• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Ett år efter Genève – flipp...

Ett år efter Genève – flipp eller flopp?

Vi kollade in alla nyheter på Genèvesalongen i mars. Men vilka konceptbilar har egentligen blivit verklighet – och vilka har totalfloppat?

Den intensiva bilsalongen i Genève bjöd på många heta nyheter som blir viktiga på den svenska marknaden. Jag och Mikael Johnsson besökte Genèvesalongen och granskade alla blänkande utställningsbilarna i de påkostade montrarna. Men nu när de flesta bilarna nått återförsäljarna är det inte säkert att alla har lyckats. Här tar jag en titt på vilka som flippat och vilka som floppat – enligt min egen uppfattning. I andra delen tittar jag närmare på konceptbilarna.

Produktionsbilar » Byt till konceptbilar

Audi A3 är lite snyggare, lite bättre, lite rymligare och lite roligare att köra. Audi har knappast revolutionerat Golfklassen, men vi blev imponerade när vi provkörde både tredörrarsversionen och Sportback.

Läs testet: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen

Audi A6 Allroad är inte mer än en upphöjd A6 med hasplåtar och ny grill. Men det räcker! Detta är en fruktansvärt komplett bil som gör allt bra. Faller inte igenom någonstans.

Läs testet: Audi A6 Allroad mot Volvo XC70

Audi var riktigt stolta när RS 4 Avant visades upp. Men det som skulle bli ett nytt kapitel i RS-historien och utmana BMW M3 blev istället inte mer än en kombiversion av Audi RS 5 och den blev vi inte imponerade av.

Se provkörningen: Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS 4

BMW M550d xDrive är en helt ny typ av BMW som ligger ett snäpp under de renodlade M-modellerna. M Performance-modellerna ska locka BMW-entusiaster som vill ha duktiga vardagsprestanda, och inte kör på bana.

Men när Nils Svärd provkörde kändes bilens tyngd, om du ursäktar ordvitsen, ganska betungande. Ingen kurvsmiskare, men grym på motorväg. Kritiker menar att modellerna urvattnar M-märket. Vad tycker du?

Läs provkörningen: BMW M550d – herrejössesdieseln

BMW 6-serie Gran Coupe är fantastiskt snygg, till skillnad från Gran Turismo-modellerna som fått utstå mycket designkritik. Men Gran Coupe lanserades sex år efter konkurrenten Mercedes CLS – ett försprång som kan bli svårt att ta in.

Vi är inte helt säkra på vad BMW M6 är. Cabrioletversionen är precis som föregångaren inte lika exotisk som Ferrari 458 eller McLaren MP4-12C, men heller inte lika vardagspraktisk som M5. Entusiasterna klagar på artificiellt V8-ljud och klumpig kaross. Dock supersnabb!

Dacia Lodgy är en modern Volvo 240: en folkvänlig familjefraktare med attraktiv prislapp. Många som tidigare skulle köpt en begagnad bil kan nu köpa en ny Lodgy.

Men vi kan aldrig rekommendera en bil som misslyckas så kapitalt i Euro NCAP:s krocktester som Dacia Lodgy. Tre stjärnor är för dåligt.

Ferrari F12 Berlinetta imponerade redan på Genèvesalongen, och den blev bara bättre med tiden. Vi blev lyriska vid provkörningen av denna hyfsat vardagsvänliga superbil med galet bra prestanda.

Ford B-Max tyckte vi var ett friskt inslag i familjebilsklassen med de smarta bakdörrarna och det enorma insteget. Smidig i stan, kul trecylindrig turbomotor (som dock inte alltid är så snål) och fina köregenskaper gör detta till ett bra val. Behöver du verkligen en C-Max eller S-Max?

Ford Kuga har vi fortfarande inte sett röken av. Vi vet inte riktigt vad Ford gör – crossovern Kuga lovade gott men försäljningen startar inte förrän ett år efter Genèvesalongen – i mars 2013. Vi hoppades också att Ford skulle lansera nya Mondeo, men den dröjer till hösten 2013.

