• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mazda 6 ska få amerikaner att...

Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel

Nu ska dieslarna erövra USA efter många år med total dominans för bensinbilar. Mazda 6 kommer med dieselmotor – och även amerikanska Chrysler och GM satsar på diesel. Rätt eller fel?

Åtta av tio sålda Mazda CX-5 är dieseldrivna i Japan, och nu vill tillverkaren börja sälja dieslar även i USA. Ett viktigt steg är Mazdas racebil med Skyactiv-D-motor.

Återigen ryktas det om att amerikanska bilköpare i allt högre utsträckning väljer en dieselbil. Visst har du hört det förr? Men den här gången stämmer faktiskt uppgifterna. Under 2013 ska 22 nya dieselmodeller lanseras i USA, och 2017 ska 54 bilmodeller med dieselmotor finnas till salu i USA, enligt Bosch.

Försäljningen av dieselbilar ökade med 24 procent under 2012 jämfört med 2011 – en stor ökning, även om det är från mycket små volymer. Det är fortfarande bara tre procent av de sålda bilarna i USA som är dieseldrivna. Totalt ökade bilförsäljningen (för alla bränslen) med 13,5 procent.

Mazda är en av de drivande krafterna bakom dieselboomen i Japan. Hela åtta av tio sålda Mazda CX-5 är dieseldrivna, i ett land som straffbeskattat dieselbilar sedan många år.

Nu försöker Mazda driva på dieselförsäljningen även i USA. Som vi skrev i nummer 22/2012 lanseras Mazda 6 med dieselmotorn Skyactiv-D i USA, och blir därmed den första japanska personbilen med dieselmotor i USA. Dessutom kör Mazda långloppsracing med en dieseldriven Mazda 6 Skyactiv-D, bland annat i Rolex 24H poå Daytona.

Greg Young är pr-chef på Mazda och tror att fler amerikaner snart väljer en dieselbil.

"Vi undersöker möjligheten att lansera dieselmotorn som ett prestandaalternativ i USA. De amerikanska journalisterna gillar vår nya diesel. Golf TDI och Jetta TDI visar att det går att sälja dieselbilar i andra prisklasser än tyska lyxbilar i USA", sade Greg Young, Mazdas globala pr-chef till auto motor & sport vid provkörningen av Mazda 6.

Även General Motors och Chrysler planerar flera dieselmodeller för USA-marknaden, och både Volkswagen och Audi säljer redan flera dieselmodeller.

"Allt fler accepterar diesel. Det beror dels på att  europeiska biltillverkare tar med sig dieselmodeller till USA, och dels på infrastrukturen som hela tiden utvecklas för dieselbilar", säger Mike Manley, vd för Chrysler och Jeep, till Wall Street Journal.

Bakom beslutet att lansera dieselmodeller i USA ligger kundernas krav på lång räckvidd. Dessutom är dieselmodellerna ofta billigare än motsvarande hybridmodell. Men Ford hävdar att de nya bensindrivna EcoBoost-motorerna med turbo är ett billigare sätt att sänka förbrukningen, och Honda har skrotat planerna på en diesellansering i USA helt.

Dieselandelen i USA förväntas öka till 7,5 procent 2018, enligt en analysfirma.

"Regeringen gynnar elbilar, men många konsumenter föredrar dieselbilar", säger Mike Omotoso, analytiker på LMC Automotive till WSJ.

Om jag skulle köpt bil idag skulle den förmodligen vara dieseldriven.
86
113

Det finns 9 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    ChristianM Postat: 2013-02-04 13:31

    Anledningen är att Mazda möter Euro6, utan specifika krav på additiv till förbränningen, något som gemene man kan leva med.

  • #2 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    Nero Postat: 2013-02-04 17:27

    Ja lanserar man diesel i en så snygg bil som nya 6 så kan det nog gå vägen...

  • #3 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    RK Postat: 2013-02-04 17:51

    Mm om diesel får grepp i staterna så säger jag till diesel sikta mot stjärnorna, då prisnivån för diesel kommer ligga upp vid gud någonstans. Speciellt i sverige.
    goodbye för det dieseldrivna sverige. Vi får anpassa oss efter usa som får köra billigt/billigare och vi hitta något annat att snålköra på.

  • #4 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    VW Polo 2012 Postat: 2013-02-04 21:24

    Och här i Svedala går vi över till bensin, för vi vill inte frysa i våra bilar på vintern.Och så slipper vi knattret av motorn på köpet. Samt att en bensinare normalt sätt är billigare i inköp.

  • #5 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    Andden Postat: 2013-02-05 00:55

    Jag var väldigt länge anti mor dieslar, men det är faktiskt rätt revligt. Blir ett jävla vevande om man kör diesel med manuell dock. Sen så vill man ju varva ur ordentligt någon gång ibland och då är inte diesel något vidare kul alternativ faktiskt.

  • #6 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    VW Polo 2012 Postat: 2013-02-05 06:08

    Hej Andden, Och jag som har lärt mig att eftersom dieslar normalt sätt har högre vridmoment inte behöver växlas så ofta. Sedan att dom inte varvar lika mycket som en bensinmotor, har väll inte så mycket med växlandet att göra.

    mvh vw polo 2012

  • #7 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    Andden Postat: 2013-02-05 09:54

    Hej Polo 2012. Det beror på vilken diesel man kör och under vilka förhållanden helt enkelt. Visst har dom i regel mycket vrid, men medan man kan köra en Audi A6 med V6:a från 800rpm upp till drygt 6000rpm, så började den senaste dieseln jag körde hosta redan under 1500 och tappade rejält med kraft när man kom någonstans över 3500. Ganska smalt användbart effektband med andra ord. Men som sagt, betydligt mycket mer vrid och skjuts när man väl befann sig där.

    Att dom inte varvar så mycket har väl en del med växlandet att göra, eftersom du kan hålla kvar en växel länge i en högvarvig motor (förutsatt att den inte är skitsnabb), så kan man i regel växla mer sällan under acceleration. Det är mest känslan och ljudet som gör det för egen del dock.

  • #8 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    J Postat: 2013-02-05 16:47

    3 liters dieslarna hos BMW är mycket trevliga. Bra med kraft och komfort + ekonomi. Ser inget fel alls.

  • #9 Re: Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
    Raywave Postat: 2013-02-07 20:35

    Kan man få det kjolkitet till sin standard-sexa?

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten