är snabbast men ärligt talat, hur ofta behöver man vara någon tiondel snabbare än en annan, ett misstag så kanske man tappar en sekund ändå.

    Vet inte varför jag regnade in på MB men Audi ligger knappast ljusår efter BMW som folk vill påstå. Det är ju snarare en smaksak.

  • #19 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Henke Postat: 2012-12-05 10:20

    Kommer den med dragkrok den här gången? Mina krav är kombi/4wd/dragkrok. E63 saknar 2 (men verkor komma med 4wd), M5 samtliga.

  • #20 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    MPOWER Postat: 2012-12-05 10:25

    Germanias inlägg har varit rent av klockrena! Han e ju en skola för er audifantaster.

    Har sagt det förut och jag säger det igen Audi är lika spännande som lättmjölk, och de har lika mycket personlighet som en tesked!

  • #21 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Bonny Postat: 2012-12-05 10:42

    Kanske det är ny julbelysning lycktorna... annars ser dom ut som dom gjort dom 10 sista åren, gäsp !

  • #22 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    zeke Postat: 2012-12-05 10:47

    Såg en artikel nyligen i Bilsport att BMW är säker/stabil tvåa i Kina. Finstilt i artikeln kunde man sedan läsa att etta är AUDI. Unikt formaterad artikel av Bilsports BMW fantaster, eller hur. Dom har det inte lätt Münchengänget !!!!

  • #23 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Stoffe Postat: 2012-12-05 10:51

    Tröttsamma Audi, ständigt kopierande. Ibland lyckas de på någon del göra kopian ungefär lika bra med något enstaka ovidkommande som t o m kan vara något bättre än BMW som den ständiga tvån alltid jämförs med.
    MB såtar med en något mer skild profil men är nog ute på lite grunt vatten med en del nya modeller där de kommer att tappa sin klass gentemot BMW och Audi när de går ifrån sina kärnvärden.

  • #24 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    zeke Postat: 2012-12-05 11:10

    Stoffe: Snacket om kopierande hör man ofta från BMW fantasterna. Naturligtvis sneglar alla på alla, man har gemensamma underleverantörer etc. Det är valet av grundkoncept som avgör. Om du granskar detta nogrannare så ser du att BMW numera kopierar/ändrar sina "heliga" koncept (ex. sugmotor, bakhjulsdrift) i riktning mot Audi, då man nu nått en återvändsgränd. Audis konsekventa linje baserat på Quattro/framhjulsdrift, turboladdning för downsizing etc. visar sig vara tidlös. Om ett tag kommer kanske BMW också med COD..

  • #25 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    adolf Postat: 2012-12-05 11:19

    Bmw är det enda märket bland tyskarna som är ensamma. De har bara Mini som är en helt annan bil. Skulle vilja se Audi klara sig självt helt själv?? Decskyllecgå under bara på 2 år. BMW gör de absolut bästa bilarna och har gjort det länge. Ingen kan ta ifrån dom kvalité och körglädjen.

  • #26 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Magnus Postat: 2012-12-05 11:22

    Sur slirautomat och säkerligen en vikt på två ton. Nja säger jag.

  • #27 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    zeke Postat: 2012-12-05 11:29

    Adolf: Gruppering, konstellationer och samarbeten har förekommit i alla tider. BMW har uppenbarligen inte varit så lyckosamma i den, som du nog medger, viktiga grenen. Det handlar ju om i detta "Bilkrig" att skaffa sig muskler och om samarbeten och skaleffekter. Efter VWs köp av Porsche talas det om att Porsche tar ansvaret för Audis prestandamodeller. Porsche är ju världens bästa sportbilstillverkare, så det bådar gott för Audi, mindre gott för BMW/MB... Vad gäller kvalite så är det sedan några år Audi som ligger på topp, enligt en samlad journalistkår. Körglädjen leder möjligen BMW, en tid till...

