• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Dagens köp: 60.000 kronor –...

Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?

Pengarna bränner i fickan! Webbredaktionen hade plötsligt 60.000 fiktiva kronor att spendera på valfri bil – och det blev tre intressanta val. Vad skulle du köpa?

Jens
Trulsson

Webbreporter

Vem kan motstå denna orgie i smakfull 1980-talsdesign?

60.000 kronor är mer pengar än jag någonsin köpt en bil för. Min senaste kostade 15.000 kronor. Alltså blev jag helt lyrisk när jag helt plötsligt hade budget som en oljeshejk och funderade på att köpa flera olika bilar. Men så hittade jag den: en tomatröd Maserati Biturbo SI Coupé från 1988.

Jag vet vad du tänker: den bara kommer strula och aldrig någonsin komma fram till en enda destination. Det bekymrar mig faktiskt inte det minsta för med en interiör så välkomnande skulle varje oväntat stopp bara vara mer tid jag fick tillbringa inbäddad i de mjuka kohudarna. Som uppdraget löd har jag dessutom 60.000 kronor att röra mig med. Det innebär 11.000 kronor i reparationspengar.

Mina tankar på en Mercedes G-wagen var som bortblåsta när denna uppenbarade sig. Dessutom är de alldeles för dyra om man inte ska ha en supermilad rosthög. Den tvångsmatade V6:an på 2,5 liter i Maseratin är ingen favorit men den är så snyggt förpackad att jag är villig att förlåta den alla framtida bekymmer.

Jag skulle bruksa denna för allt vad tygen håller. Även vinterkörning, för jag är av uppfattningen att om en bil bara tas om hand kan den klara allt. Dessutom gillar jag tanken på att mina medtrafikanter ska få uppleva en Maserati Biturbo SI Coupé glidande på sniskan i rondellerna på väg till jobbet.

Erik
Söderholm

Webbreporter

Bästa blandningen av bruks- och lyxbil, tycker Erik Söderholm.

Här får "commanding driving position" en ny innebörd.

För mig var valet enkelt: naturligtvis vill jag färdas två trappor upp i en gungig och 40 år gammal British Leyland-stolthet. Range Rover var ett lika självklart inslag i Thatchers Storbritannien som reflexvästen är för byggjobbaren och lattekaffet för Södermalmshipstern.

Okej, riktigt så enkelt kanske valet inte var. Här handlar det inte om att få den mest strulfria bilen för pengarna (och tur är väl det, för då vore jag väl diskad direkt). Jag är ju dessutom svag för GT-vagnar och jag hade länge en annons på en BMW 850i framme på skärmen för att vilseleda mina kollegor.

Men sanningen är att BMW-coupén fortfarande är svindyr. Jag tar en Range Rover och får tillräckligt med växel kvar för att komplettera looken med en tweedkostym. Jag hade valt samma bil även om jag fick en miljon att leka med, och då hade jag dessutom kunnat köpa ett passande jaktgevär till bakluckan.

Pär
Brandt

Webbreporter
Audi S4 2000 Blocket

En vanlig A4 kombi? Nej-nej-nej, det här är den ultimata familjevagnen för 60.000 kronor om man har tung högerfot. 350 hk och 550 Nm är inga problem med chiptrim och det finns många exempel på S4-ägare som plockat upp effekten över 400 hk.

Vill minnas att det var 1998 eller möjligen 1999 som jag fick möjlighet att provköra en chiptrimmad Audi S4. Redan i originalskick var den 2,7-liter stora V6:an med dubbla turboaggregat en pigg maskin (265 hk/400 Nm) och sexväxlad låda var ovanligt på den tiden. Men med ytterst liten turbohöjning växte effekten till 350 hk och 550 Nm – vilket förvandlade S4:an till en raket!

"En sån här måste jag ha när de blivit ett par år gamla och gått ner i värde" tänkte jag då. Men åren har gått och bilbehovet har växlat.

Audi S4 2000 Blocket

Det är den här vyn som de flesta får uppleva. Audi S4 är snabb, riktigt snabb!

Ett drygt decennium senare har priserna på Audi S4 sjunkit till en nivå som är inom räckhåll för det stora flertalet. Bilar med låga miltal är ovanliga och kostar en del. Många S4:or har pysslats om av effekthungriga ägare och det kan ha satt sina spår. Turboaggregaten håller allt mellan 4.000-15.000 mil och de brukar vara slut samtidigt, hela motorn måste ut vid byte och en sådan reparation kan på runt 70.000 kronor. Andra typfel är läckage, sprickor i grenrören, felaktig luftmängdmätare och skeva bromsskivor.

Men jag fick ett positivt intryck av Thomas i Örkelljunga och hans Audi S4, årsmodell 2000, har precis det utseendet som jag minns. RS4-kulör och allt. Utrustningen ser diger ut med stora navigatorn, Recaro-stolar, glaslucka, RS4-grill, xenonljus, med mera. Det dyra kamremsbytet är gjort, turboaggregaten är utbytta och om allt är så fint som Thomas intygar borde inte bilen bli allt för dyr att äga.

Fyrhjulsdrift, kombikaross och en sjukt stark motor gör det här till en svårslagen familjetransportör för 60.000 kronor. Jo, det står 68.000 i annonsen på Blocket men Thomas var villig att släppa bilen lite billigare vid en snabb affär. Min budget tillåter tyvärr inte en andra bil just nu men ni som har pengarna får skynda er att besöka Örkelljunga – risken är att det blir budgivning!

Bra val! Jag skulle valt någon av dessa tre för 60.000 kronor.
67
207

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    BMW Killen Postat: 2013-01-31 10:51

    Såg en BMW E46 330 för 45.000 dock 2002 gått 23K.....

  • #2 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    jh Postat: 2013-01-31 10:55

    Jag skulle valt Audin. Framför allt för att den är nyast. Men också för att den är starkast och snyggast.

  • #3 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Gott Postat: 2013-01-31 10:59

    Kostar ovan bilar 60 papp skulle jag nog reserverat 30 till för akuta reparationer.

  • #4 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    zamboni Postat: 2013-01-31 10:59

    Utan tvekan väljer jag Range Rover !
    Den åker man ståndsmässigt i , överallt.

  • #5 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    apelsin Postat: 2013-01-31 11:02

    Får fortfarande ståpäls bara jag hör namnet Maserati Biturbo, men av dessa tre blir det ändå Range Rover. Den leksaksblå fjortis-Audin finns inte ens med på kartan när det gäller karaktär, karisma och kultkänsla.

  • #6 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Drömslott Postat: 2013-01-31 11:10

    Är ni seriösa? Jag håller själv på och letar bil för max 60 tusen och det här är bilar som man bara scrollar förbi. Som andrabil, ja kanske. Men som pålitlig åretrunt-bil? Kan ni inte försöka hitta några riktiga, faktiskt användbara tips istället.

  • #7 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Mase Rati Postat: 2013-01-31 11:27

    Maseratin alla gånger. Man vill ju inte dö nyfiken.

  • #8 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Limmet Postat: 2013-01-31 11:32

    Jag köpte för ett litet tag sen en BMW E46 328Ci i absolut skick som ny för just 60.000.. Supernöjd!:)

  • #9 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    BMW 4-ever Postat: 2013-01-31 11:41

    Jag hade satsat på en M5 E34 och med mycket tur en M5 E39

  • #10 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Rejo Postat: 2013-01-31 11:55

    Sådant här är kul! Det beror naturligtvis på om det är en pålitlig bruksbil eller en rolig andrabil man är ute efter, men av dessa tre hade jag helt klart valt Maseratin! Som andraval Range Rovern, men absolut inte Audin.

    Maseratin lär säkert krångla men för det priset skulle man nog våga sig på bilen själv och lära sig att meka med den. Lämnar man den på verkstad flyger tusenlapparna snabbt iväg. Och det är nog en fantastiskt trevlig bil när den fungerar!

    Annars, om man pratar roliga bilar för 60000 kr, skulle jag gärna satsa på en Alfa GTV6 från 80-talet. Lite vanligare och lite pålitligare än en Maserati. Eller kanske en fräsch Coupé Fiat 20V Turbo från 90-talet.

    Nyligen satt jag även och tittade på en lågmilad Mercedes 280 SE från 1985 - väldigt mycket bil för 50000-60000 kr, men kanske lite stor för min smak.

  • #11 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Erik Postat: 2013-01-31 12:20

    Range rovern är kunglig!!

  • #12 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    MrB Postat: 2013-01-31 12:35

    Rejo, man får en väldigt fin GTV6 för 60000 här i Sverige, har själv köpt en ;-). Annars hade jag valt Range Rovern eller BiTurbon.

  • #13 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Olle Postat: 2013-01-31 12:39

    Corrado VR6 i toppskick + 20000 kr i bensinpengar

  • #14 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Hans H Postat: 2013-01-31 12:46

    Nej. Jag hade inte vågat mig på en enda av de bilarna. Alla är ju kända för att ställa till det för ägarna. Om jag måste, skulle jag nog isåfall satsa på RangeRovern, den är nog tåligast. Och - enligt TopGear - världens BÄSTA sämsta bil. Se deras resa i sydamerika.
    Men man får väl drömma. Det står en svart Saab 93b -59 i Kävlinge för ett lagomt pris. Den ser trevlig ut. :-)

  • #15 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Johan Postat: 2013-01-31 12:54

    Saab 93 Viggen. Pengarna som blir över går till godis!

  • #16 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    elpapo Postat: 2013-01-31 13:09

    Eftersom den ska användas bruksigt så borde väl säkerhet vara A och O? Vilka bilar äldre än 2000 är säkra nog idag att använda? Kan bara tänka mig Volvo och Saab! Finns säkert undantag, men kollar man verkliga olyckor hos Folksam så är det ju pinsamt dåliga resultat på många bilar. Bla en favorit jag hade tidigare, innan jag började tänka på säkerhet... nämligen Mercedes E.

    Så mitt svar: En S80 eller v70 från 2000 talet.

  • #17 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Pommes Postat: 2013-01-31 13:21

    elpapo, ska du krocka med bilen? Jag ska köra. Range Rover är mest lockande av de tre, för det är den jag minst behöver!

  • #18 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Markus Postat: 2013-01-31 13:47

    Säger bara Ford Mondeo ST220, du kan få en från sista produktionsåret (-06) för de pengarna!

  • #19 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Nattsvart Postat: 2013-01-31 15:13

    En vit Passat

  • #20 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    David Postat: 2013-01-31 15:29

    3st Tata Nano i olika färger :)

  • #21 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Jimmy Postat: 2013-01-31 15:42

    Range Rover helt klart, för 60papp får man en som är 14-15år gammal med mustig v8a :)

  • #22 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Range Rover med LPG!! Postat: 2013-01-31 17:00

    Range Rovern är dessutom gaskonverterad så förbrukningskostnaden borde vara "rimlig"!

  • #23 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Kjell Nilsson Postat: 2013-01-31 17:47

    Vill hakänslan dök upp vid alla 3 bilderna

  • #24 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    chrille Postat: 2013-01-31 18:58

    Dansk Mondeo polisbil med cosworth motor. Ovanlig, piskar svenska polisens vingel70 duktigt, hållbara (40k mil hittills utan problem), 50Kkr för en 4 år gammal bil. Duktigt roligt chassie! Understyrning? Vad är det...???, här är det snygga uppställ när gränsen är nådd i kurvgrepp, vilket finns tonvis av. Kolla in på Youtube danskt program (station2) en Audi TT som brakar förbi i nära 200, några minuter senare har Mondeon kommit ikapp, kört om och stoppat. Prestanda, körglädje till tusen, med en ylande radfyra närmande 7,5K rpm och en fantastisk driftsäkerhet! 100-140 dokumenterat 5,95 sek med mätutrustning. Med andra ord exakt som en nyare BMW 530d. OM du nu kan släppa det där med "Ingen Ford på våran gård" mentaliteten.

  • #25 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    R Postat: 2013-01-31 19:33

    Turboaggregaten av märket IHI brukade gå åt pipan. Speciellt på tidiga modeller. Såg en 2m hög lastpall full av dessa som hade bytts ut hos en märkesverkstad i Turin.

    Själva motorn i Maseratin är fin med lite rå gång och pålitlig.

  • #26 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Butters Postat: 2013-01-31 23:00

    har redaktionen sniffat lim igen? den som har 60 lock köper väl knappast ngt vrak som kostar minst 60 lock att laga inom närmaste 3 månaderna..

    De flesta vill ha en normal familjebil eller en bra pendelbil för den nämnda summan, det finns bra billiga tyska, svenska, koreanska och japanska bilar, välskötta långmilare för dessa pengar. Och rätt nya franska kärror om man tänder på det... Men som entusiast-bil lägger de flesta lite mer stålar och förväntar sig att bilen håller värdet...

  • #27 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    RJ Postat: 2013-01-31 23:46

    En Bmw e46 330ix touring hade det blivit.

  • #28 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    R-ace Postat: 2013-02-01 02:09

    Rejo och MrB!

    Ni har mycket god smak! Jag tycker att GTV6 är en av de vackraste bilarna som tillverkats! Kul att köra också! Men tyvärr lär det inte bli något köp för mig inom den närmaste framtiden... :(

  • #29 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    R-ace Postat: 2013-02-01 02:21

    Är det någon som kommer ihåg Trafikmagasinets testfamilj, familjen Forss? I ett avsnitt fick de prova på att leva med en Maserati Biturbo. Mamma (Mimmi?) Forss var inte särskilt imponerad, utan klagade mest på tungtrampad koppling och dåligt med plats att fästa bilbarnstolen i baksätet. Pappa Forss var lite mer försiktigt optimistisk, och uppskattade fartresurserna med följande understatement: "Det här är en pigg liten bil"... Det var längesen nu, men jag vill minnas att det var 280-hästarn som gjorde 0-100 på 5,3 s. För 20 år sedan. Pigg var ordet, ja...

  • #30 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Richard Postat: 2013-02-01 09:49

    Skulle köpt aktier :)
    För den som inte kan något, köp 4% ränta med insättningsgaranti

  • #31 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Hans H Postat: 2013-02-01 10:16

    R-ace: Naturligtvis minns jag det. Det var kul. T.ex. när de beskrev hur "farligt" det kunde vara med en så stark motor. :-)
    Den lilla flickan som fick prova baksätet är ju för övrigt Cecilia Forss från ICA-reklamen.
    Jag har alltid varit lite sugen på en biturbo. De ser så anonyma ut, men har så mustig motor och så fantastisk inredning. Men jag skulle inte ha råd att äga den och renovera den var 1000:e mil, eller vad det nu är. ;-)

  • #32 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Sputnik Postat: 2013-02-01 12:17

    :ar helt s&ld p& MB A-Klass av gen 1 och 2, n:ar den fick vara progressiv och inte en bil f:or folk i nedhasade brallor och bakv:and keps. Hade s&lunda siktat in mej p& en fin Mk 1, i silver, bl& metallic eller gr:on metallic. Och ja, jag hade k:opt den trots att det :ar en MB - i vanliga fall :ar det Renault och Citroen som g:aller!

  • #33 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    larsson Postat: 2013-02-01 13:10

    Vad som helst men ingen Audi!!! så överreklamerat skit hoppas dom lägger ner skiten, har haft en nyare diesel, facit ca:100000kr i rep sista året...varav hälften på garanti, usch fy fan!!

  • #34 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Dunderharen Postat: 2013-02-01 13:50

    Jag väljer Audin!!

  • #35 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Ann Postat: 2013-02-01 15:22

    1.maserati
    2.bmw
    3alfa

    Helt klart någon av dessa då de är roliga och snabba och lite farliga

  • #36 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Rikard Postat: 2013-02-01 18:27

    Finns hur mycket mumsigt som helst för 60 papp! :)
    Jaguar XJR eller BMW M5 E34?!
    Alfa Bertone-kupe eller BMW 02?!
    Alfa GTV (80-talarn) eller Saab 900 Turbo Aero -84?!
    Porsche 928 eller.. !?

  • #37 Re: Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?
    Andden Postat: 2013-02-02 14:08

    Håller med Rikard, finns ju hur mycket kul som helst för 60 och under.

    Alfa Romeo GTV (70- och 90-talaren)
    BMW E46
    Honda Civic Type-R
    Mazda MX-5
    Peugeot 106 Rallye/205 GTi
    Porsche 944
    SAAB 900i/Turbo (1:a generationen)
    Toyota Supra Mk.III
    VW Corrado G60