Nya generationen av Kia Ceed imponerade stort med höjd kvalitetskänsla och bra utrymmen. Ett bra köp både som halvkombi och kombi. Ligger på femte plats i den svenska försäljningsstatistiken, jämfört med 23:e plats för syskonet Hyundai i30.

Läs testet: Kia Ceed mot Hyundai i30 och Ford Focus

Jaguar XF Sportbrake lockade med snygga former och Fredrik Langendorf kunde också rapportera att detta är en riktigt bra bil. "Den är mycket fin att köra. Nyckeln är att engelsmännen har samma typer av vägar som vi. Men egentligen beror det på att de är extra duktiga på chassi", skrev han i provkörningsrapporten från Skottland.

Marussia B2 är en rysk superbil som siktades redan på Frankfurtsalongen 2009. Men nu blir det äntligen serieproduktion. Vår spionfotograf har fångat flera testbilar. 0–100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och priset blir som för en Porsche 911: runt en miljon.

Mercedes A-klass tog andan ur oss på Genèvesalongen. Så snygg! Tokläckra sportstolar och SLS-inspirerad interiör fick oss att gå igång ordentligt.

Tyvärr visade det sig att köregenskaperna ute på våra svenska vägar inte var riktigt lika bra som utseendet lovade. Detta är fortfarande en bra bil, och vi väntar med att sätta floppstämpen tills vi sett försäljningssiffrorna (och AMG-versionen).

Läs testet: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen

Mercedes SL 63 AMG skulle bära vidare den långa SL-traditionen hos Mercedes. Men på auto motor & sport-redaktionen håller flera personer den här bilen som årets flopp. "Inte bättre än sin föregångare på något sätt, och ful som stryk", säger John Argelander.

Mini Countryman John Cooper Works är riktigt ball med läckra fälgar och det klassiska JCW-utseendet. "Den är fin att köra, men väldigt mycket går att bocka för redan idag för på en Cooper S, så den känns knappast jättespeciell", rapporterade Mikael Johnsson från provkörningen.

Mitsubishi Outlander är helt ny, men den känns inte riktigt så. Hyundai Santa Fe är snyggare och känns modernare. Kanske kan Outlander imponera som pluginhybrid?

Opel behöver verkligen ingen flopp. Vilken tur då att nya crossovern Mokka är en riktigt trevlig flipp! "Den går stabilt i fart, har låg bullernivå, riklig standardutrustning och mängder av assistansfunktioner och andra tillval", skrev Björn Bergman när han provkörde.

Porsche Boxster blev bilen som till och med lyckades imponera på cabhataren Fredrik Huldt. Lite snyggare och mycket bättre än föregångaren.

TV: Fredrik Huldt provkör Porsche Boxster – världens snabbaste handväska!
Film: Porsche 911 möter lillebror Boxster

Syskonen Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo lanserades i femdörrarsversion. De minimala citybilarna visar exakt hur bra en liten bil kan vara idag. Med fem dörrar blir det inte sämre.

Prov: Bättre Up med fem dörrar!

Toyota Yaris Hybrid bidrar med den stadsvänliga och välfungerande hybridtekniken i en vanlig småbil. Nu behöver du inte längre köpa en Prius för att kunna smyga ljud- och utsläppslöst i stan.

Vi provkörde mot Honda Jazz Hybrid i nummer 18/2012

Volvo V40 kändes bra på salongen, och när vi blev en av de första att få testa bilen på väg blev vi ännu mer imponerade. En riktigt kul Volvo med fräckt utseende, och försäljningen går strålande.

Men en del ams-läsare är inte helt övertygade om att detta är rätt väg för Volvo. Många tycker att Volvo ska sluta jaga de tyska premiumtillverkarna och istället bygga billigare bilar.

Test: Volvo V40 mot lyxkompaktklassen!
TV: Volvo V40 Cross Country ger habegär
Prov: Nya Volvo V40 - solid som en tysk

Jag tycker ändå bilutbudet är riktigt bra just nu – det finns gott om bilar jag skulle kunna köpa!
188
39

Det finns 33 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    SiggeN Postat: 2013-01-04 12:21

    Förstår inte betyget på V40...ni är imponerade men helt plötsligt "tycker läsarna" något. Vem är dessa "läsare"?

