• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Inside Koenigsegg – Avsnitt...

Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks

Koenigsegg har nischat sig hårt inom ett litet område för hyperbilar. Deras hårda arbete har gett honom flera världsrekord och sett till att företaget hamnat i historieböckerna. Då får inget lämnas åt slumpen.


Du visste säkert om att Koenigseggs bilar är välbyggda, men du hade nog ingen aning om exakt hur noggrant man går tillväga för att få den där perfekta känslan i en av världens mest kompletta hyperbilar. 

Christian berättar här detaljerat om Koenigseggs egen uppfinning "ghost lighting" och vad som gör just Koenigseggs ratt så speciell. Det är alltid lika intressant att få höra en visionär konstruktörs sätt att resonera om saker som man inte ens visste kunde betyda något. 

Att ljud och känsla är två nyckelingredienser vid biltillverkning är ganska uppenbart men att man kan applicera det till så små saker som att man ska kunna få exakt rätt känsla vid iläggandet av en ny växel är spännande. Formgivaren Charles Eames sade en gång: "The details are details. They make the product. The connections, the connections, the connections. It will in the end be these details that give the product its life." Ett motto som Koenigsegg verkar ha tagit till sig. 

För varje avsnitt ökar min respekt för Koenigseggs arbete!
345
19

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    David Postat: 2013-01-30 15:54

    denna serie är grym reklam för Koenigsegg, gör den att de lyckas sälja minst 1 bil extra (vilket jag tror) är det en massiv succe för företaget.
    mycket smart drag

  • #2 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Carl Postat: 2013-01-30 16:02

    All respekt åt Christian von Koenigsegg!

  • #3 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    svenne Postat: 2013-01-30 16:28

    Tänk om vi hade fler av Christian von Koenigsegg,s kaliber inom svensk industri, och det gäller nog alla på hans företag

  • #4 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Tim Postat: 2013-01-30 18:16

    Von Koenigsegg! Skicka genast en bil över till Top Gear då får vi en officiell tid runt deras testbana. Senaste avsnittet kördes nya Pagani nytt varvrekord där. Bra reklam att få in en rekordtid där!
    Kanske tjuvträna lite först och få in en setup med Kimi Räikkonen bakom ratten..

    Eller så kan ni bjuda in ett antal vanliga människor som knappt ens få se en dylik best på riktigt till en trackdag på er testbana. (jag står först i kön).

    Tänk vilket genomslag på youtube och en gärning för motorintresserade fattiglappar!

  • #5 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    svenne Postat: 2013-01-30 18:58

    Började titta på filmen men stängde av... Det är nån idiot som lagt musik över pratet!! Jag hör knappt vad Christian säger...

  • #6 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Jimmy Postat: 2013-01-30 19:50

    Tim finns bilder när bilen varit där under hösten så det är inte omöjligt att vi får se den dyka upp i programmet under året.
    Jag tycker det är ett måste för nya Pagani bilen gjorde slarvsylta av Ariel Atom V8 med 1.13 runt banan och Ageran är en av få bilar som kan slå den tiden.
    Som vanligt trevligt avsnitt och det är intressant å se Christian berätta hur allt funkar, hur ofta bryr man sig om hur en ratt är utvecklad?

  • #7 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Saab FTW Postat: 2013-01-30 23:41

    Kollade också på topgear där nya Pagani slaktade ban rekordet för en 1,3 ton bil och bara 750 hästar
    V12 med dubbla turbo mmmmm.
    Hatten av för Christian vad han startade och hur långt han har kommit.
    Men de finns mycket dom måste lära sig, som aktiv aero (Pagani) och till och med batteri med bust knap (Porshe) mm.. kanske drs om man kör bana som Mclaren p1.
    Tycker om hur Koenigsegg jobbar med alla detaljer Men Pagani is that King
    De bara jobba på och sikta vidare på ny teknik för att hänga på i leken och lyckat till Koenigsegg med framtida planer

  • #8 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Ali Postat: 2013-01-31 10:23

    Ni som Bromsa, motivera er gärna varför.

  • #9 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Anton Postat: 2013-01-31 10:41

    Koenigsegg är världsledande på så kallat "Airbrid" teknologi och hade aktiv aero redan 2010 med Agera R. På teknologi och ingenjörs sidan ligger dom långt före t.ex Pagani. " Look beyond the glamour! "

  • #10 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Saab FTW Postat: 2013-01-31 13:04

    Anton@ fattar inte vad du menar :O har kallat på alla video man hittar om Koenigsegg samt läst online.
    Hittar ingenting om hydraulisk bak vinge Eller fenor små vingar som ökar downforse yo snabbare man kör.
    Eller data med sensorer som läser av bilens biteände under på fräsning i kurvor och justerar vingar flaps för att håla den på marken utan att förlora hastighet.
    . " Look beyond the glamour! " !!! Dude get tha fuck real .

  • #11 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    WTF FTW Postat: 2013-01-31 16:35

    Mycket snack, men kunde de inte spenderat lite tid på att visa hur snyggt och coolt det blir när det väl är monterat?

  • #12 Re: Inside Koenigsegg – Avsnitt fyra: feels like a million bucks
    Hans Postat: 2013-02-03 09:56

    Det är ju fel film