  • #28 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    ck Postat: 2012-12-05 11:36

    Har det blivit 2+2 i denna? Ser ut som att mittplatsen i baksätet är ett minne blått! :P

  • #29 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Emm W Postat: 2012-12-05 11:50

    Från mitten av 90-talet fram till mitten av 00-talet tillhörde jag absolut skaran "BMW-frälsta" och kunde inte föreställa mig att köra något annat bilmärke än BMW. Men behovet av fyrhjulsdrift (ett reellt och praktiskt sådant) fick mig att byta min dåvarande hobbybil Z3M Coupé -02 mot en 996 4S Coupé -04, och min dåvarande bruksbil X5 4.4i -04 mot en RS4 Avant -08, och plötsligt hade jag ingen BMW alls men var ändå hur nöjd som helst. "Investeringen" började dock kännas lite övermodig i det allt tuffare ekonomiska klimatet, och jag "nedgraderade" till de två bilar jag har i dag: en M3 Coupé SMG2 -05 samt en S6 Avant -07, och är åter hur nöjd som helst.

    Ur mitt perspektiv erbjuder BMW fortfarande de mest körglada bilarna, och vore ekonomin ingen faktor att ta hänsyn till skulle jag nog välja nya M5 som nästa hobbybil (före R8, då jag vill ha baksäte för att kunna ha med barnen ibland :-), men som praktisk vardagsbil för hela familjen skulle det utan tvekan bli nya RS6: Fyrhjulsdriften, den relativa diskretionen, prestandan (3,9 sek!!), brukbarheten (kombi). Förvisso erbjuder även BMW numera fyrhjulsdrift på 5-serie Touring, men inte i M-utförande -- i alla fall inte än... Var det förresten inte AMG-chefen som nyligen gick ut i media och meddelade att även AMG skall gå över till fyrhjulsdrift för att kunna möta konkurrenterna (i.e. Audi)..?

    Är man någorlunda välbeställd och har behov av två bilar i hushållet men fortfarande är enögd (bara ser BMW *eller* Audi) är mitt råd att man öppnar båda ögonen och ser fördelarna med att kombinera det bästa ur båda världarna: BMW *och* Audi! :-)

  • #30 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Emm W Postat: 2012-12-05 12:01

    Är det förresten någon som vet mer om den nya V8 4.0 TFSI-motorn? I S6 ger den 420 hk (4,9 sek), i S8 ger den 520 hk (4,2 sek) och i RS6 ger den 560 hk (3,9 sek). Men vad är det egentligen som skiljer mellan dessa olika effektuttagsutföranden (och följdenligt varierande prestanda) -- är det precis samma motor med bara yttre faktorer som särskiljer (ECU, laddtryck, grenrör, avgassystem o.dyl.), eller är det bara själva beteckningen som är gemensam medan man sedan använder olika motorkomponenter (kolvar, vevstakar, kamaxlar, turbospjäll) beroende på effektuttag?

  • #31 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Urban Postat: 2012-12-05 12:03

    "Vad gäller kvalite så är det sedan några år Audi som ligger på topp".........jo tjenare

    http://www.germancarforum.com/community/threads/most-reliable-and-unreliable-cars-the-last-15-years.47596/

  • #32 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Lukas Postat: 2012-12-05 12:20

    helt underbar! 3,9 sekunder!! älskar hur extremt grov den ser ut! Hejdå M5 indeed

  • #33 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Tage Postat: 2012-12-05 12:29

    Om Volvo försämrar lyset och tar bort mittplatsen bak och förstör markfrigången och minskar trafiksäkerheten så blir det en Audi. Tar man bort framhjulsdriften blir det en BMW.

  • #34 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    GJ Postat: 2012-12-05 13:11

    Tack Zeke, äntligen nyanserade kommentarer. Germania: Lägg av!

  • #35 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-05 13:30

    <GJ>

    Tack! Zeke är lurad. Kan dock hålla med om, som någon skrev, att det egentligen är MB som ligger i absolut framkant gällande teknik.

    Förresten undrar vem som har uppdrag från vem? Audi säljer dessutom mest A4:or i Kina. En VW. Utan VW ingen Audi.

  • #36 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jörgen Postat: 2012-12-05 13:44

    Audi, toppkvalitet ??? Va det inte för ett tag sen som en undersökning här visade att att Audi's bilar va sämst på just kvalitet...? Speciellt RS-varianterna, om jag inte minns fel.

  • #37 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    The, ///M Postat: 2012-12-05 13:47

    Germania, mycket fina och välutvecklade komentarer , till skillanda frå nIngolstadt-fansen.
    Bra Germania !!!

    I övrigt har världen alldrig sätt bättre bil än BMW <3

  • #38 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    clash Postat: 2012-12-05 14:21

    Haha ett nöje att läsa alla bmw freaks egna påståenden/kommentarer om audi. Ja ni gillar Bmw och nu när Audi släpper en ny modell blir ni jätte oroliga, för tänk om nya Rs6an får bättre betyg än M5an då rasar hela världen för er va? För att det är väl omöjligt att en Audi kan vara bättre än en Bmw? Jag förstår att ni är oroliga och blir man orolig så går man ju automatiskt in i försvarsläge och självklart klankar ner på allt.

  • #39 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    js Postat: 2012-12-05 14:42

    Har aldrig sätt så mycket BMW produkter på en benchmark avdelning som på Audi's.
    Vad som är VW (Audi) styrka mot BMW är att de kan sprida vissa kostnader på flera märken, men hittills verkar det inte ha givit dem några försprång i utvecklingen mot BMW eller MB. Och för er som inte jobbar med produkt utveckling inom bil industrien, så kan jag tipsa att det är BMW och Honda som ses som de bästa på motorer, VW (Audi) är mest kända för att de gör motor som drar mycket olja och törstiga bensin motorer.

  • #40 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Alfasud Postat: 2012-12-05 15:42

    Dette ser ut til å være en flott bil. Når det gjelder teknisk forsprang så kan det nevnes at Alfa Romeo hadde sylinderkutt på sine motorer allerede i 1981.

  • #41 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    GJ Postat: 2012-12-05 15:52

    Det här var sista gången jag brydde mig om detta forum. Oavsett vilken bil man gillar så får man väl för fan se till att tänka innan man skriver. Det är definitivt högre klass på BMW's bilar än på deras fans.

  • #42 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jocke Postat: 2012-12-05 18:20

    Germania verkar vara en stressad själ, som bmw själva ungefär.
    Nästan samtliga kärnvärden som bmw stått för i alla år har de fått ge upp, så vem kopierar vem? Bmw gör grymt bra bilar men på väldigt många punkter har audi legat före i 25år...
    På marknader där historian inte är viktigast (och de förutfattade meningar som den ofta innebär) så går audi bättre än bmw.
    Bmw har insett att de inte kan leva på gamla meriter. Därför har de gjort en kovändning på många punkter. Bl a börjat med fyrkrafs, fler turbomotorer, snart fler framhjulsdrivna mm mm.
    Jag älskar bmw men skulle alla dagar i veckan välja audi.
    Det enda jag kommer på som anledning att välja bmw är för att göra vår 76 åriga granngubbe avundsjuk...

  • #43 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Niklas Postat: 2012-12-05 19:44

    Vilka jävla gnälliga (sn)horungar det är på AMS! Ni åker ändå någon gammal plast trimmad 3 : serien från tidigt 2000, eller annat skräp

    Cool bil, skiter väl vilket märke det är på den ... den är brutal ändå

    Gå och dö tack!

  • #44 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jaxon Postat: 2012-12-05 19:50

    @Germania, Hur får du det till att Audi är tvåan? Inte när det gäller prestanda iaf. Nya RS6 sopar ju mattan med både BMW och MB. När det gäller teknik och design är det snarare BMW som är tvåan. Överladdning, SUV'ar, fyrhjulsdrift, LED-teknik, och mycket annat. En riktig sportbil har BMW fortfarande inte, men den kommer väl ...
    Att Audi varit en trendsetter länge är allmänt känt. Flitigt kopierad av diverse tillverkare..

  • #45 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    ABT Postat: 2012-12-05 20:20

    Både Audi och BMW är fantastiska bilar från Bayern. De är olika nyanser av det absolut bästa. Sluta kasta sand i lådan, gläds istället åt att det fortfarande tillverkas sådana här bilar, att Audi och BMW ger oss bilälskare sådant hör godis. Njut av den fina tekniken som ger kraft och prestanda. M5 och RS6 - yttersta spetsen av sydtysk perfektion och sportig dynamik.

  • #46 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kalle Postat: 2012-12-05 21:21

    Alltså Audi har varit skräp i princip till för några år sen.
    Historia...nja...dom hade urquttro som satte 4wd på marknaden, men sen då?
    Jag älskar Audi men jag verkligen älskar BMW.
    Jag har en Audi s2 avant som hobbybil, bra väghållning, inte direkt, världens bästa turbo femma absolut, världens i särklass tåligaste drivlina! Absolut. Men det gäller ju bara den modellen nästan.
    Jag har ingen ekonomi för att åka omkring i en rs4 som bruksbil eller en x5 för den delen häller.
    Ska man jämföra Audi modeller säg från 80 talet tills nu mot Mercedes tex eller BMW så vinner BMW med hästlängder, vad gäller roliga, smart konstruerade, och kvalitativa bilar.
    Sen så skruvar jag allt jag äger själv, så min syn blir kanske anorlunda.
    Men med facit i hand, du kan köra i princip vilken bil som helst i hela BMW:s modelutbud och dom krossar allt vad gäller körglädje, motorer, kännsla.
    BMW har det lilla extra så e det bara.

  • #47 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Sofia Postat: 2012-12-05 21:58

    Wow va snygg! sitter hellre i en Audi än en överdriven bmw.

  • #48 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-05 22:16

    <Kalle>

    Guldstjärna till dig.

    Inte ens Porsches dubbelkopplinglåda i 991 känns lika bra som den i BMW M3. Inget illa om Porsche men det visar bara att BMW kan sin sak.

    Och självklart har BMW många entusiaster och beundrare för man vill ju tillhöra de som prioriterar körkänslan (det är ju liksom grejen med det hela) även fast man inte kan köra bil, men man lever givetvis i tron om annat.

    BMW förmedlar något som de övriga volymtillverkare inte gör eller snarare inte kan. Bilen kommunicerar med föraren, vilket gör att den inbjuder till aktiv körning. Detta gäller från minsta till största. Hellre en BMW 320i än en Audi A4 "plusplus".

    En amatör hade antagligen kört runt på Ringen snabbare i en BMW 330i än i en Audi S5, just för att man har ett bättre samspel mellan förare och och bil vilket gör att du helt enkelt vågar köra fortare.

  • #49 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Lukas Postat: 2012-12-05 23:30

    Emm W: har tyvärr ingen info om det du skriver om, men amerikanska MotorTrend har baserat på drivhjulseffekten uppskattat att motorn i S8:an i själva verket ger ca 580 hk vid vevaxeln (samt uppmätt en 0-60 mph-tid på 3,5 sek!). Eftersom RS6:an officiellt har 40 hästar mer än S8 kanske det innebär att den korrekta effektsiffran ligger närmare 620 hk?!

  • #50 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Gurra Postat: 2012-12-05 23:50

    M5 kan se sig i backspegeln! Vilken best.

  • #51 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Hamza Postat: 2012-12-06 00:06

    Helt ok, men tyvärr rår den varken på mercedes eller bmw....

  • #52 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    CC -12 Postat: 2012-12-06 07:35

    Intressant att se vilken dålig kunskap det finns om hur bilvärlden fungerar. Det verkar finnas ett flertal individer som tror att bilföretagen själva utvecklar alla ingående komponenter.

    Växellådor och 4WD kommer exempelvis från ZF, Getrag, BorgWarner, Aisin etc. Elektroniken och därmed mycket funktionalitet kommer från Bosch, Continental, Valeo, Delphi, Denso etc etc. Att sedan bilföretaget X är först handlar om att köpa sig förtursrätt, ibland genom att sponsra eller delta i utvecklingen.

    Även de funktioner som är unika för en tillverkare är ofta utvecklade av externa konsultfirmor såsom Semcon. Bilföretagen har inte dessa specialistkompetenserna, de fungerar som sammansättningsfabriker och ser till att allt fungerar ihop. Att exempelvis MB är längst fram teknikmässigt handlar bara om att de betalar underleverantörer mer för att få vara först.

    Växellådan i RS6 är förmodligen en ZF 8HP70 som också används av BMW och ett tiotal andra märken.

  • #53 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kalle Postat: 2012-12-06 09:19

    Alltså en rs6 förlorar ungefär 100hk i drivlina pga av en trött automat och 4wd.
    Man kanske har ca 450 drivhjulshästar. Därför är dom rätt "slöa" om man gämnför med konkurenterna.

  • #54 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kalle Postat: 2012-12-06 09:21

    http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=645

  • #55 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    RS6 Postat: 2012-12-06 09:51

    Kalle--> När M5board.com jämförde rs6 avant (580 hk, tiptronic & 4wd) mot en modefierad M5 E60 så förnedrade skåpet sedanen, slutfarter på 280+km/h... Kolla youtube!

    Nya M5 orginal är något snabare än gamla RS6, accepterat. Nya RS6 har 560 hk på hjulen, inte i motorn. varför? jo, skatte tekniska & försäkrings frågor.

    Så, 600 hk + på vevaxeln, 100kg mindre & 2 växlar till kontra den gamla så borde det vara rätt jämnt i prestanda mellan nya rs6 och m5! Dock kommer nya RS6 endast ut som Avant/kombi och M5 finns endast som sedan.

    Så ska vi jämföra dom alls? Hursomhelst ser nya RS6 sjukt fet ut och i dessa snö tider så är valet rätt lätt... OOOO-rings

  • #56 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    CC -12 Postat: 2012-12-06 10:42

    Kalle, hittade du på "trött automat" helt själv? 8HP är en grym låda och inte alls trött. Att exempelvis 320d kan åstadkomma så fina acc-siffror jämfört med jämnstarka bilar är till stor del automatlådans förtjänst. Jag har själv kört den i 535dA, den är grymt snabbt och slirar inte ett minst dugg.

    Och vad gäller BMW M5: jag har tre halvbekanta som har haft nya eller nästan nya E60 M5. Alla har sålt bilen efter mindre än ett halvår. Beg-varning på dessa, men det har ju gällt alla M-bilar i alla tider. Var har alla E36 M3 som befolkade våra vägar tagit vägen? Från att vara lika vanlig som V70 till att skådas en gång om året ungefär.

  • #57 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    lol Postat: 2012-12-06 13:10

    vem bryr sig om vilket märke som är 2:a eller 1:a eller whatever.. OSHIT AUDI ÄR BARA NR2, kan ej köpa DAMNIT!!!!! snacka om meningslös diskussion..

    ONTOPIC: Allt är nice med denna förutom baken som är oinspirerande och boring. Fyrkantig är ordet! Audi behöver bli lite mindre konservativa i formen.
    Men å andra sidan är ju nya M5 inte heller speciellt inspirerande i formen heller. I min mening vinner C63 AMG detta race och då är jag lite av en inbiten RS fantast och sett merca som gubbiga! C63 AMG ser verkligen sportig och rolig ut från alla vinklar, bra jobbat!

  • #58 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    fofo Postat: 2012-12-06 14:42

    Denna bil slår M5 o e 63 amg alla dagar i utseende o prestada.vänta tills ni får se
    den på vägarna...motor ljudet ska vi inte snacka om till skillnad från m5 som har fejkat motor ljud via inbyggda högtalare..5serier ser koreansk ut bakifrån..

  • #59 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    LJ Postat: 2012-12-06 22:09

    M5 alla dagar i veckan.

  • #60 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kalle Postat: 2012-12-06 22:11

    CC.
    Ja om man nu ska jämföra hur många m3 e36 m5 e34,39, och e60 mot tex audi rs4,rs6 osv så vinner nog bmw den statistiken lätt.
    Hur bra är en beggad rs6 mot m5:a tex.
    Förmodligen sämre.
    Jag tycker inte illa om audi alls, jag äger en själv, jag skulle lätt kunna tänka mig en rs6:a
    Men bmw känns på nått sätt mer genomtänkt och gediget.
    Den nya kommer bli monsterfet och den gamla är världens fetaste kombi i världshistorien men jag tycker iallafall att dom kunde utnyttjat effekten bättre.
    Nu blir det här en dålig jämnförelse men den nya m5 är snabbare 0-100 hundra än rs6:an och då är m5:an bara bakhjulsdriven,

  • #61 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Claes Postat: 2012-12-07 00:30

    Kalle, fast de står ju i klartext att m5an INTE är snabbare 0-100 än nya RS6? Så varför skriver du det? :)

  • #62 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kalle Postat: 2012-12-07 08:58

    Jag menade mot den gamla rs6:an alltså 08-12 lr vad det blir.
    Jag tyckte det va intressant då nya m5 väger 1987 lr vad det är och rs6 2000 men rs6:an har mer mos plus awd men är ändå långsammare.

