• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo ber fotograf om ursäkt...

Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack

Alla har vi haft en dålig dag på jobbet och nu ber Volvo om ursäkt för att en fotograf i USA blev påhoppad av deras testingenjör. Incidenten skedde vid en spionfotografering nyligen och har blivit en stor ”snackis”.


Ni som följer nyhetsflödet på automotorsport.se minns nog att vi förra fredagen (25 januari) skrev om en incident i USA där en spionfotograf blev attackerad av Volvos testingenjör. Upprinnelsen till ilskan känner vi inte till men kameran blev skadad och fotografen Williams fick några blåmärken.

När vi publicerade filmklippet från YouTube blev det en het diskussion bland er läsare huruvida det är rätt eller ej att hoppa på en spionfotograf. Men Volvo-chefen Bodil Eriksson anser beteendet som helt oacceptabelt och ber fotografen om ursäkt (se rutan nedtill). Bodil Eriksson ber också fotografen att precisera sina skador på fotoutrustningen så att Volvo kan ersätta honom.

Notera för övrigt att Bodil Eriksson benämner personen i filmen som testingenjör och ingenting annat. En del läsare uttryckte tveksamhet över vad föraren av Volvobilen egentligen hade för uppgift.

Williams accepterar ursäkten och kräver ingen ersättning, tvärtom säger bjuder han testingenjören att ta en varmkorv ihop nästa gång de ses (i tjänsten, antar vi). Källa: Jalopnik.com.

Vad anser ni läsare – har Volvos Bodil Eriksson hanterat situationen rätt?

Volvos ursäkt till spionfotografen, oredigerat skick


Dear Mr Williams,

The recent post on the Jalopnik website has been brought to my attention and I wanted to write to sincerely apologise for your experiences. The behaviour of our test engineer in this case is clearly unacceptable and indefensible and we are, of course, trying to get to the bottom of why he reacted in the way he did when you legitimately and lawfully filmed the car he was driving.

Please accept my apologies on behalf of Volvo Cars and if, as a result of the incident, any of your equipment has been damaged, we will of course be happy to pay for replacement items. If this is the case, I would ask you to liaise with our Vice President of Corporate Communication in Volvo Cars North America, Geno Effler who I know you have already had contact with and who I am copying on this email to make sure you have his e-mail, should you need it.

Yours sincerely,

Bodil Eriksson

Snyggt hanterat av Bodil Eriksson och Volvo. Alla kan ha en dålig dag!
310
18

Det finns 20 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Niclas Postat: 2013-01-29 17:41

    Tycker inte Volvo borde betala en krona i ersättning för hans kamera. Ger man sig in i leken får man leken tåla.

  • #2 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Nattsvart Postat: 2013-01-29 17:49

    Klaga inte på servicen på din Volvo, då blir det ett kok stryk av ordermottagaren. ;-)

  • #3 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Lumi Postat: 2013-01-29 18:17

    Tycker inte Volvo ska betala eller be om ursäkt för att en person inte kan kontrollera sig.

    Sparken till mannen och en fin faktura för kameran.

  • #4 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Test engineer Postat: 2013-01-29 19:43

    Att han inte kräver ersättning tyder på att det kanske inte var så mycket som gick sönder och att han kanske själv inte hade betett sig klanderfritt..... och därmed gärna ser ett snabbt avslut på historien innan all fakta kommer ut.....

    Men vad vet jag!?

  • #5 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Tjalle Postat: 2013-01-29 20:09

    Bodil gjorde rätt. Det är uppenbarligen inte inom inhägnat område.

    Provingenjören skall bli omplacerad - så gör man inte. Det finns ingen juridisk rätt att attackera "paparazzi" på allmän plats- dom ingår i spelet.

    Om man har otur eller klantar sig, får man skylla sig själv , det är - som alltid- djungelns lag som gäller.

  • #6 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    PG Postat: 2013-01-29 21:12

    "You broke the zoom, dude"
    Jag håller självklart med dem som säger att det är fotografens fel att han blir attackerad. Och självklart har inte Volvo något ansvar för att en av deras testingenjörer får en snedtändning...

  • #7 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    max Postat: 2013-01-29 21:15

    Han reprecenterar väl Volvo lr??

