• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saabs framtid som NEVS i Kina...

Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken

Saabs nya ägare Kai Johan Jiang planerar rulla ut 400.000 bilar om året men har ännu ingen biltillverkningslicens i Kina. I en lång intervju med kinesiska Auto Business svarar Kai Johan Jiang på hur han planerar lösa Saabs framtid i NEVS.

Saab utveckling Nevs Kai Johan Jiang

Att försäljningen av Saab till NEVS skapat huvudbry hos många är inte så konstigt. Försäljningen till Youngman gick ju i stöpet för att GM ville skydda patent och tekniska lösningar. Hur kunde det då komma sig att NEVS fick köpa Saab?

Kai Johan Jiang säger till Auto Business att har han inte haft så mycket kontakt med GM men att anledningen till att NEVS fick köpa Saab och inte Youngman beror på att "GM ville att Saab skulle hamna i rätt händer [...] eftersom GM hade emotionella band till Saab". "Än så länge har inte GM skapat några problem för NEVS".  

Det finns uppgifter att staden Qingdao, som NEVS valt att förlägga sin produktion till, samma dag som avtalet skrevs under skapade ett investmentbolag som pumpade in cirka två miljarder yuan (cirka 2,2 miljarder kronor) i NEVS i utbyte mot 22 procent av bolaget. Till Auto Business svarar Kai Johan Jiang att uppgiften stämmer och att prislappen faktiskt är högre än den rapporterade summan. Anledningen till affären är att den "ska fungera som en plattform som ska hjälpa olika gröna och innovativa verksamheter i Qingdao".

Kinesiska myndigheter utfärdar inte längre licenser för biltillverkning i Kina, vilket behövs för att få etablera NEVS som tillverkare. Hur Kai Johan Jiang planerar att lösa det förklarar han med att "de undersöker möjligheten att starta ett joint venture med ett lokalt företag som har en licens".

Kai Johan Jiang Saab Nevs

Kai Johan Jiang påstår att han är betydligt mer gråhårig nu än innan han köpte Saab.

Vilka Saabmodeller ska då NEVS bygga, blir det 400.000 9-3 om året? Kai Johan Jiang säger till Auto Business att "Saabingenjörer gjort väldigt mycket utvecklingsarbete på 9-3 sedan 2005 men av ekonomiska skäl kunde de aldrig realiseras". Han berättar även att det kommer "en helt ny 9-3 i framtiden". Dessutom säger Kai Johan Jiang att "Phoenixplattformen snart vara färdigutvecklad och då ska vi presentera flera helt nya Saabmodeller".

Målet att sälja 400.000 Saabbilar om året försvarar Kai Johan Jiang med att "Shandongprovinsen har en marknadskapacitet som är tio gånger så stor som Sverige" och att man ska försöka "bygga bilar som möter myndigheternas krav på tjänstebilar för statsanställda [...] de ska kosta under 180.000 yuan (cirka 165.000 kronor), ha en slagvolym på under 1,8 liter eller drivas av el".

Kai Johan Jiang berättar för Auto Business att en av anledningarna till att Saab inte fungerade ekonomiskt var att de var beroende av små underleverantörer som ofta enbart servade Saab vilket betydde dåligt underlag för teknisk utveckling. "Om Saab kan se över sitt leverantörssystem och använda mer lokalt material kan priset sänkas tillräckligt för att attrahera vanliga konsumenter".

Hur ställer sig då Kai Johan Jiang till påståenden om att han bara är ute efter uppmärksamhet? Till Auto Business säger han att "han förstår skepticismen mot honom men att han menar allvar". Han berättar att folk sade samma saker när han "tillbringade tio år med att bevisa fördelarna med att elda med biomassa för att få elektricitet och att han på samma sätt kan tillbringa lika många år till att göra Saab till det mest framgångsrika bilmärket". "Det är en unik tillväxtmöjlighet".

Avslutningsvis påvisar Kai Johan Jiang sina vita hårstrån: "Innan uppköpet påbörjades hade jag väldigt få vita hårstrån, nu är alla vita", säger han till Auto Business.

Jag tror Jiang lyckas sälja 400.000 Saab om året i framtiden!
606
166

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Nattsvart Postat: 2013-01-29 16:07

    Det kommer aldrig att gå ihop.......

  • #2 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Dagsvitt Postat: 2013-01-29 17:21

    Jodå, bara man kommer igång med prisvärda och nyaa Saabar som är 100 gånger vettigare än tråkiga dussin tyskar och GM skräp

  • #3 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Tjalle Postat: 2013-01-29 17:28

    Jiangs resonemang angående SAAB:s "dåliga leverantörer" är ren bullshit - värdigt Victor Muller.

  • #4 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Adam Postat: 2013-01-29 18:30

    Jaha det går inte som smort direkt. Kina ger inga fler licenser för biltillverkning. Då är det alltså inte bara att sätta igång. Allt kommer nog att bli lika utdraget som när Muller höll på. Men hoppas kan man ju alltid göra. Frågan är bara vem som ska leverera förbränningsmotorerna? Alla ska ju inte gå på el.

  • #5 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    99turbo Postat: 2013-01-29 18:51

    "GM ville att Saab skulle hamna i rätt händer..." dvs. hos någon som lovade att satsa på osäljbara elbilar.

    Men så fort NEWS slirar på sitt utlovade fokus på osäljbara elbilar så kommer GM börja spela krokben igen...

  • #6 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Mr SAAB Postat: 2013-01-29 19:25

    Lycka till!

  • #7 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Johan Postat: 2013-01-29 19:27

    Tråkigt med en småbil för 165tusen!

  • #8 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Pär G Postat: 2013-01-29 20:30

    Jäsp...

  • #9 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Uffe Postat: 2013-01-29 20:57

    Lägg ner...

  • #10 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Per J Postat: 2013-01-29 21:57

    re Pär G

    Gäsp !

  • #11 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Rejo Postat: 2013-01-29 23:52

    Haha, snacka om drömmare! Kai Johan Jiang saknar mer verklighetsförankring än Victor Muller! Skall "försöka bygga bilar som möter myndigheternas krav på tjänstebilar för statsanställda...", precis som att ingen annan av biltillverkarna i Kina har tänkt samma sak? Och Nevs har alltså inte ens en biltillverkarlicens utan ska slå ihop sig med någon som har. Typ vem då? BAIC, som redan tillverkar gamla Saab 9-3 och 9-5 i Kina? Eller kanske rentav Youngman?

  • #12 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    IngoS Postat: 2013-01-30 00:52

    Bygga bilar för statsanställda? Det innebär att den nya bilen måste betraktas som kinesisk. Utländska märken får inte säljas som statliga tjänstebilar. Till och med Volvo räknas i detta sammanhang inte som kinesiskt trots att de tillverkar bilar i Kina och har kinesiska ägare. Använda licens som finns hos befintlig tillverkare? Följaktligen blir det någon av de otaliga små inhemska märkena som ska ryckas upp med Saabteknik, och kanske få tillgång till Saabnamnet. Finansieringen lär bli närmast helkinesisk. Lokala leverantörer ge lägre pris? Han måste öppna för att använda lokala kinesiska underleverantörer. Det verkar bekräfta att affärsiden är utveckling och tekniköverföring till den trängda kinesiska bilindustrin (trängd av de överlägsna utländska märkena). Kinesiska staten vill med subventioner öka batteribilar och luften i bl a Peking skulle må bra av det. Ambitionen tycks ökat till att omfatta konventionellt drivna bilar. Med litet premiumglans och rätt pris kanske det går att sälja rätt bilar i Kina. Vad det betyder för Trollhättan på sikt vet jag inte, det beror på om världen vill trycka nya Saabar med kinesiska komponenter till sitt hjärta. Projektet kan visst tänkas lyckas, men det får naturligt ses som ett kinesiskt projekt.

  • #13 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Mr SAAB Postat: 2013-01-30 13:26

    Förstår att många konkurrenter i sverige blir nervösa nu.

  • #14 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    StefanH STHLM Postat: 2013-01-30 14:40

    Då är vi där igen.
    AMS m fl försöker skapa nyheter m h a halmstrån så de hittar i pressmeddelanden.

  • #15 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Rejo Postat: 2013-01-30 14:45

    Ja, alla svenska försäljare av elbilar som Opel Ampera, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf m.fl. är nog väldigt nervösa över att konkurrenten Nevs skall göra intrång på deras lukrativa försäljning av flera hundra elbilar per år!

  • #16 Re: Saabs framtid som NEVS i Kina inte utan frågetecken
    Kim Postat: 2013-02-11 09:52

    tjena alla däe jah heter kim och är 15 år :D spelar wow