• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Toyota återkallar – igen

Toyota återkallar – igen

Krockkudden kan utlösas i onödan och nu återkallar Toyota över 900.000 bilar. Dessutom återkallas nästan 400.000 Lexus IS för ett annat fel.

Toyota Corolla säljs inte i Sverige, men i resten av världen omfattas över 900.000 exemplar.

Även småbilen Matrix återkallas.

Det är inte länge sedan vi skrev om Toyotas senaste återkallelse. I november återkallades 2,8 miljoner bilar för ett problem i rattaxeln och vattenpumpen, och i oktober fick hela 7,4 miljoner Toyotaägare åka till verkstaden för att åtgärda ett problem med elhissarna, som kunde orsaka brand. Under 2009 och 2010 utfördes flera återkallelser på totalt tolv miljoner bilar för problem med gaspedalen.

Under onsdagmorgonen gick Toyota ut med ytterligare en återkallelse. Den här gången drabbas 907.000 bilar av modellerna Corolla och Matrix. Problemet är att krockkuddarna och åtstramningen av bältena kan utlösas utan orsak.

Samtidigt återkallas 385.449 exemplar av Lexus IS för ett fel på vindrutetorkarna, som kan sluta fungera vid snöfall. I Sverige omfattas 1.500 Lexus IS 250. Om man sätter på vindrutetorkarna med mycket tung blötsnö orkar inte torkarna gå igång, på grund av en mutter som inte är tillräckligt fastskruvad. Toyota går ut med brev till ägarna den kommande månaden, men den större återkallelsen med Corolla och Matrix är inte aktuell för Sverige.

"Varken Corolla eller Matrix säljer i Sverige, eller i Europa", säger Bengt Dahlström, pr-chef på Toyota i Sverige.

Jag litar fortfarande på att Toyota har hög kvalitet.
88
123

Det finns 44 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyota återkallar – igen
    Jögge Postat: 2013-01-30 13:08

    helt rätt upp med felen till ytan istället för styrt mörka som de flesta andra..honda undantaget, enligt mig! ... det var ett märker som nyligen stoppar taxi från art köpa en viss modell pga stril m växel lådan... fel i materialet? nej absolut inte! enl. tillverkaren! varför museet inte sms upp hur det sen fick med skenande toyota bilar? vart de fällda ? nej! oberoende personer friader toyota! ..varför varmas inte kunder att köpa bilar som kan! skena? är det så för att det är mkt européer?

  • #2 Re: Toyota återkallar – igen
    Re: Jögge Postat: 2013-01-30 13:56

    Va? Jag fattar inte vad du skrivit

  • #3 Re: Toyota återkallar – igen
    Benny Postat: 2013-01-30 14:03

    Visst är det bra att företag inte mörkar problem, särskilt inte när det handlar om säkerhet, men jag tycker Toyota har ganska många fel som inte upptäcks under utvecklingsfasen. Framför allt när de har så sjukt bra kvalitet som alla påstår.

  • #4 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-30 14:08

    dom återkallar för fel som ännu inte hänt!!
    tänk om vw skulle återkalla för alla fel dom bilarna har!

  • #5 Re: Toyota återkallar – igen
    Loqqamid Postat: 2013-01-30 14:11

    TIll Oj!

    Iom att det är en offentlig recall de genom för så HAR bilar nått slutkund, blivit fakturerade etc.
    Läs på de regelverk som finns istället för att snacka skit.

  • #6 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-30 14:23

    jo det är ju ganska troligt att slutkunden har fått bilen när dom har återkallat bilar från början på 2000talet!!!

  • #7 Re: Toyota återkallar – igen
    10 CC Postat: 2013-01-30 17:02

    Klart att det måste bli knas när man skeppar mest bilar i hela världen... Men så bra att gå ut med det och göra något åt det.
    Vet att det fixas en massa på märkesverkstäder utan offentlighet...
    Låt VAG-trollen ha sitt roliga ett tag nu... :)

  • #8 Re: Toyota återkallar – igen
    jörkky Postat: 2013-01-30 20:22

    Därför är toyoita störst i värden åter .vag bilar med fel får kunden ta själv .

  • #9 Re: Toyota återkallar – igen
    CC -12 Postat: 2013-01-30 20:26

    http://www.nhtsa.gov/PR/DOT-71-10
    http://www.nhtsa.gov/PR/DOT-216-10
    http://www.nhtsa.gov/About+NHTSA/Press+Releases/2012/Toyota+Motor+Corp.+Will+Pay+Record+$17.35+Million+in+Civil+Penalties+for+Alleged+Violations+of+Federal+Law

    Viktigt att tänka på är att amerikansk lag är stenhård vad gäller trafikfarliga fel på fordon. Återkallanden är inte frivilliga och böterna är dryga om biltillverkaren inte berättar vad de vet tillräckligt fort. Vilket är anledningen till att Toyota har fått betala många hundra miljoner. Och de har fått de högsta böterna dessutom...

