• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mazda inför tio års garanti

Mazda inför tio års garanti

Mazda tar täten i garantiracet med en tioårig garanti. Men den gäller bara vissa komponenter. "Ingen har provat något liknande tidigare", säger Mazdas vd.

Den nya garantin gäller för alla Mazda-modeller som säljs från och med 2013.

Biltillverkare som satsar stort på privatmarknaden har de senaste åren börjat tävla i vem som kan erbjuda längst garantitid. Hyundai och Kia var båda tidigt ute med fem- respektive sjuårig nybilsgaranti, och Mitsubishi erbjuder åtta års "kvalitetsgaranti".

Mazda kompletterar nu fabriksgarantin på tre år med en så kallad komponentgaranti. Den gäller i sju år (eller 15.000 mil) och enbart för de maskinella komponenterna.

"Ingen har provat något liknande tidigare. Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning. Men jag är övertygad om att tio års garanti, som följer bilen, även kommer att gynna begagnatköparen och öka andrahandsvärdet på våra nya personbilar", säger Klaus Oest, vd för Mazda i Sverige.

Konkurrenten Kia fälldes nyligen i Marknadsdomstolen för kraven att bilen måste servas på märkesverkstad för att få ta del av garantierna. Hos Mazda gäller att bilen ska servas "fackmannamässigt och med delar som är minst lika bra som originaldelarna".

Jag tycker tio års komponentgaranti låter bra. (=gasa) Nej, garantin bryr jag mig inte om. (=bromsa)
230
12

Det finns 23 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mazda inför tio års garanti
    Cha Postat: 2013-01-03 12:48

    Jag som tyckte att Hyundai hade lång garanti...

  • #2 Re: Mazda inför tio års garanti
    Sebastian Postat: 2013-01-03 14:47

    Mazda visar framfötterna återigen! Detta säger en hel del om hur pass säkra japanerna är på sin produktkvalité! Mazda är på G nu... riktigt kul!

  • #3 Re: Mazda inför tio års garanti
    P.B Postat: 2013-01-03 15:10

    Garanti på vadå ????

  • #4 Re: Mazda inför tio års garanti
    snöstorm Postat: 2013-01-03 18:12

    Mazda är helt klart på gång! Hade jag möjlighet skulle jag byta till en CX-5 bums.

  • #5 Re: Mazda inför tio års garanti
    Lars Postat: 2013-01-03 19:13

    Ha haa ha, "Mazda är helt klart på gång".... Jaså du!??Det är ju ingen bil!Och att införa dessa bluffgarantier med sådana villkor att man måste serva, byta in bilen på samma ställe med flera villkor som binder in kunden i märket är oseriöst!De stackare som inte vet o inte har större krav, går på detta i mångas öron trygga liv med 10 års garanti.
    OBS!
    KIAs bluffgaranti är en försäkring de köpt som gäller de 4 sista åren. Villkoren för den extraförsäkringen ställer återförsäljaren upp.
    Mazda precis som KIA har inga bilar att sälja som ger nåfot som helst mervärde, tvärtom ganska mediokra fordon och när inte priset kan konkurrera så sätter man ihop dessa hemska låtsasgrantierna som lockelser.
    KIAs försäljnings framgång är grundad enbart på garantiutfästelserna!
    Jag har frågat stackars Kiaförare varför de valt dessa ynkliga bilar. ALLA jag frågat säger direkt att garantin, den är viktigast av allt. Grattis! De fick på nöten i domstlen, Grattis ni som köpt KIA.
    VARNING för MAZDAs ovederhäftiga villkor, ni kan aldrig byta in er bil mot något annat märke med garantin i behåll. FULT!
    Vem vill ha en MAZDA som bil?
    Provkör europeiska riktig bilar, köp dock aldrig RENAULT!

