• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Officiell: Mercedes E-klass...

Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé

Direkt innan jul släppte Mercedes all information om nya ansiktslyfta E-klass. Men två modeller saknades: coupén och cabben. Här kommer nu 38 snygga bilder och all nödvändig information om E-klassglidarna.


Precis som för E-klass sedan och kombi får cabben och coupén ta del av alla de nya uppgraderingar som Mercedes lagt nio miljarder kronor på att utveckla. De nya motorerna med Bluedirect-teknik och assistanssystemen kommer naturligtvis att även finnas tillgängliga. 

Mercedes påstår att deras unika fyrsitsiga koncept för coupén och cabrioleten gör E-klassen till en av de mest åtråvärda bilarna i klassen. Även på tvådörrarsmodellerna har Mercedes valt att frångå "fyrlampslooken" för ett enda lampglas, även om ljusbilden vid mörker ska vara likadan. Full-led för både fram- och baklampor finns som tillval. 

Avsaknaden av b-stolpar gör att sidorutorna på traditionellt Mercedes-manér kan "försvinna" helt. Mercedes lovar att den nya cabrioleten har den lägsta ljudnivån i klassen tack vare en extra isolerad tygcab. Precis som vanligt har man lagt extra krut på att få ned turbulensen i cabrioletens sittbrunn med hjälp av diverse påhitt som Aircap, vindavvisare ovan framrutan och den patenterades Airscarf som blåser varmluft i nacken vid körning i kylig väderlek. 

Plats för fyra gör att E-klass är en av favoriterna i klassen, påstår Mercedes. Klicka för fullstorlek!

Plats för fyra gör att E-klass är en av favoriterna i klassen, påstår Mercedes. Klicka för fullstorlek!

"Intelligent Drive" är senaste typen av sensorer och komplexa algoritmer som gör framförandet av fordonet säkrare för alla inblandade. En ny "stereo multi-purpose camera", som sitter vid backspegeln, har två "ögon" i i 45° vinkel som blickar 500 meter framåt och bygger upp en tredimensionell bild av hur det ser ut upp till 50 meter framför bilen. Bilden används för att utvärdera trafiksituationen framför bilen, som till exempel: framförvarande bilar; korsande trafik; fotgängare och trafikskyltar.

Som standard kommer även "collision prevention assist", ett radarbaserat varningssystem med adaptiv bromsassistans, samt "attention assist" som uppmärksammar trötta förare på deras status.

Som tillval kan man välja: "Distronic plus" med "steering assist" som är ett avancerat filassistanssystem; "bas plus" är en bromsassistent med en "korsningsfunktion"; "pre-safe brake" kan upptäcka fotgängare och applicera nödbroms i upp till 50 km/h; "pre-safe plus" kan upptäcka förestående kollisioner bakifrån och varna det bakomvarande fordonet genom att använda varningsblinkers och förbereda passagerarna på en kollision, samt applicera bromsarna för att förhindra ytterligare olyckor.

Vidare har man "active lane keeping assist"; adaptiva helljus som låter föraren ha helljusen tända alltid men som "blockerar" ljusstrålen för att undvika att blända andra fordon; parkeringsassist; "traffic sign assist" kan nu känna igen och varna vid omkörningsförbud och slutligen en 360° kamera som kan ge ett helikopterperspektiv med stödlinjer vid manövrering.

Spakfri mittkonsol med växelväljare på ratten. Både cab och coupé får även en manuell sexväxlad låda så småningom.

Spakfri mittkonsol med växelväljare på ratten. Både cab och coupé får även en manuell sexväxlad låda så småningom. Klicka för fullstorlek!

Både cab och coupé får Mercedes Agility Control med ställbar fjädring som standard så man ska kunna erbjuda sportig körning utan att kompromissa med bekväm långfärdsmjukhet. 

Nya E-klass får också Mercedes elektromekaniska styrning (Direct-Steer) som kombinerar hastighetsberoende servostyrning med en styrutväxling som varierar med styrvinkeln. 

Ingen modern lyxbil är komplett utan avancerad kommunikationsutrustning som standard och så är det även i nya Mercedes E-klass cabriolet och coupé. En sex tum stor TFT-skärm kommer standard men som tillval finns en sju tum stor skärm med Mercedes Comand-system som erbjuder full internetuppkoppling. 

Klicka här för att komma till albumet!

Riktigt snygga. Nya E-klass coupé och cab skapar ordentligt med habegär!
313
57

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Spaken Postat: 2013-01-04 18:19

    Växelspaken var redan borta på förra 350 CDI...så inga news där...

  • #2 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    CBeast Postat: 2013-01-04 19:50

    Främre kofångaren är tagen direkt från Bmw's nya M-division. Who could blame them!

  • #3 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Nisse Postat: 2013-01-04 20:06

    Och där har BMW kopierat RS5:an

  • #4 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Chefens chef Postat: 2013-01-04 21:19

    Hmm är det bara jag som tycker att fronten på dagens E-klass är snyggare? Speciellt lamporna då. Sen tycker jag att instrumenteringen är alldeles för Amerikansk-Koreansk, varje mätare sitter liksom i botten på varsin plastburk - skitfult.

  • #5 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Johan Postat: 2013-01-05 00:06

    Chefens chef, jo håller med, men en del ny design måste man smälta lite och sen gillar man det. Har dock fortfarande svårt för Panameras bakparti och hela förra generationens 5-serie. Gillade inte formerna när den kom och nu ser den nästan äldre ut än generationen den ersatte när den kom.

  • #6 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Z.Latanovic Postat: 2013-01-05 12:28

    Den kliar inte mej någonstans.

  • #7 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    adolf Postat: 2013-01-05 12:39

    Den är tuffare än föregående men fortfarande inte lika sportig som Bmw. En e coupe 500 med AMg paket hade varit härligt

  • #8 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Benzin Postat: 2013-01-05 15:05

    BMW fanboys ni kan väl försöka stämma allt och alla som härmar BMW, likt Apple får ni se.

    Men isåfall har alla kopierat Mercedes eftersom de i princip uppfann bilen. Men borde det bara finnas Mercedes?

    Kan ni bara sluta säga att en bil liknar den och den och den och den. Vi vet! Vi är inte blinda!

  • #9 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Germania Postat: 2013-01-06 00:54

    MB är på "G" igen.

    Kul!

    Inte mitt val men modellen kommer säkert att sälja mycket bra.

  • #10 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Carlsson Postat: 2013-01-06 01:11

    Påminner en hel del om fronten på de sista Volvo C30 tycker jag...
    Eller?

  • #11 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    oj Postat: 2013-01-06 16:21

    måste vara en kopia av någon japansk bilmodell, det finns både glasrutor, plåtkaross och 4st hjul!!!

  • #12 Re: Officiell: Mercedes E-klass cab & coupé
    Roy på Macken Postat: 2013-01-06 17:12

    Vilka groteska luftintag under strålkastaren! Ser ut som om någon tänjt ut dom i Photoshop! Bortsett från det såg den OK ut. Fast den där sista fåniga sidorutan på coupén har jag också lite svårt för...

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten