Nyheter

Världens tio mest sålda bilmodeller 2012

Vilka bilmodeller lyckades bäst under 2012? Ett mått är försäljningen och där finns det en klar vinnare – kan du gissa vilken? Du tänker kanske Corolla, Golf eller pickupklassikern F-150 som dominerat US-försäljningen i ett halvt sekel. Fel, fel, fel – tänk igen!

Toyota Corolla 2012

Om Toyota behållit Corolla som varumärke i Europa - och inte ersatt med Auris - skulle modellen förmodligen vara den bäst säljande i världen. Men nu får Corolla nöja sig med andraplatsen för 2012 med cirka 966.000 sålda bilar.

Siffrorna för 2012 färdigställs just nu och inom de närmaste veckorna lär vi få en hel del statistik som visar vem som lyckades och vilka som får göra om sin hemläxa inom bilindustrin. Framgång kan mätas på flera sätt men de som säljer bäst har en siffra som är svår att snacka bort.

De definitiva siffrorna är inte riktigt klara ännu men marknadsföretaget LMC Automotive har gjort en seriös förhandsprognos för de mest sålda bilmodellerna under 2012, globalt sett. LMC Automotive har samlat in data från alla de stora marknaderna och presenterade siffrorna strax innan julhelgen.

Många av oss skulle nog gissa på Toyota Corolla som listetta och det blev mycket riktigt en toppnotering med silverplats och cirka 966.000 sålda bilar under 2012. Den siffran kunde blivit högre om inte bråket mellan Kina och Japan resulterat i en "köpbojkott" som drabbade alla de stora japanska tillverkarna i Kina under andra halvan av 2012.

Men Corolla kom i alla fall högre än trean VW Jetta (ej inkluderat Golf) som såldes i 822.000 exemplar under 2012, mycket tack vare en väldigt stark position i Kina och USA.

Position nummer fyra hålls av Hyundai Elantra, en modell som vi inte har i Europa men som ändå såldes i cirka 777.000 exemplar under 2012. På femte plats hittar vi Ford Fiesta med 728.000 bilar. En hårsmån från Fiesta kommer VW Golf med 726.000 sålda bilar – den modell som dominerat försäljningen i Europa under många år och som många av oss förmodligen skulle placera högre även på den globala listan.

Hyundai Elantra

Visste du att Hyundai Elantra är en global succé som säljer bättre än till exempel VW Golf, VW Polo, Ford Fiesta och Toyota Camry? I Europa skulle Elantra krocka med i40, eller kanske inte? Besök din Hyundai-handlare och tjata!

Hela topp-tio-listan finns i faktarutan nedtill och vi ska inte hålla er på halster längre: Ford Focus blev den bästsäljande modellen globalt under 2012 med ganska precis en miljon sålda bilar, enligt LMC Automotive. Den positionen fick Focus efter bland annat ett mycket lyckat år i USA där det såldes 250.000 bilar, långt fler än Ford någonsin vågat hoppas eftersom Focus är en ganska "liten" bilmodell med amerikanska mått mätt.

Under 2012 kunde Ford fira ett unikt rekord med just Focus i huvudrollen. Den 31:e augusti rullade en Ford Focus av bandet i Rayong, Thailand. Den blev Fords bil "nummer 350 miljoner" sedan starten 1903. Siffran 350 miljoner bilar kan vara svår att greppa men som jämförelse kan man berätta att det är en bil var tionde sekund under 109 år. Skulle man ställa 350 miljoner bilar efter varandra skulle de räcka från jorden till månen och tillbaka – två gånger!

Förutom succén med Focus över hela världen så har Ford lyckats mycket bra i Nordamerika och behållit sin marknadsandel på den stadigt växande marknaden i USA. De preliminära siffrorna för USA 2012 visar på en försäljning av hela 2,2 miljoner bilar för Ford, vilket visar en stabil formkurva då man även lyckades sälja mer än två miljoner bilar i USA under 2011.

Statistik kan presenteras på många olika sätt och om Toyota valt att fortsätta med Corolla som varumärke i Europa skulle den sammanlagda försäljningen av Corolla och Auris ge en listetta, globalt sett. Samtidigt vill kanske en del bunta ihop Jetta och Golf som en modell – bagageutrymmet undantaget – och då skulle Golf/Jetta leda försäljningsligan i världen.

Glöm inte att siffrorna från LMC Automotive är preliminära, det slutgiltiga resultatet får vi vänta på ännu ett tag.

Ford Focus

Ford Focus är ett av de bästa exemplen på strategin "One Ford", det vill säga globala modeller som säljs över hela världen i stort sett samma utförande. En strategi som visat sig mycket framgångsrik.

Ford Focus är en värdig, global vinnare 2012!
103
149