  • #63 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jörgen Postat: 2012-12-08 17:33

    Nya E63 AMG gör 0-100 på 3,3 sek, BMW & Audi blev precis omkörda...

  • #64 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Fredde Postat: 2012-12-09 19:30

    @Jörgen
    Enligt Mercedes själva gör den det på 4.4 sek. Om du har sett en artikel där journalister har gjort det snabbare, så kan jag meddela att en amerikansk tidning hade lyckats få en 2012 Audi S6 köra 0-62mph på 3.7sek.

  • #65 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jörgen Postat: 2012-12-10 14:23

    Den gamla ja, den nya gör det på 3,3 sek ! 0-100km/h, inte 0-60mph...

  • #66 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Kevin Postat: 2012-12-10 23:55

    Jag har kört alla bmw m5 från 94 och framåt och även ägt en nyligen såld 06a, fruktansvärt bra bilar och jag kan med all säkerhet säga att bmw är på rätt väg, de har ständigt varit först gällande prestanda och körning enligt mig, men som vanligt kommer alltid en annan favorit (audi) bakifrån och fullständigt kör över bmw prestanda mässigt....inte körmässigt, detta pga att audi rs6 alltid har enligt mig lite problem med karaktären dvs vad den egentligen vill (förutom att köra rakt och bli toppad för här leder audi, den är i särklass den bil som behöver minst uppmärksamhet rakt fram...har kört alla audi rs modeller sedan 02) men nu så har jag lite svårt att lita på audi och deras nya suveräna 4.0tfs V8 (har kört S6 7 och 8) därför att motorn och bilen känns underskattad på pappret och jag fick detta bekräftat av motortrend (youtube) som testade audi S8 (samma motor lite mindre trimm hets) då de mätte motorns kraft och fick fram ca 572hk jfr med på pappret 520hk desamma gällde 0-60mph audi anger 4.1sek men de uppmätte 3.5 sek....så det jag vill komma till är att audi presterar mer än vad pappret säger....audis nackdel är att motorn kunde gärna ha suttigt 20cm mer bakåt, så att man ännu mer motverkar framtunghet...men men...sedan så tycker jag att audi borde skruvat upp effekten till 620hk och höjt förbrukningen till 1,2....detta pga att quattro är det bäst 4wd som finns. Samt att det har sedan 2002 varit extremt kul att få gapa över rs6 fantasi siffror jfr med resten...när m5 hade 400hk hade rs6 450hk eller om man la till ett litet plus....480.... bmw 507...audi 580... aaaa... men men...sedan så tycker jag att 0-100 är viktigt men inte lika viktigt som 0-200 samt turbolagg och extra fläsk...audi har av ngn anledning smittat bmw med julbords svulst som mercedes alltid lidit av...ang mercedes så har jag aldrig kört en tysk bil som bränner däck lika fort som den...visst m5 kan man burna med men med mercedes kan man burna tungt med....gillar mercedes då den mest märkes image o respekt...komfort....faller stort på design...mercedes e kombi är den ÄNDA kombin som är snyggare än sin motsvarande sedan...desvärre ger detta mig störningar då jag nu inte kan köpa rs6 då jag hatar prestanda kombis....EN SUPERBIL HÖR EJ HEMMA PÅ IKEA...den som har råd för ngn av dessa bilar har fan råd med frakt, hyrbil, lr en vanlig jäkla disel kombi från vilken tillverkare som helst under 350000. Nu har man ju inte provat nya mercedes lr audin men jag är 100% på att den som köperbmw gillar bmw samt bakhjulsdrft och en imbonad kännsla...mercedes är för den som snabbt och bekvämt kör om folk på motorvägen och har mest förnuft men minst kvalitetkännsla...audi är för den som inte komprimissar då den jäveln vill lasta ev lik, kött, ica påsar, svärmors garderob etc, vill ha högst kvalitetkännsla, betala mkt pengar på onödig säkerhet som gör bilen tyngre och onödigt dyrare, samt mest utstickande design och störst bromsar...men viktigast av allt den modell som troligen byts ut sist i detta sälskap då bmw väntar facelift, merca är en facelift.............sry för ev stavfel.....

  • #67 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Groko Postat: 2012-12-11 10:45

    Är det konkret "teknisk framkant" vi snackar om, så är det i Mercedes S-klass som man hittar de allra flesta tekniska nyheterna för komfortinriktade premiumbilar. Knappast Audi som marknadsföringsmässigt däremot satsar hårt på att påstå att de ligger först.

    @Germania,

    Haha! Grymt vasst inlägg! Visst är det i grunden som du skriver och för mig går Audi bort av just de anledningarna du tar upp. Men samtidigt, - om man skall vara nyanserad, så är Audi på totalen bra bilar och för de flesta definitivt en drömbil.

    Audi är definitivt "Vorsprung durch Marketing" och de gör den grenen väldigt bra. I mitt fikarum på jobbet vill alla som inte är bilintresserade, men som vill hänga med i snacket och "vara inne" ha en A6 på garageuppfarten.

    @zeke,

    Om det ultimata framgångskriteriet för dig är antal sålda bilar, försäljningsutveckling och ren volym, så föreslår jag att du kollar in Toyota... Den stora risken i VWs köp av Porsche är snarast att Audi-delar börjar leta sig in i framtidens Porsche... VW-koncernen har ju en förkärlek till att sätta samma prylar i de olika bilarna, men med olika pris. Som sann Porschefanatiker kan jag säga att VWs köp av Porsche sannolikt är det sämsta som någonsin hänt Porsche sett till hur bilarna lär utvecklas (och samutvecklas) på sikt. Men visst ja, det var ju FÖRSÄLJNINGSVOLYMEN du kollar på när du köper bil, och ja, den kan mycket väl gå upp ännu mer för Porsche nu.

    @Lukas, @Jaxon,

    Nya E63 precis runt hörnet gör som @Jörgen noterar 0-100 på rejält vässade tider med en AMG-anpassad 4matic och kommer att smiska såväl RS6 som M5 rejält när den är här, så om ni tror att denna RS6 är herre på täppan ens på det området kommer det inte att vara mer än någon månad... Om nu 0-100 öht skall anses vara den ultimata jämförelsefaktiorn (vilket den inte alls är).

  • #68 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    SimonNo1 Postat: 2012-12-11 10:46

    Då får vi hålla tummarna så at de lyckats förbättra kvaliteten så att de lämnar sistaplatsen över de mest opålitliga bilarna....

    Designmässigt är det väl inte mycket som sticker ut även om den är fetare än en vanlig Audi...

    http://www.svd.se/naringsliv/motor/de-mest-opalitliga-bilarna-och-de-basta_7701424.svd

  • #69 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Uffe Postat: 2012-12-11 11:00

    E63 4matic finns fortfarande ingen artikel om, tom Aftonbladet skriver om denna. Inte så konstigt att man inte väljer och förlänga någon prenumeration ;-)

  • #70 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    oj Postat: 2012-12-11 11:47

    får man med en liter olja som andra vag bilar vid köp?

  • #71 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Jörgen Postat: 2012-12-11 11:55

    Re: Uffe
    Nä, det är ju en Mercedes, den platsar väl inte på Audi Motor & Sports sida... Lägg upp alla sk "nyheter" om Audi & Vw två gånger istället !

  • #72 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Löj Postat: 2012-12-11 11:55

    För de som sitter med en liten och vill förlänga den...., enbart pinsamt.

  • #73 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Gör om AMS ta in merca nyheterna med Postat: 2012-12-11 13:24

    http://www.teknikensvarld.se/2012/12/09/36756/nya-mercedes-e-63-amg-ar-lojligt-snabb/

    Sorry det här är besten ifrån Stuttgart verkar vara en bätte leksak

  • #74 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    MB Postat: 2012-12-11 15:01

    Rätt kul att läsa att Audi sägs vara bara en sminkad VW. Det är tyvärr inte så det ser ut. Ta som exempel A4:an som dök upp 2008/09 fick MLB chassiet. Detta chassie skall utgöra grunden för många kommande VW modeller i olika utförande. MQB kallas det med tvärställd motor. Audi må ägas av VW men de är först med att implementera den nyaste tekniken från VW koncernen.

  • #75 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Urban Postat: 2012-12-11 17:50

    Lägg ner hela den här Audi/VW-reklamen, ni är ju bara patetiska ! Inte ens en blid kan ju undgå era vinklingar...

    Fuck AMS, long live Teknikens Värld !!!!

    Over & out...

  • #76 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Gurra Postat: 2012-12-11 22:22

    Till er BMW polare som påstår Audi kopierar BMW i allt. Lägg ner det. Just BMW driver hårt kampanj att de applicerar 4 hjulsdrift x drive på flera modeller nu. Audi har kört quattro sedan 80-talet och kan erbjuda det till samtliga modeller. BMW är skraja och koppar att erbjuda x drive till fler modeller. By the way såg att Audi sålde fler bilar november än BMW i Europa. Nr 1 nu!
    Grym Rs6!

  • #77 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Emo Postat: 2012-12-11 22:51

    Jag tänkte lägga in en kommentar men listan tar ju aldrig slut.

    Germania och Kalle, jag håller med er.

    BMWmannen jag gillar att du säger att du är en Merca kille med tanke på ditt alias :-)

    Audi har påkostat material med jag skulle inte kalla det en kvalitetsbil med tanke på att den "gamla" RS6 blev utsedd till den bil som åkte in verkstad oftast. (jag har fått själv erfara detta med en vanlig A6)
    Medan BMW är skitroliga att köra och de har bra hållbarhet.

  • #78 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Andden Postat: 2012-12-12 00:09

    Jag förstår inte vitsen med att ha så våldsamt många hästkrafter i en familjebil. Gamla M5:an (E39) på 400hk var precis lagom utan att det blir överdrivet. Nu är det bara larvigt. Om jag hade en pistol mot huvudet och var tvingad att välja en, så skulle det ändå bli nya M5:an.

  • #79 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    Germania Postat: 2012-12-12 00:30

    Riktar man blickarna på Sverige en stund och tittar på de bilar som BMW och Audi säljer mest av i tjänstebilssegmentet så säljer BMW sina bilar med en betydligt högre utrustningsgrad på 3- och 5-serien än vad Audi gör på sina motsvarande modeller. Det handlar om ett snitt på drygt 50 000 kr per såld bil.

    Målgrupperna eller snarare kundgrupperna kan för dessa märken i sin enkelhet verka vara densamma och till viss del är det också så men det är långt ifrån hela sanningen.

    En kund hos BMW har generellt ett större ekonomiskt urymme i val av modell och extrautrustning än vad den genomsnittlige kunden har hos Audi .

    Det innebär att många som väljer ett mer prestigefyllt bilmärke väljer just Audi men inte istället för BMW utan istället för Volvo (vilket jag också hade gjort) i och med att de (ännu) inte har möjligheten att köra BMW.

    Att Audi säljer fler bilar i Sverige må ju vara hänt men glöm inte bort att alla de snikutrustade A4:or som står outhyrda hos Statoil landet runt även ingår i försäljningssiffrorna.

    Jag har varit med om att folk har bytt från BMW till MB och vise versa och varit nöjda med sina byten men jag har aldrig varit med om att någon har bytt från BMW till Audi, finns liksom inte på "kartan".

    Och jag håller med att det är mer prestigefyllt att köra BMW än många andra märken. Prestigen grundar sig på vissa värden som faktiskt väldigt få BMW-förare egentligen kan tillgodogöra sig utan man tror att man är något bara för att man kör just BMW. Detta fenomen kan jag själv tycka är "fattigt" även om jag kör en bil som de flesta aldrig ens får möjlighet att provköra.

    Det lustiga är att just denna prestige jagar inte bara BMW-förare utan även de som kör kör Audi. De är samma kålsupare men deras dilemma är att det är en Audi och ingen BMW och det är aldrig kul att fightas i underläge.

    Sällan fel på Audi oftare fel på förespråkarna.

  • #80 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka
    adolf Postat: 2012-12-12 13:36

    Bmw är idag den absolut roligaste skönaste bilen att köra. Den känns helt underbart spännande att starta varje dag. Fast det är en vanlig 320d de förmedlar körkänslan Max till föraren. Audi för mig är som en Lexus välbyggd tuff men saknar Identitet"

  • #81 Re: Nya Audi RS 6 – superkombin är tillbaka