Nyheter

Ett år efter Genève – flipp eller flopp?

Vi kollade in alla nyheter på Genèvesalongen i mars. Men vilka konceptbilar har egentligen blivit verklighet – och vilka har totalfloppat?

Den intensiva bilsalongen i Genève bjöd på många heta nyheter som blir viktiga på den svenska marknaden. Jag och Mikael Johnsson besökte Genèvesalongen och granskade alla blänkande utställningsbilarna i de påkostade montrarna. Men nu när de flesta bilarna nått återförsäljarna är det inte säkert att alla har lyckats. Här tar jag en titt på vilka som flippat och vilka som floppat – enligt min egen uppfattning. I andra delen tittar jag närmare på konceptbilarna.

Produktionsbilar » Byt till konceptbilar

Audi A3 är lite snyggare, lite bättre, lite rymligare och lite roligare att köra. Audi har knappast revolutionerat Golfklassen, men vi blev imponerade när vi provkörde både tredörrarsversionen och Sportback.

Läs testet: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen

Audi A6 Allroad är inte mer än en upphöjd A6 med hasplåtar och ny grill. Men det räcker! Detta är en fruktansvärt komplett bil som gör allt bra. Faller inte igenom någonstans.

Läs testet: Audi A6 Allroad mot Volvo XC70

Audi var riktigt stolta när RS 4 Avant visades upp. Men det som skulle bli ett nytt kapitel i RS-historien och utmana BMW M3 blev istället inte mer än en kombiversion av Audi RS 5 och den blev vi inte imponerade av.

Se provkörningen: Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS 4

BMW M550d xDrive är en helt ny typ av BMW som ligger ett snäpp under de renodlade M-modellerna. M Performance-modellerna ska locka BMW-entusiaster som vill ha duktiga vardagsprestanda, och inte kör på bana.

Men när Nils Svärd provkörde kändes bilens tyngd, om du ursäktar ordvitsen, ganska betungande. Ingen kurvsmiskare, men grym på motorväg. Kritiker menar att modellerna urvattnar M-märket. Vad tycker du?

Läs provkörningen: BMW M550d – herrejössesdieseln

BMW 6-serie Gran Coupe är fantastiskt snygg, till skillnad från Gran Turismo-modellerna som fått utstå mycket designkritik. Men Gran Coupe lanserades sex år efter konkurrenten Mercedes CLS – ett försprång som kan bli svårt att ta in.

Vi är inte helt säkra på vad BMW M6 är. Cabrioletversionen är precis som föregångaren inte lika exotisk som Ferrari 458 eller McLaren MP4-12C, men heller inte lika vardagspraktisk som M5. Entusiasterna klagar på artificiellt V8-ljud och klumpig kaross. Dock supersnabb!

Dacia Lodgy är en modern Volvo 240: en folkvänlig familjefraktare med attraktiv prislapp. Många som tidigare skulle köpt en begagnad bil kan nu köpa en ny Lodgy.

Men vi kan aldrig rekommendera en bil som misslyckas så kapitalt i Euro NCAP:s krocktester som Dacia Lodgy. Tre stjärnor är för dåligt.

Ferrari F12 Berlinetta imponerade redan på Genèvesalongen, och den blev bara bättre med tiden. Vi blev lyriska vid provkörningen av denna hyfsat vardagsvänliga superbil med galet bra prestanda.

Ford B-Max tyckte vi var ett friskt inslag i familjebilsklassen med de smarta bakdörrarna och det enorma insteget. Smidig i stan, kul trecylindrig turbomotor (som dock inte alltid är så snål) och fina köregenskaper gör detta till ett bra val. Behöver du verkligen en C-Max eller S-Max?

Ford Kuga har vi fortfarande inte sett röken av. Vi vet inte riktigt vad Ford gör – crossovern Kuga lovade gott men försäljningen startar inte förrän ett år efter Genèvesalongen – i mars 2013. Vi hoppades också att Ford skulle lansera nya Mondeo, men den dröjer till hösten 2013.