  • #2 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    svenne Postat: 2013-01-04 12:42

    Precis SiggeN. Volvo V40 är en kanonbil och ska få sitt betyg därefter. Att AMS läsare - som huvudsakligen består av tyskbilkåta tonåringar -ständigt skriver ner Volvo har inte med saken att göra.

  • #3 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    David Postat: 2013-01-04 13:03

    Nu är vi minst tre AMS-läsare som tycker att V40 utmärkt bil. Ska ni ändra betyget då?
    Försäljnings- och beställningsstatistiken visar tydligt att V40n är en "flipp" annars.

  • #4 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Erik.S Postat: 2013-01-04 13:20

    Det enda jag tycker är mindre bra med V40 är utrymmet i baksätet (för mig som är 188 cm lång i varje fall). Lite synd att de schabblat och gjort just den biten väldigt icke-Volvo. Annars är det en dunderbra bil.

  • #5 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Nisse Postat: 2013-01-04 14:03

    Det finns väl ingen Volvo som har bra utrymmen i baksättet. Till och med Golf har bättre benutrymme äm Volvo bilarna om man är lång!

  • #6 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    V40 Postat: 2013-01-04 15:59

    Hur kan betyget bli NJA baserat på läsarreaktioner? Om det nu inte är rätt spår för Volvo att bygga V40, hur förklaras försäljningssiffrorna? De var annars tydligen viktiga för A-klass...

    *****
    Men en del ams-läsare är inte helt övertygade om att detta är rätt väg för Volvo. Många tycker att Volvo ska sluta jaga de tyska premiumtillverkarna och istället bygga billigare bilar.

  • #7 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Jimmy Postat: 2013-01-04 16:39

    Det är trångt ja men i vilken bil sitter man inte trångt om man är lång? är 190 och har suttit obekvämt i alla bilar förutom en MB S500 L :D vi snackar i baksätet nu.

  • #8 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    F Postat: 2013-01-04 16:53

    Skoda Superb...

  • #9 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Butters Postat: 2013-01-04 18:44

    tänkte samma tanke som F...

    annars tycker jag att motiveringen till listan är rätt oseriöst! SL som ful och flopp? RS 4 flopp för att den är enbart som kombi? Dacia flopp? en (ny)bil som är tillräckligt bra i allt så att den fattiga EU medborgaren skall kunna ha råd med. (medelinkomsten i östra EU är runt 4kkr i mån) Men visst den bygger på Renault delar och de var tidigt ute med EuroNCap 5*
    tycker att artikelförfattaren får läsa på lite EU statistik...

  • #10 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Alexander Postat: 2013-01-04 19:04

    Nja i betyg till V40 för att okunniga läsare tycker att Volvo ska bygga billiga bilar!? Merparten av läsarna har inte kört bilen och ni låter dem betygsätta den?
    - Ni gav väll ändå V40 bättre betyg än BMW 1-serie i körglädje, vill ha och teknik? Volvon vann ju flera ronder över A1. Roligaste bilen de byggt, snygg, säkraste bilen Euroncap krockat och säljer som smör.

    Förstår verkligen inte hur ni tänker?

  • #11 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Carioca Postat: 2013-01-05 11:09

    "Många tycker att Volvo ska sluta jaga de tyska premiumtillverkarna och istället bygga billigare bilar."

    "Många" ska förmodligen läsas som vissa ideologiskt färgade thinktanks.
    Nej, Volvo kommer/kan aldrig överleva som producent av billiga billar, knappast FIAT med tradition på området klarar ju det idag.

    I övrigt har DKW kunnat nå "premium" så är det förmodligen inte omöjligt för Volvo.

  • #12 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Erik.S Postat: 2013-01-05 11:50

    Ang. trånga baksäten så tänkte jag mest på huvudutrymmet. Kan inte sitta rakt i en V40. Det kan jag däremot göra i så gott som alla andra bilar jag åkt i, Skoda Fabia -03 undantagen. Benutrymmet är en annan femma.

