• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Miljöpartister rasar mot...

Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna

Två miljöpartister skriver på SvD Brännpunkt att regeringen har misslyckats med att sänka utsläppen för framtidens bilar, eftersom även stora och tunga suvar kan klassas som miljöbilar. Håller du med?

Suvar som väger över två ton kan klassas som miljöbilar med de nya reglerna.

De nya miljöbilsreglerna som trädde i kraft den 1 januari har debatterats flitigt, bland annat här på auto motor & sport.

Enligt miljöpartisterna Per Bolund och Stina Bergström är de nya reglerna "ett exempel på hur en regering duckar för klimatansvar istället för att ställa krav på att utsläppen från framtidens bilar ska minska". Det skriver politikerna i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Ett exempel är stora suvar, där en del modeller godkänns som miljöbilar trots att de väger över två ton. Det ger inte lägre utsläpp, och skapar dessutom förvirring kring vad som ska klassas som miljöbil, enligt politikerna.

Per Bolund och Stina Bergström reagerar också på att nästan alla miljöbilar som säljs är dieseldrivna. Miljöpartisterna skriver att Frankrike redan har ett system där bilar med låga utsläpp får en bonus, och där bilar som släpper ut mer får en avgift.

Den idén, tillsammans med bättre kollektivtrafik och smartare stadsplanering, kan enligt Per Bolund och Stina Bergström ge 80 procent lägre utsläpp på 20 år.

Jag tycker att de nya miljöbilsreglerna är bra.
85
321

Det finns 47 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    John Postat: 2013-01-02 11:35

    Ja det är många frågetecken när EU-diktaturen bestämmer vad vi ska ha för klassifikation för miljöbilar.

    En SUV som väger 2 ton drar ju minst 1 liter milen så det är helt uppåt väggarna, sedan så är ju diesel det sämsta man kan ha i bilarna.

    Det enda vettiga är att räkna om en dieselbils utsläpp till bensin alltså lägga på ca 15% då hade folk köpt bensin istället och ordningen återställd.

  • #2 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-02 11:45

    John. EU har inget med den nya miljöbilsdefinitionen att göra. Ej heller kommer några 2 tons bilar klara kraven förutom några ytterst få undantag. MP gjorde ett exempel på Bently som skulle klara definitionen. Den kostar 2 miljoner. Det blir bra skatteintäkter i form av moms. Fler sånna! Faktum är att i princip ingen av de bilar som inte klarar förra årets definition klarar årets vilket gör att MPs debattartikel inte har något med verkligheten att göra. Däremot blir vi av med små bilar som klarade sig tidigare bara för de var små, men ej energieffektiva. Borta är nu Toyota Aygo, VW polo m.fl. Ingen är ledsen över detta. Ny teknik skall gynnas, ej gammal.

  • #3 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-02 11:53

    Glömde, 1 liter milen motsvarar ca 230 g CO2/km på bensin och 260 g CO2/km på diesel. För att klara gränsen på den nya miljöbilsdefinitionen skulle en bensinbil behöva väga mer är 4,4 ton och den diesel 5 ton. Blir nog svårt att få ner förbrukningen på dessa till 1l/milen.

  • #4 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    svenne Postat: 2013-01-02 12:10

    Reglerna för att kalla det för "miljöbil" är enbart ointressant idag. Vem vill utnyttja vansinnet och välja en tung bil? Låg vikt är nödvändigt om bilen ska kännas modern och körglad - allt annat (dvs. gamla feta klumpar) går bort.

    "Miljöbil" kan man möjligtvis kalla de mest effektiva/snåla verionerna på el samt fordonsgas (bio- och naturgas).

  • #5 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-02 12:24

    Svenne. Helt rätt i att vikten är ointressant. För att få en bil på 120 g att klara kraven måste den väga mer än 1920 kg. Det gör ingen bil. Det är en total missuppfattning (alternativt planerad lögn) att det skulle gå att öka vikten för att klara definitionen. Enbart genom att göra bilarna effektivare kan det gå. Förutom vid vissa gränsfall.

  • #6 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Sas Postat: 2013-01-02 12:44

    Har inte läst några av inläggen men hela debatten måste ju handla om hur man bäst uppmuntrar folk att välja det som är mest miljövänligt i den klass de behöver, jag tänker främst på storlek, inte vikt. Vikten är ju liksom bara en följdeffekt av storlek oftast. Det finns många familjer med flera barn som inte klarar sig med nån liten skitbil utan behöver t.ex. en sjusitsig bil. Miljöklassningen borde vara baserad på hur mycket en viss bil släpper ut i förhållande till andra bilar i sin "klass", då styr man folk som behöver även en stor bil mot ett miljövänligt alternativ i sin "klass". Det är skillnad på olika sjusitsiga bilar. Det är ju galet att man inte kan premieras bara för att man har många barn eller för att man t.ex. är hantverkare och behöver en skåpbil. På så sätt skulle man kunna få till en miljöbilspremie som slår med "brett" över hela bilparken och som inte bara blir en affär för singlar och unga par! Nästan lite av en rättvisefråga?

  • #7 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    wimhall Postat: 2013-01-02 13:14

    Å ena sidan har tidigare miljöbilsdefinition kritiserats för att den under en period mer eller mindre uteslöt alla stora bilar eftersom de inte hade en rimlig chans att nå gränsvärdet för utsläppsnivån. Å andra sidan kritiseras den nya definitionen eftersom den ger stora bilar möjlighet att nå miljöklassning.
    Hur man än vänder sig har man skinkan bak, eller?

    Dessutom "Per Bolund och Stina Bergström reagerar också på att nästan alla miljöbilar som säljs är dieseldrivna. Miljöpartisterna skriver att Frankrike redan har ett system där bilar med låga utsläpp får en bonus, och där bilar som släpper ut mer får en avgift.";
    Jaaaa????? Ett system som premierar låga CO2-utsläpp premierar indirekt dieselbilar eftersom CO2-utsläppen står i relation till bränsleförbrukningen och diesel är ett bränsle med högre effektivitet än bensin och inte minst etanol. Och om jag inte missminner mig totalt utgör diesel sedan urminnes tider majoriteten av den franska nybilsförsäljningen med en andel på över 70% de senaste 30 åren.

  • #8 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Stig Palm Postat: 2013-01-02 13:36

    Inte mycket att säga annat än att Miljöpartister lever i drömmarnas värld. Bilhatare är de och har de bil är det oftast en gammal som ur utsläppsynpunkt motsvarar 10 moderna. Jag förstå egentligen inte varför vi bemöter deras argument som mest är svammel. Bäst vore att tiga ihjäl dem?

  • #9 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    mhult Postat: 2013-01-02 13:38

    Vem bryr sig om vilka bilar som kallas miljöbilar? Alla bilar är mer eller mindre dåliga för miljön, och de ekonomiska konsekvenserna av att välja något som politikerna kallat för "miljöbilar" är fösumbara.

    Välj bil efter ditt eget hjärta och miljösamvete, och skit i politikerna. De har abdikerat i frågan och avstått från att styra på ett vettigt sätt.

  • #10 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Josef Postat: 2013-01-02 13:40

    Ingen mer än jag som reagerar på att de använder en Bentely som endast är konceptbil som exempel? Utsläppet från den som de uppger är väl också bara spekulativa siffror?
    Och i vilket fall är 130g Co2/km grymt bra för en 2000+ kg-bil.

    Skrev ett inlägg om det här: http://joseftycker.wordpress.com/2012/12/31/miljopartiet-ser-inte-hela-bilden/

  • #11 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    AK Postat: 2013-01-02 13:40

    Eftersom dessa båda politiker sänder sina taxinotor till skattebetalarna och har årskort på SJ, återigen, betalat av oss skattebetalare så är deras krav på höjda kostnader för bilismen ovidkomande. Om hela bilparken i Sverige byttes mot Rangerover V8 skulle de globala CO2-utsläppen öka med en halv promille...

    Förövrigt - om du köper en Bentley för 2 miljoner betalar du moms på 400tkr. Eftersom den drar mer bränsle än en VW Polo betalr du redan för dina utsläpp via drivmedelsskatten. En monster SUV med V12 som står still släpper ut mindre än en Polo som körs. Och eftersom vi betalar skatt, miljöskatt och moms på skatterna när vi tankar så straffar vi redan de stora bilarna

  • #12 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Hans H Postat: 2013-01-02 14:46

    Bara för att det är miljöpartister som yttrat sig reagerar några som om de därför automatiskt skulle ha fel också.
    Men har de det?
    Reglerna är ju vrickade alldeles oavsett exemplet Bentley. Hur var det med VW Polo och dess syskon? Alla är inte miljöbilar, eller hur är det?

  • #13 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-02 14:50

    Hans H, VW polo klarar inte den nya definitionen. Den drar för mycket i förhållande till sin vikt. Det beror på att den inte har samma effektiva drivlina som exempelvis storebror VW golf Bluemotion på 87 g CO2/km. Statliga subventioner skall inte gynna gammal och dålig teknik.

  • #14 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Peter B Postat: 2013-01-02 15:22

    Dessa miljöpartister har redan förorsakat Sthlm trafikinfarkt pga dess motarbetande av Förbifarten.
    Hur miljömässigt är det att Essingeleden t ex är enda möjligheten att passera stan utan att ta stora omvägar över Västerås t ex. Bilköer som står och spyr ut avgaser istället för att trafik flyter och inte skapar köer i onödan.
    Alla sådana försök att underlätta för trafiken ( för samhället är ju byggt kring just den) har istället miljöpartiet lägga krokben för allt vad har med biltrafik att göra.
    Jag värnar mkt om vår miljö och atmosfär men när man sett detta motstånd av ett parti som värnar miljö så frågar jag mig vad man har i huvet.
    Det är klart att vi ska ha kommunal trafik också, det är ju självklart men var hamnar våra bilskattepengar? som ska gå till vägunderhåll och nya vägar, i ett svart hål som vi inte har koll på.
    Vi betalar 200 miljoner /dag i utlandsbistånd utan att ha vare sig bra ålderdom eller sjukvård,våra

  • #15 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Peter B Postat: 2013-01-02 15:22

    Dessa miljöpartister har redan förorsakat Sthlm trafikinfarkt pga dess motarbetande av Förbifarten.
    Hur miljömässigt är det att Essingeleden t ex är enda möjligheten att passera stan utan att ta stora omvägar över Västerås t ex. Bilköer som står och spyr ut avgaser istället för att trafik flyter och inte skapar köer i onödan.
    Alla sådana försök att underlätta för trafiken ( för samhället är ju byggt kring just den) har istället miljöpartiet lägga krokben för allt vad har med biltrafik att göra.
    Jag värnar mkt om vår miljö och atmosfär men när man sett detta motstånd av ett parti som värnar miljö så frågar jag mig vad man har i huvet.
    Det är klart att vi ska ha kommunal trafik också, det är ju självklart men var hamnar våra bilskattepengar? som ska gå till vägunderhåll och nya vägar, i ett svart hål som vi inte har koll på.
    Vi betalar 200 miljoner /dag i utlandsbistånd utan att ha vare sig bra ålderdom eller sjukvård,våra

  • #16 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Thorleif Wallqvist Postat: 2013-01-02 16:28

    Att en tung bil får släppa ut mer än en lättare och ända klassas som miljöbättre, är det nog inte många som kan förstå. Det måste väl handla om den totala mängden utsläppta gaser/föroreningar, oavsett hur mycket en bil väger, eller hur?
    Glöm dock inte att CO2-utsläppen, vilket tycks vara de enda som finns med i debatten, åtminstone är det det politikerna pratar om, är global och gränsöverskridande, så om utsläppen sker i Shanghai, Sthlm, London eller Gbg, är egalt.
    Sverige liggewr på 53-e plats i utsläppsligan, med 0,2% av de globala. 1/3 därav kommer från vägtrafiken, dvs. 0,7 PROMILLE! Det är alltså vad vi skulle bidra med om vi slutade köra bil helt och hållet! Proportioner är bra och nyttiga. MP:s politiker vill få oss att tro att hela planetens klimatförändringar, vilka är allvarliga, står och faller med vår svenska bilkörning. Så är knappast fallet.

  • #17 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Peventiven Postat: 2013-01-02 16:58

    @Sas#46. Den som har många barn premieras redan tillräckligt och kan gott betala merkostnaden för en större bil.

  • #18 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Von Finkelbein Postat: 2013-01-02 17:03

    Gör som de flesta asiater, (ca 2500000000), köp den bil du gillar och strunta i politikers hjärnsläpp! Det finns inga miljöbilar då även elbilar är "smutsiga" när de produceras.

  • #19 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    z Postat: 2013-01-02 17:45

    Förvisso, AMS och SvD har samma ägare, men måste vi få läsa om allt som släpps in på SvD-debatt?


    Och så lite perspektiv på det infantila svenska navelskåderiet.

    I Sverige 2012 så såldes det 279 478 nya bilar, det var en minskning med 8,4 procent jämfört med det redan usla 2011.


    USAs mest sålda bilmodell under 2012 såldes samtidigt ensamt i 576 529 exemplar.

    Den såg ut så här,

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/2010_Ford_F-150_Platinum_--_07-10-2010.jpg

    Denna storsäljare kan fås med motoralternativ, allt från en liten pytti v6 på 3,6 liter till en rejäl v8 på 6,2 liter.

    Försäljningsökningen! 2012 på 11,6 procent (66 877 exemplar) från 2011 motsvarar alltså för denna ENDA Ford-modell i USA, ca 25 procent av den totala svenska bilförsäljningen under 2012.

    Listtvåan 2012 i USA såg föresten ut så här.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Silverado_006-1.jpg


    Ja, nu kan Per Bolund och Stina Bergström forsätta med sina drapor...

  • #20 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    John Postat: 2013-01-02 18:03

    Jag har ett stort miljöintresse, men den nya miljöbilsdefinitionen tycker jag är ett stort misslyckande. Det är ju de totala utsläppen som är intressanta och möjligtvis antal passagerarsäten.

  • #21 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    BL Postat: 2013-01-02 19:07

    Det är enbart för att legitimera sin egen existens som miljöpartister kontinueligt framför nya åsikter. Gammalt svenskt uttryck för detta är enligt Svenska akademiens ordlista: "motvalls kärring".

  • #22 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Kazoo Postat: 2013-01-02 19:10

    Ett praktiskt exempel på att den nya miljöbilsdefinitionen helt missar målet är nya Mazda 6, där den med 150 hästarsdieseln släpper ut 104 g CO2 (exeptionellt lågt för en stor mellanklassare), med klassas ej som miljöbil eftersom Mazda dessutom lyckats göra den exeptionellt lätt (1350 kg) - flera hundra kg mindre än snittet i klassen. Hade man struntat i att göra bilen så lätt utan gjort som alla andra dvs inte gjort nåt hade den lätt klassats som miljöbil. Så för att få den miljöbilsklassad skulle man alltså kunna lägga in blyballast i den. Logiskt och bra för miljön? Nej, bara totalt idiotiskt. Uppenbarligen är något allvarligt knasigt på miljödepartementet.

  • #23 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-02 19:24

    Mazda lär inte kunna nå den förbrukningen om de inte gjort bilen lätt. Att lägga in vikter och certa om den innebär att den med stor säkerhet kommer dra mer. Det är fortfarande lättare för en lätt bil att klara kraven. Bra jobbat Mazda, men nu har ni en utmaning till. Vilket är meningen med lagen.

  • #24 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    wimhall Postat: 2013-01-02 20:49

    Utsläppsnivån måste ju rimligen ställas i relation till transport-förmågan, en Smart Fortwo som rymmer max 2 personer och 2 mjölkpaket har inte samma transport-förmåga som en snål dieselbil i golkfklassen och ska därför bedömas hårdare än på enbart vikten i förhållande till utsläppsnivån.
    På samma sätt kan en skåpbil som t.ex. Renault Mongo klassas som miljöbil tack vare sin lastvolym.

  • #25 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Nisse2 Postat: 2013-01-02 21:08

    Varför helt enkelt inte bara strunta i om bilen är en sk "miljöbil" och köpa den bil som passar mitt behov och plånbok.
    Som det var förra året fick man snåltrimmade bilar som knappt gick att köra bara för att vi ville komma undan bilskatten på sisådär 1300pix per år!

    Per automatik om man köper en bil med låg co utsläpp får man billig bilskatt efter som bilskatten baseras på co utsläpp.
    Sen sköter EU resten att sätta press på bilindustrin att sänka utsläppen.

    En fråga bara. Bilar som går på etanol idag är dom per automatik en miljöbil fortfarande eller.

  • #26 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Mats Postat: 2013-01-02 22:03

    Känns som avundsjuka, många reagerar när det är en SUV, men en sedan eller en familjekombi som har höga utsläpp så är det tyst. En annan sak, jag har bott i hus iu 17 år, men gör det inte längre. men det finns en F-N massa oljepannor kvar i detta land som värmer upp hus, samt folk som använder gamla gräsklippare som spryr ut 100 ggr mer en vad ny bilar gör, Och ja, jag va en av dom. Men där är det tyst. Jag älskar stora SUV med Disel

  • #27 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    RK Postat: 2013-01-02 22:29

    En sak som jag inte fattar är att politiker inte förstår att den olja som finns på jorden kommer att borras upp av någon jävel någon stans så länge den är billigare än andra alternativ. Tror ni verkligen människor bryr sig om miljö mer än pengar. Tänk om!!!!! kanske någon jävla miljönisse som tror att han är en hjälte för att han betalar 50kr mer för grön el.

  • #28 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Hans H Postat: 2013-01-02 22:55

    RK: När det kommer till kritan bryr sig folk mer om miljö än pengar, för pengar kan man leva utan.
    Miljön, däremot, är livsviktig.
    Inte för dig, uppenbarligen, men för - i princip - alla andra.
    Det förstår många politiker. Inte alla, men faktiskt riktigt många.

  • #29 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Anonym Postat: 2013-01-02 23:06

    "Miljöpartiet är som en melon, gröna utanpå, röda innuti och kärnan är brunsvart"

  • #30 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    RK Postat: 2013-01-03 01:52

    Hans h. Grejen är att alla människor inte kommer till kritan. öh tyvärr tror jag inte människor vill leva utan pengar i dag och det går defenetivt inte före miljön för de flesta. skadan ska vara skedd deras egna liv innan vanligt folk förstår.

    vart kan man leva utan pengar undrar jag?

    sen har jag inte sagt att jag inte bryr mig om miljön vart du nu än fick det ifrån. utan jag tror politikerna har svårt att fatta att miljöproblemet bara kan lösas om alla ´världens länder är med på det . iaf de största annars går det inte tror jag. tex skyller amerikanarna på kineserna för deras utsläpp ökar. medans kineserna skyller på att de släpper ut mycket mer per person. samt att de gjort det under lång tid. så här håller det på hela tiden och det innebär ingen lösning på problemet.

    jag är inte pessemist bara för att jag inte tror på mirakelkurer.

  • #31 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Peter Postat: 2013-01-03 07:10

    Avskaffa miljöbilsdefinitionen innan det blir ännu mer pinsamt! Har någon fått lön för att ta fram de här reglerna !?

  • #32 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Peter Postat: 2013-01-03 07:10

    Avskaffa miljöbilsdefinitionen innan det blir ännu mer pinsamt! Har någon fått lön för att ta fram de här reglerna !?

  • #33 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Goran Postat: 2013-01-03 09:14

    Avskaffa alla former av fordonsskatt och öka istället drivmedelsskatten KRAFTIGT - om dieseln/bensinen kostade 30 kr liter skulle det tankas mindre, och mindre co2, partiklar, NOx etc. skulle släppas ut. Och då skulle snålare bilar "premieras" automatiskt eftersom de förbrukar mindre. Bilar som köra lite skulle såklart också påverkas mindre, men det är ju sas. också rättvist - de släpper ju också ut mindre.

  • #34 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Janbanan Postat: 2013-01-03 09:54

    Nu blir man belönad bara du kör miljöklass bil rätt om du kör 7000Mil om året medans en som kanske knappt kör 1000mil om året i sin icke miljöklassade bil ska betala mer i fordons skatt. alla har inte råd med nya bilar. vem har varit värst för miljön? basera skatten efter hur mycket folk kör istället.

  • #35 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Anders Postat: 2013-01-03 10:26

    De nya miljöbilsreglerna i Sverige är minst sagt märkliga. Färre körda mil är bättre för miljön oavsett hur mycket bilen i fråga drar. Som någon klok sa en bit upp/ner i tråden, en V12:a som inte körs släpper ut mindre CO2 än en snålbil som körs (många mil).
    De av tillverkarna deklarerade bränsleförbrukningarna har som AMS visat olika mycket med verkligheten att göra, och för de "extrema" miljöbilarna med små turboladdade dieslar och bensinmotorer har den angivna förbrukningen över huvudtaget inget med verkligheten att göra. Således verkar det ju befängt att styra inköpspremier på rena fantasisiffror.
    Det mest logiska i det läget är naturligtvis att lägga alla incitament för kloka miljöval på bränslepriset, men eftersom det vore politiskt självmord är det naturligtvis ingen som tar det beslutet. Även om det skulle gynna fordon som faktiskt drar lite ELLER styra mot färre körda kilometer. Problemet uppstår i glesbygden där folk är (eller har gjorts) helt beroende av bilen för sin levnad, egentligen inte i landets få storstäder. Man kan misstänka att det sker en hel del slentriankörning när man lika gärna skulle kunna gå eller cykla istället, vilket förmodligen skulle vara en välgärning för folkhälsan.
    Det skulle vara intressant att se t.ex. AMS göra en ordentlig genomräkning på de totala CO2-utsläppen mm, och jämföra existerande bilar med nyproducerade bilar; hur långt kan man köra per år med en äldre bil och ändå bidra till lägre miljöbelastning än en nyproducerad bil (inkluderat produktionen) osv.

  • #36 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Anders Postat: 2013-01-03 10:26

    Glömde en grej: Att inte byta miljöbilsregler var tredje vecka är nog en bra idé också.

  • #37 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Henry Postat: 2013-01-03 10:50

    Såg igår ett inslag om detta på TV4. Som vanligt låter man Gröna bilister uttala sig. Gröna bilister är en pytteliten organisation som bara representerar sig själva. Vaför låter man inte någon av de stora bilistorganisartionerna uttala sig. Kan det bero på att då får man inte det svar man vill ha?

  • #38 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-03 11:41

    +1 Göran "Avskaffa alla former av fordonsskatt och öka istället drivmedelsskatten " Håller med

  • #39 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Martin Postat: 2013-01-03 12:24

    Förbjud Miljöpartiet. Alla som röstar på dem är debila idioter som ändå hatar bilar maximalt. Kolla också igenom deras partiprogram. Det finns inget där som rättfärdigar namnet Miljöpartiet, de skulle snarare kalla sig Tokstollepartiet.

  • #40 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Nisse2 Postat: 2013-01-03 20:46

    Oscar. Nu har Hyundai höjt vikten för att få vissa modeller miljöklassade. På dig lät det i dina inlägg som om det ej skulle gå, men de funkade. Andra däck, dubbelt, lastgol,v elhissar, fullstort reservhjul så vips har man en miljöbil.
    Skam den som ger sig!

  • #41 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    RK Postat: 2013-01-03 23:21

    Håller med Göran

    rätt väg att gå

  • #42 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-04 09:46

    Nisse2. Hyundai har höjt vikten med 15 kg. Det gör att de får släppa ut 0,69 g CO2/km mer. Ja, det är en nolla kommatecken sexa nia. Dvs mindre en ett gram. Det kan man göra stor sak av om man vill. Mer viktigt är att de sänkte CO2 emissionerna med 11 g /km vilket de troligen inte skulle gjort om det en blivit en förändring i definitionen. Det som jag menar med att höja vikten är för de som exempelvis ligger på ca 120 idag och behöver gå ner till ca 95. 25 g CO2/km motsvarar 548 kg mer i tjänstevikt. Det kommer inte gå att klara samma förbrukning med denna viktökning. Jag skulle verkligen uppskatta om AMS duktiga journalister kunde göra en artikel kring detta. Det är svåra saker som de säkert kan förklara på ett bra sätt.

  • #43 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Nisse2 Postat: 2013-01-04 16:53

    Ja men låg dom ej på 119 gram

  • #44 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Nisse2 Postat: 2013-01-05 10:22

    Oscar.
    Helt rätt i att vikten är ointressant. För att få en bil på 120 g att klara kraven måste den väga mer än 1920 kg. Det gör ingen bil. Det är en total missuppfattning (alternativt planerad lögn) att det skulle gå att öka vikten för att klara definitionen. Enbart genom att göra bilarna effektivare kan det gå. Förutom vid vissa gränsfall.

    Vaddå¨enbart att göra bilarna effektivare kan det gå.
    Hyunday ökar vikten genom att inkludera dubbelt bagagerumsgolv, riktigt reservhjul elhissar mm, mer utrustning. Höjer tjänstevikten till 1490kg.
    Då ökar man väl vikten för att nå målet.
    Samt att göra andra ändringar för att nå målet, utelämna ej fakta i målet tack!

  • #45 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    Nisse2 Postat: 2013-01-05 10:36

    Lilla renault Clio är miljöbil å 2013.




    Befrielse fordonsskatt

    Stockholms stads inköp

    Statliga miljöbilar

    Befrielse fordonsskatt 2013-

  • #46 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    oscar Postat: 2013-01-05 16:50

    Nisse2, Om de inte sänkt bränsleförbrukningen skulle de behövt hövt vikten på bilen till minst 1640 kg. Det är 150 kg mer än vad de har idag. Inte troligt att denna ökning skulle gått utan att bränsleförbrukningen går upp. Så ja, effektiviteten på motorn är viktigare än vikten (nej det var inget göteborsk ordvits)

    Det jag vill försöka få fram är att man kan justera vikten något vid gränsfall. Så har Hyundai gjort. Men den stora grejen de gjort är att sänka förbrukningen. Det finns tydliga regler på hur tjänstevikten sätts. Den måste ligga inom ett vist intervall från verklig vikt. Den verkliga vikten varierar något beroende på vilka options som bilen har.

    Så ja, Hyundai ökade vikten. Troligt inom godkänt intervall. Är det ett problem? Svar nej. De sänkte också föbrukningen vilket i motsvarar en viktökning 10 gånger den ökning de faktiskt gjorde. Så vilket var viktigaste saken för att nå målet? Bränsleförbrukningen eller vikten?

  • #47 Re: Miljöpartister rasar mot miljöbilsreglerna
    JG Postat: 2013-01-09 10:06

    Mr. Clarkson från Top Gear sa en gång. - Att frakta min familj i min XC90 D5 7-sits släpper ut mindre avgaser än om jag och min fru kör var sin miljöklassad småbil oavsett vad politikerna tycker. Verkar som det uttalandet verkar stämma även i Sverige numera.

    I dessa trängselskattstider är det väl bra om man kan åka fler i ett fordon? Borde inte det premieras? De flesta köper ju fordon efter behov. Hade gärna haft en mindre bil själv men svårt att få plats i en liten bil med barn i storleken 1, 3 och 5år. Eftersom jag bara har en bil så åker jag tyvärr en del i den själv också men att äga två bilar är varken billigare/bättre för miljön.

    Sen finns det väl de som åker stor SUV trots att de absolut inte behöver en stor bil men den typen av människor kommer alltid att fortsätta göra det oavsett vad skatten blir. Har man råd med en stor och/eller törstig bil har man råd med skatten också!