  • #6 Re: Mazda inför tio års garanti
    Anyyyyooo Postat: 2013-01-03 20:05

    Last !!!! Nu pratar du i natt mössan ju läs först skriv sen!!!!
    Du får serva din Mazda vart du vill om det är en seriös verkstad!!!!!!
    Du säljer den så får den anndre ägaren fortsätta på kvar stående garanti!!!
    Jag vet att dina premium märker får en snaras besök dyr sådan direkt effter 2 års garantin har passerad!!!!! Så är dem så premium då ner man vågar knappt ge 2 års garanti på sin bil ?????? Fundera lite, snart skriver premium europa köp din nya BMW Audi eller MB i beffintligt skick det är premium och trygghet för konsumenter skämms

  • #7 Re: Mazda inför tio års garanti
    Nero Postat: 2013-01-03 21:17

    Lars du gör bort dig totalt med ditt hjärndöda svammel. Du vet överhuvudtaget inte vad du talar om. Mervärde är just den anledning som fört mig till Mazda efter att ha harvat runt bland framförallt de tyska märkena som aldrig varit något annat än - som VWs reklam torrt konstaterar "Ein Auto". Det enda man fick på köpet var "mindervärde" i form av ständiga verkstadsbesök. Förstår att de tyska aldrig kommer att ge några längre garantier - det vore självmord för dem. Nej fy lede för att dessutom betala mer för den tyska skiten.

  • #8 Re: Mazda inför tio års garanti
    Tips från coachen Postat: 2013-01-03 21:21

    http://logopedeniskolan.blogspot.se/2012/05/lara-sig-skriva-appen-little-writer-for.html

  • #9 Re: Mazda inför tio års garanti
    RK Postat: 2013-01-03 23:15

    I love u MAZDA

    Helt rätt att ta hand om sina kunder jämfört med tex vw som skyller på kunden om dsg lådan pajjar efter 2 år.

  • #10 Re: Mazda inför tio års garanti
    Down Under Postat: 2013-01-03 23:53

    Här i Australien ger Mitsubishi 10 års garanti på motor och transmission, 5 år på resten, så där ligger Mazda lite efter. Å andra sidan går ju Mazda inte sönder. :) Sambon har kört Mazda i åtminstone tolv år. Totalt strul har varit ett batteri och ett par hjulbussningar som blev lite slutna (på potthålsfyllda australiska vägar) efter 10000 mil. :)

  • #11 Re: Mazda inför tio års garanti
    snöstorm Postat: 2013-01-04 05:20

    @Lars #5: Min första bil var mammas gamla japanska skithög, följd av ett par utmärkta tjecker, varefter det bara varit tyskt (dock ej Opel eller Ford, men jag har i alla fall kört sådana) i mitt garage. Under tiden har Mazda gått från att vara japanskt, alldagligt intetsägande till att leverera en stor portion vill-ha-känsla.
    Funkar också kundvården bättre än tyskarnas så vete tusan. Skulle väl vara för att man skapar fler jobb i Europa genom att fortsätta ratta tyskt, verkstadsbesöken i Sverige inräknade...

  • #12 Re: Mazda inför tio års garanti
    Pelle Postat: 2013-01-04 10:42

    Det handlar om enkel psykologi. Har man inte konsumenternas förtroende får man köpa det genom långa garantier. De märken som folk litar på behöver inte ta till sådana grepp och låter därför bli. Vilka märken som är vilka varierar starkt med vilken marknad de agerar på – som liten tillverkare måste t ex Volvo ha mycket generösa villkor i USA, men inte på hemmamarknaden.


    Sedan innehåller säkert villkoren massor av undantag, ungefär som alla värdelösa rostskyddsgarantier.

    Påminner lite om sängtillverkarna som lämnar garanti på stommen och fjädrarna, men inte på de delar som faktiskt kan gå sönder... Och ingen garanti gäller för normalt slitage...

  • #13 Re: Mazda inför tio års garanti
    Hero Postat: 2013-01-04 11:54

    Pelle, vilket bullshit. Mazda har nog störst förtroende på marknaden v g kvalitet, baserat på all tillgänglig statistik kring kvalitet. Det är väl bara Toyota som kan utmana på den punkten.

    Köpte en Hästens säng precis, de lämnar 25 års garanti, tror inte det har med lågt förtroende för produkterna att göra, utan snarare att man vill framhäva att man säljer det bästa marknaden kan uppbringa.

  • #14 Re: Mazda inför tio års garanti
    :) Postat: 2013-01-04 13:40

    Lars,
    Din kommentar är helt skruvad. Vad blandar du i ditt morgonkaffe?

  • #15 Re: Mazda inför tio års garanti
    Smurfen Postat: 2013-01-04 16:08

    Jag har kört Audi av nyare model (diesel) å sämre skit får man leta efter..just nu står fanskapet på verkstad för 8:e gången sedan Juli!!Usch alldrig mer en tysk bil, vet att övriga sk premium märken sitter inne med stora kvalitets problem det är bara så att ägarna alldrig erkänner detta, dom har ju betallt dyrt för sin bil.Skall i morgon (Lördag) titta på en Landcrusier) känns lite mer som kvalitet på djupet!!!!!!!!!!!!!!!

  • #16 Re: Mazda inför tio års garanti
    Ebbe Postat: 2013-01-04 16:21

    I Schweiz har Volvo 5år garanti (slitage 3år) och Fri Service 10år. Saab hade något liknande.

    Små märken behöver profilera sig och bra garanti är attraktivt. Mitt Volvo garage (f.d. Saab) är mycket generösa med garantin, fick t.ex. nya skivor/bromsbackar veckorna innan Saabens 3års garanti löpte ut.

    Garanti är billigt sätt att skapa en nöjd kund! Så köpte jag en ny XC90 av dem också.

  • #17 Re: Mazda inför tio års garanti
    Bolle Postat: 2013-01-04 19:59

    Jaq har bara positvia erfarenheter av mazda.
    Och min erfarenhet är ca 20 år av ägande av denna bil,förstår inte alla som gnäll,er som bin.

  • #18 Re: Mazda inför tio års garanti
    Martin Postat: 2013-01-04 21:56

    Det ska bli intressant att se om det räcker att visa stämpeln i serviceboken från andra "fackmannamässiga" verkstäder eller om Mazda kräver kvitto med allt redovisat (märke på delar, samt skick & bilder på tillsynspunkter).

  • #19 Re: Mazda inför tio års garanti
    Roger Skagerström Postat: 2013-01-04 23:41

    Då det inte är en helhetsgaranti så är nog bytta delar av mindre betydelse. Rasar växellådan så är det ju skit samma vilka stötdämpare det sitter i bilen osv.

    Rätt safe för dock dock ;) Då de inte går sönder i första taget. :P

  • #20 Re: Mazda inför tio års garanti
    Ögat Postat: 2013-01-05 11:39

    Är vi verkligen så vilse som dessa kommentarer visar?

  • #21 Re: Mazda inför tio års garanti
    Das Auto Postat: 2013-01-05 11:46

    HONDA! Skall jag tillbaka till japanskt blir det HONDA igen. De har det lilla extra i körglädje som de andra jappsen saknar men kvalitet på hög nivå. Tyskarna vågar ge långa garantier, minsann. Mercedes har ju 30års rostskyddsdito, he,he.

  • #22 Re: Mazda inför tio års garanti
    Ein Auto Postat: 2013-01-06 16:06

    Hondas design är för mig problemet. Den är skruvad. Jag klarar helt enkelt inte av den, vet ingen Honda någonsin som skulle varit snygg? Mazda däremot är både körglada och snygga.

  • #23 Re: Mazda inför tio års garanti
    MB Postat: 2013-01-08 09:11

    Kan undra varför mazda säljer så dåligt om det nu är bilarna med mest förtroende?. Jag menar 0.9% marknadsandel eller 2716 bilar sålda under hela 2011. Ställ det mot 79509 VW samt 17451 BMW sålda. Vad gör Mazda för fel? Visst anseendet är ju inte i nivå med motorsport Audi,Bmw. Det spelar o andra sidan liten roll för en familjefarsa som jag. Har själv en Mazda 6 som är helt ok, fungerar bra och tar en dit jag skall. Klart lite fräsigare inredning och materialval hade inte varit fy skam.