Nyheter

Dagens köp: 60.000 kronor – vad väljer du?

Pengarna bränner i fickan! Webbredaktionen hade plötsligt 60.000 fiktiva kronor att spendera på valfri bil – och det blev tre intressanta val. Vad skulle du köpa?

Jens
Trulsson

Webbreporter

Vem kan motstå denna orgie i smakfull 1980-talsdesign?

60.000 kronor är mer pengar än jag någonsin köpt en bil för. Min senaste kostade 15.000 kronor. Alltså blev jag helt lyrisk när jag helt plötsligt hade budget som en oljeshejk och funderade på att köpa flera olika bilar. Men så hittade jag den: en tomatröd Maserati Biturbo SI Coupé från 1988.

Jag vet vad du tänker: den bara kommer strula och aldrig någonsin komma fram till en enda destination. Det bekymrar mig faktiskt inte det minsta för med en interiör så välkomnande skulle varje oväntat stopp bara vara mer tid jag fick tillbringa inbäddad i de mjuka kohudarna. Som uppdraget löd har jag dessutom 60.000 kronor att röra mig med. Det innebär 11.000 kronor i reparationspengar.

Mina tankar på en Mercedes G-wagen var som bortblåsta när denna uppenbarade sig. Dessutom är de alldeles för dyra om man inte ska ha en supermilad rosthög. Den tvångsmatade V6:an på 2,5 liter i Maseratin är ingen favorit men den är så snyggt förpackad att jag är villig att förlåta den alla framtida bekymmer.

Jag skulle bruksa denna för allt vad tygen håller. Även vinterkörning, för jag är av uppfattningen att om en bil bara tas om hand kan den klara allt. Dessutom gillar jag tanken på att mina medtrafikanter ska få uppleva en Maserati Biturbo SI Coupé glidande på sniskan i rondellerna på väg till jobbet.

Erik
Söderholm

Webbreporter

Bästa blandningen av bruks- och lyxbil, tycker Erik Söderholm.

Här får "commanding driving position" en ny innebörd.

För mig var valet enkelt: naturligtvis vill jag färdas två trappor upp i en gungig och 40 år gammal British Leyland-stolthet. Range Rover var ett lika självklart inslag i Thatchers Storbritannien som reflexvästen är för byggjobbaren och lattekaffet för Södermalmshipstern.

Okej, riktigt så enkelt kanske valet inte var. Här handlar det inte om att få den mest strulfria bilen för pengarna (och tur är väl det, för då vore jag väl diskad direkt). Jag är ju dessutom svag för GT-vagnar och jag hade länge en annons på en BMW 850i framme på skärmen för att vilseleda mina kollegor.

Men sanningen är att BMW-coupén fortfarande är svindyr. Jag tar en Range Rover och får tillräckligt med växel kvar för att komplettera looken med en tweedkostym. Jag hade valt samma bil även om jag fick en miljon att leka med, och då hade jag dessutom kunnat köpa ett passande jaktgevär till bakluckan.

Pär
Brandt

Webbreporter
Audi S4 2000 Blocket

En vanlig A4 kombi? Nej-nej-nej, det här är den ultimata familjevagnen för 60.000 kronor om man har tung högerfot. 350 hk och 550 Nm är inga problem med chiptrim och det finns många exempel på S4-ägare som plockat upp effekten över 400 hk.

Vill minnas att det var 1998 eller möjligen 1999 som jag fick möjlighet att provköra en chiptrimmad Audi S4. Redan i originalskick var den 2,7-liter stora V6:an med dubbla turboaggregat en pigg maskin (265 hk/400 Nm) och sexväxlad låda var ovanligt på den tiden. Men med ytterst liten turbohöjning växte effekten till 350 hk och 550 Nm – vilket förvandlade S4:an till en raket!

"En sån här måste jag ha när de blivit ett par år gamla och gått ner i värde" tänkte jag då. Men åren har gått och bilbehovet har växlat.

Audi S4 2000 Blocket

Det är den här vyn som de flesta får uppleva. Audi S4 är snabb, riktigt snabb!

Ett drygt decennium senare har priserna på Audi S4 sjunkit till en nivå som är inom räckhåll för det stora flertalet. Bilar med låga miltal är ovanliga och kostar en del. Många S4:or har pysslats om av effekthungriga ägare och det kan ha satt sina spår. Turboaggregaten håller allt mellan 4.000-15.000 mil och de brukar vara slut samtidigt, hela motorn måste ut vid byte och en sådan reparation kan på runt 70.000 kronor. Andra typfel är läckage, sprickor i grenrören, felaktig luftmängdmätare och skeva bromsskivor.

Men jag fick ett positivt intryck av Thomas i Örkelljunga och hans Audi S4, årsmodell 2000, har precis det utseendet som jag minns. RS4-kulör och allt. Utrustningen ser diger ut med stora navigatorn, Recaro-stolar, glaslucka, RS4-grill, xenonljus, med mera. Det dyra kamremsbytet är gjort, turboaggregaten är utbytta och om allt är så fint som Thomas intygar borde inte bilen bli allt för dyr att äga.

Fyrhjulsdrift, kombikaross och en sjukt stark motor gör det här till en svårslagen familjetransportör för 60.000 kronor. Jo, det står 68.000 i annonsen på Blocket men Thomas var villig att släppa bilen lite billigare vid en snabb affär. Min budget tillåter tyvärr inte en andra bil just nu men ni som har pengarna får skynda er att besöka Örkelljunga – risken är att det blir budgivning!

Bra val! Jag skulle valt någon av dessa tre för 60.000 kronor.
69
207