• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nya SsangYong Rodius läcker...

Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet

Bilderna på nya generationen SsangYong Rodius har läckt ut från en intern visning. Vi trodde inte Rodius kunde bli så mycket fulare, men vad säger ni läsare – har SsangYong lyckats med designen den här gången?

SsangYong Rodius 2013

Fronten känner vi igen från SsangYongs pickupmodell, dock lite modifierad på Rodius. Fler bilder finns hos TMR, klicka på bilden för att hoppa dit.

Familjebussen SsangYoung Rodius har av vissa utsetts som "världens fulaste bilmodell". Inte så kul epitet, men från detta utgångsläge kan det bara bli bättre. Eller?

För några dagar sedan skicka SsangYong ut en designskiss på nya Rodius, eller Stavic som den heter på vissa marknader (Korando Turismo i Sydkorea). Världspremiär för nya generationen Rodius blir det på Genévesalongen. Men bilderna på nya generationen SsangYong Rodius har läckt ut på nätet och vi gissar att de kommer från någon typ av intern visning av modellen. Bilderna hittade vi hos "The Motor Report" i Australien (klicka på länken för att se fler bilder).

SsangYong har berättat att Rodius ska säljas med två motoralternativ, en 2,0-liters diesel och en 3,2-liters bensinare (V6, förmodligen). Mycket mer än så vet inte ännu. Men vad säger ni läsare efter att ha väntat i nio år på en efterträdare till gamla Rodius – blev nya generationen ett lyft?

SsangYong Rodius 2013

Vem designade då förra generationen Rodius? Jo, Ken Greenley, före detta kursledare vid den berömda Royal College of Art i London. Men det kanske inte är första grejen som han nämner i sitt CV… Vad säger ni läsare, blev nya generationen SsangYong Rodius ett lyft?

Jag tycker att SsangYong lyckats bra med nya Rodius - en riktig snygging!
37
619

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Olle Postat: 2013-02-01 10:40

    Fronten och bakdelen ser kanske snyggare ut och påminner en hel del om Hyundai Santa fe. Från sidan fortsätter den att se gräslig ut linjerna finns inte och den ser utdragen och uppsvälld ut. Kan tänka mig att den blir en populär taxibil som nuvarande modellen, men snygg lär den aldrig bli

  • #2 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    VW Polo 2012 Postat: 2013-02-01 11:10

    Dom lärde sig tydligen inte, så ful så ful!

  • #3 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Viktor Postat: 2013-02-01 11:38

    Snygg! Väldigt klassisk och stilmässigt fulländad tycker jag.. Hoppas att dem får till den goda kvalitetskänslan som tidigare. Då blir det till att byta in CLS:en för en ny Rodius.

  • #4 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Lumi Postat: 2013-02-01 11:42

    Får Citroen-vibbar av fronten.

  • #5 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Leif Larsson Postat: 2013-02-01 12:41

    Kan vara att de med "fula kärringar" köper den.

  • #6 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Hårding Postat: 2013-02-01 13:38

    Äntligen...

  • #7 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Viktor Postat: 2013-02-01 14:19

    Bästa Leif,
    Jag vet inte om du är missnöjd med din kärring eller inte.
    Dock är jag väldigt nöjd med min fru, plus hennes kropp. Att döma av hennes sms-inkorg så är jag inte ensam om att tycka detta. Så vad försöker du antyda?
    En Rodius är för oss som är självsäkra och inte behöver skryta med vulgära bilar längre.

  • #8 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Uffe Postat: 2013-02-01 14:46

    En bil som så ful att den faktiskt nästan är "lite" charmig!

  • #9 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    CZ Postat: 2013-02-01 15:23

    Det är en bedrift att lyckas göra något fult!

  • #10 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Ronny Postat: 2013-02-01 15:50

    Nån måste ju vara fulast!

  • #11 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    AMSNEJ Postat: 2013-02-01 17:00

    Vi trodde inte Rodius kunde bli så mycket fulare...Vi hade fel.

  • #12 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    svenne Postat: 2013-02-01 18:39

    en enorm förbättring, från sinnesjukt infernaliskt tarmvredsframkallande ful till helt okey framifrån och bakifrån och lite egen från sidan men harmonisk och acceptabel

  • #13 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Germania Postat: 2013-02-01 20:09

    Har blivit klart bättre, påminner lite om en Volvo.

  • #14 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Germania Postat: 2013-02-01 20:09

    Har blivit klart bättre, påminner lite om en Volvo.

  • #15 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Alex Postat: 2013-02-01 23:09

    haha, den ser ju fanimej ännu värre ut!

  • #16 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Pelle Postat: 2013-02-02 10:36

    Vågen! Den GICK att göra ännu fulare!

  • #17 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    snöstorm Postat: 2013-02-02 14:00

    Grundproblemet är de pyttiga hjulen i förhållande till karossen. De borde ha passat på att karva ut litet mer hjulhus när de ändå höll på... :-P

  • #18 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Jens Postat: 2013-02-02 18:17

    Fascinerande att det finns bildesigners som lyckas med bedriften att göra en ful bil ännu fulare...

  • #19 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Leksak ?? Postat: 2013-02-02 20:43

    Inte så konstigt om en britt ritade den :)

    DÅ brukar allt gå åt skogen som sagt...

    De har misslyckats med allt, detta bisara land.

    England som stormakt ? Snarare att småland är snyggare ?

    Varför tog de inte en fd Saab anställd att rita bilfan ?

    DÅ skulle den åtminstone se ut som en bil ?

    Inte den man köper till ungen i plast ?

  • #20 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Artur Postat: 2013-02-03 11:58

    Det ser ut som om man satt ihop två olika bilmodeller, delade vid c-stolpen. Märklig design.

  • #21 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Fabian Fandark Postat: 2013-02-03 15:36

    Kära Victor,
    har du gett upp helt på livet? Läsa din frus sms för att sedan berätta om det på ett bilforum.
    Vad försöker du antyda? Hur självsäker du en må vara kommer du att vara ett skämt på vägarna i denna bil.

  • #22 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    MastorE Postat: 2013-02-03 16:23

    Mår illa när jag ser "bilen"! =/ Någon som har en spypåse?

  • #23 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Designsnille Postat: 2013-02-03 23:02

    Ja, det är en avsevärd förbättring av ett avskyvärt original!
    Kontrasten är inte att ta miste på.

    Dock tycker jag kanske att jag kan se en viss tendens till att man sneglat på SAAB-konceptet av kombivagnar, för nog ser kombidelen ganska påhängd ut.
    Fönstret bakom bakdörren ger mig vibbar till en limosin, - sedan följer en märligt påhängd förlängd kombidel typ SAAB ( 9-5 ).
    Men skapa en sedanversion av denna så blir det nog bra!!
    Rymlig limosin som sagt...
    Typ Mercedes w123 limosin!!

  • #24 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Klas Postat: 2013-02-04 05:57

    Jösses så oehört ful! hur kan man vija lägga sina pengar på något som ser ut som fan.

  • #25 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Günther Postat: 2013-02-04 13:51

    Med tanke på hur den förra så ut, man ville peta ut ögonen efter att ha sett en, så är det här ett rejält lyft. Dock ser baken påklistrad ut, lite som en ryggsäck. Det finns liksom ingen harmoni sett från sidan.
    Om dom sätter skjutdörrar på den vid faceliften så ska jag nog åka och provköra i alla fall. Med rätt utrustning till rätt pris så... (Det känns skönt att ha vuxit ifrån dom som till varje pris måste hävda sig med en Germaniafallos.)

  • #26 Re: Nya SsangYong Rodius läcker ut på nätet
    Clark Kent Postat: 2013-02-04 17:38

    Ssangyong är tydligen tillbaka i Sverige, huga....

    http://ssangyong.se/