Nyheter

F1: Här är Toro Rossos nya F1-bil

Scuderia Toro Rosso passade också på att presentera sin nya F1-bil timmarna innan försäsongstesterna startar tisdag morgon. Vi fick se en F1-bil som i mångt och mycket påmnner om fjolårsbilen. Men inte allt var "carry over", tvärtom.

Nosen på STR9 har inte längre någon "anknäbb" och på detaljbilden ser man också tydligt att fjädringen fram, som ligger högt placerad i nosen, aktiveras av så kallade "push rods".

Man kan säga att Toro Rosso inte var helt nöjda med att bara bli nia i fjolårets VM. Och förmodligen var det en större besvikelse än teamet vill medge. Bilen såg så bra ut, de unga förarna var så ivriga – och så blev det för det mesta inga VM-poäng alls.

För Daniel Ricciardo och Jean-Eric Vergne var det ingen rolig rookie-säsong. Men teamledningen har behållit båda förarna och jobbat vidare med det material de hade.

- Det är lika känslosamt varje gång. Vi jobbar hela vintern och när vi är klara visar vi upp den nya bilen och allt känns bra. Så var det i fjol också, men vi tog inte så många poäng som vi ville. I år kommer det att bli annorlunda, den nya bilen är bättre och vi har höga förväntningar på den, sa Franz Tost, teamchefen i Toro Rosso.

Bakom bilen står nu F1-konstruktören och aerodynamikern James Kay som bytte team i höstas från Caterham, där han varit aerodynamikchef, till Scuderia Toro Rosso.

- Jag tror att det har varit en bra injektion för hela teamet. Vi öppnar ett nytt kaptiel i år för Toro Rosso, tror jag, sa Franz Tost.

Toro Rosso STR9 vilar på ungefär samma chassi som i fjol och den har en Ferrari F1-motor bakom föraren. Så långt är den lik sin föregångare. Men under skinnet har mycket hänt, många detaljer är nya och den aggressiva aerodynamiska formen har delvis gjorts om, i fjol blev bilens tyngdpunkt lite väl hög.

- Vi siktar på att nå en sjätteplats i VM i år. jag vet att båda våra förare gjorde ett bra jobb i fjol men om vi ger dem en bättre och snabbare bil att jobba med ska vi kunna klättra uppåt i VM-listan.

 Imorgon visar Caterham och Marussia sina nya bilar och sedan kör testerna igång. Williams kör sin fjolårsbil med vissa uppdateringar medan den nya först kommer att visas nästa vecka i Barcelona.

Närbild på bakvagnen i nya Toro Rosso - notera den smala stötstången ner mot växellådan som visar att fjolårets torsionsfjädring finns även i årets bil.

Det kan gå åt båda hållen för Toro Rosso, antingen blir teamet en stabil poängplockare (= grönt) eller så blir som 2012 (= rött)
17
19