Nyheter

Dacia kassako för Renault!

Dacia är den rumänska biltillverkaren som Renault köpte 1999 med tanken att skapa sig ett nytt nav för biltillverkning i Östeuropa. Det visade sig vara ett bra drag och Dacia är nu märket som får Renault att visa bra siffor.

Dacia Duster rullar av bandet i Pitestifabriken i Rumänien.

Dacia Duster rullar av bandet i Pitestifabriken i Rumänien. Klicka för fullstorlek!

Det är branschtidningen Autonews som grävt lite i Renaults siffror och hittat de spektakulära marginaler som det visar sig att den franska tillverkaren har på sin rumänska koncernmedlems produkter.

Dacia är märket som förser européer med nya bilar till begagnatpriser, men Dacia säljer bilar världen över och ofta är det namnet Renault man tar betalt för medan allting förutom namnet på bilen är Dacia, skriver Autonews.  

Till och med Renaults vd Carlos Tavares medger i en intervju med Autonews att Dacia är en kassako för Renault.

Eftersom Renault inte redovisar individuella resultat för sina varumärken skriver Autonews att det är banken Morgan Stanley som uppger att Dacia har en rörelsemarginal på nio procent, något som annars är vanligt bland premiumtillverkare. 

Renaults vd Carlos Tavares poserar gärna med Dacia Duster!

Renaults vd Carlos Tavares poserar gärna med Dacia Duster!

Laura Lembke är finansanalytiker hos Morgan Stanley och berättar för Autonews att suven Dacia Duster säljs som en Renault i Brasilien för mellan 21.000–27.000 euro, medan priserna för en Duster i Europa varierar mellan 12.000–19.000 euro. 

Före 2004 var det få som kände till Dacia, i dag säljer man över 250.000 bilar årligen på 36 marknader. Dacia behöver inga stora marginaler och Autonews skriver att handlarna får nöja sig med fem procents marginal på försäljningspriset. Något som är möjligt eftersom återförsäljarna inte behöver bygga egna showroom utan de delar med Renaults existerande. 

Bilar som bygger på Renaults lågbudgetplattform, kallad M0, tillverkas i elva fabriker i Östeuropa, Ryssland, Afrika, Sydamerika och Indien. Trots det låga priset kan M0-arkitekturen tillgodose olika marknaders behov. Till exempel, skriver Autonews, bygger man i Indien en Duster med en klimatzon i baksätet, tillsammans med två läslampor. Men det är produktion i låglöneländer som möjliggör stora marginaler. 

Ansvarig för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, ser ljust på Dacia framtid!

Ansvarig för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, ser ljust på Dacia framtid!

Till Autonews säger chefen för instegsmarknaden, Arnaud Deboeuf, att man kommer hålla sig till Dacias mål och fortsätta bygga praktiska och opretentiösa bilar. Även om nya Logan får extrautrustning i form av multimediasystem och farthållare. 

Trots osäkerheten på bilmarknaden i Europa är Arnaud Deboeuf optimistisk och säger till Autonews att man hittills sålt fler bilar för varje år som gått, så varför skulle man inte göra det 2013. 

Dacia verkar stärka sitt grepp om marknaden och Autonews påpekar att konkurrenterna ännu inte börjat utmana Dacia i segmentet. Och Carlos Tavares är inte förvånad: "Vi ligger tio år före och det kommer inte bli lätt för dem att komma ifatt", säger han till Autonews.

Jag kan tänka mig en Dacia!
86
213