• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Discolor Tyre - däckfärgen...

Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget

Har du slitna däck borde du skämmas – och det är precis vad ”Discolor Tyre” ser till att du gör. Vid ett visst slitage ändrar slitbanan färg och det blir uppenbart för alla att däcken behöver bytas.

”Discolor Tyre”

"Discolor Tyre" skiftar färg vid ett visst slitagedjup och alla vet vad du borde göra – köpa nya däck.

Att slitna däck kan vara farliga vet nog de flesta. Om inte annat blir det uppenbart om föraren kör in i ett kraftigt regn och får vattenplaning.

Men handen på hjärtat – hur ofta kontrollerar du slitaget på däcken? Förhoppningsvis varje gång hjulen skiftas inför sommar- eller vintersäsongen.

En annorlunda metod att påminna bilföraren – och omgivningen – om däckslitaget har utvecklats av de två designkollegorna Gao Fenglin och Zhou Buy. Inför en designtävling har de gjort ett konceptdäck där en underliggande del av slitbanans gummi färgats orange, en skarp kontrast till det i övrigt svarta däckmönstret.

Förutom den uppenbara varningen som ett slitet däckmönster ger har konceptdäcket också fördelen att tidigt varna för snedslitna däck – till exempel vid felaktig hjulinställning eller för lågt/högt däcktryck. Mer information om "Discolor Tyre" finns på sajten Yanko Design. Där kan man också läsa om den vansinnigt smarta kaffemugg som Gao Fenglin och Zhou Buy designat och blivit prisbelönta för.

Ännu så länge är "Discolor Tyre" bara ett koncept men vad tycker ni läsare – borde den här typen av slitagevarning vara standard på seriedäck?

Gao Fenglin and Zhou Buy Bevel Cup

Här är en annan idé från de två designkollegorna Gao Fenglin och Zhou Buy. "Bevel Cup" har ett snedställt handtag som gör att man kan diska ur och ställa muggen på diskbänken för självtorkning. Varför har inte Ikea kommit på det här? Klicka på bilden för att läsa mer.

"Skämsfärg" i däckmönstret borde vara standard - bra idé!"
548
36

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    eik Postat: 2013-01-05 11:33

    Vad snyggt med något annat än det tråkiga svarta!
    Dags att köra på däcken lite längre än tänkt.

  • #2 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Jalle Postat: 2013-01-05 12:08

    Jag är förvånad över att detta inte är standard på alla däck. Det är ju olagligt att köra med slitna däck och i alla andra sammanhang när något når en kritisk nivå så finns det någon slags varning eller indikator på att så är fallet.

  • #3 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Nice Postat: 2013-01-05 12:18

    Grymt bra idé, detta borde vara standard, finns ju inte en själ som kan missa de då.. Idiotsäkert!

  • #4 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Lumi Postat: 2013-01-05 12:36

    Som första inlägget nämner så kommer det med största säkerhet istället bli "inne" bland vissa att ha detta på sin bil. Tycket det är snyggt, jag också. Haha!

  • #5 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Victor Postat: 2013-01-05 12:53

    Bra idé, men: minsta mönsterdjupet är inte harmoniserat, inte ens i EU. Så det som är lagligt i ett land kan vara olagligt i ett annat. Likaså; vinterdäck ska ha djupare mönster än sommardäck för att vara lagligt. Som sagt: bra idé, men kommer ej att funka i praktiken. Och så som flera påpekat; det är snyggt med annan färg så det blir mode i att ha slitna däck.

  • #6 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Henrik Postat: 2013-01-05 13:20

    Mode - visst, men det blir samtidigt rätt lätt för polisen att ta dig om det är väldigt lätt att se att däcken har för lite mönsterdjup.

  • #7 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Muse Postat: 2013-01-05 13:32

    Detta borde det vara lagkrav på! Borde framförallt gälla på lastbilar och bussar i hela Europa!

  • #8 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Fredde Postat: 2013-01-05 15:24

    Detta är ett USELT förslag. Det betyder BARA att däcktillverkare kommer att se till att de blir röda redan vid fyra millimeter istället för vid 1,6 som är lagen. ALLT för att sälja FLER däck än vad man annars skulle ha gjort.

  • #9 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    AutoMarknad Postat: 2013-01-05 19:56

    Der ser ju så cool ut att man borde göra tvärtom. Låt de yttersta lagren ha en avvikande färg. Snyggt och praktiskt!

  • #10 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Jonas Postat: 2013-01-05 21:34

    Fredde;

    Om du inte anser att ett däck börjar bli slitet vid 4 mm så bör du ta och tänka igen. Tycker du verkligen att den ska varna vid lagkravet som är 1.6mm? Har du ens sett ett däck med 1.6mm mönster? Mönstret är i det närmsta obefintligt..

  • #11 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Historia Postat: 2013-01-06 13:54

    Färgade däck var Opel först i världen med 1928, blodröda eller orange.

  • #12 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Groko Postat: 2013-01-06 18:23

    @Historia,

    Hehe, jorå, väntade bara på den kommentaren. Klart allt är kopierat, det är ju trots allt två kineser som kommit på de här grejerna eller hur?

    Baserat på hur det brukar låta bland vissa mindre pålästa som kommenterar på AMS så är det bara europeer eller amerikaner som klarar av att uppfinna eller designa något.

  • #13 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Richard Postat: 2013-01-07 09:23

    Riktigt bra idé! HOPPAS detta lagförs på all import av däck :)

  • #14 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    f1 Postat: 2013-01-07 09:55

    Åherregud, vilken idiotisk ide. Men det är helt i linje med att alla som kör bil har mindre och mindre hjärnor, uppenbarligen. Vingelvarning, aktiva farthållare osv, osv. Åk buss, förhelvete, resten av era liv.

  • #15 Re: Discolor Tyre - däckfärgen visar slitaget
    Groppo Postat: 2013-01-07 11:45

    Slitagevarnare finns ju redan, tvärsgående ribbor som kommer fram. Eller..?