The (Swedish) Stig slog till igen

Det var The Stig som förnöjde en stor och vilt hejande publik i det österrikiska EM-rallyt Jännerrallyt. The Stig körde sig fram till en andraplats i klassen men tyckte inte alls att det var märkvärdigt…

Väglaget var inte det bästa i Jännerrallyt men bekom inte vår förre världsmästare i rally, Stig Blomqvist. Han tog det lugnt men blev ändå tvåa i klassen för fyrhjulsdrivna standardbilar ...

Istället hade förre världsmästaren i rally, Stig Blomqvist 66, en rad förklaringar till att det inte gått fortare – trots att han lämnat flera namnkunniga och unga talanger i vassare bilar bakom sig.

- Man får köra längre ner i fältet, det är mörkt och blött och svårkört. Och så glasögonen.., så jag tog det väl lite lugnare. Numera kör jag bara för att det är skoj, sa Blomqvist som hoppas köra det historiska Safarirallyt i höst.

Jännerrallyt är årets första EM-tävling och (den före detta IRC-serien) samlade ett 80-tal ekipage som toppades av ett drygt dussin vassa Super 2000-bilar med EM-eliten. Rallyts vinnare, tjecken Jan Kopecky, är knuten till Skodas rallyteam och en stor del av fältet utgjordes av andra unga, talangfulla förare från olika länder i centrala Europa.

Blomqvist körde i standardklassen, i en Mitsubishi Evo IX, och tillhörde hela rallyt igenom topp-tio-gänget och avslutade med några riktigt bra sträcktider som till slut placerade honom som tolva totalt.

I klassen ERC Production Cars blev "Mäster" däremot tvåa – så nog kan The Stig fortfarande… 

jag skulle vilja se Stig köra i Svenska Rallyt igen – ge honom en styrning ...
387
2

Mer att läsa

Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.