• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Dacia kassako för Renault!

Dacia kassako för Renault!

Dacia är den rumänska biltillverkaren som Renault köpte 1999 med tanken att skapa sig ett nytt nav för biltillverkning i Östeuropa. Det visade sig vara ett bra drag och Dacia är nu märket som får Renault att visa bra siffor.

Dacia Duster rullar av bandet i Pitestifabriken i Rumänien.

Dacia Duster rullar av bandet i Pitestifabriken i Rumänien. Klicka för fullstorlek!

Det är branschtidningen Autonews som grävt lite i Renaults siffror och hittat de spektakulära marginaler som det visar sig att den franska tillverkaren har på sin rumänska koncernmedlems produkter.

Dacia är märket som förser européer med nya bilar till begagnatpriser, men Dacia säljer bilar världen över och ofta är det namnet Renault man tar betalt för medan allting förutom namnet på bilen är Dacia, skriver Autonews.  

Till och med Renaults vd Carlos Tavares medger i en intervju med Autonews att Dacia är en kassako för Renault.

Eftersom Renault inte redovisar individuella resultat för sina varumärken skriver Autonews att det är banken Morgan Stanley som uppger att Dacia har en rörelsemarginal på nio procent, något som annars är vanligt bland premiumtillverkare. 

Renaults vd Carlos Tavares poserar gärna med Dacia Duster!

Renaults vd Carlos Tavares poserar gärna med Dacia Duster!

Laura Lembke är finansanalytiker hos Morgan Stanley och berättar för Autonews att suven Dacia Duster säljs som en Renault i Brasilien för mellan 21.000–27.000 euro, medan priserna för en Duster i Europa varierar mellan 12.000–19.000 euro. 

Före 2004 var det få som kände till Dacia, i dag säljer man över 250.000 bilar årligen på 36 marknader. Dacia behöver inga stora marginaler och Autonews skriver att handlarna får nöja sig med fem procents marginal på försäljningspriset. Något som är möjligt eftersom återförsäljarna inte behöver bygga egna showroom utan de delar med Renaults existerande. 

Bilar som bygger på Renaults lågbudgetplattform, kallad M0, tillverkas i elva fabriker i Östeuropa, Ryssland, Afrika, Sydamerika och Indien. Trots det låga priset kan M0-arkitekturen tillgodose olika marknaders behov. Till exempel, skriver Autonews, bygger man i Indien en Duster med en klimatzon i baksätet, tillsammans med två läslampor. Men det är produktion i låglöneländer som möjliggör stora marginaler. 

Ansvarig för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, ser ljust på Dacia framtid!

Ansvarig för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, ser ljust på Dacia framtid!

Till Autonews säger chefen för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, att man kommer hålla sig till Dacias mål och fortsätta bygga praktiska och opretentiösa bilar. Även om nya Logan får extrautrustning i form av multimediasystem och farthållare. 

Trots osäkerheten på bilmarknaden i Europa är Arnaud Deboeuf optimistisk och säger till Autonews att man hittills sålt fler bilar för varje år som gått, så varför skulle man inte göra det 2013. 

Dacia verkar stärka sitt grepp om marknaden och Autonews påpekar att konkurrenterna ännu inte börjat utmana Dacia i segmentet. Och Carlos Tavares är inte förvånad: "Vi ligger tio år före och det kommer inte bli lätt för dem att komma ifatt", säger han till Autonews.

Jag kan tänka mig en Dacia!
83
212

Det finns 5 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Dacia kassako för Renault!
    IPX Postat: 2013-01-07 10:22

    Dacia är det sämsta från ett ständigt dåligt Renault. Det säger en hel del.

  • #2 Re: Dacia kassako för Renault!
    Rejo Postat: 2013-01-07 10:38

    Dacias försäljningssiffror och goda vinstmarginal säger också en del. Uppenbarligen finns det många kunder som totalt struntar i prestigemärken, kvalitetsmaterial och extra lull-lull. De vill bara ha en billig och pålitlig bil. Med dagens moderna elektroniska motorstyrning är det inga problem att tillverka enkla, billiga och driftssäkra bilar till ett lågt pris. Precis som Dacia gör.

    Inte konstigt att VW-gruppen och andra tillverkare planerar att ta fram fler billiga lågprismodeller.

  • #3 Re: Dacia kassako för Renault!
    Erik.S Postat: 2013-01-07 10:42

    Jag har suttit med vid en provkörning av en Dacia och det räckte gott och väl för att jag inte ska överväga märket. Min far som provkörde erkände även han sitt misstag.
    Ska man sitta och köra dryga 2000 mil om året är det banne mig värt att betala för lite komfort och kvalitet. Annars blir man en surkart så fort man sätter sig i sin budgetbil.

  • #4 Re: Dacia kassako för Renault!
    Pär G Postat: 2013-01-07 12:50

    Dacia tar vid där skoda lämnar....

    Min mor skall snart byta sin oktavia från 99 till en ny bil som sannolikt blir en sandre stepway.

    Skoda har blivit för fina och dyra och har därmed lämnat öppet mål för dacia.

    Själv däremot funderar jag på en superb som familjebil. VW behöver akut ett lågpriskomplement. l

  • #5 Re: Dacia kassako för Renault!
    JB Postat: 2013-01-07 13:04

    Jag tror dynamiken i bilmarknaden ändras och för många är vilken bil man har mindre viktigt. När jag var liten var bilen den naturliga leksaken medans dagens barn har helt andra leksaker. Jag tror att bilen och vilken bil man har är viktigare för min generation än den unga och framtidens.

    Dessutom växer inkomst gapet något år för år mellan de social grupperna. Jag fror att marknaden för premium bilar kommer att växa men också gruppen med lägre inkomster, unga där bilen inte är något viktigt i mitt liv, bara den fungerar och är någorlunda säker. Det spelar ingen roll om jag kör en Dacia, Fiat, Renault, etc, så jag tar den billigare.

    Som Rejo skrev så är det inte svårt att göra en hyfsad bil idag, inte som för 20-30 år sedan då det var större skillndad mellan bra och dåliga bilar. Summerar man allt så är det inte så konstigt att Darcia växer men inom de nästa 5 åren kommer nog Kinserna att etablera sej i samma segment.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten