• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab 9-7 – en lyxlimousin som...

Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av

Ovanför 9-5 planerade Saab att bygga en lång lyxlimousin med arbetsnamnet ”9-7”. Tidigare inte publicerade skisser visar hur lyxlimpan skulle se ut, en modell tänkt att konkurrera med till exempel Audi A8 och Mercedes S-klass. Skulle den haft en chans?

Saab 9-7 SaabsUnited.com

En tidig skiss på det som skulle ha kunnat bli en "Saab 9-7". Skissen är hämtad från SaabsUnited.com, klicka på bilden för att hoppa dit och läsa mer.

Tänk om Saab hade fått bra snurr på försäljningen 2009–2010 och kunnat utöka modellutbudet med 9-5 SportCombi och crossovern 9-4X. Tänk om nya generationen 9-3, byggd på Phoenix-plattformen blivit en succé. Och vad skulle Saab sedan gjort?

Det är mycket som skulle kunna hänt när man använder "om inte". Nu vet vi ju att Saabs försäljning hade det trögt och pengarna tog slut. Saabs konkurs var ett faktum 19 december 2011 – på dagen precis ett år sedan.

En av de modeller som man åtminstone hade med som ett tankeexperiment var "Saab 9-7", en stor limousine med storlek över Saab 9-5. Då ska man minnas att Saab 9-5 inte var (är) någon direkt liten bil med en längd på 501 centimeter. En Audi A6 är 493 centimeter och först A6L (502 centimeter) når upp till samma storlek som 9-5.

Om Saab funderade på en "9-7" så var nog det storleksmässiga siktet inställt snarare på Audi A8 (513 centimeter), BMW 7-serie (507 centimeter) och Mercedes S-klass (508 centimeter).

Precis som man hittade skisser på den förmodade suvmodellen Saab 9-6X har nu sajten SaabsUnited.com hittat skisser på Saab 9-7 (klicka på länken för att läsa mer). Enligt SaabsUnited.com var den stora sedanmodellen inriktad mot kinesiska marknaden och idéerna uppstod ganska tidigt, innan Spyker och Victor Muller tog över Saab Automobile.

Vad tror ni läsare – fanns det ett utrymme för en lyxig, stor Saab-modell i samma segment som Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass? Kanske med samma utrymme, fin väghållning och ett lägre pris än de i den tyska premiumligan. Om inte om fanns…

Jodå, en Saab 9-7 tror jag på. I det segmentet finns det utrymme för en svensk utmanare.
688
333

Det finns 39 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    J Postat: 2012-12-19 11:49

    Tror att en 9-7 SportCoupé ala Audi A7, BMW 6-serie Gran Coupé eller MB CLS skulle ha funkat.

  • #2 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    jh Postat: 2012-12-19 12:00

    Eller hur?.... Finns det nån som på fullaste allvar tror att en Saab 9-7 skulle haft en chans mot Audi A7, BMW 6-serie eller MB CLS?
    Vi vet ju alla vad 9-3 och 9-5 hade för chans mot bilar från motsvarande storleksklass från Audi, BMW, MB, VW och Volvo.

  • #3 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    tom Postat: 2012-12-19 12:06

    På tiden att sluta med alle "vad om..."-artikler om SAAB. SAAB är inget mer, så är det bara, move on...

  • #4 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    M Postat: 2012-12-19 12:50

    Skulle det här vara ett skämt eller? Bilen i sig såg väl snygg ut men det är ju inte det enda kunderna vill ha.

    Om de inte lyckades sälja med 9-5/9-3 varför skulle det gå bättre med 9-7 när kundkretsen minskar enormt mycket? Ha säger jag bara. Ha ha.

  • #5 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Daniel Postat: 2012-12-19 12:51

    jh: Och du tar med volvo bredvid tillverkare som Audi, BMW, MB och VW? Haha.. Volvo passar ihop med KIA, Hyundai och med lite tur även med Opel.

  • #6 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Hans H Postat: 2012-12-19 12:52

    Bilen kanske skulle kunna ha en chans mot Mercedes och BMW, men den skulle nog aldrig kunna ha en chans mot Cadillac, GM:s guldgosse. Cadillac skulle nog ha hindrat denna bil på ett tidigt stadium.
    Det hade kunnat bli en riktigt bra bil, för det finns (fanns?) massor av kompetens inom GM, bara inte längst upp i organisationen.
    GM:s plan var från början att Opel skulle motsvara VW och Saab skulle tävla mot Audi.
    Nu blev det snarare att Saab och Opel tvingades slåss mot varandra medan Cadillac snodde resurserna. Varpå Chevrolet försöker sno Opels marknadsandel. Och VW/Audi tittar skrattande på.
    Fullständig internkonkurrens på vägen till härdsmälta. GM gick ju mycket riktigt i konkurs.

  • #7 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Артем Postat: 2012-12-19 12:55

    Было бы интересно посмотреть хотя бы на концепт, а нарисовать могут все что угодно...

  • #8 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    tom Postat: 2012-12-19 13:06

    Hey ApTeM, du tar så jävla fel, antar jag.

  • #9 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    David Postat: 2012-12-19 13:52

    Varenda biltillverkare har nog dussintals skisser på mer eller mindre orealistiska bilar.

  • #10 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    wimhall Postat: 2012-12-19 13:57

    Just på den kinesiska och även den ryska marknaden hade det säkert funnits utrymme för en sådan modell, men den hade varit lågt prioriterad efter de modeller som passat bäst på SAAB's traditionellt starkaste marknader.

  • #11 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    half swedish Postat: 2012-12-19 14:24

    Usch köper inte nazist bil märken :) i norge har dom hur många vw ,audi bmw ,merc som helst, kort minne har dom! Saab hade nog rest sig till slut,kanske inte blivit lika stor som vw,bmw men f*n så mycket coolare! Skulle det bli en stor lyx bil med pondus då är det väl Jaguar xj

  • #12 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Omannen Postat: 2012-12-19 14:26

    Finns det fortfarande folk som på fullt allvar menar att Saab va premium? Plastgnissel, åttitals-displayer, vindbrus, etc.

    Hade Saab kravlat sig ner till medelsvensson-klassen där de hör hemma och marknadsfört sig mot den så KANSKE de hade klarat sig lite längre.

  • #13 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Omannen Postat: 2012-12-19 14:31

    Vad är det du inte vill köpa half swedish? Nazistbilar eller nazistmärken?

    I övrigt är din post för dum för att kommenteras...

  • #14 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Carl Postat: 2012-12-19 14:32

    Det är intressant att iaktta läsarkretsen som kommenterar här. Skitnödiga "premiummän" med tjänstebil som tror de kan allt och lite till om kvalitet, körglädje, stil och känsla. Och ajabaja om någon nämner något nytt eller annorlunda - då blir det en totalsågning och en jämförelse med BMW, Audi eller Mercedes.

  • #15 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Rem-Johan Postat: 2012-12-19 14:50

    Det var nog tur att det inte blev en "lyxlimo" också. Saabs taffliga försök i premiumsegmentet kostade dem livet. Tänk om man hållit sig till sin originalidé: praktiska funktionella bilar för vanligt folk

  • #16 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Diplomat V8 Postat: 2012-12-19 15:32

    Håller med Rem-Johan.
    Saab ville leka något dom inte var.
    Deras stortid var när dom kunde konkurrera med Austin, Vaz, Wartburg och Trabant.
    Verkligheten kom snabbt i kapp...

  • #17 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Hans H Postat: 2012-12-19 15:50

    Diplomat V8:
    Det där var lågt.
    Du kan inte samla tvåtaktsbilarna i en och samma påse sådär. Isåfall måste du även samla rallysegrarna, eller hur? Och då blir resultatet ett helt annat.
    Glöm heller inte att "verkligheten" även kommit ifatt Opel, och att det går att ironisera om det. Vilket jag inte tänker göra.
    God Jul på dig. :-)

  • #18 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Rejo Postat: 2012-12-19 15:58

    Jag håller med Carl, det är skönt att man slipper vara en av alla dessa premiumtjänstemän som åker på viktiga möten i sina tyska übervagnar och tror att de kan något om körglädje och stil. Av någon anledning verkar de dessutom övertygade om att alla egentligen vill ha en BMW/Audi/Mercedes (stryk det som du inte gillar) och att enda anledningen till att man inte kör en sådan är för att man inte har råd att vara premium. De tror att vi tittar avundsjukt på deras Germaniafallosar medan vi i själva verket gapskrattar när de kör förbi.

    Det måste vara så urbota tråkigt att inte kunna uppskatta olika typer av bilar. Jag har inget emot tyska bilar i sig - både Porsche och Volkswagen har en hel del bra att komma med. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig en BMW eller Mercedes, men då måste den vara minst tio år gammal så att den värsta premiumstämpeln har tvättats bort.

    Jag är heller ingen Saab-fantast, men hade de valt att fortsätta på sin egen väg utan att drömma om det där förhatliga premiumsegmentet, så vete tusan om de inte hade haft bättre möjligheter att överleva. Annars gillar jag Alfa Romeo och Subaru - två bilmärken som ofta valt egna lite udda lösningar och hittat en marknad för det. Dock är jag väldigt oroad för Alfa Romeo som är farligt långt från sina traditionella kärnvärden nu när man bara har två Fiat-baserade småbilar kvar i programmet.

  • #19 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Nero Postat: 2012-12-19 16:08

    Att konkurrera med tyskar är inte så svårt. Deras produkter är ju generellt überkonservativa dvs rätt tråkiga och med gammal teknik generellt. Saabs problem berodde dels på att få kunder satsar på en looser, dvs man köper inte produkten när det finns osäkerhet kring märket, dels på att Saab (och Volvo) har en hopplöst liten hemmamarknad. Tyskarna överlever på att sälja måttligt bra på hemmaplan, för de svenska räcker hemmaförsäljningen ingenstans på långa vägar. Där är alla väsentliga skäl till att Saab gick åt pipan. 9-5 var ju tveklöst en mycket roligare, snyggare och bättre bil än nån av tyskarna.

  • #20 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Diplomat V8 Postat: 2012-12-19 16:08

    Hans H, du högg på kroken vilket jag anade du skulle göra. :-)

    Ha en riktigt God Jul min gode vapendragare! B-)

  • #21 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Gurra Postat: 2012-12-19 16:24

    Tror inte varumärket SAAB hade kunnat motsvara AUDI eller MB. Det hade nog inte lyft!

  • #22 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    z Postat: 2012-12-19 18:17

    Tvärtom, SAAB hade naturligtvis haft mycket goda chanser.
    Det visas väl inte minst av att nya statligt dominerade GM ägnade sådan enorm kraft på att stänga verksamheten i sin linda.

    Nej SAABs storhetstid var väl början av turboeran, det är den man skulle ha återknutit till.

    Jaja SAAB är historia, men 9-7 var i alla fall rätt tänkt.

  • #23 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    K.R. von Scheele Postat: 2012-12-19 19:28

    @ #18 Rejo, det är ju rätt uppenbart att det är ekonomin som styr eftersom att du "måste" vänta 10 år innan premiumstämpeln tvättats bort.

    @#19 på vilket sätt har Audi, BMW, Mercedes eller Porsche satt i bruk att använda gammal teknik? Jag har upplever det som att jag erbjuds nya lösningar och finesser så fort jag byter till en nyare modell. Eller lider du av Rejos problem att du endast kan mäkta med att köpa en 10 år gammal bil?

    God jul!

  • #24 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Nattsvart Postat: 2012-12-19 20:11

    Saab skulle hålla sig till det man kunde bäst.
    Flygplan!

    Saab bygger och har byggt förstklassiga flygmaskiner. Deras bilar vill jag helst glömma.

  • #25 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    tjapp Postat: 2012-12-19 20:20

    Det där med Opel och verkligheten blev väl bakvänt, det är ju inte verkligheten som är Opels problem utan människornas fantasier, påhitt och inbillningar som inte existerar i verkligheten.

    Opel är i verkligheten – 99 % av människorna är det inte.
    DET är problemet.

  • #26 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    #19 Postat: 2012-12-19 23:04

    Jag har aldrig ägt en begagnad bil, och ej heller någon tysk bil så jag kan inte säga nåt om det. Däremot har jag faktiskt flera gånger varit och beskådat och tom provkört tyska bilar, eftersom de ofta skrivs upp i pressen, men blivit så avtänd av den, för att vara diplomatisk, "tyska" tekniken och designen att det inte varit aktuellt med köp, även om bilhandlarna ibland närmast försökt tvinga på mig bilarna med massiva rabatter. Sånt gör en alltid misstänksam, eller hur? Jag kan faktiskt inte komma på många tekniska landvinningar av något större värde från Tyskland, kan du? Däremot kan jag och de flesta med lite allmänbildning, säkert du med, räkna upp ett stort antal svenska sådana.

  • #27 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Rejo Postat: 2012-12-19 23:13

    Herr von Scheele, jag måste ingenting. Det är bara det att jag helst inte vill bli sedd i ett tyskt premiumbygge. Folk kan ju tro att jag fullständigt saknar smak. Eller ännu värre, att jag gått och blivit med tjänstebil.

    Men du bekräftar min tes. Alla tillbedjare av tyskt premium tror att alla andra vill ha samma sak som dem.

  • #28 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Petter Postat: 2012-12-20 07:51

    Rejo du har så rätt.
    Så fort man är lite kritisk mot dom sk. premium tyskarna blir man antingen idiot förklarad eller att man inte har råd. Men hur många av dessa äger sina bilar? Eller är det tjänstebil?

  • #29 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Hasse Fjäll Postat: 2012-12-20 08:06

    Kul att fantisera lite. Inget att bli bajsnödig över (av).
    God jul!

  • #30 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Hans H Postat: 2012-12-20 09:33

    Petter och Rejo: Jag håller med er.

  • #31 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Magnus Postat: 2012-12-20 11:44

    Sluta snyfta om SAAB! Marknaden/kunderna gav företaget sin dom. "Survival of the fittest" som Darwin sa.

  • #32 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Stoffe Postat: 2012-12-20 11:53

    Sluta tjata om gamla Saab och dess kanske blivit modeller. Om inte om hade varit hade jag varit miljadär. Inte hade det blivit någon saab då heller.

  • #33 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Lars Postat: 2012-12-20 16:29

    Bilden???
    Ha haa ha, precis som allt med SAAB, halvdant blaha, detta är en överdriven teckning på en önskedröm som aldrig hade gått att sälja!

    Vilka vill ha eller ens tänker på Saab i den här bilklassen?
    Befriande för alla att det gick i konkurs!

    Har ni lagt märke till hur lite Saab det finns i trafikbilden redan efter bara ETT år efter konkursen!?
    Kvalitetsbefrielsen tog bort skräpet på vägrenarna på nästan bara ett år!

  • #34 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Uffe Postat: 2012-12-20 20:22

    Ointressant diskussion, Saab hade aldrig haft råd att utveckla och producera en sådan bil.

  • #35 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Aero Postat: 2012-12-20 20:30

    Jag blir så trött på denna enorma övertro till tyska bilmärken. Det är klart Audi, Bmw och Mersedes tillverkar en del premiummodeller, men de flesta tyska bilar jag ser på svanska vägar är klena, fattigt utrustade och uttjänta tjänstebilar. Hur mycket premium är det i en Bmw 318 eller en Audi A6 2,4 egentlgen? Synd att det gick som det gick för Saab, men hade de varit kvar hade de definitivt varit mitt första val! Rikligt utrustade från start och starka motorer. Jag skulle gärna sett en artikel där man jämförde nya 9-5 aero mot valfri tysk för samma pengar... Ja menar, hur många "svenssons" kör Bmw M5?

  • #36 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Tomten! Postat: 2012-12-20 22:04

    Varför inte en SAAB 9-8 8m lång o 4m bred!!!

  • #37 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Pumpen Postat: 2012-12-20 22:19

    Modellbeteckningen 9-7 skulle antagligen passat bättre på senaste 9-5 sedan. 9-5 borde hållit sig i samma storlek som tidigare 9-5. Den planerade phoenixbaserade 9-3 kunde ha fått smidigare yttermått ungefär som en Volvo V40.

  • #38 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Diplomat V7 Postat: 2012-12-20 23:16

    @Magnus
    "Sluta snyfta om SAAB! Marknaden/kunderna gav företaget sin dom. "Survival of the fittest" som Darwin sa."

    Har du legat i koma i decennier!?

    Bilindustrin är ett enda socialistiskt experiment!
    Bilindustrin i USA, Tyskland, Frankrike, Spanien osv. får miljard efter miljard, i bilstöd av sina regeringar för att "hålla hjulen rullande" och driva industrin vidare... Det är bara i Sverige bilindustri ses som något fult (speciellt bland (C) och övriga borgarbrackor som bara vill åka BMW)!

    Saab och Volvo fick 0:- i stöd när bilkrisen var som värst. Därför gick det som det gick för Saab och Volvo...

  • #39 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    aaa Postat: 2012-12-23 08:47

    Jag vet bara att nyaste Saab 9-5 modellen är en av de snyggaste bilarna som körs på vägarna idag tillsammans med Mercedes E klass.
    Tycker att det är synd att Sverige inte kunde behålla ett av sina bilmärken.

  • #40 Re: Saab 9-7 – en lyxlimousin som inte blev av
    Gino amico Postat: 2013-01-27 23:36

    Snälla ta bort grillen och gör en annan

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten