• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • FILM: Koenigsegg på...

FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!

Så du tror du har en snabb bil? Tänk igen. För de tuffa grabbarna kör Koenigsegg. Och maxar ut den på Nürburgrings start- och målraka. Se filmen här!


Att det gick sanslöst snabbt är det ingen tvekan om. Se filmen så förstår du.
 
Sugen på att hänga med till Nürburgring med oss i vår?
 
Du behöver inte ha en Koenigsegg för att ha kul på Nürburgring. Här kan du läsa mer och anmäla dig!

När jag köper min supersportbil, då ska jag köpa en Koenigsegg.
200
54

Det finns 29 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Erik L Postat: 2013-01-31 16:18

    Inte för att vara den som är den, men döttinger höhe är väl inte riktigt start- och målrakan.
    ja, skulle vara ifall man räkna med turstvarvet i så fall.

  • #2 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    ZR1 Postat: 2013-01-31 16:19

    "När jag köper min supersportbil, då ska jag köpa en Koenigsegg" Så fan heller!!!

  • #3 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    eik Postat: 2013-01-31 16:22

    Vad fullständigt meningslöst, det enda filmen gav var att berätta att en av ägarna påstod sig vara över 400km/h.

  • #4 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    ChristianM Postat: 2013-01-31 17:41

    Intressant att Ageran vinklar ner bakvingen i höga hastigheter. Räknar man med att kroppen gör tillräckligt med downforce ändå?
    Det är väl inte bara downforce, utan kraftbalansen mellan fram och bak som är intressant? Om man gör en liten justering i så höga hastigheter är ju risk att rumpan släpper istället för att man har mycket större marktryck fram.
    Svårt att se, men från den vinkeln ser ju nästan vingen felvänd ut, dvs att den skulle generera lyftkraft istället. :)

  • #5 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Raywave Postat: 2013-01-31 18:01

    Koenigsegg är ingen supersportbil utan en hyperbil. Det är bara fattiglappar som får nöja sig med Ferrari, McLaren, och Lamborghini o sånt billigt skräp...

  • #6 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Nisse2 Postat: 2013-01-31 18:15

    Vingen ska vara i princip rak i höga hastigheter så att det ej blir motstånd.

  • #7 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Jonas Postat: 2013-01-31 18:34

    400 blås? tror inte det.

  • #8 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Gott Postat: 2013-01-31 19:03

    Vi har mkt att vara stolta för i Sverige men Königsegg bilar är helt fantastiska främst med tanke på den lilla smedjan där grejerna kommer ifrån. Någon eller några på den firman MÅSTE vara genialiska helt enkelt.

  • #9 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Johan Postat: 2013-01-31 19:27

    ChristianM:: Bra bilar vinklar ner vingen så pass att den inte ger någon downforce och minimalt med luftmotstånd när dom kör rakt fram. Och sen direkt när man bromsar eller börjar svänga så vinklar vingen upp sig igen. Det där om ojämn balans däremot, hur vet du att den saknar rörliga vingar där framme? Bilen kan också eller annars vara konstruerad så pass att den har högre downforce bak än fram när bakvingen är uppe och ungefär lika när bakvingen är nere. Det är mer än bara bakvingen som skapar downforce bak på en Agera R. Ciao!

  • #10 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Jimmy Postat: 2013-01-31 22:56

    Har för mig det finns en film på youtube med gpsmätning att dom gjorde 249.5mph.
    Varför skulle inte bilen klara det om man nu vågar gasa? Bilar med 550-650hk och toppfart på runt 320 klarar det lätt då har Egget dubbla effekten och en toppfart på pappret runt 430-440...

  • #11 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Nattsvart Postat: 2013-01-31 23:36

    400 i den där?
    Knappast, 240 km/h är nog närmare sanningen
    Det är bara Bugatti made in germany som klarar 400, möjligen en och annan Porsche också...

  • #12 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    David Postat: 2013-01-31 23:59

    en CC8s klockades av polisen i Texas för 387 kmh under Gumball 3000. CC8s har 655 hk. Tvekar inte en sekund på att Agera R med senaste programvaran med sina 1160 hästar (dvs nästan dubbla) gör en bra bit över 400 blås. fan vilken upplevelse att köra så fort.

  • #13 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Hans H Postat: 2013-02-01 09:53

    Jag noterar att Nattsvart bara kan tänka sig att en VW-produkt skulle klara det där.
    Varför han resonerar så är ju lätt att förstå. För i hans tyska värld kan en Passat köra ifrån en Koenigsegg.

  • #14 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    James Holm Postat: 2013-02-01 10:10

    För alla som tvivlar på hastigheten finns ett antal trådar på just denna filmen på andra siter där folk varit så ambitiösa att dom räknat ut frames/min på filmen och faktiskt kommit upp till den hastigheten. Sen är det rätt enkelt att räkna ut kraft/vikt och banlängd att det borde vara fullt möjligt. Heja Sverige och Christian för grymt bra arbete!