  • #10 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-30 20:38

    ganska märkligt egentligen att dom betalade böterna med tanke på att det blev bevisat av oberoende parter bla nasa att bilarna inte hade skenat,, bara folk som tryckt på gasen ist för bromsen..

  • #11 Re: Toyota återkallar – igen
    CC -12 Postat: 2013-01-30 20:54

    Men om du hade läst och förstått så är det du beskriver ett helt annat fall än de FYRA fallen jag länkar till ovan...

  • #12 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-30 21:08

    ok så skenande bilar hade inte med golvmattorna att göra??

  • #13 Re: Toyota återkallar – igen
    CC -12 Postat: 2013-01-30 21:20

    Visst har det det, vilket tydligt framgår i länkarna. Och om felaktig styrinrättning. Och om felaktiga gaspedaler. Men det är inte det fallet då Nasa blev inblandat (http://www.nhtsa.gov/UA), precis om i det berömda Audi-fallet så var ju detta ett rent förarfel och det får självklart inte Toyota böter för.

    Och observera att böterna handlar om att Toyota visste att det fanns problem men inte berättade det. Det är inte böter för själva problemet utan för att de mörkade och därmed medvetet utsatte bilföraren och andra för livsfara.

  • #14 Re: Toyota återkallar – igen
    Johan Persson Postat: 2013-01-30 22:05

    Fattar man ej att Toyota kvalitet är usel nu så måste man ju fan va lobotomerad.

  • #15 Re: Toyota återkallar – igen
    Jörgen Postat: 2013-01-30 22:43

    Johan Persson. Jag vet inte vad du gör till vardags, men bilbranschen har du då ingen koll på. Jag brukar aldrig skriva i slaskrännan men nu var jag bara tvungen. Man måste bara väldigt naiv ifall man tror att alla de biltillverkare som inte genomför återkallningar kontinuerligt skulle sakna problem.
    Toyota kanske inte är favoriten bland majoriteten som läser här, men deras höga kvalitet och driftsäkerhet bevisas varje år i fristående undersökningar som bl.a försäkringsbolagen runt om i världen genomför. Läs till exempel svenska IFs maskinskaderapport. Den visar ganska tydligt hur det står till med kvaliteten på de olika bilmärkena idag.
    Slutligen vill jag även påminna om att man ska vara lite kritisk till det media skriver, det är inte sällan de gör egna tolkningar och deras tekniska expertis är relativt låg. Gå in på eu-kommissionens hemsida istället och läs så att ni kan bilda eran egen uppfattning.
    Mvh// en som är insatt

  • #16 Re: Toyota återkallar – igen
    Toyota= Mjölkpaket Postat: 2013-01-30 22:59

    Nu är jag så trött på alla Toyota fanatiker, hög kvalitet mm. De återkallar då det har fel som anyaligen går in som trafikfarliga i USA. De tävlar på samma villkor. Varför återkallar inte Tyska märkerna i USA lika mycket.. Jag vet de säljer väl inte lika mycket. Men Ta BMW MERCEDES Samt AUDI, De återkallar inte i de mängderna i usa.

    Detta bevisar en sak. TOYOTA HAR GÅTT NER I KVALITET sedan de började jobba ihop md fransmännen.

    I Europa mörkas allt även av Toyota mm.

    Skärp er allesammans. De är något speciellt med toyota ägare. Vet inte, kanske får de något speciellt vid köpet ?

    Kan Säga länge sedan man bytte tank på en bil ?

    Eller ? Plåttank är väl 90 tal

    ´Vet med säkerhet att Toyota Corolla kombi och kombikupe har fått byta tankar pga rost i deras plåttankar. Dessa bilar är tillverkade efter 2002 till 2006 har jag för mig.

    Enligt Reservdels försäljarna på Toyota så finns det bilar som tillverkas i en del i världen där de får plåt tankar men inte på alla håll, Oavsett vilket så kan de hamna lite över allt. Summa ?

    Man drar ner Kvaliten på mindre kräsna marknader eller låt säga stabliare väder.

    MEn problemet är att de inte riktigt har koll vart bilarna hamnar !

    En sak är säker, Ta med kudde och lakan om du kör toyota för för eller senare somnar du ! ALternativt orsakar trafikstockning eller krockar.

    För 8 av 10 Gånger är en toyota som orsakar köer pga något korkat !

  • #17 Re: Toyota återkallar – igen
    Sorry Postat: 2013-01-30 23:03

    Ber om ursäkt för stavfelen, Är nog lite sent. Haft en riktigt lång dag på jobbet.

    Men det kvarstår att TOYOTA är en urtråkig bil. Nästan att jag somnar när jag skriver om detta märke.

    Skämt åsido. Kul att alla har sin åskit.

    Jag tar hellre en cykel än att äga en Toyota.

    AMG eller så får det vara. :)

  • #18 Re: Toyota återkallar – igen
    Sorry Postat: 2013-01-30 23:03

    Ber om ursäkt för stavfelen, Är nog lite sent. Haft en riktigt lång dag på jobbet.

    Men det kvarstår att TOYOTA är en urtråkig bil. Nästan att jag somnar när jag skriver om detta märke.

    Skämt åsido. Kul att alla har sin åskit.

    Jag tar hellre en cykel än att äga en Toyota.

    AMG eller så får det vara. :)

  • #19 Re: Toyota återkallar – igen
    John Postat: 2013-01-31 07:57

    Zzzz..undrar om alla ni som alltid talar er så varma för "tyskbilarna" verkligen har ngn aning vad ni pratar om och ens kör dessa? Jag har kört BMW de senaste 15åren och betat igenom 10 bilar under den perioden (2st samtidigt ibland och inte snikiga tjänstebilsmodeller utan de lite exklusivare varianterna) Kvaliten är bitvis sådär skulle jag säga , både ditten och datten som gått snöder och åtgärdats på antingengaranti eller goodwill genom åren. Nästa bil som nu är beställd har en stjärna i fram istället men jag köper/köpte varken den eller de tidigare BMW bilarna pga av ngn överlägsen kvalitet i synnenrhet inte i jmf med tex toyota eller lexus. Jag köper dem för att jag gillar andra kvalitéer de besitter.
    Jag tycker detta klankande på Toyota är tramsigt då fakta är att de tillverkar bilar av betydligt högre generell kvalité än tyskarna. Sen må de vara lte plastiga och tråkiga men det är en annan sak.

  • #20 Re: Toyota återkallar – igen
    Observer Postat: 2013-01-31 08:10

    En liten undran bara. När Den Stora Tyska tillverkaren hade trassel med sin eminenta (ironi) DSG-låda kom det inte en rad i denna tidning.
    "Journalisterna" väljer nog sina "nyheter"... Varför tror ni att redaktionens Stortyska buss skulle ha tio dagar på verkstan? Ja jävlar.....
    Tråkiga bilar är ju i betraktarens öga, och ingen absolut sanning. Jag älskade min Lex, kan förstå att andra gillar DKW bättre, men JAG hittar inga fördelar med stortyskarna...
    Det är som med musik, "journalisterna" följer samma fåra även med bilar.. Törs inte vara annorlunda... DET är trist...

  • #21 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN Postat: 2013-01-31 08:15

    Here we go again...när kommer Toyota återkalla?

    Today, Tormorrow Toyota...sällan har en slogan känts mer rätt...

  • #22 Re: Toyota återkallar – igen
    Artur Postat: 2013-01-31 10:18

    Att återkalla fordon på detta sätt är en viktig bit av begreppet kvalitet. Inte alla tillverkare tänker på det sättet. Tyvärr.

  • #23 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN Postat: 2013-01-31 10:21

    Kvalité är att prova ut produkterna innan lansering. Toyota låter kunderna vara utför utvecklingsarbetet.

    Bara troll kan se produktfel som någon positivt.

    Varför är Toyotatrollen så fanatiska?
    Vaför detta behov av att framställa ett märke med uppenbara brister som ofelbara?

  • #24 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN Postat: 2013-01-31 10:22

    Det finns inget frivilligt med dessa återkallelser utan det är lagkrav!

    Toyota har tidigare försökt ignoera felen med höga böter som följd.

  • #25 Re: Toyota återkallar – igen
    PB Postat: 2013-01-31 10:37

    Och dom skall vara bäst av alla BILAR ?????.

  • #26 Re: Toyota återkallar – igen
    Magnus Postat: 2013-01-31 10:38

    Så du påstår att vw och audi har provat ut allt bra innan lansering?
    Är det därför lådor och motorer havererar?
    Måste ju vara handhavande fel, för deras produkter är ju så innåt helvete bra. Eller?

  • #27 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 10:43

    @Magnus
    hoppas dom har något bra svar på det tyskbilsmaffian ;)

  • #28 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN Postat: 2013-01-31 10:53

    Magnus...dina argument är underliga.

    Bara för att VW (Toyota trollens nya hatobjekt) har problem med vissa DSG-lådor så rättfärdigar det Toyotas problem?

    Toyota har helt enkelt gått vilse i sin strävan att bli störst och har börjat slava med utprovning av sina produkter.

    Noll och ingen logik i det "resonemanget".

    Finns ingen "tyskbilsmaffia" däremot många som är duktigt trötta på Toytota-trollens indoktrineringstrams!

  • #29 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 11:01

    siggen
    läs på lite dom har ingen strävan att vara störst!!
    det har bara blivit så med den erkänt höga kvaliten!!

  • #30 Re: Toyota återkallar – igen
    Johan Persson Postat: 2013-01-31 11:05

    Jörgen: Jag har väldigt bra koll på bilbranchen, saken är att jag har koll lite längre än lilla Sverige o kolla undersökningar i Europa så är inte ens Toyota topp 10. Nöjda kunder hamnar de utanför topp 15 i oberoende undersökningar.

    MVH/ en som är insatt och lever i en värld lite större än Sverige.

  • #31 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 12:16

    @Johan Persson
    viss skillnad på kundnöjdhetsundersökningar och driftkvalitetsundersökningar!

    Visa gärna en undersökning där samtliga tyska bilar har nöjdare ägare än dom som kör japanskt..
    Glömde nästan lycka till!!;)

  • #32 Re: Toyota återkallar – igen
    PB Postat: 2013-01-31 13:15

    Hör inte Driftskalite och kundnöjdhet ihop?? Alla kanke inte vill ha en tråkig bil

  • #33 Re: Toyota återkallar – igen
    Johan Persson Postat: 2013-01-31 13:17

    Oj: "Visa gärna en undersökning där samtliga tyska bilar har nöjdare ägare än dom som kör japanskt.." Aldrig skrivit detta någonstans att Alla tyskar är bättre än alla japanska bilar.

    Toyota ligger inte heller i topp på driftkvalitet 10 MILJONER bilar på 6 säger väll allt eller tillhör du en av alla hjärntvättade toyota ägare?

  • #34 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 14:03

    http://www.teknikensvarld.se/bildgalleri/mest-nojda-bilagarna-i-tyskland-kor-subaru/

    dock i tyskland

  • #35 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 14:04

    http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-lexus-har-sveriges-nojdaste-bilagare-38344

  • #36 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 14:04

    http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/mest-nojda-bilagarna/

  • #37 Re: Toyota återkallar – igen
    oj Postat: 2013-01-31 14:10

    http://sirpierresgodispase.blogspot.se/2012/09/dagen-lexus-lexus-har-sveriges-nojdaste.html

  • #38 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN Postat: 2013-01-31 14:50

    oj...vi kan också Googla...

    http://www.expressen.se/motor/topplista-bilarna-som-vi-ar-mest-nojda-med/

  • #39 Re: Toyota återkallar – igen
    Stisse Postat: 2013-01-31 17:26

    Låt nu VAG-turbanerna trolla runt lite å sen ser vi i slutet av året hur det gick...

    HAR varken eller, ÄR varken eller, men tycker att VW -trollen är värre... Det är ju ägarna som gör bilen...

  • #40 Re: Toyota återkallar – igen
    CC -12 Postat: 2013-01-31 19:56

    Och när allt kommer till kritan är Toyota det enda företaget som har en egen avdelning hos amerikanska trafiksäkerhetsverket...

    http://www.nhtsa.gov/Vehicle+Safety/Additional+Information+on+Toyota+Recalls+and+Investigations

    Och då är ändå inte de senaste med.

  • #41 Re: Toyota återkallar – igen
    Markus L Postat: 2013-02-04 04:13

    CC-12 VW det ar ett skit marke det med mer fel an Toyota pga bristande konstruktion= DSG och annat.

  • #42 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN=Jes Postat: 2013-02-04 04:19

    SiggeN=Jes och andra signaturer olika hemsidor om bilar=Troll. Toyota hatare allihop men samma person=korkat!

  • #43 Re: Toyota återkallar – igen
    SiggeN=Jes Postat: 2013-02-04 04:19

    SiggeN=Jes och andra signaturer olika hemsidor om bilar=Troll. Toyota hatare allihop men samma person=korkat!

  • #44 Re: Toyota återkallar – igen
    Torsten Postat: 2013-02-05 11:18

    SiggeN. Vi fanatiska? Vi har haft andra bilar tidigare! Du borde prova Toyota.....