• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Hyundai höjer vikten – blir...

Hyundai höjer vikten – blir miljöbil

UPPDATERAD MED INTERVJU! Hyundai lanserar två nya utrustningsnivåer till i30: Business Eco och Premium Eco. Det gör att i30 har två dieselversioner som plötsligt klarar den nya miljöbilsgränsen. Här är hemligheten.

Hyundai lyckas få ned förbrukningen på i30 1,6 CRDi – genom att höja vikten!

Hyundai lyckas få ned förbrukningen på i30 1,6 CRDi – genom att höja vikten!

Hyundai i30 1,6 CRDi finns med två effektuttag – 110 eller 128 hästar. Officiell förbrukning uppges till 4,1 l/100 km, vilket gör att i30 1,6 CRDi inte klarar av de nya miljöbilsreglerna som trädde i kraft den 1 januari. Men Hyundais matematiker har hittat en vinnande formel för att kunna ge miljöbilsstatus till de dieseldrivna i30-bilarna.

Med två nya utrustningsnivåer kallade Business Eco samt Premium Eco har Hyundai sänkt förbrukningen och höjt tjänstevikten. De nya utrustningspaketen innehåller start/stopp-funktion samt mindre och lättrullade däck – nu 15 tum istället för 16 tum. Åtgärderna sänker den officiella förbrukningen från 4,1 l/100 km till 3,7. Det ger ett sänkt koldioxidutsläpp från 108 gram per kilometer till 97.

Vidare har Business Eco fått ett fullstort reservhjul, dubbelt lastgolv samt elhissar runt om som standard. Det höjer tjänstevikten till nödvändiga 1.420 kilo. Premium Eco har utrustats med fullstort reservhjul samt eluppvärmd ratt vilket höjer tjänstevikten till 1.422 kilo. Priset är oförändrat jämfört med tidigare Business- och Premium-utföranden. De nya Eco-versionerna gäller endast 5-dörrarsversionen och inte i30 Kombi.

Så med mindre bagagevolym och sämre grepp kan nu i30-köparen spara 1 089 kronor per år i fordonsskatt …

Hyundais presstaleskvinna, Ann Sundfeldt, säger i en kommentar till auto motor & sport att de nya miljöbilsreglerna är knepiga och svåra att kommunicera till kunderna.

Dubbelt bagagegolv och fullstort reservhjul bidrar till den nya miljöbilsklassningen för i30 1,6 CRDi.

Dubbelt bagagegolv och fullstort reservhjul bidrar till den nya miljöbilsklassningen för i30 1,6 CRDi.

Hallå där, Henrik Degling, produktansvarig på Hyundai Sverige!


Hur länge har ni suttit med miniräknarna och klurat ut dessa förändringar?

"Vi började arbetet för omkring ett halvår sedan. Sedan har vi haft kontakt med fabriken de senaste tre månaderna om de nya utrustningspaketen."

Var det svårt att hitta den rätta balansen utsläpp och utrustning?
"Nej, egentligen inte. Vi hade 97 g/km att utgå ifrån. Det är den siffran bilen har med start/stopp-system och mindre hjul. Vi vet också vilken vikt som krävs med det utsläppet så det var ett ganska lätt pussel med utrustningen."

Vad säger Hyundaifabriken om era nya specifikationskrav?
"Att räkna specifikt på olika utrustningsdetaljer är ett nytt sätt att tänka på. Tidigare uppgav man en tjänstevikt inom ett intervall på cirka 100 kilo, och då hade vi svårt att veta den slutgiltiga tjänstevikten. Det fungerar inte längre. Utmaningen för fabriken var framför allt att få alla system för produktion, beställning och certifiering att kommunicera för att få fram den specifika tjänstevikten för just vår specifikation."

Hur mycket mer extra vikt ger Eco-utrustningen?
"Den nya specifikationen är omkring 15 kilo tyngre."

Kommer ECO-versionen säljas parallellt med vanliga Business och Premium-paketen?
"Nej, inte med manuell låda. Då finns bara Eco-versionerna att tillgå."

Så det går alltså inte att välja till 16-tumshjul till manuella dieselversioner?
"Nej, det skulle bli väldigt dyrt tillval i så fall eftersom skattebefrielsen försvinner."

Hur förändras bagagevolymen med fullstort reservhjul, istället för ett smalare nödhjul som tidigare?
"Utrymmet under lastgolvet blir omkring 10 liter mindre."

Är fler Hyundai-modeller aktuella för en liknande miljöpassning med högre tjänstevikt under 2013?
"I dagsläget har vi ingen annan modell som är certifierad så att den kan bli miljöbil om vi höjer tjänstevikten, men vi har självklart en dialog med fabriken om framtida anpassning till de svenska kraven."

De nya miljöbilsreglerna är vansinniga!
598
29

Redaktör på auto motor & sport, Sverige.

Alla artiklar Kontakta

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Cujo Postat: 2013-01-03 13:56

    Gäller inte kombi?! Fail!

  • #2 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Anders Sjögren Postat: 2013-01-03 14:21

    Riktigt fånigt, speciellt biten med den behövda höjda vikten.

  • #3 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    mhult Postat: 2013-01-03 16:56

    Jag reagera på påståendet att 16-tumshjul är ett "väldigt dyrt tillval", då skatten ökar med tusen kronor om året.

    För Hyundai och de som köper bilarna räknas tydligen bara PRIS, PRIS och PRIS.

    Totalkostanden för en ny bil är ju 50 000 till 100 000 kronor per år (35 till 70 kronor per mil, 1500 mil per år).

  • #4 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    cd.. Postat: 2013-01-03 17:14

    Verkligen felriktade regler, tyngre bil= mer väg, däck och bromsslitage, vilket ger mer föroreningar och partiklar, mer resursåtgång och sävligare beteende. Hur fasiken tänkte man? Gissar att man vill skydda volvo på inhemska marknaden?

  • #5 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Nyfiken Postat: 2013-01-03 17:34

    "" Kommer ECO-versionen säljas parallellt med vanliga Business och Premium-paketen?
    "Nej, inte med manuell låda. Då finns bara Eco-versionerna att tillgå." ""

    Inte riktigt med här. Räknas Business Eco samt Premium Eco bara som miljöbilar med automat?

  • #6 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Sven Postat: 2013-01-03 19:07

    Undra hur man måste köra för att komma ner i 3.7 liter per 100km...

    Svagt nerför i konstant 70 km/h?
    Detta är vad blandad körning betyder för dieselbilar i EU-cykeln.

  • #7 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Butters Postat: 2013-01-03 21:24

    diskussionen borde handla om att oavsett om miljögränsen har flyttats så drar bilarna inte vad som anges. vad trodde ni egentligen att biltillverkarna kommer uppfinna nya jätteeffektiva motorer inför 99g gränsen 2013? som inte heller är samma inom EU? Nää den som kommer på nya sätt att fuska kommer kunna sälja bilar. Bra jobbat Hyundai, hoppas att fler följer efter.. sen får vi vanliga konsumenter nöja oss att den nya miljöbilen bara drar runt nollfem och har hela 90-110 hk typ som Golf, Passat TDI årm 1988. (ja jag vet att de var lättare och inte lika säkra)

  • #8 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    oscar Postat: 2013-01-03 22:53

    Ni missar poängen. Tack vare de nya reglerna har de sänkt CO2 emissionerna med 11g. Med de gamla reglerna är det troligt att detta inte skulle skett då den inte blivit mer miljöbil för det. Bra jobbat o grattis till att vara först ut.

  • #9 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    as Postat: 2013-01-03 22:56

    Opel har gjort likadant med Astra bilarna.
    110hk och 130hk dieseln är miljöbil även i år och det gäller både 5-d och kombin. Det räckte qtt lägga in ett fullstort reservhjul :-)

  • #10 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Daniel Postat: 2013-01-04 00:00

    Jojo 3,7liter/100km i en 1.420kg tjänstebil. Tjena tjena...
    Räkna i all kallstarter, vintertid, statstrafik mm
    Visst på landsväg i 60-80km/h kanske, men då är väldigt många bilar snåla. Frugans Octavia 2.0FSI-06a drar i det avseendet 4.7-5.2liter/100km.
    Jag är så jäkla trött på dessa fantasisiffror om vad en bil KAN komma ner i. I verkligheten, året runt är det som gills.
    Octavian drar ca 0,80 då. Vår SLK230 drar 1,20 och vår A6 2,0TSI 0,95....och A4an vi hade innan, en 2,0TDI drog 0,70

  • #11 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    snöstorm Postat: 2013-01-04 05:00

    Ja vilka regler...
    Nå, fullstort reservhjul istället för i värsta fall en oanvändbar lagningssats, det är inte fel! Reservhjul har räddat mig många gånger där en "lagning" aldrig funkat.

  • #12 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Banzai Postat: 2013-01-04 09:14

    Hyundai har alltid reservhjul i sina bilar tillskilland från tyska tillverkare. Dock frångår man "cykelhjul" och stoppar i likvärdigt 15" hjul.
    Sjukt system med vikt och utsläpp.

  • #13 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    timingbeltkiller Postat: 2013-01-04 10:56

    Just another proof relative instead of absolute scales are pure nonsense.

  • #14 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Per Postat: 2013-01-04 11:23

    När man ser de nya reglerna undrar man om det är dumhet eller korruption som ligger bakom. Det är hur som helst uppenbarligen inte miljötänk!

  • #15 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Mattias Goldmann Gröna Bilister Postat: 2013-01-04 11:25

    I grunden är det förstås inte Hyundais fel utan de nya idiotiska reglerna där en bil får släppa ut mer ju tyngre den är. Vi behöver inte en tyngre fordonsflotta!

  • #16 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Conspiracy Postat: 2013-01-04 12:45

    Politikerna SÄGER att vi ska skydda miljön (Men det är inget parti som egentligen vill det)

    Politikerna VILL EGENTLIGEN att vi ska köpa fler och större (Volvo) bilar. Det leder till att vi måste betala mer pengar till bilhandlarn som måste betala mer skatt till staten..större bilar kräver större och dyrare däck, dyrare reparationer (=mer pengar i rörelse = mer skatt till staten) Kör vi stora bilar måste vi tanka mer bensin/diesel (= med skatt till staten & fler bensinstationer = fler anställda = mer skatt), högre bilskatt = mer pengar till staten, dyrare försäkring....ja listan kan göras hur lång som helst.

    Summa kardemumma = stora bilar drar på ett eller annat sätt in mer pengar till staten. Med andra ord är det inte alls idiotiska regler, snarare mycket välgenomtänkta regler.

  • #17 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    wimhall Postat: 2013-01-04 14:05

    Mindre bagagevolym under golvet lär knappast någon bry sig om, det utrymmet har egentligen bara betydelse för beräkningar enligt VDA-normen.
    Att någon skulle utnyttja vikttillägget för att nå miljöbilsklassning förvånar inte, det visar ju bara hur uppenbart kryphålet är. Men Hyundai är inte först - bara först efter årsskiftet - att utnyttja det, ett tydligt exempel är ju Volvo som lyckas få V40 miljöklassad trots 100 kg högre vikt än motsvarande Golf, som inte är miljöklassad. Inte för att Volvo inte förtjänar miljöklassningen, men det känns ju lite fel att VW's effektiva viktbesparing ska vara en belastning. Det är väl bara att maxa standardutrustningen (men rör inte däckdimensionen) och typa om bilen, så är bilen miljöklassad.

  • #18 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Nisse2 Postat: 2013-01-05 09:53

    Poängen måste vara att dom har höjt tjänstevikten,då får man draghjälp med miljöklassningen.
    Oskar hävdar hårdnackat att det ej är så men om man läser artikleln så har dom faktiskt höjt tjänstevikten till nödvändiga 1490 kg!

    Dom har också sänkt förbrukningen.

  • #19 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    oscar Postat: 2013-01-05 10:31

    Nisse2. Jag säger inte att dem inte har höjt tjänstevikten. Det har de gjort. Med 15 kg. Med detta får de släppa ut 0,69 g CO2 mer än om de inte hade höjt tjänsteviken. Men det viktiga är att de sänkt CO2 emissionen 11g. Det blir lite knepiga randeffekter när man kör in en ny definitionen med bara några månaders varsel på en av världens minsta marknader. Så att det höjt 15 kg tjänstevikt är faktiskt ingen stor sak. Att de sänkt 11 g I CO2 är en mycket större sak.

  • #20 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    lillstefan Postat: 2013-01-05 12:59

    Ni som säger att dessa regler är för att regeringen vill att vi ska köpa fler Volvo, tänk på att detta är EU-regler. Så som jag förstått det hela var tanken att först en en gräns oberoende av vikten, men att Tyskland drev på för att väga in vikten.

  • #21 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    SD Postat: 2013-01-06 13:22

    Miljöbilar finns inte!
    Därför: köp den bil du gillar och har råd med - skit i miljöbils-tjafset.

  • #22 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Nisse2 Postat: 2013-01-06 13:34

    Bäste oscar! Inte någonstans i ditt inlägg skriver du att att Hyundai faktiskt har höjt just vikten!

    Det är just det som artikeln handlar om!
    Har du ej koll på läget!
    Varför är 11g så mycket mer än visst antal kilon, utan kombinationen av dom båda blir ej bilen en sk miljöbil vilket faktiskt är poängen!
    Sen om en bil är miljövänlig är en annan sak,typ SD inlägg är väl spot on!

  • #23 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Nisse2 Postat: 2013-01-06 15:52

    Någon har skrivit grattis Hyundai ni var först ut!
    Nya Renault Clio finns att köpa här som miljöbil,var inte dom först!

  • #24 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    oscar Postat: 2013-01-06 17:04

    Nisse, vi behöver väll inte gå så lågt att vi talar om för vem som har koll eller ej. Inte snyggt. Så här är det. Huyndai har ökar vikten med 15 kg. De har också sänkt CO2 emissionerna med 11g. Om de inte höjt vikten hade de behövt sänka med 11.7 g för att klara miljöbilsgränsen. Tolka du detta hur du vill men just detta är fakta. Du får gärna räkna själv.

    SD, Miljöbil är en statlig definition för att styra förbrukningen nedåt. Nytta man har förutom lägre förbrukning är 5 års befrielse från fordonsskatt. Ca 5000 SEK. . Miljövänliga bilar finns däremot inte men det är en annan diskussion. Med detta kastar jag in handduken. Orkar inte förklara mer. Mu har ni i alla fall faktan tydligt. Sen får ni göra precis vad ni vill med den. Det får stå för var och en.

  • #25 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    Nisse2 Postat: 2013-01-07 21:32

    Oscar. Ja men det är just det man måste ha, koll på läget, vad är det för fel (lågt) på det!
    Det var just det Hyundai hade som bla höjde vikten. Det du ej skrev i din första kommentar!
    Ej mitt fel.
    Renault Clio är en ny bil 2013 som är tyngre än sin föregångare över (1300kg) som då lättare blir miljöbil. Är det också lågt. Det är fakta.

  • #26 Re: Hyundai höjer vikten – blir miljöbil
    SD Postat: 2013-01-09 12:51

    Tack "Oscar" för att du vägleder oss och låter oss själva välja. 5000:- på 5år - Big Deal!