Nya generationen av Kia Ceed imponerade stort med höjd kvalitetskänsla och bra utrymmen. Ett bra köp både som halvkombi och kombi. Ligger på femte plats i den svenska försäljningsstatistiken, jämfört med 23:e plats för syskonet Hyundai i30.

Läs testet: Kia Ceed mot Hyundai i30 och Ford Focus

Jaguar XF Sportbrake lockade med snygga former och Fredrik Langendorf kunde också rapportera att detta är en riktigt bra bil. "Den är mycket fin att köra. Nyckeln är att engelsmännen har samma typer av vägar som vi. Men egentligen beror det på att de är extra duktiga på chassi", skrev han i provkörningsrapporten från Skottland.

Marussia B2 är en rysk superbil som siktades redan på Frankfurtsalongen 2009. Men nu blir det äntligen serieproduktion. Vår spionfotograf har fångat flera testbilar. 0–100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och priset blir som för en Porsche 911: runt en miljon.

Mercedes A-klass tog andan ur oss på Genèvesalongen. Så snygg! Tokläckra sportstolar och SLS-inspirerad interiör fick oss att gå igång ordentligt.

Tyvärr visade det sig att köregenskaperna ute på våra svenska vägar inte var riktigt lika bra som utseendet lovade. Detta är fortfarande en bra bil, och vi väntar med att sätta floppstämpen tills vi sett försäljningssiffrorna (och AMG-versionen).

Läs testet: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen

Mercedes SL 63 AMG skulle bära vidare den långa SL-traditionen hos Mercedes. Men på auto motor & sport-redaktionen håller flera personer den här bilen som årets flopp. "Inte bättre än sin föregångare på något sätt, och ful som stryk", säger John Argelander.

Mini Countryman John Cooper Works är riktigt ball med läckra fälgar och det klassiska JCW-utseendet. "Den är fin att köra, men väldigt mycket går att bocka för redan idag för på en Cooper S, så den känns knappast jättespeciell", rapporterade Mikael Johnsson från provkörningen.

Mitsubishi Outlander är helt ny, men den känns inte riktigt så. Hyundai Santa Fe är snyggare och känns modernare. Kanske kan Outlander imponera som pluginhybrid?

Opel behöver verkligen ingen flopp. Vilken tur då att nya crossovern Mokka är en riktigt trevlig flipp! "Den går stabilt i fart, har låg bullernivå, riklig standardutrustning och mängder av assistansfunktioner och andra tillval", skrev Björn Bergman när han provkörde.

Porsche Boxster blev bilen som till och med lyckades imponera på cabhataren Fredrik Huldt. Lite snyggare och mycket bättre än föregångaren.

TV: Fredrik Huldt provkör Porsche Boxster – världens snabbaste handväska!
Film: Porsche 911 möter lillebror Boxster

Syskonen Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo lanserades i femdörrarsversion. De minimala citybilarna visar exakt hur bra en liten bil kan vara idag. Med fem dörrar blir det inte sämre.

Prov: Bättre Up med fem dörrar!

Toyota Yaris Hybrid bidrar med den stadsvänliga och välfungerande hybridtekniken i en vanlig småbil. Nu behöver du inte längre köpa en Prius för att kunna smyga ljud- och utsläppslöst i stan.

Vi provkörde mot Honda Jazz Hybrid i nummer 18/2012

Volvo V40 kändes bra på salongen, och när vi blev en av de första att få testa bilen på väg blev vi ännu mer imponerade. En riktigt kul Volvo med fräckt utseende, och försäljningen går strålande.

Men en del ams-läsare är inte helt övertygade om att detta är rätt väg för Volvo. Många tycker att Volvo ska sluta jaga de tyska premiumtillverkarna och istället bygga billigare bilar.

Test: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen!
TV: Volvo V40 Cross Country ger habegär
Prov: Nya Volvo V40 - solid som en tysk

Jag tycker ändå bilutbudet är riktigt bra just nu – det finns gott om bilar jag skulle kunna köpa!
188
39