  • #13 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Göteborgsaspekt Postat: 2013-01-05 17:07

    Ifrågasätter också kritiken kring Volvo V40.
    Nog för att det finns saker att slipa till, som att baksätet borde vara delbart i tre, precis som Volvo gör i V70.

    Men att ifrån denna kritik gå till att tycka att Volvo plötsligt åter bäst är lämpade för Volvo 240-ligan och kvalitet i klass med Lada och liknande, känns som verklighetsfrämmande kritik.
    Gagnar knappast ett framåtsträvande företag som Volvo.
    Självförtroende gäller även företag.

    Vill man lira med BMW och Mercedes ska man givetvis kämpa för att nå det målet, även om vägen dit kanske är ytterligare tio år av produkter.
    Rom byggdes som bekant inte på en dag!

    I dagsläget ser jag endast den 4-cylindriga motorstrategin som ett hot i den konkurrensen.

  • #14 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Edison Postat: 2013-01-05 19:19

    Ni talar lite mot er själva...rätta mig om jag minns fel men vann inte V40 lyxronden i ett av era test AMS?

  • #15 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    P Postat: 2013-01-05 20:29

    Ja, det här blev ju pinsamt... Läge för pudel?

  • #16 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Anders Postat: 2013-01-05 22:20

    Pudel it is! AMS bevisar återigen sin inkompetens när plötsligt läsarna (läs: en liten klick Volvo-hatare) får avgöra om V40 är en flipp, flopp eller "nja".

    Jag är också AMS-läsare och jag anser att Audi bör tillverka billigare bilar eftersom det är samma skit som VW. Läs gärna på om DSG-problemen: http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/ och http://www.cbt.com.my/2012/06/04/vw-china-extends-dsg-warranty-to-10-years-160000-km/

    Så var så god att ändra betygen ovan gällande Audi A3 och A6 Allroad till "flopp" eller "nja". Jag är ju ändå en läsare som aldrig kört någon av dessa modeller och med ert pantade resonemang på AMS så väger min åsikt då tyngre än er egen. Eller det kanske bara gäller Volvo som hatande läsare/tyckare kan fälla avgörandet?

  • #17 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Alexander Postat: 2013-01-05 23:16

    Jag håller med Anders till fullo. Nu är vi flera läsare som tycker att Audi ska bygga billigare bilar så ni kanske bör ändra A3 till NJA?

  • #18 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Nattsvart Postat: 2013-01-06 01:50

    Jag sin läsare tycker betyget på V40 ska ändras från "Nja" till "Flopp" då modellen är trång och opraktisk, törstig, syntetisk styrning och sladdrig växellåda.

    V40 känns mer som en utmanare till Dacia Lodgy än A3.

  • #19 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Germania Postat: 2013-01-06 02:16

    <Nattsvart>

    Håller med...

    Under provkörningen kändes den som en dyr Focus.

  • #20 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Germania, namnet säger allt Postat: 2013-01-06 10:51

    Och du kallar dig för Germania..... är jag förvånad?

  • #21 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Germania Postat: 2013-01-06 11:40

    <Germania, namnet säger allt>

    Nej, det är du antagligen inte.

    Men det ändrar inte att V40 känns som en mer ombonad Ford.

  • #22 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Re Germania Postat: 2013-01-06 16:29

    Om Volvo V40 är en mer ombonad Ford Focus så gör Volvos belgare bättre bilar än Fords tyskar. Sug på den du, Germania...

  • #23 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Germania Postat: 2013-01-06 18:35

    Volvo, knappt fem år kvar.

  • #24 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Hacker de luxe Postat: 2013-01-06 19:51

    Nattsvart + Germania = samma IP (samma person)

  • #25 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Germania Postat: 2013-01-06 20:09

    <Hacker de luxe>

    Det är nog bättre om du håller dig till att "hacka" nötter.

  • #26 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Re germania 2 Postat: 2013-01-06 23:38

    Synd att du tror det. Men inte lika synd som att du säkert även hoppas att du har rätt. Själv både önskar och hoppas jag du har fel.

  • #27 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Nattsvart Postat: 2013-01-07 04:57

    Det finns ingen plats för svaga biltillverkare som tillverkar halvdåliga bilar.
    Det finns alldeles för kompetenta konkurrenter på marknaden för att det ska bära sig.

    Saab är borta för alltid. Och jag tror inte många saknar märket globalt sätt, för särskilt bra bilar var det aldrig. Nu klämtar klockan för Volvo som försöker sälja billigt byggda budgetbilar för premiumpris.
    V40 kostar ju nästan lika mycket som nya Mercedes A-klass!?

    Dessutom håller Volvo på att krossas av den tyska stöveln av märket Volkswagen på sin egen hemmamarknad. Svensken väljer hellre Golf och Passat än V70.

    Om 3,5 år är det troligen rekonstruktionsförhandlingar med advokat Lofalk...

  • #28 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Anders Postat: 2013-01-07 08:39

    Nej betyget på V40 känns inte satt med samma premisser som övriga bilar. Är ni på AMS säkra på att era läsare tycker att Audi ska tillverka racerkombis, Opel minisuvar osv. Känns riktigt jantesurt att skriva som ni gör om V40. Bedöm den på samma sätt som de andra, alltså om den är bra och säljer bra eller lägg ner liknande listor i framtiden.

  • #29 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    Re Germania Postat: 2013-01-07 08:54

    Va tror du Audi var 10-15 år sedan? Kan berätta för dig att de låg på samma nivå som Volvo. Tyvärr fungerade Volkswagen bättre som ägare än Ford. Att säga att världen inte kommer sakna Volvo är ett bevis på att du saknar respekt för människoliv. Faktum är att Volvo driver ett säkerhetstänk som få ens är i närheten av. Ett exempel på detta nu senast i small overlap proven i USA och pedestrian protection. Dessutom får man aldrig glömma Apple, eller va du en som köpte aktier i dem 1996? Att sedan säga att V40 bara är en finare focus är väl iofs inte fel, det gäller alla premium dvs de är en finare version av en liknande bil ;)

  • #30 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    SoWhat Postat: 2013-01-07 09:07

    Angående V40.

    Jisses, ett nytt lågvattenmärken av den pubertala redaktionen på AMS, bilvärldens Aftonbladet.

    Borde inte AMS ägare fundera på att ändra kurs till en mer faktaorienterad tidsskrift med målgruppen "välutbildad medelklass" än "pubertala mopedmustasch prydda Vallåkra ynglingar"?

  • #31 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    en som kör bil... Postat: 2013-01-07 10:33

    Ni är inte konsekventa! Först är Volvo V 40 utmärkt bra sedan tycker ett antal läsare att den är urdålig eller att Volvo skall bygga billigare bilar. Är det för att dessa läsare inte har råd med en Volvo?
    Volvo är lika bra som sina tyska konkurrenter. De håller länge!

  • #32 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    en som kör bil... Postat: 2013-01-07 10:33

    Ni är inte konsekventa! Först är Volvo V 40 utmärkt bra sedan tycker ett antal läsare att den är urdålig eller att Volvo skall bygga billigare bilar. Är det för att dessa läsare inte har råd med en Volvo?
    Volvo är lika bra som sina tyska konkurrenter. De håller länge!

  • #33 Re: Ett år efter Genève – flipp eller flopp?
    PG Postat: 2013-01-07 12:54

    Jag älskar att läsa dessa inlägg hahaha :)
    Att hacka på varandra är så kul.
    Men jag håller med flertalet av inläggen som kritiserar AMS, de saknar onekligen proffesionalism och trovärdighet i sina kommentarer. Jag tror att det beror på att samma journalister är verksamma inom den svenska motorjournalistkåren under alldelles för lång tid. AMS behöver en ny redaktion och nya motorjournalister, och då menar jag nya inte ärvda från en annan tidning. Nytt blod i branschen!! :)

    Och klart som fan att vi ska tro på Volvo. De är ju Sveriges industriella stolthet (var hade Sveriges tekniska utveckling & kunskap varit utan Volvo och SAAB?) och jag är övertygad om att de kan MINST lika bra som VW.