• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mercedes C 63 AMG "Edition...

Mercedes C 63 AMG "Edition 507"

En Volvo får inte vara snabbare än en bil från Affalterbach, det har Mercedes i dag gjort klart när de presenterar en uppdaterad C 63 AMG "Edition 507". Bilen får fler hästar med teknik från SLS AMG.

Mercedes C 63 AMG edition 507

Blanksvarta detaljer och luftkanaler i huven visar att det produceras 507 hästar ur den vässade 6,2-litersmotorn.

Det var bara en dryg vecka sedan en Mercedes C 63 AMG fick pisk av Volvos superkoncept S60 Polestar och Mercedes har redan ett motmedel på gång: nya C 63 AMG Edition 507. 

Skämt åsido: för att klämma det sista ur C-klass AMG, som kommer pensioneras nästa år, väljer Mercedes att presentera en sista prestandaversion kallad Edition 507.

Som suffixet berättar har motorn fått en ökning av antalet hästkrafter från 457 till 507 (eller jämna 500 bhp) och de kommer i alla karossformer: sedan, kombi och coupé. 

Den 6,2 liter stora V8:an får en del teknik från SLS AMG som hjälper den komma över 500-hästarsstrecket – smidda kolvar, vevstakar och en lättviktsvevaxel. Det är sannolikt att detta blir det sista stridsropet från en av världens härligaste motorer i C 63 AMG innan C-klassen får en mindre och turboladdad V8, precis som sina större syskon när nästa modell får premiär 2014. 

Det ökade hästkraftsantalet gör att 0–100 km/h-tiden kapas med två tiondels sekunder. Mercedes har även passat på att öka vridmomentet med tio Nm till 610. Coupén och sedanen klarar 0–100 km/h på 4,2 sekunder medan kombin behöver ytterligare 0,1 sekunder på sig. Bromsarna är av komposit från AMG high-performance och oken är rödlackerade för effekt.

Topphastigheten begränsas på elektronisk väg till 280 km/h oavsett kaross, precis som i C 63 AMG utrustade med AMG Driver's package som är standard i Edition 507. 

I övrigt har Edition 507 fått en aluminiumhuv med kylluftsintag liknande dem som sitter på C 63 AMG Black Series och blanksvart finish på spoilern, backspegelkåpor, grill och plasten runt led-strimmorna i fronten. Man kan även välja till en Magno Platinum-färg. Inuti Edition 507 hittar vi kontrastsömmar och en Alcantaraklädd ratt. Som slutkläm sitter det superlätta 19-tums alufälgar med 235/35 R19 fram och 255/30 R19 bak.

Klicka här för att se alla bilderna i albumet!

Mercedes AMG är min favorit bland prestandamärken som Quattro GmbH, BMW M, Polestar och Lexus F!
191
222

Det finns 35 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Fjant Postat: 2013-02-01 16:41

    S60:n går ju inte ens att köpa, så jag tror inte Mercedes känner sig sådär väldigt hotade.

  • #2 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Germania Postat: 2013-02-01 17:26

    Undrar om Mercedes överhuvudtaget känner till Volvo?

    När Mercedes och BMW genomför benchmarking och beskriver selling points så är Volvo aldrig med. Kanske dags för Volvo att lämna in en produktpresentation tillsammans med en protestlista. Protestlistan skulle ju kunna skapas i detta forum av alla som röstar BYGG den NU!

    Antagligen kommer MB att sälja tusentals av denna fantastiska modell UTAN turbo.

    Grattis till de som kan äga och köra denna skapelse.

  • #3 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    John S Postat: 2013-02-01 19:20

    spyr pa ams trams om en skitful riskokare man inte kan kopa!!!!DET RACKER NU!!!!!

  • #4 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    John S Postat: 2013-02-01 19:20

    spyr pa ams trams om en skitful riskokare man inte kan kopa!!!!DET RACKER NU!!!!!

  • #5 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    filip Postat: 2013-02-01 19:38

    "...och oken är rödlackerade för effekt."
    Lätt att misstolka som att röda bromsok skulle ge fler kW ;)

  • #6 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Nisse2 Postat: 2013-02-01 20:20

    Riskokare är slang för japanska bilar, ej Kinesiska!

  • #7 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    dan Postat: 2013-02-01 20:33

    Efter jag läst Alriks ledare för 2 nummer sedan om att leva i nuet, man vet inte vad som händer. Hade funderat ett par månader men då slog jag till å köpte mig en C 63 med perf pack. Helt magisk bil, en jättemotor. Är åxå rädd för att det är sista modellen som går i graven utan massa överladdningstjaffs...

  • #8 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    CC -12 Postat: 2013-02-01 20:56

    Fast en Brabus B63(S) har 519(530) hk och 650 Nm. Ungefär där en C63 borde legat hela tiden om inte MB hade trimmat ner motorn jämfört med E- och S-klass...

  • #9 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Glöm inte Postat: 2013-02-02 00:01

    @ cc-12

    Brabus b63(s) är ju snikmodellen, Brabus Bullit ska den ju heta, 800 hk, spärr på 380 k/h för att däcken(!!!) inte klarar mer...

  • #10 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Jimmy Postat: 2013-02-02 01:22

    Haha mer kusar under huven, tror denna bil skulle må bra av 4wd, E-klass AMG går att få och MB har själva sagt det att 4wd är ett måste för att få ner kusarna i backen.
    Eftersom 4wd systemet ökar vikten med runt 100kg på en MB så kanske dom borde satsa på en kaross i aluminium, mindre tyngt högre upp i bilen och man kompenserar för övervikten, visst det blir dyrt men den skulle sälja även om dom höjde priset 100.000kr bilen kommer inte rosta sönder heller :D

  • #11 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Jörgen Postat: 2013-02-02 05:23

    Ful som stryk, men det är ändå en av Mercedes mindre gräsliga bilar.

    Klart att Mercedes känner till Volvo! Det är ju Volvo som slår Mercedes på fingrarna varje gång krocksäkerheten provas. Mercedes fingrar är väldigt röda och ömmande...

  • #12 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Polestar är fortfarande snabbare Postat: 2013-02-02 07:10

    Polestar är fortfarande snabbare, 3,9s!

  • #13 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    andreas Postat: 2013-02-02 09:26

    C63 black series är ju äve den billigare än S60 Polestar och högre effekt.

  • #14 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Nattsvart Postat: 2013-02-02 09:42

    S60 Polestar kan inte ens jämföra sig med en C180.
    Hur kan man jämföra en knegarvolvo med bilvärldens absolut förnämsta märke?

    Ett halvår kvar....

  • #15 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Andden Postat: 2013-02-02 12:35

    @filip visste du inte att rödlackerade ok och stickers är det billigaste sättet att fixa extra kW? Kolla med killarna på Mighty Car Mods så får du se!

    Jag vet inte riktigt vad som hänt... Förut var hästkrafter det ända som räknas, men nu känner jag inte så längre. Ärligt talat, 500hk i en "vardagsbil" känns lite överflödigt. Fast det är klart, när man accar på motorvägen kanske man inte tycker det.

  • #16 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    C63AMG Postat: 2013-02-02 13:39

    C63AMG är ju något av det finaste som byggts i min bok. Fortfarande utan överladdning och med bakhjulsdrift. Underbart!
    Blir spännande att se om den hänger med Polestars S60 runt en bana. Kan bli tufft.
    Folk verkar dock glömma att även om Polestars S60 klipper det mesta på fingrarna så är den än så länge mer eller mindre en one off.
    Eller som Nattsvart skriver: "En knegarvolvo". Att den är dyrare än en C63 spelar tydligen ingen roll. Knegarna är ryggraden, kom ihåg det Nattsvart. Någon måste jobba oxå.
    Germania: Jag tror nog Mercedes känner till både Volvo och Polestar. De har nog dessutom mycket klart för sig vad som skiljer produkterna från de två företagen åt.

  • #17 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Norrbagge Postat: 2013-02-02 14:02

    6,2 V8 508 hk vs 3,0 R6 504 hk.

    MB: 4,2 sekund
    Volvo: 3,9 sekund

  • #18 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Germania Postat: 2013-02-02 18:57

    <63AMG>

    Visst känner de till Volvo, men i de interna konkurrensjämförelserna de gör är aldrig Volvo med (något enstaka undantag finns). M a o de kan inte se Volvo som någon speciell utmanare. Det finns en viss konkurrens här i Sverige gällande några enstaka modeller men den är i sådant fall till Volvos nackdel. Om du har inblick i bilvärlden från en högre nivå så vet du att det stämmer.

    Övervägande delen av nybilsköparna strävar efter att köpa bättre och höja statusnivån vilket innebär att Volvo får problem på sin egen hemmamarknad med bilmärken som t ex Audi. Samtidigt slår VW m fl bort benen på Volvos grundfundament. Många anser trots snack om DSG-lådor etc. att VW är mer "bang for the buck". Om VW har sämre service än t ex Volvo, som många verkar hävda, så är det ett mindre problem för den enskilde tjänstebilstagaren.

    Volvo är inte kassa men de är för dyra utan att nå upp till den nivå som många svenskar tror att de befinner sig på. Dessutom är Volvo ett varumärke som är lika känt som Scan eller Jula. Man kan givetvis hoppas men alla stora och kända bilmärken accelererar och då är ekvationen mycket enkel, Volvo upphör inom tid.

    Det krävs enorma volymer för att kunna tjäna pengar, dessutom har de inte den infrastruktur som krävs för att hantera nya marknader när det gäller just service, en investering som inte finns "på kartan".

    Det finns givetvis en mycket allvarlig sida med att Volvo kommer att försvinna och som påverkar många ekonomiskt negativt. Detta ska egentligen skrivas i mycket seriösa ordalag men då tidningen AMS i sig har blivit orseriös så anser jag att man bjuder in till en låg nivå på kommentarer och diskussioner. Jag har m a o inga problem att reta okunnigt folk, speciellt i detta forum.

    Kul med MB, är övertygad om att både BMW och Audi får det tuffare framöver med "stjärnan" i alla delar av modellprogrammen.

  • #19 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Erik Postat: 2013-02-02 19:30

    Mycket trams skrivs om MB; rost och bristande kvalitet, Det gällde från slutet på 1990.talet fram till ca 2007 på en del modellar. W204 och W212 är något av det mest välskruvade man kan få tag på när det gäller standardvagnar. När det sen trycks ner en närmast klassisk motor i en sådan bil lär det uppstå ett samlarvärde.

  • #20 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    mhult Postat: 2013-02-03 18:39

    Germania, hur menar du att BMW och Audi kommer att få det tuffare? Jag gillar Mercedes och vill absolut inte verka spydig eller oförskämd, utan är genuint intresserad av hur du resonerar.

    Trenden är ju tyvärr att BMW och Audi växer snabbare än Mercedes påden globala marknaden.

    Förklara gärna din analys, så får vi en intressant diskussion.

  • #21 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Groko Postat: 2013-02-03 19:02

    @mhult,

    Han kanske menar att det helt enkelt är bättre bilar som Mercedes bygger just nu än de märken du förespråkar. Förövrigt tycker jag du skall hålla dig till VW Golf och Toyota Corolla om du absolut envisas med att tro att den som "växer snabbast på den globala marknaden" är den bästa bilen.

    @Jimmy,

    Nästa C-klass är precis runt hörnet och liksom i E63 AMG kommer den med 4-matic.

    @Erik,

    +1, dock skall tilläggas att Mercedes alltid hållit makalös mekanisk kvalitet. Att sedan rostskyddet var under all kritik i början av 2000-talet är riktigt tråkigt, men helt överspelat. Har åkt i en och annan taxi-Merca med över 100.000 mil på mätaren (kolla mätarställningen nästa gång ni är i Köpenhamn där de kör taxibilarna i dubbla skift) och att de är så populära som taxi är ingen tillfällighet direkt...

  • #22 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    mhult Postat: 2013-02-03 20:11

    Groko, du missförstår mig. Jag "förespråkar" inte BMW eller Audi. Att försäljningsvolym inte är lika med "bästa bilen" (hur man nu definierar det) är jag den första att hålla med om. Jag kör kör själv ett annat premiummärke som är avsevärt mindre än var och en av de tre tyska.

    Min fråga var ställd till Germania, som skrev att BMW och Audi skulle få det tufft, vilket jag tolkade (måhända felaktigt) som att denna menar att Mercedes kommer att vara mer framgångsrika än BMW och Audi. Framgång ur ett tillverkarperspektiv brukar innebära ekonomiskt resultat, vilket ofta förutsätter stora volymer. Därav min fråga om hur Germania menar att BMW och Audi kommer att få det tuffare, trots att de växer snabbare än Mercedes.

    Personligen föredrar jag att köra bilar som inte är så vanliga på vägarna, så egentligen innebär försäljningsframgångar för ett bilmärke att jag blir mindre intresserad av märket i fråga.

  • #23 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Germania Postat: 2013-02-03 21:22

    <mhult>

    Bedömningen är knappast vetenskaplig utan bygger på information från personer med mycket god inblick i bilvärlden samt intryck från tysk media, sällan tyska biltidningar.

    Jag talar om ekonomiska framgånger som givetvis även bygger på volymer."Tuffare" innebär inte några direkta lappkast. Att samtliga tre fabrikat kommer att öka sina volymer är jag övertygad om. Att det sker i en konkurrens mellan fabrikaten beror mer eller mindre på vilken marknad man talar om. Talar vi om "nya" tillväxtmarknader så är det grunden till den stora tillväxten oavsett fabrikat. Kapitalet finns och infrastrukturen för nya länder är redan långt gången för samtliga nämnda fabrikat. Här kommer MB också med fördel att sälja fler bilar i den övre lyxbilsklassen då många förmögna personer önskar visa sina framgångar.

    Talar vi om etablerade marknader så kommer MB att öka något mer, inte minst tack vare nya A-klass. Med denna bil kommer man att nå mångt fler unga bilköpare (25-30 år) än vad man har gjort tidigare. Förutom den egan hemmamarknaden så kommer bl a länder som Frankrike och Italien att bidra till den ökningen.

    Självklart finns det fler anledningar till Mercedes kommande framgångar men detta är några av dem.

    Det handlar mer om politik och strategi tillsammans med effektiv marknadsföring än att bygga den bästa bilen.

  • #24 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    C63AMG Postat: 2013-02-03 21:52

    Germania: Hoppsan! Annat ljud i skällan. Trevligt. Jag förstår dig dock ang. nivån.
    Den genomsnittlige kunden har rätt dålig kunskap om bilar, det tror jag vi kan enas om.
    Tjänstebilskunder i allmänhet.
    Premiumkunder i synnerhet.
    Jag säger absolut inte att det alltid är så.
    Jag säger att jag tror att det ofta är så.
    Bästa bilen har således lite eller inget att göra med vilken bil som säljer mest.
    Att "Det handlar mer om politik och strategi tillsammans med effektiv marknadsföring än att bygga den bästa bilen." är rätt nära sanningen.
    Det som retar mig, är när det här forumet handlar om att övertyga varandra om vilken bil som är "bäst".
    Det är två helt olika diskussioner.
    Det tar tid att bli av med respektive få ett rykte.
    Hade journalister och "vanligt folk" varit lite öppnare och provkört bilarna de talar om ordentligt så hade övriga konsumenter fått mer hjälp och hade sluppit göra dåliga affärer.
    Jag är den förste att skriva under på att BMWs dieslar är suveräna t.ex. vilket jag såg att det var en diskussion om.
    Jag anser oxå efter att ha provkört de nyare att även Volvos dieslar har tagit ett REJÄLT kliv framåt.
    Provkörde D3 och D4 i S60 och V40 och blev imponerad.
    Varje kund är ute efter olika saker. Vissa gillar körbarhet, andra uppskattar lacken mer än ett väl tunat servo. Så klart. Så att hålla på att gaffla om vilken bil som är "bäst" är enligt mig helt förkastligt. Pajkastning likaså. Det handlar, precis som du säger, om att bilen skall vara värd köpesumman. Både som ny produkt och efter några år. JAG är dock övertygad om att många gör felaktiga köp grundat på förutfattade meningar och uttalanden från folk som inte vet något men ändå förstår sig på.

    Låt oss för Sveriges och Göteborgs skull hoppas att V40 faller kunderna i smaken lika mycket eller mer som A3, 1-serien och kommande A-klass.

    Personligen har jag fullt upp med att sluta blöda näsblod över vilken bil jag hade köpt för lottovinsten av C63AMG och BMW M3. (Nej, RS4:an är inte aktuell). Jag har inte kört någon av dem i sitt senaste utförande, men att spekulera är utan tvekan roligt.
    God start på veckan på er!

  • #25 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Germania Postat: 2013-02-03 22:26

    <C63AMG>

    Danke gleichfalls!

  • #26 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    SLS AMG Postat: 2013-02-04 06:05

    Hallå!! MB har redan något som piskar Polestar (Volvon som inte går att köpa ens om man vill)
    Har ni glömt SLS AMG GT 0-100 = 3,7 Toppfart elektroniskt begränsad till 320km/h
    http://www.teknikensvarld.se/2012/06/06/32038/nya-mercedes-sls-amg-gt-far-mera-mos/

  • #27 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Daniel A Postat: 2013-02-04 10:58

    Jag gillar verkligen C63AMG's sista inlägg igår kväll.
    Det förtydligar det vi borde snacka om på dessa forum. Sluta m pajkastningen om vilket bilmärke som e bäst. Lika fånigt som att försöka övertyga en AIKare att bli Djurgårdare eller byt bort din fru till en som mer ser ut som min fru etc etc. Lönlöst.

    Självklart ska man berätta vad man tycker om men respektera andras tyckande då.

    Själv är jag inget fan av tyska bilar även om de såklart är bra på många sätt, jag gillar att ha en udda bilmodell. I detta segment tar jag Lexus IS-F. Hellre nya Corvette än Porsche 991. Hellre en Lambo än en Ferrari. Hellre en Seat än en Volkswagen. Hellre en Volvo S80 V8 än en BMW 540. Hellre en Outlander än en RAV4 etc etc
    Jäkla tur att vi alla är olika va ?

  • #28 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Re Postat: 2013-02-04 12:14

    konstigt att en kinesisk bil slår en tysk...

  • #29 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Richard Postat: 2013-02-04 12:22

    Vad skönt med en tråd som har några vettiga kommentarer.

    MB vs Volvo, så länge MB inte erbjuds med 4x4 så tror jag de får svårt att slå Polstar bjässen, oavsett hur många hk de laddar MB med.

    Som många sagt tidigare, BYGG BILEN FÖR F*N! Volvo, hur många forum ska den diskuteras på och prisas i tidningar mm, om ingen vanlig kan köra den. Men sätt en prislapp på den så man har råd att köpa den också! Lägg er som vanligt ca 100' under konkurrenterna så har ni nog en storsäljare.

  • #30 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    adolf Postat: 2013-02-04 12:57

    Snälla sluta jämföra tyska bilar med Volvo! Volvo är en skit i havet jämfört med de tyska! Både BMW,MB, och Audi krossar Volvo i alla grenar. Det tog 2 veckor innan MB hade en snabbare,bättre roligare och billigare bil än Volvo. Framtidens bästsäljare kommer vara Bmw,Audi och MB

    Slutsnackat tror inte att Volvo finns kvar om 5-10år

  • #31 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Nattsvart Postat: 2013-02-04 13:54

    5-10 år!!!?
    Du menar väl månader..?

    Jag tycker redan nu man ser färre Volvo på vägarna.
    Saab är helt borta, men Volvo är inte lika vanlig längre. Volvoägarna börjar väl byta upp sig till Dacia och KIa misstänker jag...

  • #32 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Lasse Postat: 2013-02-04 15:29

    Bytte bil för ett tag sedan. Provar alltid varje intressant bilmodell en halvdag vardera innan beslut. Volvo gick bort rätt snabbt. Det blev en MB E350 4-matic. Så enkelt är det.

  • #33 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    Hermann G Postat: 2013-02-04 17:23

    Helt rätt Nattsvart!

    Man ser nästan aldrig någon Volvo på vägarna längre. Jag tror det var minst tre veckor sen jag sist såg skymten av en Volvo (en silverfärgad V70 var det). Ändå kör jag drygt 6000 mil om året, så jag är mycket ute på vägarna.

    Det är Audi, BMW och Merca som har blivit de sura och tråkiga svenssonbilarna sen Saab och Volvo försvann.

  • #34 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    f1 Postat: 2013-02-05 12:29

    Nattsvart skrev någon gång att hen hade en Passat, men det var nog sin pappas Passat hen menade.

    Alla under 15 år: Snälla, var tysta och sänk inte nivån i vad som faktiskt artar sig till en intressant diskussion.

  • #35 Re: Mercedes C 63 AMG "Edition 507"
    lars garage Postat: 2013-02-08 15:44

    je tyche en bil me mycke motor är bra bil, för då går dom snabba.