• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • EU:s nya köldmedium R-1234yf...

EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber

Nu ansluter sig även Volkswagen till Mercedes, som redan i höstas hävdade att EU:s nya köldmedium R-1234yf är brandfarligt. Mercedes krocktester visade att bilarna förvandlades till brandbomber när gasen läckte ut, dessutom skapas ämnet vätefluorid som är extremt frätande och mycket hälsofarligt.

B-klass Mercedes Euro-NCAP

När Euro-NCAP testade B-klass – med mycket gott resultat – utbröt ingen motorbrand. Vilket kan bero på att motorn inte var varm, eller att R-1234yf kanske inte användes. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Köldmedium är den gas som används i bilars luftkonditionering men även i värmepumpar och vanliga kylskåp i hemmet. På den gamla oansvariga tiden användes freon – kemiföretaget DuPonts varumärke – som köldmedium men på 70-talet upptäckte forskare att freoner tunnar ut ozonlagret.

För att mildra växthuseffekten har det sedan 80-talet utvecklats en mängd olika ersättare till freon, med mer eller mindre lyckade resultat. I bilar används idag R-134a som köldmedium men företagen DuPont och Honeywell har utvecklat en ersättare – med namnet R-1234yf – som de hävdar är 97 procent "snällare" mot miljön.

Detta nya köldmedium har även övertygat EU:s politiker och sakkunniga som från och med i år (2013) kräver att alla nya eller kraftigt förändrade bilmodeller förses med R-1234yf som köldmedium i luftkonditioneringen. Från 2017 är R-1234yf obligatoriskt i alla nya bilar som säljs inom EU.

Men redan i höstas flaggade Mercedes-Benz för att R-1234yf är brandfarligt och inte den fantastiska, miljöskonsamma ersättare som DuPont och Honeywell påstår. Trots utvecklingskostnader på över en miljard kronor för nya R-1234yf berättar en Mercedes-ingenjör för Reuters att allt de behövde göra var att köra runt en bil ett par gånger, skapa ett hål i luftkonditioneringens rör och sedan stod bilen i lågor!

Mercedes Volkswagen

Som nytt köldmedium utlovar R-1234yf stora fördelar jämfört med föregångarna och har tagit ett decennium att forska fram. Både DuPont och Honeywell har satsat enorma belopp i den produkt som nu lanseras på marknaden. Men Mercedes och VW kan sätta käppar i hjulen.

Trots alla tidigare tester visade det sig alltså att köldmedium R-1234yf är mycket brandfarligt, det räcker med en varm motor för att antända gasen. Mercedes utförde även ett flertal krocktest med B-klass där man simulerade en frontalkollision – i samtliga 20 fall började bilen brinna med kraftiga flammor. Elden släcktes men med en bil lät Mercedes branden fortsätta och då brann bilen upp fullständigt.

En annan otäck sidoeffekt var att det utvecklades vätefluorid vid läckage och uppvärmning, en ytterst giftig gas som dessutom är så frätande att vindrutan fick vita frätskador. Ungefär 200 gram vätefluorid kan bildas när en bil antänds och det räcker med ett gram vätefluorid för att giftet ska vara dödligt.

Som en konsekvens av detta har Mercedes återkallat de bilar som redan levererats med R-1234yf och ersatt gasen med R-134a. Men andra biltillverkare har inlett användandet av R-1234yf, däribland GM:s fyra varumärken, samt Toyota och Subaru.

giftigt frätande

Vätefluorid är mycket giftigt och dessutom starkt frätande. Även starka material som glas blir skadade vid kontakt med vätefluorid.

I en första respons under hösten var både DuPont och Honeywell tämligen kallsinniga till Mercedes tester och hävdade att R-1234yf testats både internt och externt av fristående forskargrupper och myndigheter. Man antydde också att Mercedes tveksamheter har att göra med det faktum att R-1234yf är ett dyrare köldmedium. DuPont medger dock att R-1234yf "kan antändas" men anser ändå att Mercedes tester inte är relevanta för verkliga olyckor.

Även Toyota uttalade sig under hösten och meddelade att man inte hittat några säkerhetsproblem med R-1234yf.

Men det nya är nu alltså att även Volkswagen beslutat sig för att tills vidare inte använda det nya R-1234yf. VW ska utföra egna tester av R-1234yf innan man går vidare, berättar nyhetsbyrån Bloomberg. EU:s svar hittills har varit att övergången till R-1234yf ska genomföras som planerat, dock har man inte nämnt något om böter för de bilföretag som vägrar följa regelverket.

General Motors är tveksamma inför Mercedes uppgifter men har beställt oberoende tester av amerikanska ingenjörsorganisationen SAE. Preliminära resultat väntas i februari och hela SAE-rapporten ska vara klar i juni.

Jag litar mer på Mercedes och VW:s krocktester än på EU:s politiker.
305
10

Det finns 11 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Jörgen Postat: 2013-01-07 13:53

    Som vanligt: Mercedes gör, andra följer efter...

  • #2 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Bengt Postat: 2013-01-07 14:01

    Enig med deg Jørgen! Stå på Mercedes-Benz! Ikke la Eu idiotene skape tragedier på veiene de neste årene.. Ellers ender det med at EU etter X antall dødsfall, selvfølgelig finner ut at Mercedes har rett, og trekker tilbake middelet, og gir ut en pressemelding om at " de er dypt beveget av alle dødsfall, men dessverre kunne de ikke forutse dette"

  • #3 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Hupps Postat: 2013-01-07 14:02

    Att ersätta R-134a med R1234yf är rena tramset, detta nya köldmedium har endast tagits fram för att få ett patenterbart ämne som man sedan lyckats få EU att lagstifta om, rena dubbel bingon för tillverkaren. Eftersom R-1234yf är brandfarligt kan man lika gärna använda Propan/Butan i systemen vilket fungerar utmärkt samt är billigt. Det går faktiskt att använda Propen/Butan i befintliga system, den som söker på nätet skall finna, nackdelen är brandfarligheten som man alltså skall ha klart för sig innan man företar sig något.

  • #4 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Gott Postat: 2013-01-07 15:11

    #Hupps
    Definera "går faktiskt att använda"
    Propan och R134a skiljer sig väldigt mycket som köldmedium, klart du kan fylla på och visst kan du säkert få ut lite kyleffekt men enbart i extremt nödfall skall jag rekommendera detta. mao aldrig.

  • #5 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Kalle-79 Postat: 2013-01-07 15:47

    Mercedes är som alltid ledande inom säkerhet......

  • #6 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Sven. Postat: 2013-01-07 16:24

    Säkerheten gick ju bra förMB i första aklass.... not. Men har också hört att alla bilar har upp till 70 liter mycket brandfarlig vätska baktill. Kan detta verkligen stämma? Låter livsfarligt ... :-D.

  • #7 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Brandfarlig Postat: 2013-01-07 16:29

    Det är kul att se hur lätt folk duperas när de saknar insyn i frågan. R1234yf är inte framtaget för att vara en patenthistoria utan för att minimera påverkan på växthuseffekten då dess GWP är ca. 4 medan R134 ligger på 1500.

    Om nu någon upprörs över att vätskor i bilen kan börja brinna så kan ni fundera på vad ni har i tanken, i växellådan, stötdämparna, spolarvätskebehållaren eller hur många pyrotekniska enheter (a.ka. airbags) ni har i bilen.

    Om mercedes leder säkerhetstänket borde de väl vara biltillverkaren som har minst problem av övergången...

  • #8 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    zhabul Postat: 2013-01-07 17:02

    #Gott av egen erfarenhet och då speciellt med gamla freon bilar kan jag säga att propan/buttan bladning från tex. biltema kyler ganska bra och fungerar utmärkt. Den är även snällare än r134 mot äldre kompressorer. All dess trams med alla köldmedium är bara bull****. Allt ifrån utbildade kyl tekniker till speciella ämne och annat är gjort bara för att tjäna pengar på. Att de måste tömma systemet och provtrycka innan de fyller på nytt gas är också skitsnack.

  • #9 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Hupps Postat: 2013-01-07 18:24

    Jo du Brandfarlig det är ännu kuligare att se när folk som klagar på att andra inte är insatta inte är så insatta själva. Propan (R290) har GWP 3,3 och Butan (R600) har GWP under 10 enligt dom källor jag har.

    Gott jag menar som zhabul redan skrivit att man skall använda en blandning av Propan och butan för att ersätta R-134a, i proportionerna 70% Propen 30% butan får man en helt fungerande ersättning. Tyvärr är dom gaser som säljs som campinggas och liknande oftast 50/50 blandning det fungerar också fast inte optimalt.

    Jag vidhåller min uppfattning att R-1234yf är en helt onödig uppfinning som bara gör allt dyrare för konsumenterna.

  • #10 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    Re: Jörgen & Kalle-79 Postat: 2013-01-08 05:14

    "Även en blind höna kan finna ett korn..."

    Allt som Mercedes säger och gör behöver ju därför inte vara fel och i det här fallet kan det faktiskt vara värt att undersöka saken närmare.

  • #11 Re: EU:s nya köldmedium R-1234yf förvandlar bilarna till brandbomber
    hmmm Postat: 2013-01-08 08:45

    Troligen arbetar Mercedes Benz och DEKRA rätt nära varandra i denna fråga nån som vet?

    Så alla tyska tillverkare är nog inblandade i detta på ett eller annat sätt...
    DÅ DEKRA är den ledande besiktningsfirman i Tyskland

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten