• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • 3/2013: 10 bilar x 4WD =...

3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen

Vi provkör 10 fyrhjulsdrivna bilar i snön och korar den roligaste. Provkörningar av tre olika suvar i olika prisklasser och Mercedes nya snygga kombi. Test av fyra bra småbilar - Polo, Yaris, Clio och Peugeot 208. Dessutom nya avslöjanden i vår reportageserie "Bränslebluffen".

Nr 3-2013 finns i butik 24 januari.

Vi provkör 10 fyrhjulsdrivna bilar i snön. Vilken är roligast - Range Rover Evoque SD4, BMW 650i, Audi RS 5, Bentley Continental GTC, Porsche Panamera GTS, Opel Insignia OPC, Mini Countryman S, Audi RS 3, Mercedes CLS 500 eller Subaru Impreza STI?
Läsarna har röstat fram Volvos nya citybil. Se den och möt designern bakom verket.
Provkörningar av tre olika suvar i olika prisklasser - Dacia Sandera Stepway, Ford Kuga och Land Rover Freelander.
Vi testar fyra bra småbilar. Men vilken är bäst av Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Renault Clio och Peugeot 208? Vi vet.
Bränslebluffen del 7: Verkligheten överträffar dikten. Testförbrukning på 4.000 bilar visar att vi blir mer och mer lurade.
Vi testar vilken bakaxel som är bäst till nya Golf.
Begagnattest av populära Audi A5. Hur är den att äga?
Provkörning av nya och snygga Mercedes CLS Shooting Brake.
Vagnparken. Fredrik Huldt har köpt ny bil - vilken och varför?
4 x krönikor:  Peter Ternström, Thomas Berggren, Mikael Johnsson och Fredrik Huldt.

Nummer 3 finns i butik från och med torsdag 24 januari.
Som prenumerant har du tillgång till samtliga utgåvor av auto motor & sport sedan 1-2006 i vår Kiosk.

Läs direkt i datorn (ej surfplatta) - gratis för prenumeranter

Läs i surfplatta (iPad och Android)

Det finns 11 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    LS2GTO Postat: 2013-01-24 09:59

    Suck återkommande test "årets roligaste vinter bil" är det inte snart dags att hitta på något nytt? Imprezan t.ex är ju redan 5år gammal? och testet kan man ju inte använda till ett skit? och alla vet att en tysk vinnner iaf eftersom ni kommer att vinkla det så att en tysk vinner? Varför inte göra ett riktigt vintertest med bilar folk har råd att köpa/använda.

  • #2 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Ögat Postat: 2013-01-24 10:59

    Ibland undrar jag om artiklarna är till för läsarna eller dem som skrivit.

  • #3 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-01-24 11:25

    Genom att testa helt nya Renault Clio 0,9 Tce (3-cyl) mot nya Peugeot 208 1,2 VTi (3-cyl), härligt konceptuella Toyota Yaris Hybrid samt trotjänaren VW Polo TSI 90 (4-cyl) har vi en bra mix där vi i testlaget får chansen att köra fyra roliga och intressanta småbilar – ett segment som går framåt och blir allt mer intressant – samtidigt som ni läsare får chansen att se hur utvecklingen går i småbilsklassen.

    Kanske är det så att alla läsare inte är intresserade av att spendera tid i soffan med att läsa om småbilar.
    Då finns istället njutningsläsning av annat slag i tidningen – läsning och upplysning om bilar man drömmer och kanske hyser ett intresserade om.

    //Nisse

  • #4 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    StoffeB Postat: 2013-01-24 12:45

    Klart en Tysk från Ingolstadt eller Wolfsburg vinner, de är ju de enda rätta!

  • #5 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    LS2GTO Postat: 2013-01-24 13:07

    Stoffe

    Iofs det är ju i princip också bara Tyska bilar med i tested, förutom en 5år gammal Japan som säkert kommer sist eftersom den troligtvis "känns" gammal:-)

  • #6 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Salem Postat: 2013-01-24 15:08

    Munchen eller Stuttgart!

  • #7 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Robert Postat: 2013-01-26 19:22

    Får nog hålla med #2. Köpte numret idag och tyckte ärligt talat att 4wd-testet (hämtat från AMS europeiska kollegor) inte innehöll mycket alls; några få rader bara om varje bil och mest en massa bilder. Bra test av MB shooting brake dock, och jag uppskattar serien "bränslebluffen". Men jag måste säga att det hade räckt om AMS kommit en gång i månader och var lite "matigare" vid de tillfällena; jag skulle köpa fler nummer per år isåfall. Nu känns det som att det blir för få saker i varje nummer som intresserar mig.

  • #8 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Lars H Postat: 2013-01-28 11:40

    Är det förra årets nummer??? Står ju 3/2012 i rubriken :)

  • #9 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    LS2GTO Postat: 2013-01-28 11:59

    Vilken bil vann tetet då?

  • #10 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Tobias Postat: 2013-01-29 04:48

    ett test utan lexus gx 460 4.6-liter V8 http://www.lexus-global.com/models/GX.html . &
    ett test utan lexus lx 570 5.7-liter V8 http://www.lexus-global.com/models/LX.html . testet saknar bredd..
    världsledande bilar solars väl bort av
    auto motor och sport för att skydda tyska märken ala pizza reser punkt.!

  • #11 Re: 3/2013: 10 bilar x 4WD = Roligaste vinterbilen
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-01-31 14:42

    Tjena Tobias!
    Lexus och Toyota har många härliga modeller som tyvärr inte finns tillgängliga för oss svenskar. De stora suvarna GX460 och LX570, som du länkar till, är två exempel på modeller som inte säljs i Sverige. Fast å andra sidan finns deras Toyota-versioner i Sverige. Lexus GX är nära besläktad med Toyota Land Cruiser 150 och LX bygger på Land Cruiser V8.

    I synnerhet Land Cruiser V8 försökte vi få med på vårt stora suv-test som kommer i nästa nummer. Den var en given kandidat, men tyvärr fanns det ingen tillgänglig för utlån i Sverige. Tyvärr, den hade säkert kommit bra till.