  • #15 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    ari Postat: 2013-02-01 11:56

    -:De va ju mycket å se,,,

    Koenigsegg hamnar först på 33, 34 plats i resultatlistan på Nordschleife. Snacka om supersportbilsfiasko.

  • #16 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Stefan Postat: 2013-02-01 11:58

    Jag vill se bevis för att de verkligen körde 401,6 km/h. Att påstå det är inte värt nånting.

  • #17 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Magnus Postat: 2013-02-01 13:08

    Är detta från samma tillfälle?

    http://www.youtube.com/watch?v=9ysE3CGxrWA

    Slår han i vartalsregulatorn precis när han passerar eller varför låter det sådär?

  • #18 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Nisse977 Postat: 2013-02-01 13:15

    Jag tror absolut att de var uppe i den hastigheten. Filmade körningar som läggs upp på nätet ser oftast mycket långsammare ut än det är att uppleva samma sak i verkligheten. Den här filmen tycker i alla fall jag ser väldigt snabb ut, så jag tvivlar inte.

    Bilar med i sammanhanget "bara" runt 300-400hk kan nå 300km/h. McLaren F1 med sina 627hk gjorde 391km/h när den testades på 90-talet. Så varför skulle då inte en bil med slimmad kaross från 2000-talet med nära 1200hk klara 400 blås?

    Visst är det tröttsamt med folk som lägger ut uppspeedade bilfilmer eller annat fuskat material på nätet. Men det är minst lika tröttsamt att alltid få höra FAKE från en viss folkskara, ibland också oavsett hur mycket "bevis" det finns i filmen, tex i form av gps-mätare mm. Man undrar om dessa personer bara skulle gå att övertyga om de själva åkte med i bilen hållandes en egen gps-mätare?

  • #19 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    adolf Postat: 2013-02-01 15:16

    Vilken skitbil. Hade aldrig lagt ut så mycket pengar på en sådan ful bil. Ingen historia inga egna motorer allt är inköpt från olika märken. Hade köpt mig en fet Porsche gt 2 Rs och någon italienskt fullblod som hade räck tillräckligt

  • #20 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Jonas Postat: 2013-02-01 15:47

    Om den nu gjorde 400 blås, varför finns det ingen bekräftelse från Koenigsegg fabriken? AMS har ni kollat med fabriken?

  • #21 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Nattsvart Postat: 2013-02-01 15:58

    Jag säger det igen: 240 km/h inte en kilometer fortare.

    Hade det handlat om R8 eller liknande hade jag köpt 400 blås.

  • #22 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Jimmy Postat: 2013-02-01 19:26

    @ adolf
    Dom köper inte in något från andra bilmärken, finns nog inget bilmärke som gör så mycket själva som koenigsegg . Dom gör motorerna själv nu, blocket gjuts i samma fabrik som bugattis block. dom före ccx var fordBASERADE.

  • #23 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Fredrik Postat: 2013-02-01 19:58

    Nattsvart, du kan ingenting om bilar eller fysik va?

  • #24 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    kurt Postat: 2013-02-02 15:10

    Denna kommentarstråd bevisar att det finns nättroll, oavsett vilket sammanhang det handlar om. Så fort det finns ett kommentarsfält så dryper det av okunskap och svepande formuleringar, tyckande och dumhet. Grattis, internet!

  • #25 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Matte Postat: 2013-02-02 18:58

    "Nattsvart" Så du menar att en R8 med 500 hästar, som är tyngre skulle vara snabbare än en bil med 1200 hk, som väger mindre?? Bugattin är ju flera hundra kilo tyngre men klarar ändå över 400 km/h Och vilken Porsche klarar 400?? Tragiskt med så insnöade människor, va stolt istället att ett litet svenskt företag kan göra en av världens snabbaste bilar!

  • #26 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Roy Postat: 2013-02-02 19:45

    Ja, den filmen visade ju mycket...

  • #27 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Jack Daniel Postat: 2013-02-02 22:07

    Har besökt Koenigseggfabriken och fått en djupare insikt i vad de gör och vad de kan. De bygger motorn själva, får blocket gjutet i Italien osv - egenutvecklad transmission - ett CAD-BUSS system värdigt en rymdfarkost - EN centralkabel i fiber styr allt. Otroligt!

  • #28 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    Hans H Postat: 2013-02-03 17:31

    Bra jobbat Nattsvart. En Audi skulle alltså köra ifrån en Koenigsegg??????
    Återkom när du hittat ut ur VW-butiken.

  • #29 Re: FILM: Koenigsegg på Nürburgring i 400 blås!
    LJ Postat: 2013-02-03 18:58

    Nattsvart, du får nog totalrenvera det du har mellan öronen.