• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Peugeot 2008 – officiella...

Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut

I lördags halkade någon på tangentbordet och läckte ut de officiella bildern på nya ”lill-suven” Peugeot 2008. Då hade vi inga fakta men nu har Peugeot skickat ut sin pressrelease som tyvärr inte gör oss så mycket klokare...

Peugeot 2008

Peugeot 2008 är relativt kort med en längd på 414 centimeter, bredden är 174 centimeter. Fyra motoralternativ erbjuds vid lanseringen men blir det fyrhjulsdrift också? Den som lever får se.

UPPDATERAD: Redan på Parissalongen förra hösten, i slutet på september, visade Peugeot upp 2008 Concept. Vi förstod då att det inte var speciellt mycket "koncept" över bilen utan något som med bara smärre modifieringar skulle bli seriemodellen Peugeot 2008.

Peugeot 2008 ska premiärvisas på Genèvesalongen, i början på mars, och någon gång innan dess skulle nya "lill-suven" presenteras. Vi vet inte vilket datum Peugeot bestämt, men förmodligen blev det ändrade planer då de officiella bilderna på Peugeot 2008 halkade ut på nätet redan i lördags (5:e januari).

Några närmare detaljer om Peugeot 2008 hade vi inte i lördags men under måndagsmorgonen kom pressreleasen från Peugeot. Nya Peugeot 2008 ska tillverkas i Mulhouse-fabriken i Frankrike men även i Kina och i Brasilien där PSA (Peugeot/Citroën) har fabriker. Fyra motoralternativ från 208:an erbjuds inledningsvis, två bensin (varav en turbo-trepip) och två dieslar. Men mycket mer än så får vi inte veta, förutom att Peugeot har högt ställda mål på nya 2008:

"2008:s uppgift är att befästa sin position som ledande i sitt segment på den europeiska marknaden och att vinna nya kunder på nya marknader i Asien och Sydamerika" säger Maxime Picat, Peugeots nytillträdde VD.

Om det ska erbjudas någon fyrhjulsdrift till Peugeot 2008 är mera osäkert men om så skulle bli fallet hoppas vi förstås på samma hybriddrift med elektrisk bakaxel som i Peugeot 3008 HYbrid4 och i Peugeot 508 RXH. Lanseringen av Peugeot 2008 ska inledas under sommaren (2013).

Vad tycker ni läsare – är nya 2008 rätt nisch för Peugeot? Eller är man för sent ute i det getingbo av små crossovers som redan finns?

Ser riktigt kul ut, Peugeot 2008 skulle bli mitt val i det här segmentet!
202
115

Det finns 18 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Johan N Postat: 2013-01-05 23:46

    Snygg. Känns dock som att de borde hakat på denna trenden tidigate..typ 2008 kanske..?

  • #2 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Christian S Postat: 2013-01-05 23:56

    Allt utom fram och bak lysena ser okej ut. Dom lysena ser för jävliga ut enligt mig.

  • #3 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Isak Postat: 2013-01-06 00:31

    Nu kan Mokka och 2008 ta död på varandras försäljning. Opel eller PSA, vem är först med att kasta in handduken?

  • #4 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Germania Postat: 2013-01-06 02:21

    Ytterligare en helt onödig bil på marknaden.

    Vem vill ha ett försök till en "sportig" buss.

    Köper man bilen så är man helt okunnig och därmed lurad alt så har man hål i huvudet.

  • #5 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Leif & Bertil Postat: 2013-01-06 09:45

    Nä... Det finns bättre bilar att lägga pengarna på..

  • #6 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Håkan Postat: 2013-01-06 10:30

    Opel Mokka finns nu och är en kokurent i lill SUV klassen så Peugeot måste ha något att komma med

  • #7 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Opel Postat: 2013-01-06 11:12

    OPEL MOKKA SNYGGAST

  • #8 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Hm? Postat: 2013-01-06 14:13

    För tidigt att säga, men de som vill ha en mer utslätad och karaktärslösare bil kanske väljer denna framför Mokka, men samtidigt, vill man ha en bil av denna typ är man då rädd för att synas och märkas?

    Gissningsvis har Opel det starkare kortet eftersom troligen fler som köper denna typen av bil vill ha just personlighet och karaktär och denna är för feg helt enkelt.

    Sedan återstår det att se om den har lika knäppa detaljer som senaste Peugeot, då vinner Mokka alla gånger när den nu redan etablerat sig som en succé.

  • #9 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    kameo Postat: 2013-01-06 14:23

    Riktigt snygg och ljusår snyggare än paddan Opel Mokka som är fruktansvärt menlös till utseendet.

  • #10 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Cha Postat: 2013-01-06 20:03

    Jag tycker att Peugeot har hamnat lite snett. Förut började de med en "japansk" look, med sneda "ögon".
    Nu har de äntligen fattat att det inte alls är snyggt, så nu är de i en övergångsperiod, så att man ändå ska känna igen sig. Fult.

  • #11 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Pelle Postat: 2013-01-07 08:13

    Snygg! Opels motsvarighet är okej, men jag skulle aldrig köpa en bil som heter "Mokka".

  • #12 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    sh Postat: 2013-01-07 09:03

    JA ,ja åsikterna går isär som vanligt. En del vill helst inte se en Peugeot eller Opel på marknaden överhuvudtaget. Fritt fram för Kinesiska bilar istället? Hemska tanke!

  • #13 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Fredrik Nilsson Postat: 2013-01-07 11:03

    Denna bilen kommer att bli populär.. :) perfekt pensionärsbil. Högre markfrigång, lätt att kliva in & ur i samt ett säkert alternativ! Wow

  • #14 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Josef Postat: 2013-01-07 16:25

    Men deras 4008 då? Börjar det inte bli väldigt trångt i Peugeots stall av såna här bilar, 2008, 3008 och 4008 (mitsu ASX i peugeotkläder), känns ungefär lika stora och samma kunder? Man kan ju hoppas att de lägger ner storsuggan 3008 dock...

  • #15 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Fredrik Nilsson Postat: 2013-01-07 22:50

    Tjena Josef,

    2008 bygger ju på 208an och 3008 bygger på 308an.. så dom är i olika klass.. sen 4008 finns & säljs inte i Sverige officiellt. Men i övrigt trevliga bilar :) för bra pengar

  • #16 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Fredrik Nilsson Postat: 2013-01-07 22:50

    Tjena Josef,

    2008 bygger ju på 208an och 3008 bygger på 308an.. så dom är i olika klass.. sen 4008 finns & säljs inte i Sverige officiellt. Men i övrigt trevliga bilar :) för bra pengar

  • #17 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Matte Postat: 2013-01-07 23:00

    Att kalla Peugeots "sneda ögon" för "japanskt" i fråga om bildesign. är ju märkligt, då detta är en Pinifarina idé som Peugeot har utvecklat ända sedan mitten av 1980-talet och framåt. Det som hänt under årens lopp är att dessa "ögon" har blivit mer utdragna, men grunden har fortfarande varit från Sergio Pininfarinas designhus och Peugeot 305, 505 och 205 om någon minns dem...

    Jag skulle välkomna att lejonet återinfördes i fronten istället för ovanpå huven. Det är lejonet som ger Peugeot karaktär.

    Två ribbor i fronten är dock klassisk Peugeot.

    Inredningen bör vara lika nyskapande och kreativ som i 208:an då 2008:an bygger på den. Bilen är mindre än 3008 och 4008 så den fyller sin plats på marknaden.

    Särskilt många konkurrenter finns det inte i dagsläget. Opel Mokka har nämnts. En annan är Nissan Juke och en tredje är Mini Countryman. Fiat 500 L kommer i Trekking+ variant, men Minin och Fiat är mer inspirerade av MPV-stilen medan 2008:an mer är en högbyggd kombi, som en Subaru Outback eller Volvo XC70 i kortare och mindre version.

    Jag tror 2008:an blir framgångsrik.

  • #18 Re: Peugeot 2008 – officiella bilder läcker ut
    Roger Skagerström Postat: 2013-01-08 00:13

    Sinnesjukt snygg liten bil!