• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Vad är bäst – vinterdäck...

Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?

Den här frågan är för de flesta nordbor så självklar att den aldrig borde ställas: vad är bäst när det är halt, fyrhjulsdrift med sommardäck eller vinterdäck med framhjulsdrift? Ändå är det den mest vanliga frågan som våra engelska kolleger får under vintern. De bestämmer sig för att testa – vilken kombination tror du vinner?


Med svenska mått mätt är det inte mycket till vinter som engelsmännen har. Men precis som i södra Sverige kan vintrarna vara rätt luriga med snabba temperaturväxlingar och mycket svartis på vägarna. Med ojämna mellanrum blir det också rejält kallt även i Storbritannien, som till exempel i januari 2010 då det var minus 16 grader och stora delar av landet lamslogs av all snö.

Den frågan många engelsmän ställer sig är om bilen verkligen behöver en extra uppsättning av vinterhjul. Enligt brittiska Autocars redaktion är den mest vanliga frågan från läsarna den om vinterdäck kontra fyrhjulsdrift. Har bilen fyrhjulsdrift behövs inte vinterdäck – eller hur?

Vi i Norden kan skratta men Autocar gjorde det som alla bra motortidningar gör när läsarna undrar – man testade. En Skoda Yeti med framhjulsdrift och vinterdäck ställdes mot en likadan Skoda Yeti med sommardäck och fyrhjulsdrift. Samma däckdimension, samma motor. Vilken kombination är bäst i blötsnön, tror ni? Rösta först med gasa/bromsa nedan innan du tittar på filmen.

 

Vinterdäck är förstås bäst (= gasa). Fyrhjulsdrift kompenserar för sommardäck (= bromsa).
1691
140

Det finns 23 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Daniel Postat: 2013-02-02 22:41

    Men hjälp...
    enda anledningen 4wd skulle vara bättre är ju framkomligheten och stabiliteten på väg...
    Underbart hur efterblivna folk är...

  • #2 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Philip Postat: 2013-02-02 23:28

    spelar han dum?? är det ett riktigt test??

  • #3 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Nils Postat: 2013-02-02 23:53

    Jämförelsen gäller standarddäck mot europeiska dubbfria däck. Om man sedan lägger till att deras vintrar är mildare är våra här i norden så är testet inte HELT irrelevant ändå.

  • #4 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    ...varför Postat: 2013-02-03 03:54

    ..inte ha en 4wd med riktiga vinterdäck ?
    Känns som en naturlig lösning som av något skäl inte tas upp i detta test....

  • #5 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Nisse2 Postat: 2013-02-03 09:40

    Klart det var ett riktigt test! Det man ska veta är att man i England får köra med sommardäck på vintern!

  • #6 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Pelle Postat: 2013-02-03 10:08

    Det tragiska är att engelsmännen inte fattar att även de behöver vinterdäck. Faller det 3 cm snö stänger de skolorna...

  • #7 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Thord Postat: 2013-02-03 10:50

    Det är jättebra framkomlighet med fyrhjulsdrift, det folk glömmer är att det inte bromsar bättre...

  • #10 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Rune Sørensen Postat: 2013-02-03 15:03

    Dette er en test for engelske forhold, her i norden med mye skiftende vær tempratur og mye snø er 4hjulstrekk med en meget god fremkomlighet og trygghet for fører.Så jeg velger bil med 4hjulstrekk.

  • #11 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    zhabul Postat: 2013-02-03 19:10

    oj vad konstigt att det blev ingen bättre bromssträcka med 4wd.
    Jag skulle också lägga en till kanske helt nytänkande och galen idé för den här reporter, en 4wd bil med vinterdäck!

  • #12 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    fille Postat: 2013-02-03 21:10

    En 4wd med vinterdäck är bara bättre på acceleration och inget annat jämfört med framhjulsdrift.

  • #13 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Billy Postat: 2013-02-03 21:54

    Det där var bland det dummaste jag sett! Britter som gör ett "vintertest" på en avspärrad parkering med lite slasksnö... Undrar om resultatet sett likadant ut om de gjort ett test här i norra Sverige där det är vinter på riktigt?

  • #14 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Leo Postat: 2013-02-03 23:48

    Sjävklart är det bättre med awd, men så klart ska man ha vinter däck också. AWD är mer än bara acceleration och framkomlighet utan även den viktiga kontrolleringen av bilen när den halkar och slirar.

  • #15 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Urban Postat: 2013-02-04 07:27

    Det är många som inte förstår hur folk kan fundera vad som är bäst. Jag är inte så förvånad. Rekommendationen från Claes tingvall m. Fl är ju att dubbdäck bara behövs om man har svårt att ta sig fram. Det är ju samma sak och om inte värt trafikerar vet bättre så förväntar jag mig inte mer av gemene man i England.

  • #16 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Stefano Postat: 2013-02-04 10:44

    Om man inte är dum i huvudet som vissa motorjournalister strävar efter att vara så är frågan utomordentligt dum!

    Fyrhjulsdrift är till för bättre framkomlighet, vinterhjul är till för framkomlighet OCH bromsförmåga.

    Vid singelolyckor med avåkning är det 4WD-bilar som ligger längst ut i skogen då dessa förare tror sig vara säkrare än common 2W-drivers!

    ps, kör själv 4WD och är troligtvis bäst på det! ;-)

  • #17 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Daniel Lindstrand Postat: 2013-02-04 10:45

    Ingen fyrhjulsdrift i världen hjälper när det gäller att få stopp på bilen.

    Så det idealiska är naturligtvis fyrhjulsdrift OCH vinterhjul. Dubbade sådana, givetvis!

  • #18 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Cujo Postat: 2013-02-04 10:53

    Det är lätt att vara hemmablind... Det vi anser vara en "normal" vinter, är en snökatastrof av arktiska mått, i stora delar av Europa (Alperna undantaget...). Om man inte vet vad (riktig) vinter är, så hur skall man kunna veta vikten av vinterdäck? I England fotboll en vintersport!

  • #19 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    EB Postat: 2013-02-04 10:57

    Kul film dessvärre är det nog så här folk i UK resonerar, ganksa få har vinterdäck till bilen och tänker att med 4wd så tar jag mig fram om det kommer snö. Man får komma ihåg att det är ca +5 till +10 hela vintern, men med ett antal undantag där temperaturen kryper ner. Man får förstå att vinterdäck inte är lika självklart..

  • #20 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    reverso Postat: 2013-02-04 11:12

    4wd hjälper väl visst när man ska stanna snabbt. Man måste bara lägga i backen först...

  • #21 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Richard Postat: 2013-02-04 11:22

    Intressant film, att se hur stor skillnaden var.
    Också intressant att se hur dumma en del som skriver på denna site är, som inte begriper sig på skillnaden mellan Svensk och Engelsk vinter och att förhållanderna faktiskt ger upphov till denna fråga.
    Alla vet att det regnar mycket i England och alla bor inte i London (det finns andra städer på ön med!). Många vägar är ganska leriga och dåliga när man kommer ut från storstäderna, vilket gör att många köper en 4x4 bil. Om man nu har vinter, som någon beskrev ovan, med +5 till +10 grader, känns vinterdäck kanske inte så aktuellt, eller? men så ibland kommer det snö och då är ju frågan ska man byta däck för ett par dagars snö, ställa bilen de dagar, eller köra sin bil med sommardäck? Kan tänka mig att många 4x4 bils köpare hade hoppats på en mindre skillnad även om de säkert innerst inne visste svaret ändå.
    Jag bodde i Vancover i Kanada ett kort tag -92-93. Där bor många asiater med mycket pengar. Troligen är de inte heller så vana med snö. De köpte dyra fina MB S500, BMW 5 och 7 serien mm med alla tänkbara anti-system, men körde i dikena och krockade överallt. Därför att de på vintern körde med sommardäck!
    Sen har vi Amerikanerna.......behöver jag säga mer???
    Så frågan tycker jag var relevant, kanske inte för oss i Sverige/Norden, men jag fårstår att den finns neråt södrare breddgrader.

  • #22 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Filip B Postat: 2013-02-04 15:59

    Det hade varit mer intressant att jämföra 4WD+ dubbfria vinterdäck och 2WD+dubbdäck.

  • #23 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    mhult Postat: 2013-02-04 18:10

    Jag känner igen den här attityden, då jag har hängt en del på ett internet-forum för ägare av ett visst bakhjulsdrivet märke, där många av medlemmarna är britter. Flera är frusterade över bilarnas dåliga framkomlighet på vintern.

    En del går så långt att de skaffar tjugo år gamla Ford Fiesta och andra framhjulsdrivna vrak för att köra på snöiga dagar, då den fina bakhjulsdrivna bilen anses funka för dåligt. Det är nämligen fel på själva bilen. De reflekterar inte över att de standardmonterade 255 millimeter breda sommardäcken kan vara boven i dramat.

    Jag har föreslagit vinterdäck, men många tycker det verkar enormt dyrt och opraktiskt att byta däck. Flera har inte fattat att man kan skaffa kompletta hjul, utan tror man menar att de ska kränga av och på däck på originalfälgarna.

  • #24 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Fd Edmonton bo Postat: 2013-02-04 18:59

    När jag bodde i Kanada gick det utmärkt att köra hela vintern med sommardäck helt lagligt. Bodde i Edmonton och det var inte många som orkade byta till vinterdäck trots att vinterväglaget var mycket likt sveriges - eller många gånger värre. Dubbdäck är förbjudet där så om man vill ha vinterdäck på så var det friktion som gällde. Men det komiska är att jag oftare ser olyckor här i Sverige trots vinterdäcken. Man kan fråga sig varför?

  • #25 Re: Vad är bäst – vinterdäck eller 4WD?
    Sune K Postat: 2013-02-09 00:13

    Har haft bakhjulsdrift,framhjulsdrift och 4wd.
    4wd är helt överlägsen,i framkomlighet och stabilitet
    (om man inte leker för mycket, men det är så i övriga kombinationer också) Och frågorna är dumma. Naturligtvis ska man även ha vinter däck
    också dubbat eller odubbat för bromsförmåga och ytterligare höjd säkerhet. frågorna är bara svart eller vitt, så man kan inte svara så rakt åt ena eller andra alternativet i vissa frågor.