  • #8 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Christian S Postat: 2013-01-29 22:25

    Han jobbar på/åt Volvo men det är inte Volvo som ska be om ursäkt utan ingenjören själv som borde göra det. Att Volvo skriver själva och ber om ursäkt är ju såklart att dom vill visa sin trevliga och seriösa sida och även visa att dom inte står bakom ingenjören i hans agerande. Inget konstigt med det.

  • #9 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    leif Postat: 2013-01-30 04:30

    En sån här ursäkt skulle ALDRIG ha kommit från Mercedes (Daimler) - Företaget som alltid anser sig vara helt felfritt vad som än händer.

  • #10 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Nattsvart Postat: 2013-01-30 08:10

    Daimler Benz hade förmodligen skickat några
    axelbreda herrar försedda med spegelbrillor och attachéväska för ett hembesök hos fotografen.

  • #11 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Stefano Postat: 2013-01-30 09:42

    Men varför ska Volvo behöva be om ursäkt, låt idioten som körde bilen be om ursäkt OCH står för ny kamera!

    Det är inte förbjudet att ta "spionbilder" på bilar, bilar som dessutom är tilltänkta som fotoobjekt eftersom man medvetet har kamouflerat bilen!

  • #12 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Mumle Postat: 2013-01-30 09:55

    Selvfølgelig skal Volvo be om unnskyldning. Helt uakseptabelt å unnskylde testingeniøren som enkelte gjør her.

    Han burde få sparken eller omplasseres til å vaske biler i tre år.
    Bølle!!!

  • #13 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    BAGGE Postat: 2013-01-30 09:57

    Dårlig dag på jobben???

    Så hvis jeg "har en dårlig dag på jobben" så er det ok å klabbe til en person??

    AMS burde hette PMS!

  • #14 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    JG Postat: 2013-01-30 09:57

    Eftersom ingen av er som kommenterar här har varit på plats och sett hela förloppet så tycker jag det är märkligt att många har så bestämda åsikter.

    Klart att han överreagerat och det han gjorde är fel MEN det kan mycket väl vara så att händelserna innan gjorde att det blev som det blev. Vi har nog alla blivit provocerade/förbannade och överreagerat någon gång i livet. Det gör det inte rätt men förståeligt.

    Att påstå att mannen borde få sparken (dessutom utan att veta hela historien) är löjligt. I USA kanske, aldrig i Sverige.

    Helst av allt skulle jag vilja ALLT filmmaterial så att man kan få se varför mannen reagerar som han gör. Men det lär väl aldrig komma ut...

  • #15 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    TurboLover Postat: 2013-01-30 10:14

    Om man gör något dumt och sedan ber om ursäkt och den drabbade accepterar detta så är ju saken ur världen. Svårare än så är det ju inte.

  • #16 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Pommes Postat: 2013-01-30 10:28

    Inte så lätt att bara sparka någon, vem ska hen ersättas med? Hen behövs ju nu i det projektet. Offret är nöjt - case dismissed!

  • #17 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    bra Postat: 2013-01-30 13:40

    gjort Volvo.

  • #18 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    EB Postat: 2013-01-30 14:45

    Så länge inte bilen befinner sig på en inhängnad testbana är det väl bara att filma och fota på.. Detta vet väl alla som sysslar med biltestning och även de som håller i kameror. De enda en testförare kan göra för att ungå fotografering är att ta sig ur bild.. (minns ni: Du simmar ur bild, Kaj)

  • #19 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    pf Postat: 2013-01-31 17:35

    Hen? Vilken hen, det var väl inga djur inblandade?

  • #20 Re: Volvo ber fotograf om ursäkt efter attack
    Leif Larsson Postat: 2013-02-03 08:57

    Bra att Volvo bad om ursäkt.Testingenjören företräde ju Volvo.
    Skulle det vara accepterat med våld inom bilbranschen, hur skulle det se ut.
    Oavsett bakgrunden till händelsen så är aldrig fysikt våld försvarbart.
    Sparka testingenjören, han har säkert inte förstånd att själv be om ursäkt, och ha som motto att ha sansade proffisionella personer inom bilbranschen.
    Våldsamma personer kan syssla med boxning eller något annat våldsrelaterat.